2015-05-08, 10:13
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen

Q4/2014:
ABs omsetning: 511 MSEK. Av dette:
Off line: 318 MSEK.
On line: 193 MSEK. On line omsetning = ca 38 % av hele omsetningen.

Q1/2015:
ABs omsetning: 455 MSEK. Av dette:
Off line: 277 MSEK.
On line: 178 MSEK. On line omsetning = ca 39 % av hele omsetningen.

Tack Vossevangen

Med andra ord faller inte bara print utan även online för Aftonbladet.
Citera
2015-05-08, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Tack Vossevangen

Med andra ord faller inte bara print utan även online för Aftonbladet.
Trevliga siffror, vad ska Jan Helin göra? Kör ett stort sparprogram(en rejäl slakt)? Höja priserna för print och Plus?
Citera
2015-05-08, 10:17
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Sitter med dagens Metro framför mig just nu. Här är ett axplock av artiklar ur tidningen:

* Stor artikel om en överlevare från Förintelsen som föreläser i skolor. "Det är i skolorna som eleverna måste få kärlek för att inte hamna i extremistgrupper."

* 7% av "nyanlända" elever i årskurs 6-9 går i en fristående skola.

* Notis om att muslimerna på ett asylboende inte har något emot att bo granne med en svinfarm.

* Sommarvärmen kommer inte än på ett tag.

* Enligt WHO kommer svenskarna bli allt fetare. Regeringen ska tillsätta en kommission för "jämlik hälsa" och utesluter inte heller strängare reklamlagar för snabbmatskedjor.

* Halvside-intervju med en sjuksköterska och nån könsneutral sak från RFSU. Olika myter om kukar, fittor och att knulla dementeras och ja, just de orden används flitigt i artikeln.

* Ett barn har skrivit brev till Stefan Löfven om att alla människor är lika värda "oavsett om man har brunt eller svart hår".

* Kolumn om valet i Storbritannien och hur förfärligt det är att EU-kritiken växer där. Samt beklagande över att UKIP "utmålar invandrare [...] som parasiter, trots att dessa enligt en studie [...] bidrar med 12 procent med i skattebetalningar än de får i välfärdstjänster."

* "Här är de värsta uppkörningsfelen."

* Helsides-reportage om hur bra integrationen fungerar i Tensta. Fokus ligger på en grupp för småbarnsföräldrar som träffas en gång i veckan med sina bebisar och sjunger olika barnramsor från sina respektive hemland.

* Storbritannien överväger att införa ett tredje kön, X, på sina pass. P3 Nyheter har intervjuat någon som tycker detta är positivt, men att det inte räcker för att stävja homofobin i samhället eftersom "hela resebranschen är uppbyggd på en tvåkönsnorm".

* Fyra högerextremister har gripits i en razzia i Tyskland. Förbrytarna ska enligt uppgift ha planerat bomba muslimer.

* Kolumn där en journalist ondgör sig över jobb som graderar de anställdas arbetsinsatser och skolbetyg överlag.

* Pippi Långstrump firar 70 år. "N-ordet" har ersatts med söderhavsprefix i enlighet med vad Astrid Lindgren själv ville. Pippi är också bra för att hon bryter mot könsnormer. Artikeln prisar henne som en feministisk ikon och att böckerna har "en anti-nazistisk anda".

* Ett korsord jag löste på under 5 minuter.

* Serie om hur det är sexistiskt att bedöma vissa kroppar som "beach-redo" och andra som inte.

* Rekommenderat på TV ikväll: En dokumentär om kvotflyktingar som kommit till Sverige från Uganda.

* Insändare: "H&M:s reklamaffischer är kränkande för de visar inga män och alla tjejer är smala och det ger mig dåligt samvete." - Madde 18

* Insändare: "Sverige borde inte gå med i Nato. Vi har inte varit i krig på 200 år och det ska vi vara stolta över. Det var militärallianser som ledde till första världskriget, glöm aldrig det!" - Peace, not War

* Insändare: "Sluta gnälla om att killar sitter för bredbent i kommunaltrafiken." - Pensionär

* Insändare: "Per-Albin Hansson gjorde så att Sverige stod utanför andra världskriget. Tack vare honom räddades massor av judar. Per Albin gjorde rätt." - Karlsson

Totalt antal sidor: 28
Antal sidor reklamen borträknad: 13

Det finns alltså mer reklam i Metro än det finns text, och den text som finns är för det mesta ren PK-propaganda. Inte undra på att Metro gör miljonförluster, Metro hade gått under ÄVEN om smartphonen aldrig hade uppfunnits. För den här skiten är fanimej inte ens värd att läsa gratis.

