2015-04-28, 22:02
  #2509
Medlem
honshu.liberalitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jo, jag han se den och fliken är fortfarande aktiv så du behöver inte länka igen. Om du har accepterat arbete under en viss tid så är det alltså vad som avses i avtalet med "Anställning träffas när ett arbetspass har erbjudits och accepterats." Då kommer du, om inget ändras, anses som anställd under v 25-32. Ring och snacka med dem.

Ringde och snackade med dem som du sa. Lite sura miner men allt löste sig.

Tack för hjälpen!
2015-04-28, 22:39
  #2510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Iom att inget kollektivavtal finns är det lagen (LAS) som gäller och då har du ingen uppsägnings- eller varseltid när du säger upp dig själv.

Tack!
2015-05-05, 14:17
  #2511
Medlem
Om man har blivit uppsagd idag, med fyra månaders uppsägningstid, men anställning upphör datumet 31/12 2015, är inte det lite konstigt?
Det låter ju på ett sätt bra, 7 månader istället för 4, men finns det några nackdelar?
Man har ju tex rätt enligt LAS att söka jobb på arbetstid om man blivit uppsagd pga av arbetsbrist, men gäller inte det om uppsägningstiden egentligen inte börjar gälla förrän om tre månader?

Så sammanfattningsvis, kan man "föravisera" en uppsägningstid så här?
Folk på arbetsplatsen jag pratar om har olika lång uppsägningstid, men alla jobbar sista dag 31/12
2015-05-05, 14:35
  #2512
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domastsen
Om man har blivit uppsagd idag, med fyra månaders uppsägningstid, men anställning upphör datumet 31/12 2015, är inte det lite konstigt?
Det låter ju på ett sätt bra, 7 månader istället för 4, men finns det några nackdelar?
Man har ju tex rätt enligt LAS att söka jobb på arbetstid om man blivit uppsagd pga av arbetsbrist, men gäller inte det om uppsägningstiden egentligen inte börjar gälla förrän om tre månader?

Så sammanfattningsvis, kan man "föravisera" en uppsägningstid så här?
Folk på arbetsplatsen jag pratar om har olika lång uppsägningstid, men alla jobbar sista dag 31/12
Kommentaren till LAS 11 § på lagen.nu förklarar det hela.
Citat:
Paragrafen är semidispositiv och kan åsidosättas genom kollektivavtal. Det är även tillåtet att genom ett personlig avtal med arbetstagaren avtala om förmånligare villkor för denne än de som står stadgade i lagen.
Typiskt sett anses en längre uppsägningstid än den lagstadgade vid arbetsbrist vara förmånligare än lagen och är mao ett "lagligt" avsteg från LAS.

Men vad säger ditt uppsägningsbesked egentligen? Från och med vilket datum anses du vara uppsagd?
2015-05-05, 15:11
  #2513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Kommentaren till LAS 11 § på lagen.nu förklarar det hela.

Typiskt sett anses en längre uppsägningstid än den lagstadgade vid arbetsbrist vara förmånligare än lagen och är mao ett "lagligt" avsteg från LAS.

Men vad säger ditt uppsägningsbesked egentligen? Från och med vilket datum anses du vara uppsagd?

Det står inget datum på papperet mer än 31/12 2015
Uppsägningstid 4 månader. Och på fråga klargjordes det att det alltså var fyrs månader innan slutet december och inte efter (vilket då skulle varit betald arbetsbefriade och det var inte aktuellt)

Men det står inte typ 1/9 någonstans
2015-05-06, 08:36
  #2514
Medlem
Beskrivning av problem:
Jag har för 2 månader sedan fått heltidsjobb (outbildad) på en privat förskola. Tyvärr har jag oturen att tydligen ha ett dåligt immunförsvar. Jag stannade hemma 2 dagar förra månaden pga magsjuka. Nu är jag sjuk igen i influensa eller har iaf influensa besvär. När jag ringer och berättar för bossen att jag måste vara hemma blir det prat om läkarintyg om jag stannar hemma 'många' dagar i sträck osv.

