2015-05-08, 12:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Gäller inte samma sak i hög grad folk som ska komma och städa, tvätta, laga mat och ta hand om dina barn?

Nej, det är rätt stor skillnad på till tiden begränsade och enstaka besök av hantverkare och dagligen återkommande hemhjälp.

Citat:
Då bör du inte ta in någon i ditt hem

Nej, strängt tagt, men hushållet måste fungera också, och då är det bättre att satsa på de som statistiskt sett är pålitligare.

Citat:
och käre uv, folk blir ensamstående av en radda orsaker som inte de eller nån annan kan rå för.
Frågan är ska vi lägga sponsring (rut) på att rikingar ska ha råd med städhjälp, när de som kanske behöver detta mest inte kan, varför ska deras sura skattepengar gå till detta?

http://arbetet.se/2011/01/14/rut-bara-for-rika/

Vore det inte bättre prioritering av skattemedel att höja löner för de sämst betalda , samt anställa fler i offentlig sektor? så folk slipper gå på knäna och får en skälig lön för sitt faktiska nödvändiga slit för oss alla?
Jag vill absolut hellre se mina skattemedel faktiskt gå till de som behöver det och inte till några i Danderyd, som borde kunna prioritera om lite, skippa 3 spa behandlingar per år eller extra bilen och istället lägga de pengarna på en städhjälp.

Jag bor inte i Danderyd, och det är vi skötsamma medelklassfamiljer som bär samhället på våra axlar. Litet stöd till oss som omväxling hade inte varit fel. Den övre överklassen kan klara sig själva och anställa hur många de vill, och samhället bör inte alltid belöna de som åstadkommer minst.

Men, visst. Vill Du anställa hemhjälp i kommunal regi, varifrån vi medelklassfamiljer kan beställa så går det säkert att ordna, men det känns litet som att gå över ån efer vatten.
Citera
2015-05-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Ja, jag pratar om det som har gjort människan till människa.
Goddag yxskaft.

Citat:
Att vi kan tillaga mat och anpassa oss till olika klimat genom att vi kan skydda våra kroppar från kyla, väder och vind samt planera vår födotillförsel genom att odla mat för nästa år har varit betydligt viktigare än antibiotika och Internet.
Du har sagt att du tycker det. Jag frågade varför och kom med flera problematiseringar och motargument. Slöseri med tid, tydligen.
Citera
2015-05-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banestyrelsen
Goddag yxskaft.

Du har sagt att du tycker det. Jag frågade varför och kom med flera problematiseringar och motargument. Slöseri med tid, tydligen.
Du kom inte med några som helst relevanta motargument till varför inte uppfinningar som matlagning, kläder, jordbruket har haft betydligt större del i mänsklighetens utveckling än antibiotika, tvättmaskin och Internet. (Jag räknar inte tetrapoders utveckling av amnioter som uppfinningar.)
Senast redigerad av Limning 2015-05-08 kl. 12:53.
Citera
2015-05-08, 13:02
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Självklart projicerar jag inte framåt. Det kan lika gärna bli en kvinna som genomför den första teleportationen eller resan genom maskhålet som förmodligen kommer att genomföra ytterligare en enorm revolution i mänsklighetens utveckling.

Jaså det kan lika gärna bli en kvinna!?

Tycker du att resten av mänskliga utvecklingen tyder på att det lika gärna kan bli en kvinna?

Är det inte till en förkrossande del av mänskliga upptäckter, som är gjorda av män?
Verkar det då inte ohyggligt mycket sannolikare att män både upptäcker principen, bygger farkosten och även bemannar den?

Det där uttrycket, "att det lika gärna kan vara en kvinna som genomför den tänkta framtida resan". Den stämmer dåligt överens med tidigare och nutida kvinnliga bedrifter.
Men visst kan det hända, men sannolikheten är otroligt låg.
Citera
2015-05-08, 13:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Vadå myten om hur kvinnor servar män?

Jag pratar om den som uppfann kokkonsten och sömnaden och att dessa uppfinningar var 10 000 gånger mer betydelsefulla för mänsklighetens utveckling än en persondator.