Även denna dags tidning var späckat med PK-artiklar. Såg bara första sidan, men vill minnas att första sidan basunerade ut att asylsökare fick inte ha sina barn på IKEAs lekland och att debatt om romer skapade fördomar.
Citera
2015-05-08, 10:25
Bannlyst
Metro tar till ett desperat grepp:

Citat:
"Enligt ett pressmeddelande är Metro Lab en ”utvecklingsgrupp med fokus på att ta fram nya redaktionella format, koncept och på att förnya Metros journalistik och sättet att presentera den på”. (...). Först ut är tv-formatet ”Fråga mig”, som lanserades i måndags. Där får tittarna möjlighet att realtid ställa frågor till en känd person. Först ut var Zara Larsson.

– Vår målgrupp är kräsna tv-konsumenter. Men vi ska inte bara ta fram nyhetsformat, utan också hitta helt nya format. Labgruppen ska också jobba med att ta fram alltifrån agendasättande journalistik till nya tekniska lösningar, säger Linnéa Jonjons, redaktionschef på Metro.

Hur togs ”Fråga mig” emot?

– Det slog verkligen igenom i sociala medier, vilket också den snygga wrappen kring tidningen bidrog till. Folk var verkligen med och interagerade och Zara Larsson bjöd verkligen på sig själv, så det var en drömstart.

Redan inom några veckor kommer fler resultat av gruppens arbete att synas. Linnéa Jonjons vill dock inte avslöja vad det handlar om. (...)."
Källa: http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article3906580.ece Metro verkar ej förstå vad problemet är, affärsmodellen att driva tidning genom annonsintäkter fungerar ej längre samt att det är relevant och kvalité på journalistiken som behövs.
Tips till Kinnevik: Lägg ner Metro Sverige nu.
Citera
2015-05-08, 11:01
Medlem
Jonassons avatar
Är Zara Larsson en kändis? Jag tror att hon är tämligen okänd för dem som inte konsumerar gammelmedia.

För övrigt vill Schibstedt köpa Hemnet, jag undrar om ens mäklarbranschen är en framtidsbransch? Blir ju billigare att sälja huset på blocket.

http://www.journalisten.se/nyheter/schibsted-vill-kopa-hemnet
Citera
2015-05-08, 11:07
Medlem
Pungs avatar
En gigantisk vändpunkt för Aftonblader.

För första gången så minskar intäkterna på on-line. Dessutom ganska kraftigt. Sedan tre år har desktop börjat tappa långsamt och sedan ett halvår har även mobil planat ut.

Helt klart har Aftonbladet sedan länge tappat utvecklingspotential on-line. De kan inte växa där mer. Det kontinuerliga printraset matchas inte av någon ökning på annat. Det enda sättet att möta det är genom nedskärningar.

Frågan är om AB klarar sig helt på bara det on-line ger? Låt anta att taket för vad de förmår dra in on-line är 200M per Q. Det är bra pengar för att vara en delverksamhet. När det kan adderas till print som ger lika mycket.

Men print tappar drygt 30000 köpare per år. 2016 kommer det vara runt 88000, och året därefter drygt 50000.

Print kommer alltså dö väldigt snart oavsett prishöjningar och besparingar. Det blir löjligt att trycka en upplaga på 50000.

Efter print är borta ska on-line bära allt själv. Det är mer än man kanske tänker på. Lokaler, städbolag, journalistlöner, ledningslön, styrelsearvode, försäkringar osv.

Allt sånt har man ju kunnat dela i två så länge print finns.

Dessutom försvinner alla synergieffekter och löpsedlarnas hype av varumärket. Om on-line minskar redan nu lär det inte förbättras av att Aftonbladet snart slutar synas framför varje kassa och utanför varje kiosk.

Jag tror faktiskt att Aftonbladet ser den här utvecklingen framför sig. Man har skjutit undan skräcken av att se printintäkterna och upplagan rasa med att upprepa "vi växer on-line".

Nu rasar tidningen on-line. Och desperationen har triggat ryggmärgsreflexen hos dem, att censurera och dölja det man inte vill veta av. Därav den plötsliga censurera av upplaga samtidigt som q1 visade skrämmande siffror.

För så är deras instinkt när något inte ser bra ut. Döljas det som döljas kan.

