2014-06-11, 12:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Som svaren redan gett så är det normalt sett inte byte av kamkedja i serviceintervall. Det är bara kamrem som är behäftade med det problemet. Därav följer att det alltid är bättre att köpa en bil med kamkedja. Kamkedjan håller motorns livslängd ut.

Om svaret är skitsnack eller inte är svårt att avgöra.
Har de bytt till en kraftigare konstruerad kamkedja då de upptäckt kvalitetsproblemet så kanske det är ok. OM VW bluffar och bara vill få VW ägarna utanför garantin på snabbast/billigaste sättet kan bara tiden utvisa.
Har en kamkedja bytts på verkstad, skall man normalt antaga att det var en engångsreparation och att den bytta delen håller bilens livslängd ut efter det.

Som tidigare sagts. Man byter aldrig en kamkedja om det inte var ett fel på den. Ingår INTE i service.

Man kan ju också diskutera vilken teknisk livslängd bilen och motorn har. Är den konstruerad för max 20.000 mil så lär man behöva byta om bilen går mer än 20.000 mil.
Citera
2014-06-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man kan ju också diskutera vilken teknisk livslängd bilen och motorn har. Är den konstruerad för max 20.000 mil så lär man behöva byta om bilen går mer än 20.000 mil.

Problemet är då att biltillverkarna normalt inte uppger vilken livslängd de skissat på.
Normalfallet så byts en kamkedja inte inom de första typ 40 000mil på de bilar jag känner till.
t.ex. BMW som jag själv kör. Normalt byts kamkedja aldrig trots att bilarna med motorer gått både 30 000 och mer.
Detta utesluter inte att en kamkedja kan gå sönder eller bytas, även inom första 5000 milen. Tillverkningsfel drabbar alla.

Som du är inne på, så har biltillverkarna inte en önskan att tillverka bilar som är hållbara. Det skulle vara emot hela bilindustrins affärsidé att tillverka och sälja nya bilar.
Tillverkarna skissar på en normal livslängd som är relativt kort mot vad "vi" begagnat köpare önskar. Detta för att göra tillverkningsprocessen så billig som möjligt och för att få skäl att sälja fler nya bilar.

Men att från det sätta upp en generell bytestid. Njae. Känns överarbetat tycker jag.
Kör tills kamkedjan låter illa och kan göra ett ekonomiskt beslut på om skrota och köpa ny begagnad eller repararera.
Citera
2014-06-13, 01:40
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Problemet är då att biltillverkarna normalt inte uppger vilken livslängd de skissat på.
Normalfallet så byts en kamkedja inte inom de första typ 40 000mil på de bilar jag känner till.
t.ex. BMW som jag själv kör. Normalt byts kamkedja aldrig trots att bilarna med motorer gått både 30 000 och mer.
Detta utesluter inte att en kamkedja kan gå sönder eller bytas, även inom första 5000 milen. Tillverkningsfel drabbar alla.

Som du är inne på, så har biltillverkarna inte en önskan att tillverka bilar som är hållbara. Det skulle vara emot hela bilindustrins affärsidé att tillverka och sälja nya bilar.
Tillverkarna skissar på en normal livslängd som är relativt kort mot vad "vi" begagnat köpare önskar. Detta för att göra tillverkningsprocessen så billig som möjligt och för att få skäl att sälja fler nya bilar.

Men att från det sätta upp en generell bytestid. Njae. Känns överarbetat tycker jag.
Kör tills kamkedjan låter illa och kan göra ett ekonomiskt beslut på om skrota och köpa ny begagnad eller repararera.

Du har nog rätt. Kolla denna länk, oerhört tragiskt och frustrerande.

http://www.zerohedge.com/news/2014-0...ld-cars-go-die
Citera
2014-06-13, 02:33
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Intressant att du inleder din post med "Skitsnack" för att sedan förankra samtliga mina argument med bra fakta om bilar där kamkedja/tillbehör är av dålig kvalité.

Jag kikade på en Saab 93SS/SC i vintras och samtliga kunniga/mekar jag pratade nämnde att det kunde vara värt att byta sträckare och kedja runt 18 000 mil. Sträckarna eftersom de börjar bli slitna vid det laget, kedjan eftersom allt annat ändå är bortplockat och själva kedjan i sig inte kostar speciellt mycket jämfört med arbetskostnaden.

Angående 1.4 TSI motorn så är den som nämnts tidigare utsatt för stora problem gällande kamkedja och tillbehör.

Det finns otroligt mycket mer bilar där kedjorna håller i evighet.
Att vissa bilfabrikanter klantat sig är en annan femma.
Aldrig sett en bilmodell där kedja ska bytas på intervall! men du kanske har något bra exempel?
Citera
2014-06-13, 02:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vet inte om jag skriver under på det. På vissa bilar så är det en halv dags jobb eller mer för en verkstad att byta kamrem; fronten, kylare och annat måste bort först. Hjärndött!
Dyrt blir det.
Det skulle gå att konstruera en bil så att vilken hobbymek som helst skulle kunna byta rem på någon timme men det verkar inte som att bilkonstruktörerna är så intresserade av detta.
Bästa konstruktionen jag har sett inom detta område är gamla Volvo B230F, där kunde man byta på drygt två timmar om allt flöt på bra. Utan specialverktyg.

