2015-05-10, 10:43
Medlem
Trillade av en slump in på Stagepool, såg en annons där det sökes statister mellan 4-6 år till en IKEA-reklam. Följande går att läsa i annonsen:

Citat:
IKEA-reklamfilm

Inspelning är 26 eller 27 maj i Skåne.
Obs! Du måste bor i Skåne län för att kunna söka detta!

Ett barn, 4-6 år. Gärna med erfarenhet och ej för blont utseende.

Jag vill ogärna vara den som drar igång diskussioner om ämnen som detta eller påpeka det uppenbara, men kan någon berätta för mig vad ej för blont utseende kan tänkas innebära? Och, för att påpeka det uppenbara, vad hade troligtvis hänt om de hade skrivit "ej för mörkt utseende"?

https://sv.stagepool.com/statist/84155/barn_4_6_ar_sokes_till_ikea_reklamfilm

Citera
2015-05-10, 10:48
Medlem
Thelostdutchmens avatar
Hade det stått "mindre mörkt utseende" så hade det såklart varit "rasism" och då hade stora jäkla drev skapats om "Vi gillar olika". Jävla hyckleri.
Citera
2015-05-10, 10:50
Medlem
Ackesnacks avatar
Vilken tur att man redan bojkottat deras pissiga möbler av kommunistkvalité.
Citera
2015-05-10, 11:11
Medlem
Helt okej.

Dom söker ju folk till en viss reklam. så vad spelar de för roll om de står mindre blonda?
Små rasister igång som vanligt.
Citera
2015-05-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singkalle
Helt okej.

Dom söker ju folk till en viss reklam. så vad spelar de för roll om de står mindre blonda?
Absolut inte, jag personligen ser inget fel i det överhuvudtaget. Problemet som jag menar finns är att det inte hade gått att skriva "ej för mörk", då någon stackare hade blivit kränkt och dragit samma uttjatade rasistkort som du plockar fram nu. Jävligt intressant att det ser ut som det gör!
Citera
2015-05-10, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
Vilken tur att man redan bojkottat deras pissiga möbler av kommunistkvalité.

Du borde kanske bojkotta Stagepool som gör reklamfilmen åt Ikea istället, Stagepool ger ett arvode på 200 kronor för vissa jobb, 200 kronor år 2015 för ett jobb ja herregud vilka tomtar.
Citera
2015-05-10, 11:47
Medlem
Citat:
Helt okej.

Problemet är väl att det inte brukar låta så när man vill ha en blond blåögd till en viss reklam (tänker bara på en insändare om senaste Telenor reklamen i Metro)
Citera
2015-05-10, 12:12
Medlem
altesvedens avatar
Har sett annonsen, skall ringa och fråga dom i morgon ang ombytta färger på barnen om jag orkar tjafsa med dom.
Citera
2015-05-10, 12:17
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Fan det är ju diskriminering av vita! Rasism! Är det lönt att DO-anmäla det?
Citera
2015-05-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Fan det är ju diskriminering av vita! Rasism! Är det lönt att DO-anmäla det?

Var läser du att barnen inte ska vara vita?
Citera
2015-05-10, 13:02
Medlem
Citat:
Helt okej.

Instämmer. Jag tror helt enkelt de vill skapa en nyanserad bild i reklamen då deras produkter vänder sig till alla medborgare, inte bara blonda. Fullt naturligt och logisk marknadsföring.
Citera
2015-05-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Absolut inte, jag personligen ser inget fel i det överhuvudtaget. Problemet som jag menar finns är att det inte hade gått att skriva "ej för mörk", då någon stackare hade blivit kränkt och dragit samma uttjatade rasistkort som du plockar fram nu. Jävligt intressant att det ser ut som det gör!

Källa på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in