Frågeställning:
Det jag undrar är om förskolan helt enkelt har rätt att sparka mig pga för mycket sjukdom? Just nu är jag på provanställning. Får fast om 4 månader.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Har jag ingen aning om, är en privat fskola. Jag är inte med i facjet eller liknande pga att jag bara har provanställning har jag tänkt..
2015-05-06, 13:27
  #2515
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domastsen
Det står inget datum på papperet mer än 31/12 2015
Uppsägningstid 4 månader. Och på fråga klargjordes det att det alltså var fyrs månader innan slutet december och inte efter (vilket då skulle varit betald arbetsbefriade och det var inte aktuellt)

Men det står inte typ 1/9 någonstans
Det finns ju inga formkrav på hur ett uppsägningsbesked ska se ut däremot finns vissa delar de måste innehålla (LAS 8 §) och preskriptionsregler som förändras beroende på beskedets innehåll (LAS 40, 41 §§). Det enda problem som jag kan se uppstå är om du med stöd av LAS 14 § begär ledigt tidigare än 4 månader innan sista anställningsdag och blir nekad eftersom företaget då skulle kunna tänkas anse att din uppsägningstid inte startat.

I ett sånt tänkt läge bör du stå på dig och hävda din rätt. Företaget har uppenbarligen ansett att avslutet 31/12 för samtliga var viktigt att åstadkomma. För att kunna åstadkomma detta var det avgörande att uppsägningstillfället skedde i så god tid att även den med längst uppsägningstid "föll inom ramen". Företaget hade inte kunnat handplocka anställda och säga upp dem vid det datum då uppsägningstid matchade tänkt slutdatum eftersom de som då stod först på tur låg högre i turordningen. Alltså valde företaget att säga upp samtliga men med avtalade uppsägningstider som överstiger lägstanivån i LAS.
Citat:
Ursprungligen postat av 5-5-drfi
Beskrivning av problem:
Jag har för 2 månader sedan fått heltidsjobb (outbildad) på en privat förskola. Tyvärr har jag oturen att tydligen ha ett dåligt immunförsvar. Jag stannade hemma 2 dagar förra månaden pga magsjuka. Nu är jag sjuk igen i influensa eller har iaf influensa besvär. När jag ringer och berättar för bossen att jag måste vara hemma blir det prat om läkarintyg om jag stannar hemma 'många' dagar i sträck osv.

Frågeställning:
Det jag undrar är om förskolan helt enkelt har rätt att sparka mig pga för mycket sjukdom? Just nu är jag på provanställning. Får fast om 4 månader.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Har jag ingen aning om, är en privat fskola. Jag är inte med i facjet eller liknande pga att jag bara har provanställning har jag tänkt..
Du undrar väl egentligen 2 saker, dels allmänt om sjukintyg och dels om saklig grund för uppsägning.

Sjukintyg är enl. 8 §, Lagen om sjuklön en förutsättning för att AG skall vara tvingad att utge sjuklön från och med 7:e kalenderdagen efter sjukanmälan. Enligt samma lag 10a § får en AG begära intyg från tidigare än 7:e kalenderdagen, eller från första dagen (sk. "förstadagsintyg") om det finns särskilda skäl för det.

Nej man kan inte få "sparken" för att man är sjuk. Man kan under vissa förhållanden bli uppsagd pga personliga skäl vid stor sjukfrånvaro, men för att detta ska kunna ske krävs en hel del vidtagna åtgärder från AG:s sida (ex rehab.) innan man hamnar i en uppsägningssituation.

