2015-05-06, 17:35
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Men Behind The Sun (1988)
Av Mou Tun-Fei

En film som legat länge och väntat på mig. Jag har en skum fascination för gore-filmer och kontroversiella filmer, och som jag läst mig fram till är Men Behind The Sun något av det värsta. Så nu satte jag mig ner för att uthärda en riktig jävla B-rulle som resten av alla chock-filmer jag sett.

Men vad överraskad man kan bli. Det jag på förhand dömt som något dumt och hjärndött var långt ifrån det. Men Behind The Sun är en skildring av den japanska forskningsgruppen Unit 731 under andra världskriget. Vi får se fruktansvärda experiment på levande människor (och katter), men där en typisk B-film hade fokuserat på det äckliga och chockerande bara för sakens skull så fanns det alltid en tanke bakom här. Som titeln antyder är det mentaliteten bakom dessa dåd som är det intressanta.

Filmen växer hela tiden och visar flera lager till berättelsen. Vi har den gamle mannen som stympar och skyfflar lik medans han sjunger för att hålla sig mentalt frisk, Generalen som njuter av att nypa och lugga prostituerade, för att sedan exprimentera på människor, och den unge soldaten som luras till att överge sin kinesiska vän till en levande obduktion. Filmen väcker många tankar om krigsmentalitet och avhumanisering men också om auktoritetens makt.

Något väldigt effektivt är det kalla och Soderberg-aktiga regit som fungerar väldigt bra här. Tortyrscener följs av datum och namn på offret i kinesisk text i ena hörnet. Det ger filmen en känslokall och klinisk touch. Själva våldsscenerna är otroligt effektiva och fick mig ofta att skruva på mig, och då är jag ändå ganska härdad

Såklart skrivs mycket på näsan och filmen är rätt heavyhanded, men det kan jag tycka om många asiatiska filmer och här blir det inget irritationsmoment. Nu är det här heller ingen fantastisk film, men jag är så förvånad över dess många kvaliteter, så jag kan ge den en Rekommendation!

En väldigt fin och bra recention från din sida. Var år och dar sedan jag själv såg filmen men kommer också ihåg att det faktiskt inte var ett effektsökeri bara för sakens skull. Ska försöka se om filmen.
Citera
2015-05-06, 17:46
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
En väldigt fin och bra recention från din sida. Var år och dar sedan jag själv såg filmen men kommer också ihåg att det faktiskt inte var ett effektsökeri bara för sakens skull. Ska försöka se om filmen.

Har du sett Philosophy of a Knife? Handlar också om japanernas sinnessjuka experiment under WW2. Håller inte Men Behind the Sun särskilt högt på något sätt, men den är Schindler's List i jämförelse med denna skitfilm.
Citera
2015-05-06, 17:47
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Rust and Bone (2012.) Ali är en osympatisk arbetslös slagskämpe som med sin son flyttar in hos sin syster i Antibes. Där träffar han späckhuggstränaren Stephanie, en frostig relation till en början utvecklas raskt till nåt livsomvälvande för båda parterna.

Marion Cotillard alltså... Bättre skådis går väl knappt att finna på denna jord. Hon har ett sånt uttrycksfullt ansikte som förmedlar allt vad karaktären känner som ingen annan, dialog verkar för henne överflödigt. Här briljerar hon även med kroppsspråket då hennes karaktär är en smula handikappad efter en olycka. Hon äger filmen, alltid en fröjd att titta på.

Starka skådespelarinsatser åt sidan (Matthias Schoenaerts är också mycket bra) så är det ett starkt drama vi bjuds på. Naket, utlämnande och extremt känslofyllt. Romantik som inte överdrivs utan hålls jordnära och på en trovärdig nivå. Karaktärerna är välskrivna och utvecklas under filmens gång så det är svårt att inte känna nåt för dom (sotsvart hjärta till trots). Flera vackert filmade scener - man får bortse djurplågeriet det är att hålla valar i fångenskap för underhållning - och ett fint lugnt tempo som vet precis när det behövs en stark slagkraftig scen. En oförglömlig historia.

Det ska bli väldigt spännande att kolla in regissören Jacques Audiards andra filmer då det är ett par som kittlat mitt intresse redan innan den här grymma uppvisningen. 4/5
Citera
2015-05-06, 17:56
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Har du sett Philosophy of a Knife? Handlar också om japanernas sinnessjuka experiment under WW2. Håller inte Men Behind the Sun särskilt högt på något sätt, men den är Schindler's List i jämförelse med denna skitfilm.

Har sett den också för bra länge sedan. Mins den dock som något mer spekulativ och effektsökande. Men kan minnas fel. Tror att Godfri Ho gjort någon film på samma tema som inte heller är helt apdålig med hans standard mätt..
Citera
2015-05-06, 19:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Tror att Godfri Ho gjort någon film på samma tema som inte heller är helt apdålig med hans standard mätt..

