2015-05-07, 15:21
Medlem
Separatistens avatar
Angående trovärdighet. Det är pengarna som räknas.

http://journalisten.se/nyheter/haller-textreklamen-pa-att-utarma-trovardigheten

"Aftonbladet har fällts av Reklamombudsmannen 16 gånger på fem år för otydlig annonsmärkning. Men ingen, inte ens tidningens publisher, verkar ta det på allvar. Mediehusen satsar nu oblygt på nya och aggressiva annons*affärer. "

"Det här har gjort att experter varnar för att journalistiken håller på att utarmas och mediehusen riskerar att förlora den trovärdighet man byggt upp med sina läsare."

Experterna är verkligen duktiga på sina slutsatser hoppas timkonstnaden var hög.
Citera
2015-05-07, 16:13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Jag vågar påstå att kvällstidningarnas pappersupplagor skulle störtdyka över en natt om alla handlare tog bort tidningarna (och löpsedlarna) från ställen närmast kassan!

Exponeringen i kassaköerna är kvällspressens själva raison d'etre. Alla vi som aldrig öppnar en kvällstidning exponeras ändå dagligen för löpsedlar så att vi hänger med i vad kvällsblaskan basunerar ut.
Försvinner den exponeringen så blir kvällspressen lika betydelsefall som DN Debatt för vanligt folk!
Den exponeringen är ju så gott som borta i alla butiker redan, iallafall där jag bor. Inga löpsedlar någonstans och det finns inte längre några platser för dem på utsidan. De få dags- och kvällstidningar som finns kvar står numera på ganska undanskymd plats en bit från kassan. Där de tidigare brukade stå finns idag andra varor som rakhyvlar, tuggummi, halstabletter och andra spontanköpsvaror som man ser när man står och väntar i kön. Tidningarna syns inte ens därifrån.
Citera
2015-05-07, 16:40
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Den exponeringen är ju så gott som borta i alla butiker redan, iallafall där jag bor. Inga löpsedlar någonstans och det finns inte längre några platser för dem på utsidan. De få dags- och kvällstidningar som finns kvar står numera på ganska undanskymd plats en bit från kassan. Där de tidigare brukade stå finns idag andra varor som rakhyvlar, tuggummi, halstabletter och andra spontanköpsvaror som man ser när man står och väntar i kön. Tidningarna syns inte ens därifrån.
Det där låter väldigt lovande, hoppas den utvecklingen sprider sig. Där jag bor ser det i stort ut som det alltid har gjort, förutom att tobakskioskerna har blivit färre.
Citera
2015-05-07, 17:52
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Jo, jag läste Metro häromdagen - för första gången på flera år - och jag CHOCKADES över bristen på kvalitet och graden av politisk korrekthet. Metro är som en tunnare version av Aftonbladet. Jag imponerades dock över hur mycket PK om stackars illegala flyktingar, rumänska tiggare och sexistisk hetronormativitet det gick att trycka in på så få sidor. Jag tror faktiskt att Metros pappersupplaga är borta inom ett år.
Sitter med dagens Metro framför mig just nu. Här är ett axplock av artiklar ur tidningen:

* Stor artikel om en överlevare från Förintelsen som föreläser i skolor. "Det är i skolorna som eleverna måste få kärlek för att inte hamna i extremistgrupper."

* 7% av "nyanlända" elever i årskurs 6-9 går i en fristående skola.

* Notis om att muslimerna på ett asylboende inte har något emot att bo granne med en svinfarm.

* Sommarvärmen kommer inte än på ett tag.

* Enligt WHO kommer svenskarna bli allt fetare. Regeringen ska tillsätta en kommission för "jämlik hälsa" och utesluter inte heller strängare reklamlagar för snabbmatskedjor.

* Halvside-intervju med en sjuksköterska och nån könsneutral sak från RFSU. Olika myter om kukar, fittor och att knulla dementeras och ja, just de orden används flitigt i artikeln.

* Ett barn har skrivit brev till Stefan Löfven om att alla människor är lika värda "oavsett om man har brunt eller svart hår".

* Kolumn om valet i Storbritannien och hur förfärligt det är att EU-kritiken växer där. Samt beklagande över att UKIP "utmålar invandrare [...] som parasiter, trots att dessa enligt en studie [...] bidrar med 12 procent med i skattebetalningar än de får i välfärdstjänster."

* "Här är de värsta uppkörningsfelen."

* Helsides-reportage om hur bra integrationen fungerar i Tensta. Fokus ligger på en grupp för småbarnsföräldrar som träffas en gång i veckan med sina bebisar och sjunger olika barnramsor från sina respektive hemland.

