2015-05-07, 10:07
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Mja, de riktigt groteska PK-artiklarna och krönikorna brukar vara författade av frilansskribenter eller krönikörer. Men, visst, stora delar av "nyhetsrapporteringen" handlar om just stackars zigenartiggare och illegala flyktingar.

Jag har bläddrat i metro och city regelbundet i 10 år då jag pendlat långa sträckor och tyvärr har uppkopplingen varit dålig på stora delar av sträckorna.

City upplevde jag länge som en väldigt röd tidning där åsikter som "vem tror på kapitalismen längre" och PK-predikningar varvade med snyfthistorier. Metro var förvisso också rätt vänsteranstruken men betydligt mer neutral än City.

När Metro började göras av TT så märkte jag en enorm vänstersväng för tidningen både i val av nyheter, vinkel och krönikörer. Även i sociala medier så tog metro en väldigt tydlig vänsterställning.

Sen förstår jag vad medieprofiler menar med neddragningar och bibehållen kvalitet. Tidningen blir tunnare och artiklarna blir fyllda med mer och mer re-writes och skräp. Det enda som man behåller och skruvar upp är folkfostran och PK-propagandan.

Kvalitet är inte liktydigt med antalet artiklar, intervjupersonernas kompetens, granskningarnas djup eller analyserna därav. Vad som betraktas som kvalitet är hur stark folkfostran genomsyrar publikationen.
Citera
2015-05-07, 10:56
Medlem
Idag var jag och handlade på en medelstor Coop-butik i Sthlm innerstad och passade då på att fråga kassörskan om hur många Expressen Aftonbladet de säljer under en dag.
Svaret var att butiken tar in 20 ex. vardera av tidningarna, ändå får butiken skicka returer.
Citera
2015-05-07, 11:34
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Idag var jag och handlade på en medelstor Coop-butik i Sthlm innerstad och passade då på att fråga kassörskan om hur många Expressen Aftonbladet de säljer under en dag.
Svaret var att butiken tar in 20 ex. vardera av tidningarna, ändå får butiken skicka returer.

Anledningen till att, i stort sett, alla butiker fortfarande säljer kvällstidningar och dessutom placerar dom vid kassan, är troligen att butiker inte vill stöta sig med de gamla gubbar och gummor som utgör tidningarnas kundkrets. Om gubbarna och gummorna inte kan köpa sin AB eller Expressen i den butiken, kanske de helt enkelt byter butik. Tidingarna som sådana, utgör - i relation till kostnader för hantering och alternativkostnader - en förlust för butiken, men (troligen) en vinst när man räknar allt annat som kvällstidningsköparna handlar.
Citera
2015-05-07, 12:16
Medlem
Separatistens avatar
Nu jobbar inte jag med den här sortens affärsutveckling.

Men om jag gjorde det så skulle jag ju som handlare snabbt lista ut:

1) Antalet som kommer och köper tidningen är få.
Dvs. merförsäljningen iom de som handlar lite mjölk när de handlar tidningen är försvinnande liten.
Och mjölk behöver de ju oavsett, även om en (försvinnande liten) del kunder kanske skulle komma något mer sällan.

2) Dagstidningshyllorna står på bästa plats. Få köper.
Ironiskt nog tillhandahåller många handlare idag WLAN så man enkelt kan kolla nyheterna online.

3) Marginalerna är låga. Försäljningsytan måste kunna nyttjas på ett mycket mer effektivt sätt.

4) Arbetsintensivt. Hanteringen kring papper är tung, bökig och en massa jobb med returer och administration. Miljömässig katastrof med papper som åker fram och tillbaka. Hanteringen var ingen dröm när jag jobbade i butik och konceptet är samma som på 80-90-talet.

Med andra ord, summarum:

Det är inte mycket som talar för en fortsatt försäljning av papper med gårdagens nyheter och agendasättande.

Det är oerhört märkligt att ingen affärsutvecklar detta, men en vacker dag så gör någon ICA-handlare det och så är det slut med dagstidningarna och deras placering.
Citera
2015-05-07, 12:32
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Nu jobbar inte jag med den här sortens affärsutveckling.

Men om jag gjorde det så skulle jag ju som handlare snabbt lista ut:

1) Antalet som kommer och köper tidningen är få.
Dvs. merförsäljningen iom de som handlar lite mjölk när de handlar tidningen är försvinnande liten.
Och mjölk behöver de ju oavsett, även om en (försvinnande liten) del kunder kanske skulle komma något mer sällan.

2) Dagstidningshyllorna står på bästa plats. Få köper.
Ironiskt nog tillhandahåller många handlare idag WLAN så man enkelt kan kolla nyheterna online.

3) Marginalerna är låga. Försäljningsytan måste kunna nyttjas på ett mycket mer effektivt sätt.

4) Arbetsintensivt. Hanteringen kring papper är tung, bökig och en massa jobb med returer och administration. Miljömässig katastrof med papper som åker fram och tillbaka. Hanteringen var ingen dröm när jag jobbade i butik och konceptet är samma som på 80-90-talet.