Liksom naturligtvis konsten att odla.
Det vore bra om du när du säger sådär även bifogade källa på att de allra första personer som kokade en bit mat, sydde ett plagg (eller snarare knöt ihop, som man gjorde först) eller planterade frön var kvinnor.

För ärligt talat kan man mycket väl tänka sig att de allra första personer som gjorde något av detta var män.
Citera
2015-05-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Jaså det kan lika gärna bli en kvinna!?

Tycker du att resten av mänskliga utvecklingen tyder på att det lika gärna kan bli en kvinna?

Är det inte till en förkrossande del av mänskliga upptäckter, som är gjorda av män?
Verkar det då inte ohyggligt mycket sannolikare att män både upptäcker principen, bygger farkosten och även bemannar den?

Det där uttrycket, "att det lika gärna kan vara en kvinna som genomför den tänkta framtida resan". Den stämmer dåligt överens med tidigare och nutida kvinnliga bedrifter.
Men visst kan det hända, men sannolikheten är otroligt låg.
Ja du kan inte gärna ge män äran för något som inte ens har hänt.
Och om det nu är så att kvinnor har stått för merparten av de riktigt revolutionerande uppfinningarna, vilket du inte alls kan utesluta, kan lika gärna en kvinna stå även för nästa.
Citera
2015-05-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det vore bra om du när du säger sådär även bifogade källa på att de allra första personer som kokade en bit mat, sydde ett plagg (eller snarare knöt ihop, som man gjorde först) eller planterade frön var kvinnor.

För ärligt talat kan man mycket väl tänka sig att de allra första personer som gjorde något av detta var män.
Ja det kan man tänka sig. Men som Scott Walter skrev, enligt teorierna om arbetsfördelning är det högst troligt att det faktiskt var kvinnor.
Citera
2015-05-08, 13:19
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jo. Det finns mycket fler icke-ledare än ledare, och mycket fler människor som inte har kreativa sysslor än sådana som har det.

Poängen var att ett medelgott självförtroende räcker om man även får stöd av omgivningen. Om omgivningen är nedlåtande och trakasserar då behövs ett enormt självförtroende och nästan noll empati => psykopatpsyke för att klara sig och fortsätta ha motivation att utföra arbetet.
Citera
2015-05-08, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ja det kan man tänka sig. Men som Scott Walter skrev, enligt teorierna om arbetsfördelning är det högst troligt att det faktiskt var kvinnor.
Den första människan som sydde ett plagg var antagligen en bög
Citera
2015-05-08, 13:28
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Du kom inte med några som helst relevanta motargument till varför inte uppfinningar som matlagning, kläder, jordbruket har haft betydligt större del i mänsklighetens utveckling än antibiotika, tvättmaskin och Internet. (Jag räknar inte tetrapoders utveckling av amnioter som uppfinningar.)

Om så vore?
Vad menar du?

Jag hoppas du inte menar att jordbruket och kläder är kvinnliga upptäckter!?
Vad beträffar matlagning kan jag gissa på en viss kvinnlig övervikt för den utvecklingen.

internet är att jämföra med en annan avgörande uppfinning, boktryckarkonsten. Båda väldigt avgörande för en avgörande nivåhöjning i mänsklighetens utveckling. För övrigt bägge uppfunna och fortsatt utvecklade av, män.
Senast redigerad av Kent-Inger 2015-05-08 kl. 13:39.
Citera
2015-05-08, 13:38
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:

Är det de teorierna som får dig att tro att det som första person, blir en kvinna som telepaterar sig eller tar sig vidare ut i rymden genom ett maskhål.
(om det överhuvudtaget är möjligt)
Citera
2015-05-08, 13:43
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Poängen var att ett medelgott självförtroende räcker om man även får stöd av omgivningen. Om omgivningen är nedlåtande och trakasserar då behövs ett enormt självförtroende och nästan noll empati => psykopatpsyke för att klara sig och fortsätta ha motivation att utföra arbetet.
Va? Nej, de män som klarar av att nå ledarroller och/eller kreativa roller har oftast inte "psykopatpsyken".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in