2013-01-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du likställer brottet att döda med brottet att inte (kunna) tro. Helt i linje med din Gud, kan jag tillägga.

Den meningen förstår jag inte.

Men vet du, Voddy. Jag kan inte se vad det är för fel att knapra på kunskapens frukt. Det är för mig det mest obegripliga i hela denna Bibel. Kunskap om rätt och fel. Nyfikenhet. Förmågan att ifrågasätta och gå egna vägar. Det kommer aldrig att vara ondska i mina ögon. Det kommer aldrig att vara egenskaper som förtjänar ett straff.

Men du har en Gud som tycker det, och en sådan Gud är inte värd tillbedjan.

Om du vill fortsätta med dessa frågor får du starta en ny tråd, jag fortsätter gärna där.

Jag vill ge dig en liten bild.
Gud talade till Noa att bygga en ark, vilken han byggde på i över 100 år(?). Gud hade nämligen beslutat att förgöra allt levande på jorden. Men Noa hade hittat nåd hos Gud.

Denna gång var det inte en människa som byggde på arken utan Gud, för nu har ytterligare en ark byggts och om du går in i den så blir du räddad.
in.

Det jag menar med "Om man ska vara rättvis måste man straffa orättvisan"
En bild till
Om du har en domare som dömer i en rättssal, så räknar människor med att han bör döma rätt och riktigt så att den rätte blir straffad för sina brott. Annars handlar domaren själv orätt, och en sådan domare kan inte sitta kvar på domarsätet.
Rättvisa är att ge dem som handlat rätt, det som de förtjänat.
Rättvisa är att ge dem som inte handlat rätt, det som de förtjänat.

Angående det där med kunskapens träd så kan vi börja med att säga att det inte handlar om kunskap. Det är inte fel att ha kunskap om vare sig vetenskap, filosofi eller vad det nu må vara. (tänkte lite på Bogo)

Och det är inte heller så att Gud lurar adam och eva på något sätt genom att undanhålla något för dem. vilket djävulen ville få dem att tro, och det verkar som om han vill få många andra att tro detsamma. (tänkte inte på bogo, utan det är en vanlig uppfattning)

Genom att du går egna vägar så säger du också nej till Guds väg, inte sant?
Angående det där med kunskapens/livets träd så finns det massa utläggningar på sådant, vet jag, men jag tänker inte gå igenom det nu.
Oavsett vad det var, så sa Gud att de inte skulle äta frukten, för om de gjorde det så skulle de dö. Ändå så åt de av den. Det handlade inte om att ifrågasätta utan det fanns en annan orsak som låg bakom.

till din sista kommentar.
Jag förstår att du tycker det är obegripligt.
2013-01-14, 00:37
Medlem
dannievegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?

Dina föräldrar måste vara stolta över att ha ett världsfrånvänt homofobiskt pseudotroll från 1400-talet till son.
2013-01-14, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?

Kan du förklara det där med Ryssland - Kina - Iran?

Jag ser dessa som harmlösa och en bra motvikt mot USA i världspolitiken. Inget mer än så.

Jag är kristen och har inga problem med resten av vad du säger.
2013-01-14, 08:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du likställer brottet att döda med brottet att inte (kunna) tro. Helt i linje med din Gud, kan jag tillägg

----

Men vet du, Voddy. Jag kan inte se vad det är för fel att knapra på kunskapens frukt. Det är för mig det mest obegripliga i hela denna Bibel. Kunskap om rätt och fel. Nyfikenhet. Förmågan att ifrågasätta och gå egna vägar. Det kommer aldrig att vara ondska i mina ögon. Det kommer aldrig att vara egenskaper som förtjänar ett straff.

Men du har en Gud som tycker det, och en sådan Gud är inte värd tillbedjan.

Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Om du vill fortsätta med dessa frågor får du starta en ny tråd, jag fortsätter gärna där.

Flera såna tråder finns redan, där båda Tinuviel och t.ex. jag har deltagit. Men om du nu inte vill fortsätta i denna riktning här varför fortsättar du då i denna riktning här ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Det jag menar med "Om man ska vara rättvis måste man straffa orättvisan"

En sociopats rättvisa?

Citat:
Om du har en domare som dömer i en rättssal, så räknar människor med att han bör döma rätt och riktigt så att den rätte blir straffad för sina brott. Annars handlar domaren själv orätt, och en sådan domare kan inte sitta kvar på domarsätet.
Rättvisa är att ge dem som handlat rätt, det som de förtjänat.
Rättvisa är att ge dem som inte handlat rätt, det som de förtjänat.

Rationella människor strävar efter att regelverket skall vara rationellt. Inte godtyckliga dekreter från en imaginär entitet, som i sin mytologiska framställning är sociopatisk.

Jämförelsen är befängd.

Citat:
Angående det där med kunskapens träd så kan vi börja med att säga att det inte handlar om kunskap. Det är inte fel att ha kunskap om vare sig vetenskap, filosofi eller vad det nu må vara. (tänkte lite på Bogo)

Det har redan framförts flera gånger, att det essentiella är LYDNAD.

Citat:
Och det är inte heller så att Gud lurar adam och eva på något sätt genom att undanhålla något för dem.

Jo, det är precis vad det är.