Med andra ord, summarum:

Det är inte mycket som talar för en fortsatt försäljning av papper med gårdagens nyheter och agendasättande.

Det är oerhört märkligt att ingen affärsutvecklar detta, men en vacker dag så gör någon ICA-handlare det och så är det slut med dagstidningarna och deras placering.

Jag vågar påstå att kvällstidningarnas pappersupplagor skulle störtdyka över en natt om alla handlare tog bort tidningarna (och löpsedlarna) från ställen närmast kassan!

Exponeringen i kassaköerna är kvällspressens själva raison d'etre. Alla vi som aldrig öppnar en kvällstidning exponeras ändå dagligen för löpsedlar så att vi hänger med i vad kvällsblaskan basunerar ut.
Försvinner den exponeringen så blir kvällspressen lika betydelsefall som DN Debatt för vanligt folk!
Citera
2015-05-07, 12:37
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Jag vågar påstå att kvällstidningarnas pappersupplagor skulle störtdyka över en natt om alla handlare tog bort tidningarna (och löpsedlarna) från ställen närmast kassan!

Exponeringen i kassaköerna är kvällspressens själva raison d'etre. Alla vi som aldrig öppnar en kvällstidning exponeras ändå dagligen för löpsedlar så att vi hänger med i vad kvällsblaskan basunerar ut.
Försvinner den exponeringen så blir kvällspressen lika betydelsefall som DN Debatt för vanligt folk!

Mja, där håller jag inte med. Nästan alla kvällstidningsköpare är ålderspensionärer som har köpt tidningen i stort sett varje dag i hela sitt liv. Så länge som tidningen finns kvar i butiken, lär dessa personer fortsätta köpa skiten.
Citera
2015-05-07, 12:39
Medlem
Floragatans avatar
Jag brukar inte handla på förmiddan men gjorde det idag på en ICA Supermarket. Jag noterade att DN och SvD upptog kvällstidningarnas plats vid den här tiden på dagen. Visst, det ser väl bättre ut att fylla dom tomma tidningsställen med något men försäljningen måste gå uruselt.
Senast redigerad av Floragatan 2015-05-07 kl. 12:46.
Citera
2015-05-07, 12:46
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Mja, där håller jag inte med. Nästan alla kvällstidningsköpare är ålderspensionärer som har köpt tidningen i stort sett varje dag i hela sitt liv. Så länge som tidningen finns kvar i butiken, lär dessa personer fortsätta köpa skiten.
Skulle vara mycket intressant att se effekten av borttagning från livsmedelsbutikernas kassor.

Jag är övertygad om att upplageraset skulle bli enormt. Vad tror du skulle hända med tuggummiförsäljningen om man var tvungen att gå och leta efter paketen inne i affären?
Citera
2015-05-07, 12:53
Bannlyst
Det flesta gubbarna och gummorna förutom 85+ segmentet har tagit till sig den nya tekniken och gillar att vara online. Jag tror inte att protesterna på grund av en förflyttning av kvällspressens placering i butiker skulle väcka så speciellt stora protester alls.
Citera
2015-05-07, 13:05
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Nästan alla kvällstidningsköpare är ålderspensionärer som har köpt tidningen i stort sett varje dag i hela sitt liv. Så länge som tidningen finns kvar i butiken, lär dessa personer fortsätta köpa skiten.

Men det är knappast den där köpstarka kundkretsen som butiken "måste ha".

Jag ser framför mig en individ som letar "halva priset" och röda extraprislappar, för att sedan lägga en Aftonbladet längst upp i den nästan tomma varukorgen. Snittinköpet går sannolikt ner för handlaren när denna individ passerat kassan.

En vacker dag kommer handlarna inse detta, kanske med denna tråd som gnista?
Citera
2015-05-07, 13:14
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton

Från vanligtvis välunderrättat håll inifrån kvällstidningarna så är större livsmedelsaffärer den viktigaste kanalen för att få ut papperstidningen.
Notera gärna hur hårt kioskdöden slagit de senaste åren. ATG/Svenska Spels forus på ställen med större omsättning har gjort att småkioskerna blivit av med spelen och fått slå igen, 7/11 har svampat i sig resten av marknaden. Det finns numer bara en bråkdel av de möjliga försäljningsställena som fanns för ett par decennier sedan.
Citera
2015-05-07, 15:14
Medlem
Separatistens avatar
KU: Ja till förändrat presstöd
http://www.medievarlden.se/nyheter/2015/05/ku-ja-till-forandrat-presstod

https://www.riksdagen.se/sv/Utskott-EU-namnd/Konstitutionsutskottet/Aktuellt/KU-sager-ja-till-forslag-om-presstodet-och-foreslar-fem-uppdrag-till-regeringen/

Notera reservationer från Sverigedemokraterna

"Sverigedemokraterna reserverar sig och säger nej till ökat driftsstöd för en- och tvådagarstidningar och förlängning av presstödsförordningens giltighetstid. Dessutom vill partiet att regeringen får i uppdrag att utreda frågan om ett avskaffande av presstödet."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in