En lustig detalj är att Helin i sin pod en gång diskuterade mittmedias resultat. Han sa då att i tider där print är på väg att försvinna är det mardröm för ett tidningshus att tappa on-line.

Även med kraftig tillökning on-line är det en tuff omställning, sa han. Men de som dessutom minskar har "verkliga problem".

Ser fram mot att höra hans kommentarer om q1 i nästa podavsnitt.
Citera
2015-05-08, 11:44
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Oktober 2013 gjorde jag en prognos för hur upplagan för Aftonbladet skulle se ut framöver:

(FB) Gammelmedias annalkande död

Citat:
Okt 2014: - 16,1% = 141 200 ex.
Okt 2015: - 16,9% = 117 300 ex
Okt 2016: - 17,8% = 96 400 ex
Okt 2017: - 18,7% = 78 300 ex
Okt 2018: - 19,7% = 62 900 ex
Okt 2019: - 20,7% = 49 900 ex
Okt 2020: - 21,8% = 39 000 ex
Okt 2021: - 22,9% = 30 000 ex
Okt 2022: - 24,1% = 22 800 ex
Okt 2023: - 25,4% = 17 000 ex
Okt 2024: - 26,7% = 12 500 ex
Okt 2025: - 28,1% = 9 000 ex

Även om jag kanhända var att betrakta som särdeles pessimistisk så förefaller det som att situationen är än värre än min prognos.

Aftonbladet sa inget om sina siffor oktober 2014, men i november var den totala upplagan nere på 132 500. Jag förutspådde att den skulle landa på 117 300 ex oktober i år, men troligtvis kommer den ligga under 100 000 ex. då den redan är nere på runt 120 000 ex.
Citera
2015-05-08, 11:49
Medlem
Vossevangens avatar
Pung kl.11.07:
Interessant og treffende analyse. Takk!
Citera
2015-05-08, 12:11
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Är Zara Larsson en kändis? Jag tror att hon är tämligen okänd för dem som inte konsumerar gammelmedia.

För övrigt vill Schibstedt köpa Hemnet, jag undrar om ens mäklarbranschen är en framtidsbransch? Blir ju billigare att sälja huset på blocket.

http://www.journalisten.se/nyheter/schibsted-vill-kopa-hemnet

Schibsted äger ju blocket så de vill väl stämma i bäcken innan nån annan köper upp Hemnet.
Blocket Bostad känns lite budget så det kan vara bra att kompletter med en premiumsajt för bostäder också.
Citera
2015-05-08, 12:12
Medlem
PatriaNostras avatar
Nån som vet hur AB kommer fram till sin "räckvidd" om drygt fem läsare per tidning, som någon nämnde tidigare i tråden? Alla tidningar hamnar väl inte i diverse väntrum eller på soffbordet hos frisören?

Ljuger de bara rakt av eller har de konstruerat någon sorts förklaring?
Citera
2015-05-08, 12:20
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Även denna dags tidning var späckat med PK-artiklar. Såg bara första sidan, men vill minnas att första sidan basunerade ut att asylsökare fick inte ha sina barn på IKEAs lekland och att debatt om romer skapade fördomar.
Jag delge dig allt PK om du vill! Du vill väl inte missa din dagliga hjärntvätt?

Axplock av artiklar ur dagens Metro (8/5 - 2015):

* Helsida om att asylsökande inte fick leka i IKEA:s lekrum.

* Helsida om hur många E-nummer olika populära glassar innehåller.

* Brottsligheten ökar i Sverige. Framförallt IT-brott, gängvåld och vapenrelaterade brott. Polisen ska sikta in sina ansträngningar på "särskilda geografiska områden".

* Reportage och intervju med en tioårig flicka som identifierar sig själv som kille.

* Svenska tankesmedjan ISDP har bjudit in en muslimkritiker (oklart till vad, förmodligen till att föreläsa). Detta är dåligt enligt Expo, särskilt som ISDP erhåller statligt stöd.

* Kolumn skriven av en kvinna i 20-års åldern. Hon har nyss flyttat ihop med sin kille och är jättekär och allting är underbart.

* Antalet lediga jobb i Sverige ökar. Framförallt inom vården. Tyvärr har utrikesfödda fortfarande stora problem att få jobb.

* Vårruset är ett lopp som bara riktar sig till tjejer. Samuel, 23, tyckte det var diskriminerande och DO-anmälde loppet. Lyckligtvis bedömde DO att det inte rörde sig om någon diskriminering. "En övervägande majoritet vill att det ska vara ett lopp för tjejer." Och det är tur att Vårruset finns, för "löpning är så mansdominerat."