Hans bidrag till den franchisen är väl också de enda icke-ninja filmer som han gjort, haha!
Citera
2015-05-06, 19:59
Medlem
Merwinnas avatar
"The High and the Mighty". En flygkatastroffilm från 1954 med John Wayne. Lite pompös, som många filmer från den tiden. Välspelad och delvis spännande - och John Wayne älskar man ju alltid! :-) Dock var den för lång (2,5 h) och för mycket av tiden gick åt till passagerarnas små interna historier, tillbakablickar på deras liv etc. snarare än åt piloternas vedermödor och det tekniska. Jag ger den 7/10.
Citera
2015-05-06, 20:55
Medlem
Rakiis avatar
Den fördömde (2010)

Hört mycket om denna och blev gott överraskad av den, ingen direkt svensk standarddeckare gjord för SVT som vi sett till leda nu senast med Arne Dahl där man blandade väldigt lite högt och väldigt djupa dalar. Lassgård sköter sig väldigt bra som nedtonad, melankolisk psykolog med en massa personliga demoner och de två "filmerna" är betydligt mörkare och kraftfullare än gemene svensk tv-deckare. Såg dessa mest på grund av Espinosa och märkte att han enbart regisserat första filmen medan den andra filmen var den betydligt bättre.

3/5

Gun Crazy (1950)

Jävligt fin och bra film-noir som var före sextiotalsversionen av Bonnie & Clyde och denna är snäppet vassare mycket på grund av att karaktärerna är betydligt mera sympatiska och likeable än Beatty och Dunaway, fin film om kärlek över lagen, kan reka denna!

4/5
Citera
2015-05-06, 21:27
Medlem
nihilverums avatar
Three O'Clock High (1987)

Jerry Mitchell (Casey Siemaszko) blir utvald att skriva en artikel i skoltidningen om den nye eleven Buddy Revell (Richard Tyson), som enligt ryktet är en psykopatisk galning. När Jerry av misstag vidrör Buddy säger han att de måste slåss på parkeringsplatsen vid klockan 3. Jerry är beredd att göra i princip vad som helst för att undvika denna prövning.

Det är lite roligt med en high school-film där man inte känner igen någon av skådisarna från någon annan film, men den sticker inte ut så mycket i övrigt. Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-05-06, 22:03
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Alien: Resurrection (1997)

Director's Cut om det spelar någon roll (det var tydligen den versionen jag såg av trean också). Har sett den här förut märkte jag efter ett tag. Tvärfet när jag var 8-10 men nu kändes den mest oengagerande. Brydde mig inte ett skit om någon av karaktärerna och Ripley var så omänsklig att jag helt tappade intresset för henne. Ett ovärdigt slut på quadrologin men det fanns fortfarande partier jag gillade. Klonerna var obehagliga och undervattensscenerna var ändå lite spännande. Och sättet det sista kräket dog på får väl ändå klassas som rått.

2/5
En enda stor besvikelse. Ron Perlman är lite ball dock.
Citera
2015-05-06, 23:08
Medlem
nihilverums avatar
Apollo 18 (2011)

En fejkdokumentär skräckfilm i stil med Blair Witch Project eller Paranormal Activity, men som fokuserar på den fiktiva månexpeditionen Apollo 18, under vilken kommendören Nathan Walker, kaptenen Ben Anderson och överstelöjtnanten John Grey skall skydda USA från sovjetisk satellitövervakning men upptäcker att de inte är ensamma på månen...

En del autentiska klipp från tidigare expeditioner blandas med regisserade skräckinslag. Resultatet är sämre än de filmer som nämns ovan.

Betyget blir 4/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-05-06, 23:18
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Apollo 18 (2011)

En fejkdokumentär skräckfilm i stil med Blair Witch Project eller Paranormal Activity, men som fokuserar på den fiktiva månexpeditionen Apollo 18, under vilken kommendören Nathan Walker, kaptenen Ben Anderson och överstelöjtnanten John Grey skall skydda USA från sovjetisk satellitövervakning men upptäcker att de inte är ensamma på månen...

En del autentiska klipp från tidigare expeditioner blandas med regisserade skräckinslag. Resultatet är sämre än de filmer som nämns ovan.

Betyget blir 4/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Jag håller tyvärr med. Jag hoppades på att den skulle vara bra då jag - om det är någorlunda väl utfört - är ganska svag för found-footage och det i kombination med konspirationsteorier om rymden lät som ett ganska intressant koncept. (även om det, bevisligen, fanns stor risk för flopp) 4/10 är nästan i överkant för Apollo 18 enligt mig, om jag inte minns helt fel.

Utöver Blair Witch Project så är Cloverfield bra, [Rec] likaså. Apropå found-footage.
Citera
2015-05-06, 23:59
Medlem
jotnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Alien: Resurrection (1997)

Director's Cut om det spelar någon roll (det var tydligen den versionen jag såg av trean också). Har sett den här förut märkte jag efter ett tag. Tvärfet när jag var 8-10 men nu kändes den mest oengagerande. Brydde mig inte ett skit om någon av karaktärerna och Ripley var så omänsklig att jag helt tappade intresset för henne. Ett ovärdigt slut på quadrologin men det fanns fortfarande partier jag gillade. Klonerna var obehagliga och undervattensscenerna var ändå lite spännande. Och sättet det sista kräket dog på får väl ändå klassas som rått.

2/5

Håller med om det mesta du säger, men föredrog faktiskt denna framför 3:an. Den filmen förstörde så mycket att Resurrection kändes som "Nu gör vi bara något over-the-top och roligt av resterna". Riktig kalkonrulle, men den var rätt underhållande ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in