2015-05-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51
JO har försökt påverka väntetiderna men misslyckats.
Ja. Sorgligt att myndigheten inte följer ett regelverk och dess lagar som är just skapade för att skydda medborgarna, från myndighetsmissbruk.
Citera
2015-05-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannoth
Ja. Sorgligt att myndigheten inte följer ett regelverk och dess lagar som är just skapade för att skydda medborgarna, från myndighetsmissbruk.

Migrationsverket följer inte ens sin egen handbok.
Citera
2015-05-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annisen85
Migrationsverket pratar ju förra året att de skulle nyanställa 1000 personer och de har även sagt så tidigare år. Har de anställt eller är det enbart något som de säger? Jag hittade en annons att i februari sökte de 11 personer till migrationsverket i Göteborg, vilket inte är så många. Vet ni om att de har börjat anställa och i så fall att de börjar arbeta. Personer kan ju ha tre månaders uppsägningstid. Långt ifrån alla som skall anställas är kanske inte handläggare utan kanske mer personal på flyktingboende, vad tror ni? Det låter bra att de anställer folk för att dra ner väntetiderna men är kanske inte så i praktiken. De som prioriteras är ju asylsökande då de kostar pengar. Vet flera fall där personer kommer från syrien har fått permanent uppehållstillstånd trots att de är skyddade i ett annat land och borde därför inte prioriteras före oss andra som . De ansökte då det är bra att ha uppehållstillstånd i Sverige på papper. Lättar att få visum till andra länder osv, bra socialförsäkringssystem m.m. Det kommer ju hela tiden finnas sådana individer och de får beslut efter några veckor och vi andra som ansökt om anknytning får beslut efter flera månader. Hoppas några som är beslutsfattare ser detta. Jag anser att de som klarar sin egen försörjning själv, har arbete eller arbetar i Sverige borde få gå före i kön. Då det sänder ut signaler att det skall löna sig att arbeta och inte som t.ex politiker säger i tv i Syrien att de kan komma till Sverige då alla får stanna där och man blir försörjd. Lite frustrerad över hur det går till. Önskar alla lycka till

Jag tycker inte du ska säga att "de får beslut efter några veckor".

Var har du hört det eller läst detta?! Det är inte sanningen.

Visst har Syrier haft förtur hos migv. ett tag och vi har fått vänta med våra beslut, men flertalet (jag skulle säga alla) syrier väntar i många månader (6-9 månader). Jag vet inte var du har fått din fakta, men jag tycker du ska kolla över dina källor och tänka på vad du skriver.

risky business babe.
Citera
2015-05-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
En liten fråga.

Om man har med massa underlag som påvisar att vårt äktenskap är riktigt, kan beslut kommer något snabbare eller kommer vi fortfarande hamna i den oändliga kön?

Vi ansökte 141103 och fick intervjumejlen 150417 och intervju tid bokad 150511.

Kommer ambassaden scanna in bilder och dylikt om man begär detta eller kan dem säga nej och säga att det inte behövs. Jag vill helst att dem scannar in all ny underlag vi har. Har t.o.m ett bröllopsalbum som vi fick för någon vecka sedan.

Tacksam för svar.

Ta med allt ni har som bevis. Oftast är handläggningstiden efter intervjun kort när man är gift. Så sa ialf vår ambassad till oss. Alla dokument som ni skickade med i ansökan måste man vara noga att ta med sig till intervjun.
Citera
2015-05-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyFourFingers
Åfan, är det verkligen så, 6 månader på sig att flytta till Sverige? Jag är osäker på om det kommer bli så. Skulle en eventuell andra ansökan gå snabbare om man redan har fått ett första godkänt (och sen indraget pga inte ha flyttat till Sverige inom 6 månader) eller skulle det försvåra hela processen?

Jag har inte läst nåt om det skulle gå fortare vid den andra ansökan. Det står bara att man måste skicka in en ny ansökan om personen inte flyttar inom 6 månader.
Citera
2015-05-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Vi fick tid till intervju nu i maj I Spanien. Vad gör dom med informationen de får? Skickas allt till migrationsverket i sverige så är de dem som bestämmer vad som händer eller hur går det till?

Ja all information skickas till MIG i Sverige. Ambassaden är bara där för att göra intervjun och samla information. Bedömningen görs av MIG. Jag pratade med vår ambassad i förrgår just om detta.
Hon sa oxå att som gift får man vanligtvis svar ganska så fort efter intervjun.
Citera
2015-05-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Ja all information skickas till MIG i Sverige. Ambassaden är bara där för att göra intervjun och samla information. Bedömningen görs av MIG. Jag pratade med vår ambassad i förrgår just om detta.
Hon sa oxå att som gift får man vanligtvis svar ganska så fort efter intervjun.