Du är däremot enbart provanställd och då har du egentligen inget skydd över huvud taget mot att din anställning avslutas. Din AG:s eventuell negativa subjektiva bedömning av dig som AT är tillräckligt för att anställningen skall kunna avslutas.
2015-05-07, 15:13
  #2516
Medlem
taszhs avatar
Tjena!
Jag ska jobba på bemaningsföretag, lager, och går nu på utbildning för det.
Utbildningen är 5 arbetsdagar, efter kontorstimmar mestadels.
Jag tjänar tydligen 100:- timmen, vilket är betydligt lägre än den timpeng vi ska ha sen. Vi har ingen OB nu under utbildningen heller.
De 3 första dagarna gäller även samma lön.
Nu undrar jag hur lagar ser ut när det gäller rätt till OB, lagar som reglerar lön under utbildningen. Kan jag kräva OB och fullön? Har de rätt att ge mig lägre lön de 3 första ordinarie dagarna?
Någon som vet eller vet vart jag kan finns information?
2015-05-07, 15:27
  #2517
Medlem
Stenmurs avatar
Jag har nyligen börjat ett uppdrag via ett bemanningsföretag. Jag har inte hunnit jobba ihop några semesterdagar i denna semesterperiod. I sommar då den arbetsplats jag är utbokad på har stängt tycker de att jag ska vara tjänstledig eller ta ut obetalda semesterdagar. Jag har sagt att jag hellre har garantilön och är tillgänglig för andra uppdrag under dessa veckor. Har de rätt att tvinga mig till obetald ledighet? Det är ett s.k. auktoriserat bemanningsföretag och jag är anställd som ambulerande tjänsteman.
2015-05-07, 15:33
  #2518
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Tjena!
Jag ska jobba på bemaningsföretag, lager, och går nu på utbildning för det.
Utbildningen är 5 arbetsdagar, efter kontorstimmar mestadels.
Jag tjänar tydligen 100:- timmen, vilket är betydligt lägre än den timpeng vi ska ha sen. Vi har ingen OB nu under utbildningen heller.
De 3 första dagarna gäller även samma lön.
Nu undrar jag hur lagar ser ut när det gäller rätt till OB, lagar som reglerar lön under utbildningen. Kan jag kräva OB och fullön? Har de rätt att ge mig lägre lön de 3 första ordinarie dagarna?
Någon som vet eller vet vart jag kan finns information?
Det finns ingen lag som reglerar lönenivåer eller OB, för detta finns enbart anställningsavtal och/eller kollektivavtal. I bemanningsbranschen finns några olika avtal beroende på vilken bransch bemanningen sker inom. LO och bemanningsföretagen har ett gemensamt avtal för hela LO-kollektivet, på tjänstemannasidan finns ett motsvarande (som jag fn inte hittar). Här är avtalet för LO, http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_bemanningsavtalet_2012_2015_pdf/$File/Bemanningsavtalet_2012_2015.pdf Jag kan kolla lite senare om jag hittar just det du söker i avtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Stenmur
Jag har nyligen börjat ett uppdrag via ett bemanningsföretag. Jag har inte hunnit jobba ihop några semesterdagar i denna semesterperiod. I sommar då den arbetsplats jag är utbokad på har stängt tycker de att jag ska vara tjänstledig eller ta ut obetalda semesterdagar. Jag har sagt att jag hellre har garantilön och är tillgänglig för andra uppdrag under dessa veckor. Har de rätt att tvinga mig till obetald ledighet? Det är ett s.k. auktoriserat bemanningsföretag och jag är anställd som ambulerande tjänsteman.
Du får likt som taszh kolla igenom avtalet (jag gör det senare) och se om du kan hitta något. Rent generellt ger lagstiftningen rätt att neka semesterledighet då man står utan semesterlön/ersättning (sem. lagen 8 §).
__________________
Senast redigerad av Brain Damage 2015-05-07 kl. 15:38.
2015-05-08, 08:55
  #2519
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det finns ingen lag som reglerar lönenivåer eller OB, för detta finns enbart anställningsavtal och/eller kollektivavtal. I bemanningsbranschen finns några olika avtal beroende på vilken bransch bemanningen sker inom. LO och bemanningsföretagen har ett gemensamt avtal för hela LO-kollektivet, på tjänstemannasidan finns ett motsvarande (som jag fn inte hittar). Här är avtalet för LO, http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_bemanningsavtalet_2012_2015_pdf/$File/Bemanningsavtalet_2012_2015.pdf Jag kan kolla lite senare om jag hittar just det du söker i avtalet.
Tack så mycket för det! Jag har letat (inte hunnit lusläsa) men inte funnit något än. Ska kolla vidare när tid ges. Det hade varit fantastiskt ifall du som verkar vara lite mer ban hade tid att kika 😊
2015-05-13, 10:12
  #2520
Medlem
Aston-Martins avatar
Vad är skillnaden på ”Provjobb” eller svartjobb? Vad är det för skillnader?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in