* Storbritannien överväger att införa ett tredje kön, X, på sina pass. P3 Nyheter har intervjuat någon som tycker detta är positivt, men att det inte räcker för att stävja homofobin i samhället eftersom "hela resebranschen är uppbyggd på en tvåkönsnorm".

* Fyra högerextremister har gripits i en razzia i Tyskland. Förbrytarna ska enligt uppgift ha planerat bomba muslimer.

* Kolumn där en journalist ondgör sig över jobb som graderar de anställdas arbetsinsatser och skolbetyg överlag.

* Pippi Långstrump firar 70 år. "N-ordet" har ersatts med söderhavsprefix i enlighet med vad Astrid Lindgren själv ville. Pippi är också bra för att hon bryter mot könsnormer. Artikeln prisar henne som en feministisk ikon och att böckerna har "en anti-nazistisk anda".

* Ett korsord jag löste på under 5 minuter.

* Serie om hur det är sexistiskt att bedöma vissa kroppar som "beach-redo" och andra som inte.

* Rekommenderat på TV ikväll: En dokumentär om kvotflyktingar som kommit till Sverige från Uganda.

* Insändare: "H&M:s reklamaffischer är kränkande för de visar inga män och alla tjejer är smala och det ger mig dåligt samvete." - Madde 18

* Insändare: "Sverige borde inte gå med i Nato. Vi har inte varit i krig på 200 år och det ska vi vara stolta över. Det var militärallianser som ledde till första världskriget, glöm aldrig det!" - Peace, not War

* Insändare: "Sluta gnälla om att killar sitter för bredbent i kommunaltrafiken." - Pensionär

* Insändare: "Per-Albin Hansson gjorde så att Sverige stod utanför andra världskriget. Tack vare honom räddades massor av judar. Per Albin gjorde rätt." - Karlsson

Totalt antal sidor: 28
Antal sidor reklamen borträknad: 13

Det finns alltså mer reklam i Metro än det finns text, och den text som finns är för det mesta ren PK-propaganda. Inte undra på att Metro gör miljonförluster, Metro hade gått under ÄVEN om smartphonen aldrig hade uppfunnits. För den här skiten är fanimej inte ens värd att läsa gratis.
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2015-05-07 kl. 18:04.
Citera
2015-05-07, 18:15
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Sitter med dagens Metro framför mig just nu. Här är ett axplock av artiklar ur tidningen:
[...]

Det finns alltså mer reklam i Metro än det finns text, och den text som finns är för det mesta ren PK-propaganda. Inte undra på att Metro gör miljonförluster, Metro hade gått under ÄVEN om smartphonen aldrig hade uppfunnits. För den här skiten är fanimej inte ens värd att läsa gratis.

Oj, det är ju tragikomiskt!
Metro och dess innehåll, får mig att tänka på filmen Idiocracy - det är som om människan regrederar till apstadiet.
Citera
2015-05-07, 18:46
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen

* Stor artikel om en överlevare från Förintelsen som föreläser i skolor. "Det är i skolorna som eleverna måste få kärlek för att inte hamna i extremistgrupper."

* 7% av "nyanlända" elever i årskurs 6-9 går i en fristående skola.

* Notis om att muslimerna på ett asylboende inte har något emot att bo granne med en svinfarm.

* Sommarvärmen kommer inte än på ett tag.

* Enligt WHO kommer svenskarna bli allt fetare. Regeringen ska tillsätta en kommission för "jämlik hälsa" och utesluter inte heller strängare reklamlagar för snabbmatskedjor.

* Halvside-intervju med en sjuksköterska och nån könsneutral sak från RFSU. Olika myter om kukar, fittor och att knulla dementeras och ja, just de orden används flitigt i artikeln.

* Ett barn har skrivit brev till Stefan Löfven om att alla människor är lika värda "oavsett om man har brunt eller svart hår".

* Kolumn om valet i Storbritannien och hur förfärligt det är att EU-kritiken växer där. Samt beklagande över att UKIP "utmålar invandrare [...] som parasiter, trots att dessa enligt en studie [...] bidrar med 12 procent med i skattebetalningar än de får i välfärdstjänster."

* "Här är de värsta uppkörningsfelen."

* Helsides-reportage om hur bra integrationen fungerar i Tensta. Fokus ligger på en grupp för småbarnsföräldrar som träffas en gång i veckan med sina bebisar och sjunger olika barnramsor från sina respektive hemland.