Gifta och sambos har samma rättigheter. Kan omöjligt gå fortare det är beroende vilket datum ni sökte som de kommer öppna er ansökan. Just nu har ingen från september fått beslut (vad jag har sett).
Citera
2015-05-07, 18:23
Medlem
choiz_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangod
Gifta och sambos har samma rättigheter. Kan omöjligt gå fortare det är beroende vilket datum ni sökte som de kommer öppna er ansökan. Just nu har ingen från september fått beslut (vad jag har sett).
Thaikonsult :

Ett giftermål ger ingen rätt till förtur i handläggningskön men giftermålet kan ändå påverka handläggningstiden på så sätt att dessa ärenden oftast är enklare att handlägga på grund av att det föreliggen en rätt till uppehållstillstånd för sökanden och att det då inte ska göras någon seriositetsutredning.

Utlänningslagen :

En utlänning ska ges uppehållstillstånd om han eller hon är make, maka eller registrerad partner med någon som är bosatt i Sverige. Det framgår avb5 kap. 3 paragrafen första stycket 1 utlänningslagen (2005:716). Av 8 paragrafen första stycket i samma kapitel framgår att tillståndet ska tidsbegränsas vid första beslutstillfället om makarna inte stadigvarande sammanbott utomlands. Uppehållstillstånd kan vägras i vissa fall enligt 5 kap. 17 a och 17 b paragraferna i samma lag."
Senast redigerad av choiz_88 2015-05-07 kl. 18:28.
Citera
2015-05-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangod

Jag vet inte hur det är som sambo. Men ambassaden sa att som gift är det oftast lätt att handlägga. Om det nu gäller även sambo vet inte jag. Jag meddelar bara vad vår svenska ambassad sa. De bokade tom in min man på intervju trots att vi inte fått mail från MIG. Hon kunde kolla vår ansökan och se att vi blivit tilldelad en handläggare.
Citera
2015-05-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Detta intervju-underlag- Är det någon som vet ifall detta underlag är klart när dom skickar ut intervju-mailet eller är det ett senare steg?

vad jag vet så är det klart när dom skickar ut mailet om intervju, det skall då finnas på ambassaden. När vi fick mailet så ringde vi konsulatet och då fick vi inte boka tid direkt, utan dom kontaktade då ambassaden i washington, och när dom fick underlaget så ringde dom tillbaka för att boka tid för intervjun. Allt det gick på samma dag dock.

Jag vet i och för sig inte om det är lika för alla, men så blev det för oss i alla fall.
Citera
2015-05-07, 20:12
Medlem
Hej,

Måste säga att det är rätt skönt att se att det är många andra som också sitter i samma sits och väntar på att sin tjej ska komma till Sverige. Värt ha någonstans att dela med sig av sina erfarenheter

I mitt fall söker min flickvän och jag för att bli sambo, vi har inte varit det sen innan det vill säga. Hon är från Turkiet. Sökt sen september 2014 och i mars 2015 fick vi äntligen "intervjumejlet". Dock bytes glädjen ut mot besvikelse då hon fick en intervjutid i september(!) nu i år. Helt otroligt... Väntat i 6 månader, sen ska man vänta 6 månader till.. När jag tagit kontakt med konsulatet i Istanbul säger de att det är högt tryck på grund av alla syrier som nu för tiden får ansöka om uppehållstillstånd via Turkiet. Trist, men vad kan man göra. Tog kontakt med ambassaden i Ankara, men väntetiden är lika lång.

Ringde sen till migrationsverket och klagade, dock sa de att efter hennes intervju kommer det gå relativt fort med tanke på att vi då väntat så pass länge. Men litar inte en sekund på vad de säger. Läste på konsulatet att väntetiden för ett beslut efter intervju är bara 4 veckor, kanske går snabbare än vad man tror.

Vill bara dela med mig, om ni undrar något kan ni alltid fråga
Citera
2015-05-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Jag vet inte hur det är som sambo. Men ambassaden sa att som gift är det oftast lätt att handlägga. Om det nu gäller även sambo vet inte jag. Jag meddelar bara vad vår svenska ambassad sa. De bokade tom in min man på intervju trots att vi inte fått mail från MIG. Hon kunde kolla vår ansökan och se att vi blivit tilldelad en handläggare.

Jag förstår, jag vet bara vad som står på hemsidan, och det är smått galet att ambassaden gett er tid utan migv inblandning, låter ovanligt? Det känns som om ambassadernas rätt att påverka beslutet inte är lika stark längre, förut kunde man läsa om beslut som gavs samma dag som intervju men jag har inte läst om ett sådant fall på länge..

Om de går på ansökningsdatum är det bra (tycker jag) och det känns som om detta är det nya och det är därför det varit så segt nu efter nyåret med beslut? Vad tror ni?

Lycka till iaf och hoppas er ambassad har rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in