Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Man kan ju också diskutera vilken teknisk livslängd bilen och motorn har. Är den konstruerad för max 20.000 mil så lär man behöva byta om bilen går mer än 20.000 mil.
Problemet är då att biltillverkarna normalt inte uppger vilken livslängd de skissat på.
Normalfallet så byts en kamkedja inte inom de första typ 40 000mil på de bilar jag känner till.
t.ex. BMW som jag själv kör. Normalt byts kamkedja aldrig trots att bilarna med motorer gått både 30 000 och mer.
Detta utesluter inte att en kamkedja kan gå sönder eller bytas, även inom första 5000 milen. Tillverkningsfel drabbar alla.
Som du är inne på, så har biltillverkarna inte en önskan att tillverka bilar som är hållbara. Det skulle vara emot hela bilindustrins affärsidé att tillverka och sälja nya bilar.
Tillverkarna skissar på en normal livslängd som är relativt kort mot vad "vi" begagnat köpare önskar. Detta för att göra tillverkningsprocessen så billig som möjligt och för att få skäl att sälja fler nya bilar.
Men att från det sätta upp en generell bytestid. Njae. Känns överarbetat tycker jag.
Kör tills kamkedjan låter illa och kan göra ett ekonomiskt beslut på om skrota och köpa ny begagnad eller repararera.