Citat:
Ursprungligen postat av
Juristen
Mja, de riktigt groteska PK-artiklarna och krönikorna brukar vara författade av frilansskribenter eller krönikörer. Men, visst, stora delar av "nyhetsrapporteringen" handlar om just stackars zigenartiggare och illegala flyktingar.
Jag har bläddrat i metro och city regelbundet i 10 år då jag pendlat långa sträckor och tyvärr har uppkopplingen varit dålig på stora delar av sträckorna.
City upplevde jag länge som en väldigt röd tidning där åsikter som "vem tror på kapitalismen längre" och PK-predikningar varvade med snyfthistorier. Metro var förvisso också rätt vänsteranstruken men betydligt mer neutral än City.
När Metro började göras av TT så märkte jag en enorm vänstersväng för tidningen både i val av nyheter, vinkel och krönikörer. Även i sociala medier så tog metro en väldigt tydlig vänsterställning.
Sen förstår jag vad medieprofiler menar med neddragningar och bibehållen kvalitet. Tidningen blir tunnare och artiklarna blir fyllda med mer och mer re-writes och skräp. Det enda som man behåller och skruvar upp är folkfostran och PK-propagandan.
Kvalitet är inte liktydigt med antalet artiklar, intervjupersonernas kompetens, granskningarnas djup eller analyserna därav. Vad som betraktas som kvalitet är hur stark folkfostran genomsyrar publikationen.