2015-05-07, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Är han sjukanmäld måntro?

Det vet jag dock inte..
Citera
2015-05-07, 17:52
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Talet om att fallet är "polisiärt uppklarat" handlar inte om att sakkunniga påstått att OW kommer att dömas. Det som åsyftas är att alla är överens om hans skuld.

Det har inte skett någon förändring alls i den frågan. Alla som närstuderat fallet, inklusive polisen, är övetygade om att OW är skyldig.

Formulerar om mig. Alla som detaljstuderat fallet och varit övertygade om hans skuld har också varit övertygade om att sparade spår efter sperma skulle kunna döma honom i framtida rättegång. Sen igår är alla inte så säkra på det längre. Under alla år skedde ingen förändring i den frågan heller.
Citera
2015-05-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag, som inte är sakkunnig, blir också lite osäker. Jag kan inte finna i lagboken eller andra rättskällor vad som gäller om åtal en gång väckts. Häktas man eller åtal lämnas så preskriberas inte brottet under den tide (även om åtal lämnas in 14 år och 11 månader efter brottet, och rättegången pågår i några månader ytterligare). Men vad som händer i fall åtal väcks och man där frikänns är oklart, tycker jag. Dock skulle det innebära att ett brott du åtalas och fälls för för 40 år sedan kan du fortfarande åtalas för idag, vilket känns som det går emot hela poängen med preskription. Det skulle också innebära att exempelvis Johanmannen eller de åtalade för styckmordet på da Costa i själv verket kan åtalas igen – ett i så fall större scoop än detta med Malin.

Det finns kanske en teoretisk chans att journalisten på Allehanda inte var tydlig med det tidigare åtalet när han pratade med juristerna, och att det tidigare åtalet kastar saker och ting över ända återigen.

Vad jag begriper har vi här att göra varken med avvisning eller avskrivning.
Är ståndaktig i min initiala tolkning att misstänkt GM kan lagföras om HD beviljar resning... Åtal väcktes i synnerligen god tid, hen delgavs åtalet o varken avvisning el avskrivning av målet skedde
Citera
2015-05-07, 18:31
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Formulerar om mig. Alla som detaljstuderat fallet och varit övertygade om hans skuld har också varit övertygade om att sparade spår efter sperma skulle kunna döma honom i framtida rättegång. Sen igår är alla inte så säkra på det längre. Under alla år skedde ingen förändring i den frågan heller.

Fallet om skuldfrågan ändras ju inte för att olika journalister fått upp ögonen för att brottet är preskriberat.
Citera
2015-05-07, 18:39
Medlem
Citat:
Fallet om skuldfrågan ändras ju inte för att olika journalister fått upp ögonen för att brottet är preskriberat.

Visar sig någon ha fel i en uppfattning kan samma person även ha fel om annat. Det är inte uteslutet att han är oskyldig. Majoriteten av Hovrätten i Sundsvall fann rimligt tvivel och friade.
Citera
2015-05-07, 18:40
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Är ståndaktig i min initiala tolkning att misstänkt GM kan lagföras om HD beviljar resning... Åtal väcktes i synnerligen god tid, hen delgavs åtalet o varken avvisning el avskrivning av målet skedde

Och då träder begreppet absolut preskription in? Men vad är det som gäller där då för unga förbrytare? Är det 30 år också för dessa? Eller menar du att preskriptionen "aldrig" infaller för OW?
Citera
2015-05-07, 18:46
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Visar sig någon ha fel i en uppfattning kan samma person även ha fel om annat.
Vilken greppa efter halmstrån-logik.

Såvitt jag vet har diskussionen om det här fallet uteslutande handlat om Olofs uppenbara skuld. Frågan om ev preskribering har ju inget med skuldfrågan att göra, som sagt.

Varför är det så viktigt för dig att framhålla att ett polisiärt uppklarat brott inte är just det?
Citera
2015-05-07, 18:55
Medlem
Citat:
Vilken greppa efter halmstrån-logik.

Såvitt jag vet har diskussionen om det här fallet uteslutande handlat om Olofs uppenbara skuld. Frågan om ev preskribering har ju inget med skuldfrågan att göra, som sagt.

Varför är det så viktigt för dig att framhålla att ett polisiärt uppklarat brott inte är just det?

Att många anser bevisen räcka är inte lika med att han är skyldig till brottet. Hovrätten i Sundsvall är av en annan uppfattning.
Citera
2015-05-07, 19:18
Medlem
Citat:
Och då träder begreppet absolut preskription in? Men vad är det som gäller där då för unga förbrytare? Är det 30 år också för dessa? Eller menar du att preskriptionen "aldrig" infaller för OW?
Jag ser ingen tidsgräns oavsett ålder på GM, enär åtal är inlämnat i tid...Men tvivlar på att detta var lagstiftarens avsikt😄
Citera
2015-05-07, 20:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Om man förhörs av polisen pga ett mord på en tjej som hittas mördad i en skog, varför skulle man då, om man aldrig träffat tjejen, ljuga för polisen om att man träffat tjejen och haft samlag med henne i samma skog där hon hittades mördad? Varför skulle en oskyldig person påstå något sådant?
Det finns inga belägg för att OW skulle vara desorienterad eller psykotisk.

