Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du likställer brottet att döda med brottet att inte (kunna) tro. Helt i linje med din Gud, kan jag tillägga.
Den meningen förstår jag inte.
Men vet du, Voddy. Jag kan inte se vad det är för fel att knapra på kunskapens frukt. Det är för mig det mest obegripliga i hela denna Bibel. Kunskap om rätt och fel. Nyfikenhet. Förmågan att ifrågasätta och gå egna vägar. Det kommer aldrig att vara ondska i mina ögon. Det kommer aldrig att vara egenskaper som förtjänar ett straff.
Men du har en Gud som tycker det, och en sådan Gud är inte värd tillbedjan.
Den meningen förstår jag inte.
Men vet du, Voddy. Jag kan inte se vad det är för fel att knapra på kunskapens frukt. Det är för mig det mest obegripliga i hela denna Bibel. Kunskap om rätt och fel. Nyfikenhet. Förmågan att ifrågasätta och gå egna vägar. Det kommer aldrig att vara ondska i mina ögon. Det kommer aldrig att vara egenskaper som förtjänar ett straff.
Men du har en Gud som tycker det, och en sådan Gud är inte värd tillbedjan.
Om du vill fortsätta med dessa frågor får du starta en ny tråd, jag fortsätter gärna där.
Jag vill ge dig en liten bild.
Gud talade till Noa att bygga en ark, vilken han byggde på i över 100 år(?). Gud hade nämligen beslutat att förgöra allt levande på jorden. Men Noa hade hittat nåd hos Gud.
Denna gång var det inte en människa som byggde på arken utan Gud, för nu har ytterligare en ark byggts och om du går in i den så blir du räddad.
Gå in.
Det jag menar med "Om man ska vara rättvis måste man straffa orättvisan"
En bild till

Om du har en domare som dömer i en rättssal, så räknar människor med att han bör döma rätt och riktigt så att den rätte blir straffad för sina brott. Annars handlar domaren själv orätt, och en sådan domare kan inte sitta kvar på domarsätet.
Rättvisa är att ge dem som handlat rätt, det som de förtjänat.
Rättvisa är att ge dem som inte handlat rätt, det som de förtjänat.
Angående det där med kunskapens träd så kan vi börja med att säga att det inte handlar om kunskap. Det är inte fel att ha kunskap om vare sig vetenskap, filosofi eller vad det nu må vara. (tänkte lite på Bogo)
Och det är inte heller så att Gud lurar adam och eva på något sätt genom att undanhålla något för dem. vilket djävulen ville få dem att tro, och det verkar som om han vill få många andra att tro detsamma. (tänkte inte på bogo, utan det är en vanlig uppfattning)
Genom att du går egna vägar så säger du också nej till Guds väg, inte sant?
Angående det där med kunskapens/livets träd så finns det massa utläggningar på sådant, vet jag, men jag tänker inte gå igenom det nu.
Oavsett vad det var, så sa Gud att de inte skulle äta frukten, för om de gjorde det så skulle de dö. Ändå så åt de av den. Det handlade inte om att ifrågasätta utan det fanns en annan orsak som låg bakom.
till din sista kommentar.
Jag förstår att du tycker det är obegripligt.