2015-04-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Försök att ignorera dom bara. Säger aldrig hej till dom utan går bara förbi. Ofta så stannar jag nära dom och stoppar ner några växelmynt i plånboken så att dom absolut skall se det. Känns som en viss hämnd och form av tillfredsställelse för att dom förpestar min vardag.
Fattar inte varför i helvete det inte är förbjudet för

Det får fan ske en lagändring snarast möjligt för detta eskalerar bortom rimliga gränser i raketfart.
Deras tältläger är dessutom en sanitär olägenhet. När ska politikerna fatta att det inte håller?
2015-05-07, 11:09
Medlem
Någon som vet om tiggar-lägret vid röda sten finns kvar? Har inte haft möjlighet att åka förbi på några veckor. Bakom konsthallen vid röda sten finns det ju ett berg man kan klättra upp på och där en bit in i skogen bor de i sina husvagnar.
Om man cyklar på älvsborgsbron och kikar ner och över konsthallen upp mot berget så såg man alla husvagnar. I alla fall för några veckor sen.
2015-05-07, 11:16
Medlem
Hjortronsalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safire
Någon som vet om tiggar-lägret vid röda sten finns kvar? Har inte haft möjlighet att åka förbi på några veckor. Bakom konsthallen vid röda sten finns det ju ett berg man kan klättra upp på och där en bit in i skogen bor de i sina husvagnar.
Om man cyklar på älvsborgsbron och kikar ner och över konsthallen upp mot berget så såg man alla husvagnar. I alla fall för några veckor sen.

Inte länge sen jag såg dom från linje 20 när den snirklar sig upp på bron.
2015-05-07, 11:32
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsalt
Inte länge sen jag såg dom från linje 20 när den snirklar sig upp på bron.
En bra lösning tillfälligt på detta problem vore att avhysa dom på direkten så fort dom slår läger. Varför skall det vara ett sådant jävla daltande med detta för?
2015-05-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av safire

http://i58.tinypic.com/kciatl.jpg
En bild tagen bara för några minuter sen. Fotat på mycket långt avstånd men det syns ju i alla fall.
Kan se en husvagn i alla fall.
2015-05-07, 14:14
Medlem
Vet man inom kommunen om lägret? Är det trafikkontoret som har frågan isf?
Hur länge kan de ha haft sina husvagnar där?

Måste ju vara mycket folk som rör sig i fina naturområden som dessa.
2015-05-07, 14:18
Medlem
Om det rör röda sten lutar det troligen mer åt park & natur inom göteborgs kommun.
2015-05-11, 14:18
Medlem
Citat:
En bra lösning tillfälligt på detta problem vore att avhysa dom på direkten så fort dom slår läger. Varför skall det vara ett sådant jävla daltande med detta för?

Oftast är det flera myndigheter som ska involveras, kronofogde/polis mm och sen har dessa "campare" rättigheter också och det måste finnas tolk närvarande osv osv.

Sen måste ägaren/förvaltaren till marken lämna uppgifter som är korrekta till myndigheter och så vidare. Kartor som är utmärkta korrekt med mera med mera så att frågan kan prövas om man har rätt att avhysa.

Om den ena myndigheten inte anser sig ha alla uppgifter så måste man kräva in dessa och det tar ett antal veckor och i värsta fall kan det hålla på så här i en mindre evighet. Om den myndigheten som avkrävs vissa uppgifter inte får fram dessa för att t ex annan myndighet inte svarar så drar det ut på tiden.

Nån som varit där uppe i det senaste och kan berätta hur det ser ut och om de svinar ner?

De husvagnarna som står där uppe nu har de varit parkerade på andra ställen tidigare och vilka då i så fall?
2015-05-11, 14:58
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingBored
Oftast är det flera myndigheter som ska involveras, kronofogde/polis mm och sen har dessa "campare" rättigheter också och det måste finnas tolk närvarande osv osv.