När det gäller kamkedjor så spelar oljebyten stor roll; taskig (läs: billig) olja och långt mellan bytena sliter hårt på kedja och sträckare.

Vilka bilmodeller är det som kräver en dags jobb på verkstad för att byta kamrem?
Citera
2014-06-13, 02:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Jag skulle säga att det också rör sig om bränslebesparing.
Hård optimering med avseende på pris, friktion och en önskan om långa serviceintervaller tar död på kamkedjor. Personligen skulle jag inte köpa en modern bil med kamkedja.
Citera
2014-06-13, 10:53
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vilka bilmodeller är det som kräver en dags jobb på verkstad för att byta kamrem?

Svårt med bokstäverna? Jag skrev en halv dags jobb eller mer, inte en dags jobb.

VAG 1.8T motorerna på Passat m fl kostar (kostade) runt 12 papp att byta för där måste man riva hela fronten vilket tog en halv dag. Tror att V70 2.5T hade nåt liknande upplägg.
Citera
2014-06-13, 12:04
Medlem
mmafellas avatar
Tack alla som svarade snabbt, lyckades undvika en katastrof.
Det får bli en 1.6. 07 uppåt.
Någon som vet när man ska byta kamrerm, vatten-
pump ? Är det 12 tusen mil ?
Citera
2014-06-13, 23:25
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
Tack alla som svarade snabbt, lyckades undvika en katastrof.
Det får bli en 1.6. 07 uppåt.
Någon som vet när man ska byta kamrerm, vatten-
pump ? Är det 12 tusen mil ?

Det är kontroll vid 12 tusen mil på dessa har jag för mig och finns ingen riktigt fast intervall. Dock brukar vi rekommendera byte vid 12 även om remmen är superfin då det oftast är vattenpump eller någon lömsk omlänkningsrulle som ger sig innan remmen vilket kan vara svårare att upptäcka.
Men det är otroligt ovanligt med totalhaveri utan det brukar resultera i en läckande vattenpump eller missljud från spännaren tex för kunder som fuskar och kör för långt. Men vill man vara på den säkra sidan så byter man på 12k mil.
Citera
2014-06-16, 16:55
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Det är kontroll vid 12 tusen mil på dessa har jag för mig och finns ingen riktigt fast intervall. Dock brukar vi rekommendera byte vid 12 även om remmen är superfin då det oftast är vattenpump eller någon lömsk omlänkningsrulle som ger sig innan remmen vilket kan vara svårare att upptäcka.
Men det är otroligt ovanligt med totalhaveri utan det brukar resultera i en läckande vattenpump eller missljud från spännaren tex för kunder som fuskar och kör för långt. Men vill man vara på den säkra sidan så byter man på 12k mil.

Skulle kolla med Möller men dom hade för lite med folk idag
. De skulle ringa imorgon för o berätta om kamremmen o vatten
pumpen behöver bytas. Det är en 1.6 08a
snart rullat 12.

Ägaren säger att han blev rek att byta den vid 15 tusen mil
Citera
2014-06-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
Skulle kolla med Möller men dom hade för lite med folk idag
. De skulle ringa imorgon för o berätta om kamremmen o vatten
pumpen behöver bytas. Det är en 1.6 08a
snart rullat 12.

Ägaren säger att han blev rek att byta den vid 15 tusen mil

Frågar du Möller så kan du nog räkna med att de tycker du ska byta remmen även om den skulle gå några tusen mil till. De vill väl ha jobb och tjäna en hacka på din bil.
Citera
2014-06-16, 23:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Svårt med bokstäverna? Jag skrev en halv dags jobb eller mer, inte en dags jobb.

VAG 1.8T motorerna på Passat m fl kostar (kostade) runt 12 papp att byta för där måste man riva hela fronten vilket tog en halv dag. Tror att V70 2.5T hade nåt liknande upplägg.

Låter helt osannolikt att man ska riva fronten på en V70 när man ska byta kamrem - tvärställd motor. Har själv bytt kamrem på en volvo-femma, det är ganska okomplicerat.
Får jag gissa fritt skulle jag säga att en van Volov-mekaniker slänger dit en ny rem på under 2 timmar på en sån motor.
Ska man byta löphjul, spännare och vattenpump får man nog addera lite tid.

Jag har ingen erfarenhet av att byta kamrem på 1,8t motorn som sitter VW-bilarna, så jag får ta ditt ord på att man får "riva hela fronten" för ett byte.

För övrigt verkar man kan kunna få det arbetet betydligt billigare än 12000:- om man kikar runt lite på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in