2015-05-04, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag känner ingen stress på arbetet utan jag ser att min arbetsdag skall vara klar så tidigt som möjligt så näste gubbe kan ta bilen. Arbetsgivaren förstår att det är så de går till, samtidigt så gör enbart riktiga raster mig slö. Jag tar ledigt när jag är hemma.

Okej, då tänker vi och fungerar väldigt olika, jag vill verkligen ha mina raster men sen blir det ju inte alltid så.
Tycker det är skit att man inte kan ta sin rast hur och när det passar varje dag, sen finns de ju dem som klarar sig bättre av att bara köra på som du gör och det är ju bara att respektera.
Citera
2015-05-04, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penguinpower
Okej, då tänker vi och fungerar väldigt olika, jag vill verkligen ha mina raster men sen blir det ju inte alltid så.
Tycker det är skit att man inte kan ta sin rast hur och när det passar varje dag, sen finns de ju dem som klarar sig bättre av att bara köra på som du gör och det är ju bara att respektera.

Jag trodde ingen tog rast under sina raster, att komma hem tidigare är en rast i sig
Citera
2015-05-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag trodde ingen tog rast under sina raster, att komma hem tidigare är en rast i sig

Det är många som ställer färdskrivaren på rast när de lossar/lastar. Har själv alltid gjort det och kommer fortsätta göra det. Nu har jag kört tvåskift på min bil och äter min mat medan jag lossar och får då betalt för det också. Win-Win för egen del.. mättar magen, får betalt och kommer hem 45 min tidigare
Citera
2015-05-04, 15:13
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Jag är hellre hemma tidigt än tar rast på jobbet, det blir ändå alltid små ofrivilliga pauser, det räcker.
Citera
2015-05-04, 18:29
Medlem
Där jag arbetade förlorade man 45 minuter från lönen om man inte tog sin rast.
Hur kan ni få betalt för en full arbetsdag om ni inte tar rast?
Citera
2015-05-04, 18:51
Medlem
Citat:
Samma här. Rasten dras av automatisk från lönen oavsett om man lossar eller verkligen tar sin rast. Jag vrider alltid om till rast medan jag lossar och äter upp maten när jag åker tillbaka till åkeriet. På så vis kommer jag hem tidigare.

Oftast när jag gör sådär skriver jag helt enkelt en timme extra på arbetsrapporten. Man gör ju trots allt en tjänst åt sin arbetsgivare.
Citera
2015-05-04, 18:57
Medlem
Snusovics avatar
Citat:

Tillför enkelt "Intagit lunch i bil" på timlistan och voilá; betald "paus".
Citera
2015-05-04, 22:49
Medlem
Citat:

Jag får inte betalt för de 45 minuter jag har rast och lossar/lastar.
Citera
2015-05-05, 01:16
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:

Jobbar på litet åkeri där allt sån är underförstått.
Citera
2015-05-06, 20:28
Medlem
Har någon gjort självstudier i "Eget på väg" inför att göra proven för trafiktillstånd hos Trafikverket?

Var hittade ni kursmaterial? Vad betalade ni? Är det någon som sitter på ett register över innehållet så att man kan googla fram info om inte annat? Finns det PDF? Räcker det med att ha läst åkerihandboken för att klara provet?
Citera
2015-05-06, 20:33
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterbarre
Har någon gjort självstudier i "Eget på väg" inför att göra proven för trafiktillstånd hos Trafikverket?

Var hittade ni kursmaterial? Vad betalade ni? Är det någon som sitter på ett register över innehållet så att man kan googla fram info om inte annat? Finns det PDF? Räcker det med att ha läst åkerihandboken för att klara provet?

Av ren nyfikenhet; vad har du för affärsidé eller kontakter som gör att du kan tjäna pengar som åkare?
Citera
2015-05-07, 14:52
Medlem
YKB....

I september detta år måste bussförare ha YKB. Jag har mycket kontakter i den branschen och alla säger att det kommer bli kris när det kommer till bemanning. Pensionärer kommer inte ta ykb och kommer således sluta som resurs. De som arbetsförmedlingen utbildat senaste åren kommer också försvinna från konkurrensen, när deras ykb blir ogiltig. Bussarbetsgivarna spår ett kaos i bemanningen enligt de kontakter jag har..

September 2016 gäller detsamma för oss lastbilschaufförer. På åkeriet jag jobbar har vår chef redan säkrat sin personal och samtliga, såväl fast som extra har giltig ykb.

Hur tror ni att det kommer se ut på lastbilssidan? Kommer det bli svårt för branschen att hitta chaufförer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in