Sen måste ägaren/förvaltaren till marken lämna uppgifter som är korrekta till myndigheter och så vidare. Kartor som är utmärkta korrekt med mera med mera så att frågan kan prövas om man har rätt att avhysa.

Om den ena myndigheten inte anser sig ha alla uppgifter så måste man kräva in dessa och det tar ett antal veckor och i värsta fall kan det hålla på så här i en mindre evighet. Om den myndigheten som avkrävs vissa uppgifter inte får fram dessa för att t ex annan myndighet inte svarar så drar det ut på tiden.

Nån som varit där uppe i det senaste och kan berätta hur det ser ut och om de svinar ner?

De husvagnarna som står där uppe nu har de varit parkerade på andra ställen tidigare och vilka då i så fall?
Jag förstår precis vad du menar men det är den här byråkratin som behöver tas bort så att det går att avhysa dom snabbt och effektivt.
2015-05-11, 18:38
Medlem
Citat:
avhysa dom snabbt och effektivt.

Det borde finnas ett journummer, i varje län, till en telefonsvarare där man kan lämna ett meddelande och förklara problemet att myndigheterna inte agerar och att det är av största vikt att man får bort det olagliga boendet eller vad det nu i andra fall kan röra sig om.

Sen tar de tag i problemet och löser det på det sätt det måste lösas. Så att säga tar lagen i egna händer.
2015-05-12, 20:36
Medlem
För någon vecka sedan var jag vid Allum. Utanför vid parkeringen satt där två tiggare på varsin sida av gatan. Yngre killar som av klädvalet inte såg speciellt fattiga ut. Någon som träffat på dessa innan?

Sitter även en ute vid Hemköp Hagen som jag vet byts av någon gång mitt på dagen. Dom har sin filt och papplapp i skjulet bakom alla kundvagnar. Galet att dom sitter precis överallt...
Dom brukar även samlas utanför Burger King på Järntorget och gå in en och en med sin mugg och plastpåse i fickan med pengar och köpa någon burgare för att sedan gå ut till klungan utanför och tjöta.
Någon kanske redan har observerat och skrivit om det här. Men det är ofta man ser dom stå så.
2015-05-12, 20:57
Medlem
Hjortronsalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandaria
För någon vecka sedan var jag vid Allum. Utanför vid parkeringen satt där två tiggare på varsin sida av gatan. Yngre killar som av klädvalet inte såg speciellt fattiga ut. Någon som träffat på dessa innan?

Sitter även en ute vid Hemköp Hagen som jag vet byts av någon gång mitt på dagen. Dom har sin filt och papplapp i skjulet bakom alla kundvagnar. Galet att dom sitter precis överallt...
Dom brukar även samlas utanför Burger King på Järntorget och gå in en och en med sin mugg och plastpåse i fickan med pengar och köpa någon burgare för att sedan gå ut till klungan utanför och tjöta.
Någon kanske redan har observerat och skrivit om det här. Men det är ofta man ser dom stå så.

Järntorget är också en av knutpunkterna för de kjolklädda tiggerskor som förut gick omkring med koppen, även på spårvagnarna - och som numera också brukar ha tidningar att sälja. De samlas på bänkarna och skvallrar mellan rundorna de tar för att ofreda folk vid hållplatserna. De jobbar oftast två eller tre tillsammans när de betar igenom en spårvagn.

Jag brukar lägga mina Göteborgs-observationer av tiggare i stora tiggartråden, för jag tycker det är intressant att utbyta erfarenheter över hela landet.
(FB) Invandrare som tigger (samlingstråd) /Mod

Hittar fortfarande då och då (eller får tips om) någon ny tiggarplats att lägga in på kartan
Tiggarplatser (Z) i Göteborg med omnejd En del ställen har dom bara suttit på någon enstaka gång, men vid livsmedelskedjornas butiker sitter det i stort sett alltid någon med en skrammelkopp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in