Det läskiga med en kallt beräknande person förmögen att begå ett sexualsadistiskt mord är väl att det finns stor risk att det upprepas. Även om OW inte är desorienterad är han ju uppenbart djupt störd. Jag skulle inte vilja vara kvinna och bo i hans närhet.
Tänkte just på den saken en stund innan jag såg ditt kloka inlägg:
Det där med att saker och ting gärna upprepas. Mord tenderar att ge mersmak...
Har man en gång trätt över den där gränsen och tagit ett liv så...
Och här var det uppenbarligen fråga om ett fall av lustmordskaraktären och förövare
av den typen, ja, de brukar inte nöja sig med en gång ...
I all synnerhet inte då man förblivit ostraffad vid "debuten"...

Frågan är alltså: Har vi några ouppklarade sexmord på kvinnor i dom här trakterna?
Mellan 1997 och fram tills idag? (Fallet ifråga bedömer jag som uppklarat men där den
andra domstolen dömde uppåt väggarna åt helvete. Jävla klantskallar till hovrättsnissar.)

Slutligen: Som flera andra häpnar jag inte så lite över att poliser och åklagare haft
så jävla dåligt reda på vad som gäller, alltså omständigheten att det sedan länge inte
går att döma den här lille filuren.
Här har man låtit föräldrarna till Malin leva i tron att bara DNA-tekniken tar några steg
framåt i utvecklingen så kan man utröna hur det verkligen förhöll sig med det där spermafyndet
och likadant när det handar om fibrerna från nån tröja och nu vid beskedet om att inte
ens klarläggande på dessa punkter gör någon skillnad enär snubben ifråga icke ändå
kan dömas, så blir det ju ta mig fanken som ett rent slag i ansiktet på de stackars människorna.

Det är fan rent bedrövligt. Skandalöst och närmast oursäktligt.
Citera
2015-05-07, 20:23
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tänkte just på den saken en stund innan jag såg ditt kloka inlägg:
Det där med att saker och ting gärna upprepas. Mord tenderar att ge mersmak...
Har man en gång trätt över den där gränsen och tagit ett liv så...
Och här var det uppenbarligen fråga om ett fall av lustmordskaraktären och förövare
av den typen, ja, de brukar inte nöja sig med en gång ...
I all synnerhet inte då man förblivit ostraffad vid "debuten"...

Säg inte det. Hade Anders Eklund dömts för mordet på Pernilla hade inte mördat Engla: Anders Eklund hade ju i så fall suttit inspärrad. På det viset fyller ju alltså inlåsning en brottspreventiv funktion. Däremot är jag inte säker på att exempelvis Anders Eklund idag skulle vara mindre benägen att sexmörda än han var 2008, eller 2000. Tvärtom tror risken är stor att en inspärrad Anders Eklund som kommer ut är en tickande bomb.

Med det sagt, om OW hade dömts till säg 12 års fängelse så hade han vid det här laget varit ute i nästan tio år. Hur hade han då varit när man släppte ut han, säg typ 2005? Ingen aning.

Att han skulle gjort sig skyldig till ett ouppklarat sexmord ser jag som extremt osannolikt. Antalet ouppklarade sexmord är väldigt få, och vad jag vet inget alls i trakten. I och för sig kan man kanske tänka sig att han lyckats gömma undan kroppen, men även försvinnanden brukar få uppmärksamhet – jag tror att det hade varit på tal om det fanns något annat mord som OW kunde tänkas vara skyldig till.

I just det här fallet tycker jag alltså mycket tyder på att det faktum att OW inte dömdes i HR tycks ha gjort både honom och hans omgivning gott. Det är möjligt att han skulle klarat av ett fängelsestraff också, men risken finns också att sannolikheten för att han skulle göra sig skyldig till allvarlig brottslighet hade ökat.
Citera
2015-05-07, 20:37
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Säg inte det. Hade Anders Eklund dömts för mordet på Pernilla hade inte mördat Engla: Anders Eklund hade ju i så fall suttit inspärrad. På det viset fyller ju alltså inlåsning en brottspreventiv funktion. Däremot är jag inte säker på att exempelvis Anders Eklund idag skulle vara mindre benägen att sexmörda än han var 2008, eller 2000. Tvärtom tror risken är stor att en inspärrad Anders Eklund som kommer ut är en tickande bomb.

Med det sagt, om OW hade dömts till säg 12 års fängelse så hade han vid det här laget varit ute i nästan tio år. Hur hade han då varit när man släppte ut han, säg typ 2005? Ingen aning.

Att han skulle gjort sig skyldig till ett ouppklarat sexmord ser jag som extremt osannolikt. Antalet ouppklarade sexmord är väldigt få, och vad jag vet inget alls i trakten. I och för sig kan man kanske tänka sig att han lyckats gömma undan kroppen, men även försvinnanden brukar få uppmärksamhet – jag tror att det hade varit på tal om det fanns något annat mord som OW kunde tänkas vara skyldig till.

I just det här fallet tycker jag alltså mycket tyder på att det faktum att OW inte dömdes i HR tycks ha gjort både honom och hans omgivning gott. Det är möjligt att han skulle klarat av ett fängelsestraff också, men risken finns också att sannolikheten för att han skulle göra sig skyldig till allvarlig brottslighet hade ökat.
(min fetning)
Vad menar du med hans omgivning? Hans mamma? Hans grannar? Malins föräldrar?

För övrigt så tycker jag du resonerar oerhört konstigt när du tycker att mycket tyder på att det har gjort honom gott att han inte fick något straff. Varför tycker du det? Tror du verkligen att han som ostraffad har mkt lättare håller sig från att fortsätta gör brott, jämfört med om han fått ett rättmätigt straff?

Troian, i mina ögon så blandar du oerhört högt med fruktansvärt lågt i dina inlägg. Detta med att det gjort honom gott, hör def. till det fruktansvärt låga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in