2015-05-10, 01:42
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Babylon, skökan är den falska religionen som är i opposition mot Gud. Odjuren i uppenbarelseboken och Daniels bok representerar regeringsmakten på jorden i form av politik, kungar, presidenter o.s.v. i olika tider som också är i opposition mot Gud och hans avsikt med skapelsen.

Det sjuhövdade odjuret är något speciellt, eftersom den inte är ett riktigt odjur, utan är en bild av ett odjur som det tvåhornade vilddjuret säger till dem som bor på jorden att skapa, det är det åttonde och sista odjuret innan Gud ingriper på jorden.

Denna "bild" av ett odjur kommer att hata skökan och tillintetgöra henne.

Denna "bild" är inget mindre än FN som USA tillsammans med Storbritannien "sade till dem som bor på jorden att skapa".

Tack, mycket intressant. Men då jag är källkritisk måste jag fråga. Vad baserar du detta på?
2015-05-10, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Tack, mycket intressant. Men då jag är källkritisk måste jag fråga. Vad baserar du detta på?

Sammanhanget i bibeln, t.ex. Daniels profetior som sammanvävs i Uppenbarelseboken.
2015-05-10, 02:10
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Sammanhanget i bibeln, t.ex. Daniels profetior som sammanvävs i Uppenbarelseboken.

Jag menar hur vet du att bibeln syftar på allt det där med FN, USA och Storbritannien? Vet att något liknande om FN nämns i filmen The Omen. Men hur vet man att det är just det som bibeln syftade på?
2015-05-10, 02:18
Medlem
Citat:
Jag menar hur vet du att bibeln syftar på allt det där med FN, USA och Storbritannien? Vet att något liknande om FN nämns i filmen The Omen. Men hur vet man att det är just det som bibeln syftade på?

Nej, det vet man ju inte, UPP är skriven ca år 90.
2015-05-10, 08:07
Medlem
Citat:
Titsup är ett Jehovas vittne. Lyssna inte på vad han säger. Babylon är INTE falsk religion. Läs Upp kapitel 18 så ser du att Babylon är en bild av världshandeln.

Och jordens kungar, som har levt med henne i otukt och lyx, skall gråta över henne och klaga när de ser röken från bålet och själva står på avstånd, skrämda av hennes plåga. De skall säga: ’Ve, ve, du stora stad, Babylon, du starka stad, på en enda timme har domen kommit över dig.’ Och jordens köpmän gråter över henne och sörjer över henne eftersom ingen längre köper deras skeppslaster, deras laster av guld och silver, ädelstenar och pärlor, linnetyger och purpur, siden och scharlakan, deras tujaträ, saker av elfenben och dyrbaraste träslag, av koppar, järn och marmor, eller kryddor, parfymer och salvor och olika slag av rökelse, eller vin och olja, mjöl och spannmål, eller nötkreatur och får, hästar och vagnar och slavar och människoliv. De frukter som du längtade efter gick dig ur handen. Allt som glänser och skiner har du förlorat, och aldrig mer kommer någon att finna det. De som handlar med sådana varor, de som har blivit rika genom henne, skall stanna på avstånd, skrämda av hennes plåga, och gråta och klaga: ’Ve, ve, denna stora stad, som var klädd i fint linne och purpur och scharlakan och lyste av guld och ädelstenar och pärlor. På en enda timme har all denna rikedom ödelagts.’ Alla skeppare och alla som seglar med sina varor och sjömännen och alla som lever på sjöfart stannade på avstånd och ropade när de såg röken från bålet: ’Var fanns maken till denna stora stad?’ Och de strödde jord på huvudet och ropade, gråtande och klagande: ’Ve, ve, denna stora stad, som gjorde alla som har skepp på haven rika med sitt överflöd. På en enda timme har den ödelagts.’ Jubla över detta, du himmel och ni heliga och apostlar och profeter! Gud har dömt henne och gett er upprättelse.” Upp 18:9-20
2015-05-10, 08:59
Medlem
TS ; Jag rekar att du i lugn och ro lyssnar till den kunnige Seth Erlandssons 7 foeredrag om Uppenbarelseboken hos kristenmp3.se.
2015-05-10, 09:32
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Som rubriken lyder.

Jag är ateist, men extremt fascinerad av bibeln och i synnerhet uppenbarelseboken.
Kan någon vänlig själ förklara det hela bakom den Babyloniska skökan och den sjuhövdade besten hon associeras med?

