Citat:
Ursprungligen postat av
Spionorganisation
Alla sakkunniga var fram till igår säkra på att han skulle kunna dömas i framtiden. Nu är alla sakkunniga inte så säkra längre.
Jag, som inte är sakkunnig, blir också lite osäker. Jag kan inte finna i lagboken eller andra rättskällor vad som gäller om åtal en gång väckts. Häktas man eller åtal lämnas så preskriberas inte brottet under den tide (även om åtal lämnas in 14 år och 11 månader efter brottet, och rättegången pågår i några månader ytterligare). Men vad som händer i fall åtal väcks och man där frikänns är oklart, tycker jag. Dock skulle det innebära att ett brott du åtalas och fälls för för 40 år sedan kan du fortfarande åtalas för idag, vilket känns som det går emot hela poängen med preskription. Det skulle också innebära att exempelvis Johanmannen eller de åtalade för styckmordet på da Costa i själv verket kan åtalas igen – ett i så fall större scoop än detta med Malin.
Det finns kanske en teoretisk chans att journalisten på Allehanda inte var tydlig med det tidigare åtalet när han pratade med juristerna, och att det tidigare åtalet kastar saker och ting över ända återigen.
Citat:
”35 kap. Om bortfallande av påföljd
3 § Frigives häktad utan att hava erhållit del av åtal eller avvisas eller avskrives mål mot någon sedan han fått del av åtal, skall i fråga om möjligheten att ådöma påföljd så anses som hade häktningen eller delgivningen ej skett.”
Vad jag begriper har vi här att göra varken med avvisning eller avskrivning.