Citat:
vilket djävulen ville få dem att tro, och det verkar som om han vill få många andra att tro detsamma. (tänkte inte på bogo, utan det är en vanlig uppfattning)

Inget fel på 'Ormen'. Han var en anti-fascistisk frihetskämpa.

Citat:
Genom att du går egna vägar så säger du också nej till Guds väg, inte sant?

Det är det som är vitsen.

Citat:
Angående det där med kunskapens/livets träd så finns det massa utläggningar på sådant, vet jag, men jag tänker inte gå igenom det nu.

Du har redan precis framfört en del av det. Vi andra kan addera det du missade.

Citat:
Oavsett vad det var, så sa Gud att de inte skulle äta frukten, för om de gjorde det så skulle de dö. Ändå så åt de av den. Det handlade inte om att ifrågasätta utan det fanns en annan orsak som låg bakom.

Okunskap, nyfikenhet, anti-fascism.

Citat:
Jag förstår att du tycker det är obegripligt.

Det är den mest irrationella och vansinnige teologiska doktrin som öht finns (vad jag vet om).
2013-01-14, 09:53
Medlem
Blåbärskungens avatar
Är det inte så att världen faktiskt blivit mindre och mindre våldsam? Att det är färre konflikter och färre svältkatastrofer?
2013-01-14, 09:53
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Personligen skulle jag vilja kalla det självgodhet, hyckleri och slavmentalitet.

Störigt att väljer att inrätta sig i sådant. Tyvärr så tror jag att den typen av underkastelse som folk får lära sig sälla sig till förklarar mycket av världens profana maktstrukturer.
2013-01-14, 09:55
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Är det inte så att världen faktiskt blivit mindre och mindre våldsam? Att det är färre konflikter och färre svältkatastrofer?
Vilka tidsramar avser du?

1900-talet var tämligen krigiskt och miljontals människor led svältdöden.
2013-01-14, 10:05
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vilka tidsramar avser du?

1900-talet var tämligen krigiskt och miljontals människor led svältdöden.
Visst peakar det vid världskrig, men vi har ju trots allt haft krig som pågått i 30/100/300år och svält som inte var koncentrerad till en viss landsände eller kontinent. För att inte tala om hur hårt naturkatastrofer slog förr.
2013-01-14, 10:32
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Visst peakar det vid världskrig, men vi har ju trots allt haft krig som pågått i 30/100/300år och svält som inte var koncentrerad till en viss landsände eller kontinent. För att inte tala om hur hårt naturkatastrofer slog förr.
Det är korrekt.

Dock är det lite problematiskt med indexeringen som t.ex. Global Peace Index och vilka kriterier som utgör dess grund. Det indexet talar dock om en mer fredlig värld. Beträffande naturkatastrofer så varnar många för att de kommer att bli mer frekventa och mer fatala. Detta till en följd av en ökad global population och klimatförändringarna.
2013-01-14, 10:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Störigt att väljer att inrätta sig i sådant. Tyvärr så tror jag att den typen av underkastelse som folk får lära sig sälla sig till förklarar mycket av världens profana maktstrukturer.

Jag har en personlig hypotes om "den sista tiden"s möjliga anledning och problematik.

Människans existentiella 'spektrum' är mycket brett och omfattar allt från instinktiva, flock-hierarki attityder till den informerade individualismen (~d.v.s. anti-auktoritär kompetens och kunskap).

Denna dikotomi finns i båda individen och i samhället, och krävar en integrerings-process före vår hjälpreda och leksak teknologin blir missbrukat utöver punkten av 'no return' i människans existentiella dysfunktionalitet.

Självklart dugar teismens falang av positivistiska 'absoluter' inte som en 'lösning' ... trots vissa abrahamistiska apologeters frenetiska påstående och propaganda om det ..... men lika självklart är gränslös 'frihet' inte ett svar heller (~jämför med det tragiska experimentet med 'fri uppfostran').

Och trots demokratins många uppenbara fördelar är den långtifrån perfekt, särskild med tanke på dens inre sårbarhet för den anti-demokrati den av princip är tvungen att hysa i viss omfattning.

Mitt förslag till en 'lösning' är, att den individualistiska 'neofilen' omsättar sina teorier i praxis och låtar människan i allmänhet ..... 'Svensson' .... få en chans för att se pragmatiska resultat.

Och konstigt nog anser jag t.ex. att såna som amish-folket numera är 'neofila'. Dom ger ÉTT alternativ till den ökande västliga fixering vid teknokrati som ett sorts självändamål (jag sympatiserar personligen inte med religions-delen i det, men respekterar det funktionella exempel dom icke-pådyvlande erbjudar), likaväl som dom alternativ som till och från manifesterar sig inom en del subkulturer och inom fringe-forskningen.

Det har blivit för mycket tomt snicke-snacke inom den falang av mänskligheten som borde vara 'jästen' i att söka svar. Iblant får jag känslan av att vi redan har blivit en 'trött' art, som inte har viljan till att möta utmaningerna från ett dynamisk kosmos.
2013-01-14, 10:48
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Fler demokratier, folk lever längre, lägre barnadödlighet, listan kan göras lång.
2013-01-14, 11:00
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Spelar det egentligen någon roll vad som kommer att ske? Vad som än sker, så är det ju guds vilja

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in