* Storbritannien överväger att införa ett tredje kön, X, på sina pass. P3 Nyheter har intervjuat någon som tycker detta är positivt, men att det inte räcker för att stävja homofobin i samhället eftersom "hela resebranschen är uppbyggd på en tvåkönsnorm".

* Fyra högerextremister har gripits i en razzia i Tyskland. Förbrytarna ska enligt uppgift ha planerat bomba muslimer.

* Kolumn där en journalist ondgör sig över jobb som graderar de anställdas arbetsinsatser och skolbetyg överlag.

* Pippi Långstrump firar 70 år. "N-ordet" har ersatts med söderhavsprefix i enlighet med vad Astrid Lindgren själv ville. Pippi är också bra för att hon bryter mot könsnormer. Artikeln prisar henne som en feministisk ikon och att böckerna har "en anti-nazistisk anda".

* Ett korsord jag löste på under 5 minuter.

* Serie om hur det är sexistiskt att bedöma vissa kroppar som "beach-redo" och andra som inte.

* Rekommenderat på TV ikväll: En dokumentär om kvotflyktingar som kommit till Sverige från Uganda.

* Insändare: "H&M:s reklamaffischer är kränkande för de visar inga män och alla tjejer är smala och det ger mig dåligt samvete." - Madde 18

* Insändare: "Sverige borde inte gå med i Nato. Vi har inte varit i krig på 200 år och det ska vi vara stolta över. Det var militärallianser som ledde till första världskriget, glöm aldrig det!" - Peace, not War

* Insändare: "Sluta gnälla om att killar sitter för bredbent i kommunaltrafiken." - Pensionär

* Insändare: "Per-Albin Hansson gjorde så att Sverige stod utanför andra världskriget. Tack vare honom räddades massor av judar. Per Albin gjorde rätt." - Karlsson

Bra sammanställning som tidsdokument. Jag läste också pappersmetro idag och kan intyga att det du skriver stämmer hur absurt det än låter.

Man undrar ju lite hur ägarna tänker.. Kinnevikimperiet byggdes väl knappast på radikala vänsterideal! Det är ju rätt sjukt med den kraftiga vinklingen på medier: det vore ju tex intressant ommen bensinkedja som statoil började trumma ut tex att de stödjer alliansen agggresivt - de skulle ju knappast öka sin business på det.
Citera
2015-05-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Bra sammanställning som tidsdokument. Jag läste också pappersmetro idag och kan intyga att det du skriver stämmer hur absurt det än låter.

Man undrar ju lite hur ägarna tänker.. Kinnevikimperiet byggdes väl knappast på radikala vänsterideal! Det är ju rätt sjukt med den kraftiga vinklingen på medier: det vore ju tex intressant ommen bensinkedja som statoil började trumma ut tex att de stödjer alliansen agggresivt - de skulle ju knappast öka sin business på det.
Och sedan undrar journalisterna varför vanligt folk väljer bort mainstreammedia och varför alternativ media är så populärt.
Citera
2015-05-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Högmarginalvaror alá IKEA-style (toalettborste för 5kr (95% magge)).

Marginalen för kvällsblaskor är kass (20%) men de får kasta tillbaka överblivna tidningar. Det tillåter INTE Lekerol, Gilette osv
Citera
2015-05-08, 07:26
Medlem
Vossevangens avatar
Q1/2015 Schibsted:

http://hugin.info/131/R/1920013/687718.pdf

AB Q1/2015 (sml med AB Q1/2014) - alle tall i MSEK:

Omsetning 455 (486)
Herav offline 277 (315)
Herav online 178 (171)
EBITDA (driftresultat) 34 (45)
EBITDA-margin 7,5 % (9,2 %)

Merk: EBITDA-margin for hele 2014 var 12 %.
Det går nå altså hurtig nedover med ABs lønnsomhet.

Merk:
EBITDA = driftsinntekter før skatt, avskrivninger og nedskrivninger.
EBITDA gir best bilde av selve driften, men kan avvike ganske mye fra det endelige rørelsesresultatet. Det endelige rørelsesresultatet fremkommer etter skatt, avskrivninger, nedskrivninger, finansposter og valutaposter.

ABs annonseinntekter på papirtidningen falt 22 % i Q1/2015 (sml med Q1/2014)
ABs opplagsvolum for papirtidningen veckodager falt 19 % i Q1/2015 (sml med Q1/2014)

SvD Q1/2015 (sml med SvD Q1/2014):

Omsetning 228 (242)
(fordeling offline - online redovisas inte)
EBITDA 12 (2)
EBITDA-margin 5,2 % (1,0 %)

SvDs annonseinntekter på papirmediene falt 15 % i Q1/2015 (sml med Q1/2014)

Sitat fra rapportens side 10 venstre spalte vedr SvD:
"Det fokuseres på å tilpasse kostnadsgrunnlaget til markedsutviklingen."
Tilsvarende uttalelse står ikke vedr AB.

