Citat:
Ursprungligen postat av
domastsen
Det står inget datum på papperet mer än 31/12 2015
Uppsägningstid 4 månader. Och på fråga klargjordes det att det alltså var fyrs månader innan slutet december och inte efter (vilket då skulle varit betald arbetsbefriade och det var inte aktuellt)
Men det står inte typ 1/9 någonstans
Det finns ju inga formkrav på hur ett uppsägningsbesked ska se ut däremot finns vissa delar de måste innehålla (LAS 8 §) och preskriptionsregler som förändras beroende på beskedets innehåll (LAS 40, 41 §§). Det enda problem som jag kan se uppstå är om du med stöd av LAS 14 § begär ledigt tidigare än 4 månader innan sista anställningsdag och blir nekad eftersom företaget då skulle kunna tänkas anse att din uppsägningstid inte startat.
I ett sånt tänkt läge bör du stå på dig och hävda din rätt. Företaget har uppenbarligen ansett att avslutet 31/12 för samtliga var viktigt att åstadkomma. För att kunna åstadkomma detta var det avgörande att uppsägningstillfället skedde i så god tid att även den med längst uppsägningstid "föll inom ramen". Företaget hade inte kunnat handplocka anställda och säga upp dem vid det datum då uppsägningstid matchade tänkt slutdatum eftersom de som då stod först på tur låg högre i turordningen. Alltså valde företaget att säga upp samtliga men med avtalade uppsägningstider som överstiger lägstanivån i LAS.
Citat:
Ursprungligen postat av
5-5-drfi
Beskrivning av problem:
Jag har för 2 månader sedan fått heltidsjobb (outbildad) på en privat förskola. Tyvärr har jag oturen att tydligen ha ett dåligt immunförsvar. Jag stannade hemma 2 dagar förra månaden pga magsjuka. Nu är jag sjuk igen i influensa eller har iaf influensa besvär. När jag ringer och berättar för bossen att jag måste vara hemma blir det prat om läkarintyg om jag stannar hemma 'många' dagar i sträck osv.
Frågeställning:
Det jag undrar är om förskolan helt enkelt har rätt att sparka mig pga för mycket sjukdom? Just nu är jag på provanställning. Får fast om 4 månader.
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Har jag ingen aning om, är en privat fskola. Jag är inte med i facjet eller liknande pga att jag bara har provanställning har jag tänkt..
Du undrar väl egentligen 2 saker, dels allmänt om sjukintyg och dels om saklig grund för uppsägning.
Sjukintyg är enl.
8 §, Lagen om sjuklön en förutsättning för att AG skall vara tvingad att utge sjuklön från och med 7:e kalenderdagen efter sjukanmälan. Enligt samma lag 10a § får en AG begära intyg från tidigare än 7:e kalenderdagen, eller från första dagen (sk. "förstadagsintyg") om det finns särskilda skäl för det.
Nej man kan inte få "sparken" för att man är sjuk. Man kan under vissa förhållanden bli
uppsagd pga personliga skäl vid stor sjukfrånvaro, men för att detta ska kunna ske krävs en hel del vidtagna åtgärder från AG:s sida (ex rehab.) innan man hamnar i en uppsägningssituation.
Du är däremot enbart provanställd och då har du egentligen inget skydd över huvud taget mot att din anställning avslutas. Din AG:s eventuell negativa subjektiva bedömning av dig som AT är tillräckligt för att anställningen skall kunna avslutas.