Citat:
Ursprungligen postat av
Juristen
Jo, jag läste Metro häromdagen - för första gången på flera år - och jag CHOCKADES över bristen på kvalitet och graden av politisk korrekthet. Metro är som en tunnare version av Aftonbladet. Jag imponerades dock över hur mycket PK om stackars illegala flyktingar, rumänska tiggare och sexistisk hetronormativitet det gick att trycka in på så få sidor. Jag tror faktiskt att Metros pappersupplaga är borta inom ett år.
Sitter med dagens Metro framför mig just nu. Här är ett axplock av artiklar ur tidningen:
* Stor artikel om en överlevare från Förintelsen som föreläser i skolor. "Det är i skolorna som eleverna måste få kärlek för att inte hamna i extremistgrupper."
* 7% av "nyanlända" elever i årskurs 6-9 går i en fristående skola.
* Notis om att muslimerna på ett asylboende inte har något emot att bo granne med en svinfarm.
* Sommarvärmen kommer inte än på ett tag.
* Enligt WHO kommer svenskarna bli allt fetare. Regeringen ska tillsätta en kommission för "jämlik hälsa" och utesluter inte heller strängare reklamlagar för snabbmatskedjor.
* Halvside-intervju med en sjuksköterska och nån könsneutral sak från RFSU. Olika myter om kukar, fittor och att knulla dementeras och ja, just de orden används flitigt i artikeln.
* Ett barn har skrivit brev till Stefan Löfven om att alla människor är lika värda "oavsett om man har brunt eller svart hår".
* Kolumn om valet i Storbritannien och hur förfärligt det är att EU-kritiken växer där. Samt beklagande över att UKIP "utmålar invandrare [...] som parasiter, trots att dessa enligt en studie [...] bidrar med 12 procent med i skattebetalningar än de får i välfärdstjänster."
* "Här är de värsta uppkörningsfelen."
* Helsides-reportage om hur bra integrationen fungerar i Tensta. Fokus ligger på en grupp för småbarnsföräldrar som träffas en gång i veckan med sina bebisar och sjunger olika barnramsor från sina respektive hemland.
* Storbritannien överväger att införa ett tredje kön, X, på sina pass. P3 Nyheter har intervjuat någon som tycker detta är positivt, men att det inte räcker för att stävja homofobin i samhället eftersom "hela resebranschen är uppbyggd på en tvåkönsnorm".
* Fyra högerextremister har gripits i en razzia i Tyskland. Förbrytarna ska enligt uppgift ha planerat bomba muslimer.
* Kolumn där en journalist ondgör sig över jobb som graderar de anställdas arbetsinsatser och skolbetyg överlag.
* Pippi Långstrump firar 70 år. "N-ordet" har ersatts med söderhavsprefix i enlighet med vad Astrid Lindgren själv ville. Pippi är också bra för att hon bryter mot könsnormer. Artikeln prisar henne som en feministisk ikon och att böckerna har "en anti-nazistisk anda".
* Ett korsord jag löste på under 5 minuter.
* Serie om hur det är sexistiskt att bedöma vissa kroppar som "beach-redo" och andra som inte.
* Rekommenderat på TV ikväll: En dokumentär om kvotflyktingar som kommit till Sverige från Uganda.
* Insändare: "H&M:s reklamaffischer är kränkande för de visar inga män och alla tjejer är smala och det ger mig dåligt samvete." - Madde 18
* Insändare: "Sverige borde inte gå med i Nato. Vi har inte varit i krig på 200 år och det ska vi vara stolta över. Det var militärallianser som ledde till första världskriget, glöm aldrig det!" - Peace, not War
* Insändare: "Sluta gnälla om att killar sitter för bredbent i kommunaltrafiken." - Pensionär
* Insändare: "Per-Albin Hansson gjorde så att Sverige stod utanför andra världskriget. Tack vare honom räddades massor av judar. Per Albin gjorde rätt." - Karlsson
Totalt antal sidor: 28
Antal sidor reklamen borträknad: 13
Det finns alltså mer reklam i Metro än det finns text, och den text som finns är för det mesta ren PK-propaganda. Inte undra på att Metro gör miljonförluster, Metro hade gått under ÄVEN om smartphonen aldrig hade uppfunnits. För den här skiten är fanimej inte ens värd att läsa gratis.