Fra den delen av ledelsens kommentar til rapporten som gjelder Schibsted Mediahus Norge og Sverige (altså norske og svenske tidninger):

"- Våre mediehus fortsetter å levere prisvinnende journalistikk og bygger videre
på sitt sterke digitale fundament. Inntektene fra nett øker, men det raske
fallet i papirannonser gir likevel lavere lønnsomhet enn i fjor. Svaret vårt er
digital produktutvikling kombinert med enda større fokus på kostnadsbevissthet."

Mitt personlige inntrykk er at det kanskje fortsatt vil gå 1-2 år før Schibsteds ledelse lar SvDs papirtidning slutter å utgis.
Senast redigerad av Vossevangen 2015-05-08 kl. 08:25.
Citera
2015-05-08, 08:18
Medlem
Vossevangens avatar
Med følgende kilder (se side 9-10 i alle rapporter) kan en gjøre følgende oppsett
for den kvartalsvise omsetning i AB:

http://hugin.info/131/R/1739004/583491.pdf
http://hugin.info/131/R/1894338/671556.pdf

Q3/2012:
ABs omsetning: 536 MSEK. Av dette:
Off line: 417 MSEK.
On line: 119 MSEK. On line omsetning = ca 22 % av hele omsetningen.

Q3/2013:
ABs omsetning: 510 MSEK. Av dette:
Off line: 375 MSEK.
On line: 135 MSEK. On line omsetning = ca 26 % av hele omsetningen.

Q4/2013:
ABs omsetning: 534 MSEK. Av dette:
Off line: 356 MSEK.
On line: 178 MSEK. On line omsetning = ca 33 % av hele omsetningen.

Q4/2014:
ABs omsetning: 511 MSEK. Av dette:
Off line: 318 MSEK.
On line: 193 MSEK. On line omsetning = ca 38 % av hele omsetningen.

Q1/2015:
ABs omsetning: 455 MSEK. Av dette:
Off line: 277 MSEK.
On line: 178 MSEK. On line omsetning = ca 39 % av hele omsetningen.
Citera
2015-05-08, 08:38
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Med følgende kilder (se side 9-10 i alle rapporter) kan en gjøre følgende oppsett
for den kvartalsvise omsetning i AB:

http://hugin.info/131/R/1739004/583491.pdf
http://hugin.info/131/R/1894338/671556.pdf

Q3/2012:
ABs omsetning: 536 MSEK. Av dette:
Off line: 417 MSEK.
On line: 119 MSEK. On line omsetning = ca 22 % av hele omsetningen.

Q3/2013:
ABs omsetning: 510 MSEK. Av dette:
Off line: 375 MSEK.
On line: 135 MSEK. On line omsetning = ca 26 % av hele omsetningen.

Q4/2013:
ABs omsetning: 534 MSEK. Av dette:
Off line: 356 MSEK.
On line: 178 MSEK. On line omsetning = ca 33 % av hele omsetningen.

Q4/2014:
ABs omsetning: 511 MSEK. Av dette:
Off line: 318 MSEK.
On line: 193 MSEK. On line omsetning = ca 38 % av hele omsetningen.

Q1/2015:
ABs omsetning: 455 MSEK. Av dette:
Off line: 277 MSEK.
On line: 178 MSEK. On line omsetning = ca 39 % av hele omsetningen.

Skriv inte "ca xx % av hele omsetningen" läste det nästan först som att online ökade )

Online står däremot stilla samtidigt som den totala omsättningen minskar, det går i rätt riktning med andra ord mina vänner.
Citera
2015-05-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Marginalen för kvällsblaskor är kass (20%) men de får kasta tillbaka överblivna tidningar. Det tillåter INTE Lekerol, Gilette osv

Returrätt är inte viktigt för den typen av varor. En kvällstidnings hållbarhet mäts i timmar, men en uppsättning rakblad kan du ha på hyllan tills de tar slut, även om det tar en månad.

Jag undrar i vilken utsträckning kvällstidningarna bär sina egna kostnader för en genomsnittlig handlare. Multiplicera trådens skattningar av marginal och snittförsäljning, så handlar det om några tior om dagen i bruttovinst. Tveksamt om det ens täcker hanteringsarbetet, och jag kan inte tänka mig att det når upp till den alternativa intäkten av tuggummi och godis på samma yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in