2014-06-17, 08:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Låter helt osannolikt att man ska riva fronten på en V70 när man ska byta kamrem - tvärställd motor. Har själv bytt kamrem på en volvo-femma, det är ganska okomplicerat.
Får jag gissa fritt skulle jag säga att en van Volov-mekaniker slänger dit en ny rem på under 2 timmar på en sån motor.
Ska man byta löphjul, spännare och vattenpump får man nog addera lite tid.

Jag har ingen erfarenhet av att byta kamrem på 1,8t motorn som sitter VW-bilarna, så jag får ta ditt ord på att man får "riva hela fronten" för ett byte.

För övrigt verkar man kan kunna få det arbetet betydligt billigare än 12000:- om man kikar runt lite på nätet.
Mm, en vanlig vitfemma, utan turbo, går på ca en timme att byta rem på. Att turbon skulle ställa till det så mycket har jag svårt att se.
Finns lite andra exempel, från alla möjliga tillverkare där tiderna är ungefär samma, mellan 1-2 timmar för byte rem + rullar + vp (i förekommande fall) på tvärställda motorer. Dessutom ofta med riktigt långa intervaller som gör att många bilar kanske bara behöver byta kamrem en gång under bilens livslängd.
Såatt... Bara för att det är modernt och tvärställt måste det inte vara besvärligt och dyrt.
Citera
2014-06-17, 08:46
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Låter helt osannolikt att man ska riva fronten på en V70 när man ska byta kamrem - tvärställd motor. Har själv bytt kamrem på en volvo-femma, det är ganska okomplicerat.
Får jag gissa fritt skulle jag säga att en van Volov-mekaniker slänger dit en ny rem på under 2 timmar på en sån motor.
Ska man byta löphjul, spännare och vattenpump får man nog addera lite tid.

Jag har ingen erfarenhet av att byta kamrem på 1,8t motorn som sitter VW-bilarna, så jag får ta ditt ord på att man får "riva hela fronten" för ett byte.

För övrigt verkar man kan kunna få det arbetet betydligt billigare än 12000:- om man kikar runt lite på nätet.

Min svåger hade en Passat 1.8T och han bytte in den just före det var dags för kamremsbyte. Han servar alltid hos VAG och dom skulle ha runt 12' för ett byte - medan Mekonomen tog 7' eller nåt sånt. Så visst går det att få det billigare än 12' men själva arbetet är rätt tidskrävande för jag vet att fronten måste bort. Har man extraljus så blir det alltså extra dyrt och det är det första dom kollar när bilen ska skrivas in.

Polaren har en S80 2.5T 200hk och han svor också över kostnaden för kamremsbytet som landade på ungefär samma pengar. På Volvo givetvis. Men jag vet inte varför det var så dyrt.

Jag har själv bytt kamrem på en B230F på ca 2 timmar från bilen hissades upp till den var startklar.
Citera
2014-06-17, 09:15
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Du har nog rätt. Kolla denna länk, oerhört tragiskt och frustrerande.

http://www.zerohedge.com/news/2014-0...ld-cars-go-die

Fel!
http://jalopnik.com/that-zero-hedge-...hit-1578124255
http://www.hoax-slayer.com/unsold-ca...tographs.shtml
http://www.mirror.co.uk/news/world-n...d-cars-3573293
Citera
2015-05-09, 15:29
Medlem
Limma skinkbits avatar
Problemet med kamkedjor på TSI-motorerna uppmärksammas nu av Motormännen och Aftonbladet.

https://www.motormannen.se/nyheter/n...ska-kamkedjor/
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/b...cle20762301.ab

Det enda rimliga vore att återkalla de bilar som riskerar haveri, men det tycker väl VAG blir för dyrt. Istället väljer man att göra ett stort antal kunder missnöjda och därmed förstöra sitt rykte.
Citera
2015-05-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Problemet med kamkedjor på TSI-motorerna uppmärksammas nu av Motormännen och Aftonbladet.

https://www.motormannen.se/nyheter/n...ska-kamkedjor/
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/b...cle20762301.ab

Det enda rimliga vore att återkalla de bilar som riskerar haveri, men det tycker väl VAG blir för dyrt. Istället väljer man att göra ett stort antal kunder missnöjda och därmed förstöra sitt rykte.
Det där tror vi inte på.
Enl de flesta här så är VAG guds gåva till mänskligheten. Kan hålla med om ifall tanken från gud är att testa människornas tålamod.

