2015-05-07, 14:03
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Jag vet inte om det är något specialavtal. Jag har inte plockat ut något från dem på flera år så jag minns inte hur det var förra gången.

Vad innebär då allt detta? Att om jag får pengarna först om 30 dagar så kanske ingenting finns kvar om börsen rasat?
Borde jag få det värde som är idag oavsett om det går ner eller upp under dessa dagar?

Vad dumt det känns, känner mig nästan lurad

Du borde läsa ditt avtal lite närmare och fråga dem varför det tar sån lång tid.

Förmodligen (gissar bara) så säljs ditt innehav den dagen du begär uttaget och pengarna hålls av dem i luften upp till 30 dagar så att de har likviditet i sin kassa så länge som möjligt.

Men det är inte bra för dig för du får inte access till dina pengar i god tid, du förlorar på the Time Value of Money medan de tjänar på det.

Så ja tekniskt sätt (på ett sätt) lurar de dig.
Senast redigerad av Key. 2015-05-07 kl. 14:15.
Citera
2015-05-07, 14:30
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nej, för man skall gå in när börsen är i botten eller början av en uppgång.
Det är omöjligt. Inte ens experterna har en aning om när botten är nådd. Är det vid 5% nedgång, eller 10, 20, 30%? Är det en ny uppgång som har börjat, eller är det bara tillfälligt före det verkliga raset? Risken är stor att man köper när kurserna står som högst och säljer när det är lägst. Det finns bara en hållbar filosofi: stanna kvar, se det hela långsiktigt. Den som resonerat så med sitt sparande har gjort sig en förmögenhet de senaste 10-20-30 åren.
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nu är det rena massakern på börsen. Ner 1.7% bara på förmiddagen. Att förneka att det pågår ett kraftigt kursfall är att likna med grodan som inte märker att vattnet kokar upp. Den som lyder bankmännens råd och sitter still i båten förlorar sina besparingar. Har du inte gått ur är det hög tid nu.
Sälj.
Sälj!
SÄLJ!!!
Du vet inte om det är börja på en långvarig nedgång eller en bottenkänning och nästa resa mot nästa all time high startar i morgon.
Men jag håller med dig om att ifall man har tjänat bra på Börsen de senaste åren och vill göra annat för pengarna ska man gå ur. För mig är det mer ett långsiktigt pensionssparande, så jag stannar. Det beror på hur man ser på sitt sparande och vilket tidsperspektiv man har.
Jag kan lova dig en sak: det kommer nya börsrekord i framtiden, var så säker.
Citera
2015-05-07, 14:35
Medlem
rollerbladess avatar
Såja!
Håll i hattarna, nu kan det gå snabbt upp
Citera
2015-05-07, 14:39
Medlem
Snacka om svängig börs...
Citera
2015-05-07, 15:41
Medlem
Jag som precis börjat med fonder, köpte 25000 för 10 dagar sedan och sedan dess har det gått utför. Borde man sälja av? Hm, kollar hur det går imorgon, annars säljer jag nog av till helgen.
Citera
2015-05-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Jag som precis börjat med fonder, köpte 25000 för 10 dagar sedan och sedan dess har det gått utför. Borde man sälja av? Hm, kollar hur det går imorgon, annars säljer jag nog av till helgen.

Varför sälja av? Du tror väl inte bara att det går upp hela tiden?
Citera
2015-05-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CocZ
Lite inte blint på andra. Trivs du inte med att ha pengar på börsen så sälj av. Låt marknaden gå ner lite och köp in när DU tycker det känns rätt. Det är dina pengar, inte deras. Jag är också världsmästare på att ge råd när det inte handlar om mina egna pengar - precis som en bankman/förståsigpåare.

Jag har tagit ut ca 75% av mitt kapital från börsen sedan en vecka tillbaka. Går in igen när börsen stabiliserats.

Hur vet när den gjort det? Den kan gå upp 20% från nuvarande nivåer innan den har stabiliserats. Ett vanligt nybörjarmisstag är att tro att man kan tajma börsen. Ingen klarar av det. Misstänker att du har kort sparhorisont. Stämmer det?
Citera
2015-05-07, 18:37
Medlem
Lillbubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Hur vet när den gjort det? Den kan gå upp 20% från nuvarande nivåer innan den har stabiliserats. Ett vanligt nybörjarmisstag är att tro att man kan tajma börsen. Ingen klarar av det. Misstänker att du har kort sparhorisont. Stämmer det?

Tajmat börsen vet jag inte om jag har gjort, men lyckats tajmat botten på ett flertal aktier och sedan har den gasat! Även sålt och köpt tajmat återigen. Sedan har jag gjort förlust affärer också på ett flertal månadslöner men men...

När jag började med aktier låg jag typ 30% minus, mådde lite små dåligt men kom till insikt om verkligen jag trodde på företaget så köpte jag bara på mig mer tills jag blev nöjd. Så räkna inte med att gå plus de första månaderna när du är n och håll ut för den som håller ut går det bra för!..

Sedan efter helgen så tror jag det blir en ordentligt jävla rush då ppm ska in med över 5 miljarder i börsen så håll i er hårt!
Citera
2015-05-07, 19:25
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillbubben
Tajmat börsen vet jag inte om jag har gjort, men lyckats tajmat botten på ett flertal aktier och sedan har den gasat! Även sålt och köpt tajmat återigen. Sedan har jag gjort förlust affärer också på ett flertal månadslöner men men...

Jag och många med mig (bland annat Eugen Fama, nobelpristagaren i ekonomi 2013) hävdar att du inte konsekvent kan slå index.

Citat:
Sedan efter helgen så tror jag det blir en ordentligt jävla rush då ppm ska in med över 5 miljarder i börsen så håll i er hårt!

Det lär redan vara inprisat i kursen. Marknaden vet redan om det.
Citera
2015-05-07, 20:01
Medlem
Citat:

När jag började med aktier låg jag typ 30% minus, mådde lite små dåligt men kom till insikt om verkligen jag trodde på företaget så köpte jag bara på mig mer tills jag blev nöjd. Så räkna inte med att gå plus de första månaderna när du är n och håll ut för den som håller ut går det bra för!..

Det verkar som att du köper och säljer för mycket. Vad har du för tidshorisont eftersom du talar om månader?
Citera
2015-05-07, 22:13
Medlem
Väldigt ny inom detta, har lite pengar i Avanza Zero. Har 60K liggandes orörda på mitt ISK. Skattar jag på de pengarna som inte är placerad?

Tänkte börja placera dessa 60K i just Avanza Zero. Hur ska jag köpa in mig. 5K/vecka ,10K/vecka... 25K/vid 4 st insättningar på rad?

Tips mottages göra... Vet ni av någon stabil blandfond jag även där kan börja månadsspara? Spartid ca 5år.
Citera
2015-05-07, 22:25
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testing90
Väldigt ny inom detta, har lite pengar i Avanza Zero. Har 60K liggandes orörda på mitt ISK. Skattar jag på de pengarna som inte är placerad?

Tänkte börja placera dessa 60K i just Avanza Zero. Hur ska jag köpa in mig. 5K/vecka ,10K/vecka... 25K/vid 4 st insättningar på rad?

Tips mottages göra... Vet ni av någon stabil blandfond jag även där kan börja månadsspara? Spartid ca 5år.

Ja, du skattar för alla pengar i ditt ISK. Men det är ju kvartalsvis. Det är inte så att du ruineras av att ha lite pengar liggandes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in