Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Nej, för man skall gå in när börsen är i botten eller början av en uppgång.
Det är omöjligt. Inte ens experterna har en aning om när botten är nådd. Är det vid 5% nedgång, eller 10, 20, 30%? Är det en ny uppgång som har börjat, eller är det bara tillfälligt före det verkliga raset? Risken är stor att man köper när kurserna står som högst och säljer när det är lägst. Det finns bara en hållbar filosofi: stanna kvar, se det hela långsiktigt. Den som resonerat så med sitt sparande har gjort sig en förmögenhet de senaste 10-20-30 åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Nu är det rena massakern på börsen. Ner 1.7% bara på förmiddagen. Att förneka att det pågår ett kraftigt kursfall är att likna med grodan som inte märker att vattnet kokar upp. Den som lyder bankmännens råd och sitter still i båten förlorar sina besparingar. Har du inte gått ur är det hög tid nu.
Sälj.
Sälj!
SÄLJ!!!
Du vet inte om det är börja på en långvarig nedgång eller en bottenkänning och nästa resa mot nästa all time high startar i morgon.
Men jag håller med dig om att ifall man har tjänat bra på Börsen de senaste åren och vill göra annat för pengarna ska man gå ur. För mig är det mer ett långsiktigt pensionssparande, så jag stannar. Det beror på hur man ser på sitt sparande och vilket tidsperspektiv man har.
Jag kan lova dig en sak: det kommer nya börsrekord i framtiden, var så säker.