Har googlat runt lite men känner att någon här som är med insatt i ämnet kan säkert förklara det hela bättre än Wikipedia och privata amatörer..

Tack på förhand!

/Dissociative

Den sjuhövdade draken är symbol på sju kullar Rom och Skökan därpå är Den Romersk Katolska Påven som är alla "Kristnas" överhuvud och den "Kristna" Menigheten är Bruden som skall äkta Brudgummen Deras Jesus Kristus (Blodsdemonen no 1) Hela den "Kristna läran är en stor irrlära från början till slut.

Matt 7:21-23
21
Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja.

22.

Många skola på 'den dagen' [1] säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'

23.

Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.

Dom kallar sig "Kristna" men är det ej
Senast redigerad av jedidja1 2015-05-10 kl. 10:00.
2015-05-10, 10:36
Medlem
Luther ansaag att en Paave skulle bli Antikrist, Vilddjuret. Men flertal kristna tror nog att en Paave snarare skulle vara 'Det andra Vilddjuret', Den Falske Profeten, som stiger upp ur Jorden (naagot Kultiverat saasom Katolisismen). Det 1;a Vilddjuret stiger upp ur havet= Folkhavet och aer den Politiske ledaren som tillskansar sig All Makt.(I det aaterupplivade Romarriket= EU, med foerebild A. Hitler)
2015-05-10, 11:10
Medlem
Jag kan tänka mig att WTO är inblandat. Det har alltid bedrivits handel, men det är en annan organisation nu än när de andra kungarna hade makt, de som kom före de 10 kungarna, dvs under romarriket osv. WTO (det åttonde odjuret) får sin makt av dessa 10 kungar (Upp 17:13). Men som alla säger är det marknaden (skökan Babylon Upp 17:18) som har makten. Och de tio hornen eller kungarna försöker med hjälp av WTO styra marknaden (Upp 17:16).
2015-05-10, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag kan tänka mig att WTO är inblandat. Det har alltid bedrivits handel, men det är en annan organisation nu än när de andra kungarna hade makt, de som kom före de 10 kungarna, dvs under romarriket osv. WTO (det åttonde odjuret) får sin makt av dessa 10 kungar (Upp 17:13). Men som alla säger är det marknaden (skökan Babylon Upp 17:18) som har makten. Och de tio hornen eller kungarna försöker med hjälp av WTO styra marknaden (Upp 17:16).
'Fallet,fallet aer det stora Babylon', Upp. 18; 2 ; 'I ett oegonblick har nu denna stora rikedom blivit foeroedd'. v.17. Laes. kap. 18. Visst aer det USA som ploetsligt Kraschar ekonomiskt som likt en kvarnsten sjunker ned I havet.
2015-05-10, 11:39
Medlem
Ratozs avatar
Finns det ingen som tolkar Uppenbarelse boken bokstavligt? Brukar ju alltid finnas någon kristen som gör det med allt annat i bibeln.
2015-05-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Den sjuhövdade draken är symbol på sju kullar Rom och Skökan därpå är Den Romersk Katolska Påven som är alla "Kristnas" överhuvud och den "Kristna" Menigheten är Bruden som skall äkta Brudgummen Deras Jesus Kristus (Blodsdemonen no 1) Hela den "Kristna läran är en stor irrlära från början till slut.

Matt 7:21-23
21
Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja.

22.

Många skola på 'den dagen' [1] säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'

23.

Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.

Dom kallar sig "Kristna" men är det ej

Det kan vara så att uppenbarelseboken är en packe osanningar och draksådd liksom resten av bibeln?

Men skulle jag tolka det som jag själv vill, så som samtliga andra här gör:

Det tvåhornade vilddjuret som ser ut som ett lamm vill att alla ska tillbe "det första vilddjurets bild", det hotar alla som inte tillber med döden:

Det är Jesus som pekar på Fadern och kräver att alla måste tro annars ska de förgås.

Israel har sju berg som omger Jerusalem. Israel/Jerusalem är alltså skökan. Jerusalem benämns också som kristi brud och Israel som "Guds folk":

Skökan (som förgiftar världen med sina lögner) är väl då det förbannade prästerskapet och de kristna som följer Jesus och som tror att de är "Drottningen/bruden som sitter säker på sin tron".

Vilddjuren kommer naturligtvis att överge Skökan eftersom de inte kan leverera det som de lovat henne.

Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-05-10 kl. 11:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in