Hej,
Måste säga att det är rätt skönt att se att det är många andra som också sitter i samma sits och väntar på att sin tjej ska komma till Sverige. Värt ha någonstans att dela med sig av sina erfarenheter
I mitt fall söker min flickvän och jag för att bli sambo, vi har inte varit det sen innan det vill säga. Hon är från Turkiet. Sökt sen september 2014 och i mars 2015 fick vi äntligen "intervjumejlet". Dock bytes glädjen ut mot besvikelse då hon fick en intervjutid i september(!) nu i år. Helt otroligt... Väntat i 6 månader, sen ska man vänta 6 månader till.. När jag tagit kontakt med konsulatet i Istanbul säger de att det är högt tryck på grund av alla syrier som nu för tiden får ansöka om uppehållstillstånd via Turkiet. Trist, men vad kan man göra. Tog kontakt med ambassaden i Ankara, men väntetiden är lika lång.
Ringde sen till migrationsverket och klagade, dock sa de att efter hennes intervju kommer det gå relativt fort med tanke på att vi då väntat så pass länge. Men litar inte en sekund på vad de säger. Läste på konsulatet att väntetiden för ett beslut efter intervju är bara 4 veckor, kanske går snabbare än vad man tror.
Vill bara dela med mig, om ni undrar något kan ni alltid fråga