Men iom dessa artiklar kan vi nog svara på TS fråga nu. Kamkedja bytts var 20 000:de mil i samband med motorbyte
Citera
2015-05-09, 20:59
Medlem
Skön läsning, killen från VAG ljuger så han tror sig själv.
Citera
2015-05-10, 10:59
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Skön läsning, killen från VAG ljuger så han tror sig själv.

Så låter det när man tvingas försvara någonting man egentligen vet är fel. VAG vet givetvis själva att de har klantat sig rejält men vill inte ta konsekvenserna. Man skickar ut en informationschef/pressekreterare som säger så lite som möjligt med så många ord som möjligt helst utan att ljuga, går inte det så får man ljuga lite också.

När min bil drabbades så levde man inte upp till de vackra orden nedan:

Citat:
Vår främsta ambition är nöjda kunder, säger Marcus Thomasfolk. Och i det här fallet handlar det om att ta ansvar genom att hjälpa kunder som drabbats av problem även om garantitiden gått ut.
Citera
2015-05-10, 11:40
Medlem
ormbitens avatar
V.A.G. vet knappast vad en nöjd kund är för något, det är först när man klagar och gnäller lite som dom börjar ”försöka” skapa en nöjd kund, en nöjd kund enligt V.A.G. är en person som knyter näven i fickan men inte säger något, då ser man kunden som nöjd.
Börjar man klaga och gnälla och göra lite väsen av sig så är man enligt V.A.G.s sätt att se på saken en oönskad kund, oönskade kunder vill man inte ha, då erbjuder man vad som helst till kunden bara för att denna ska hålla tyst, man börjar lite lätt för att till slut gå ut med hela artilleriet. Till slut får det nästan kosta vad det kosta vill för att kunden ska bli ”nöjd”. Och speciellt om kunden har gått ut i pressen och klagat.
Så jobbar V.A.G. enligt mitt privata sätt att se på saken…

När det gäller kamkedjan på 1,2 och 1,4 TSI så har jag sett bilar som har gått 6-7000 mil där det har kuggat över. Och jag har snackat med folk som har fått bilen reparerad på garanti men där kedjan sedan har gått åt pipan igen efter ytterligare 5-6000 mil och då har det varit kalla handen från V.A.G.

Jag skulle personligen aldrig någonsin köpa en begagnad VW med en sådan motor. Då väljer jag hellre än med kamrem.
Citera
2015-05-10, 19:45
Medlem
NiV3Rts avatar
VAG har sedan en lång tid tillverkat bilar som förvisso är trevliga att köra när de fungerar, men också lika otrevlig att äga.
Citera
2015-05-13, 19:10
Medlem
Jofs avatar
V.A.G. har börjat använda kamREM i sina nya bilar. - Vet inte om det skrivit här. Varit för slö för att kolla allt.
Citera
2015-08-14, 09:17
Medlem
Är det svårt att kontrollera kamkedjan och kolla hur pass spänd den är? Och när ska man byta fläktremmar osv?
Citera
2015-08-14, 10:46
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burtljung
Är det svårt att kontrollera kamkedjan och kolla hur pass spänd den är? Och när ska man byta fläktremmar osv?

En kamkejda är väl inkapslad och spänns inte manuellt utan det sköts av någon mekanism inne i motorn, oftast via oljetrycket men det fanns även manuella spännare på äldre motorer. Det är alltså inget man normalt kollar och tanken är att en kamkedja aldrig ska bytas utan hålla bilen ut.

En dålig kamkedja rasslar och har sig om man står och tomgasar och ett tränat motoröra kan höra sånt. Gamla Mercedes hade problem med detta efter typ 50k mil och även äldre SAAB:ar. Värst är om kamkedjesträckaren slutar fungera, då kan det bli ett större haveri men det går knappast att förutse eller kontrollera i förväg.

Fläktremmar eller multifunktionsremmar byts antingen efter fasta intervall eller när man ser sprickor eller tendens till fransning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in