2015-05-07, 16:49
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
YKB....

I september detta år måste bussförare ha YKB. Jag har mycket kontakter i den branschen och alla säger att det kommer bli kris när det kommer till bemanning. Pensionärer kommer inte ta ykb och kommer således sluta som resurs. De som arbetsförmedlingen utbildat senaste åren kommer också försvinna från konkurrensen, när deras ykb blir ogiltig. Bussarbetsgivarna spår ett kaos i bemanningen enligt de kontakter jag har..

September 2016 gäller detsamma för oss lastbilschaufförer. På åkeriet jag jobbar har vår chef redan säkrat sin personal och samtliga, såväl fast som extra har giltig ykb.

Hur tror ni att det kommer se ut på lastbilssidan? Kommer det bli svårt för branschen att hitta chaufförer?

Nu får ju alla nya chaufförer sin chans. Vissa kommer väl försöka köpslå högre lön och förmåner bara för att få åkeriets bilar att rulla. Branschen är ju fylld med spån. En åkare får ju inte in mer pengar per körning bara för att föraren har YKB. Men alla från gymnasiet har ju sin chans nu. Det våras för en ny flock idioter!
Citera
2015-05-07, 18:39
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Jag bryr mig inte ett dugg om någon har använt knark eller ej. Fast ska man köra lastbil senare på dagen så är man nog lika dum i huvudet som när man skulle köra full. Man bär ett viss ansvar i detta yrke!
Så sant så sant!

Spelar ingen roll om folk är ödmjuka... vad det handlar om är att man ska framföra ett fordon som kan vara ett dödligt vapen i fel händer. Då är det nog inte så många som vill möta Olle, 24 år, fullproppad med LSD på en liten väg i Bromölla där han är "king of the road" med sin 60 tons Scania.

Sen så är det komiskt att folk klagar på att vi går mot ett övervakningssamhälle samtidigt som man är så liberal för droger

Snart är det väl som i USA där man måste lämna pissprov för varenda anställning.
Citera
2015-05-07, 19:01
Medlem
BDPs avatar
Har inte YKB alltid varit ett krav?
Citera
2015-05-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Nu får ju alla nya chaufförer sin chans. Vissa kommer väl försöka köpslå högre lön och förmåner bara för att få åkeriets bilar att rulla. Branschen är ju fylld med spån. En åkare får ju inte in mer pengar per körning bara för att föraren har YKB. Men alla från gymnasiet har ju sin chans nu. Det våras för en ny flock idioter!

Finns CE-innehavare av olika typer.

1. Gratis körkort? Ja tack.
2. Jag tar ett jobb om du ger mig ett.
3. Jag älskar att köra lastbil.

1 & 2 försvinner från konkurrensen på två röda.
Citera
2015-05-07, 22:29
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:

Hmm, möjligtvis att det är så! Men det gör mig så mycket gladare för jag tillhör 3:e kategorin
Citera
2015-05-11, 18:01
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
YKB....

I september detta år måste bussförare ha YKB. Jag har mycket kontakter i den branschen och alla säger att det kommer bli kris när det kommer till bemanning. Pensionärer kommer inte ta ykb och kommer således sluta som resurs. De som arbetsförmedlingen utbildat senaste åren kommer också försvinna från konkurrensen, när deras ykb blir ogiltig. Bussarbetsgivarna spår ett kaos i bemanningen enligt de kontakter jag har..

September 2016 gäller detsamma för oss lastbilschaufförer. På åkeriet jag jobbar har vår chef redan säkrat sin personal och samtliga, såväl fast som extra har giltig ykb.

Hur tror ni att det kommer se ut på lastbilssidan? Kommer det bli svårt för branschen att hitta chaufförer?

Då det är verkligt högtryck på YKB kurser runt om i landet så tror jag inte att krisen kommer att bli så stor som befarats.
Däremot tror jag mer på kris inom Buss precis som du säger.

Själv börjar jag min YKB nu på måndag.
Citera
2015-05-11, 18:50
Medlem
Citat:

Jag tillhör #2 och än har jag inte försvunnit, älska är ett mycket starkt ord och en känsla jag har mycket svårt att känna för någonting här i livet förutom min partner.
Citera
2015-05-11, 22:55
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:

Jag har nog varit alla 3, skitnöjd med mitt yrke men cash är ju motivationen
Citera
2015-05-12, 14:08
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Vet inte om jag skall posta i Taxi-tråden eller här, men valde denna i-och-med att kör-och vilotiderna är lite strängare.
Om jag har kört lastbil från 3-12 på en fredagsmorgon, och sen vill köra taxi under helgperioden(börjar 3 på måndagmorgon då), får jag det trots att jag jobbar under min 45timmars vila? Jag måste ju ha 11 timmar mellan taxijobbet-lastbilen på måndag morgon(eller minst 8). Är det en dum idé att kombinera eller går det ändå? Vill ju såklart kunna köra lördagsrushen när alla vill hem från krogen, och resten är ju bara en bonus. Fredagkväll och söndag förmiddag tror jag hade vart bra att köra med.
Citera
2015-05-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Jag har nog varit alla 3, skitnöjd med mitt yrke men cash är ju motivationen
Då är vi 2!
Citera
2015-05-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
Vet inte om jag skall posta i Taxi-tråden eller här, men valde denna i-och-med att kör-och vilotiderna är lite strängare.
Om jag har kört lastbil från 3-12 på en fredagsmorgon, och sen vill köra taxi under helgperioden(börjar 3 på måndagmorgon då), får jag det trots att jag jobbar under min 45timmars vila? Jag måste ju ha 11 timmar mellan taxijobbet-lastbilen på måndag morgon(eller minst 8). Är det en dum idé att kombinera eller går det ändå? Vill ju såklart kunna köra lördagsrushen när alla vill hem från krogen, och resten är ju bara en bonus. Fredagkväll och söndag förmiddag tror jag hade vart bra att köra med.

Egentligen är det inte tillåtet. Men vem vet att du kör taxi när du har helgvila? Du har inget krav på dig att ha med det digitala färdskrivarkortet när du kör taxi.

Körde själv taxi på helgerna för nått år sedan och lastbil på veckorna..
Citera
2015-05-12, 20:13
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Naj precis. Lämnar ju kortet hemma när jag kör taxi och tidboken hemma när jag kör lastbil! Facket skulle väl kanske lägga näsan i blöt, men är inte med dom alls. I wanna work, damn it!
Jag är lite opåläst va det gäller veckovila, men antar att oavsett bransch så får jag inte jobba, right?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in