* Sverige är det femte bästa landet i världen att vara mamma på enligt Rädda barnen. Sämsta landet på jorden att uppfostra ett barn i är Somalia.

* Australiens sexparti har under 500 medlemmar och är därför inte längre klassade som ett parti.

* Ett kanadensiskt par har dömts för förargelseväckande beteende efter att ha haft sex på ett flygplan.

* I dagarna är det 70 år sen andra världskriget tog slut. Artikeln är kopierad från USA Today.

* "5 inredningsbloggare du bara måste följa"

* Serie om att vara bitter för att du inte har någon pojkvän.

* Helsides-debattartikel skriven av Kommissionen mot antiziganism om att "Tiggeridebatten spär på unkna fördomar." (Vill bara påpeka som en fotnot att min dators ordbehandlare inte känner igen antiziganism som ett ord :P)

* Insändare: Svar på "Pensionär" från förra numret som tyckte folk skulle sluta gnälla på att killar sitter bredbent på tunnelbanan. "Ditt inlägg är det löjligaste jag nånsin hört. Köp ett par kalsonger om du inte kan sitta som en normal människa!" - P

* Insändare: "Folk borde inte få jaga för nöjes skull. Det är oetiskt att döda." - Lars

* Insändare: "Folk måste acceptera att invandrare måste ha bidrag från kommunen tills de fått jobb och hittat ett hem. Tack till alla kommuner som hjälper invandrare." - Deprimerad invandrare

* Insändare: "Mänskligheten kommer gå under på grund av växthuseffekten. De uppsatta miljömålen är inte nog. Det är ute med oss alla!" - En som har allt

Totalt antal sidor: 28

Antal sidor reklamen borträknad: 13

Överlag inte lika mycket PK-propaganda idag som igår. Jag tror det mest uppenbara problemet jag har när jag läser Metro är inte den uppenbara vinklingen, utan just hur undermålig produkten i sig faktiskt är.

Det hade varit mer okej om tidningen hade haft intressanta och välskrivna artiklar, då hade jag haft mer överseende med dess partiskhet. Men majoriteten är ju bara ovidkommande skräp som man glömt en sekund efter man lagt ifrån sig tidningen. Metro är liksom tidningarnas motsvarighet till riskakor; smaklös luft utan näring.
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2015-05-08 kl. 12:32.
Citera
2015-05-08, 12:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Med følgende kilder (se side 9-10 i alle rapporter) kan en gjøre følgende oppsett
for den kvartalsvise omsetning i AB:

http://hugin.info/131/R/1739004/583491.pdf
http://hugin.info/131/R/1894338/671556.pdf
http://hugin.info/131/R/1920013/687718.pdf

Q3/2012:
ABs omsetning: 536 MSEK. Av dette:
Off line: 417 MSEK.
On line: 119 MSEK. On line omsetning = ca 22 % av hele omsetningen.

Q3/2013:
ABs omsetning: 510 MSEK. Av dette:
Off line: 375 MSEK.
On line: 135 MSEK. On line omsetning = ca 26 % av hele omsetningen.

Q4/2013:
ABs omsetning: 534 MSEK. Av dette:
Off line: 356 MSEK.
On line: 178 MSEK. On line omsetning = ca 33 % av hele omsetningen.

Q4/2014:
ABs omsetning: 511 MSEK. Av dette:
Off line: 318 MSEK.
On line: 193 MSEK. On line omsetning = ca 38 % av hele omsetningen.

Q1/2015:
ABs omsetning: 455 MSEK. Av dette:
Off line: 277 MSEK.
On line: 178 MSEK. On line omsetning = ca 39 % av hele omsetningen.

Aftonbladet Upplaga Q1 (vardagar):

2013: 182 003
2015: 152 300 tapp 16,3%
2015: 123 223 tapp: 19,1%

SvD upplaga Q1:
2013: 166 900
2014: 164 200 tapp 1,6%
2015: 156 300 tapp 4,8%
Not:

Aftonbladet print annonsering Q1 (MSEK):
2013: 69
2014: 59
2015: 46

Aftonbladet Upplageintäkter Q1:
2013: 271
2014: 255
2015: 230

SvD annonsering print Q1:
2013: 103
2014: 93
2015: 79

Källa: http://www.schibsted.com/Global/Financial%20documents/Quarterly%20reporting/Schibsted%20Financials%20and%20Analytical%20Info%2 0Q1%202015.xls
Senast redigerad av Siegfrid 2015-05-08 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in