Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-11, 16:40
  #253
Medlem
Mikeyjamess avatar
Jag går nästan dagligen till en Coop och där sitter oftast en ung tjej som tigger. Hon brukar le stort och hälsa men de senaste gångerna verkar hon börja känna igen mig.

Först hälsar hon som vanligt när jag går in i affären och jag svarar med ett ansträngt leende men sen när jag kommer ut så säger hon "Hej...igen" med ett nästan sarkastiskt tonfall. Vad menar hon med det?
2014-11-11, 17:37
  #254
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Jag går nästan dagligen till en Coop och där sitter oftast en ung tjej som tigger. Hon brukar le stort och hälsa men de senaste gångerna verkar hon börja känna igen mig.

Först hälsar hon som vanligt när jag går in i affären och jag svarar med ett ansträngt leende men sen när jag kommer ut så säger hon "Hej...igen" med ett nästan sarkastiskt tonfall. Vad menar hon med det?

Hon menar att du ska skänka pengar, för ni är praktiskt taget bästisar nu
2015-03-18, 22:45
  #255
Medlem
Ikväll när jag åkte hem med spårvagnen var det en grupp romska damer som åkte med. Jag såg dem och några till på Drottningtorget.

De på samma vagn som mig konverserade flitigt med varandra och verkade ganska uppåt, men jag kan ju inte deras språk så det kan ju vara fel också.

Hur har ni upplevt de romska tiggarna på vagnarna?
2015-03-26, 14:30
  #256
Medlem
Startade denna tråden för fem år sedan, jävlar vad det gått åt helvete sen dess !
2015-03-26, 16:21
  #257
Medlem
Hjortronsalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Startade denna tråden för fem år sedan, jävlar vad det gått åt helvete sen dess !

Onekligen. Fast det är ju inte bara Göteborg utan hela landet.
Jag brukar lägga mina obsar i den generella tråden om "invandrare" som tigger, för jag tycker det är intressant att jämföra. Spridningen av zigenska tiggare i Sverige verkar nu motsvara fördelningen av "värdbefolkning" rätt väl.

Jämfört med Stockholm och Malmö tycks Göteborg vara udda på ett par sätt:
  • det finns inte några centralt belägna sovplatser/läger i paritet med Pildammsparken och Industrigatan i Malmö eller stråket Sveavägen-Sergels Torg i Stockholm
  • det bajsas inte på offentliga platser i tillnärmelsevis samma utsträckning

Jag har ju sett att de fortfarande sover under bron vid Götatunnelns uppfart bakom Centralen, men tycker ändå det är stor skillnad mot vad som rapporteras från Stockholm o Malmö. Har Göteborg vikt sig så totalt så att alla dom man ser tigga, kränga Zofia eller bara dra omkring på spaning efter tomburkar och lättstulna prylar har natthärbärge utan att bygga kåkstäder av lastpallar i cantrala stan? Eller har Göteborg en så sjusärdeles kraftfull och strategisk bolibascha som har insett att det är mer lönsamt på sikt med en mer osynlig infiltration av staden och fått fotfolket på botten att spri ut sig i småportioner på undangömda ställen?

Jag kan ha fel om bajsandet - men tycker det verkar som att Göteborg har vikt sig även där, genom installationen av alla dessa gratistoaletter i centrala stan. Även avskaffat femkronan som det väl kostade förut i domdär automatiserade pelartoaletterna. Jag har gjort det till en hobby att tiggarspana, när man nu ändå inte kan gå omkring på stan avslappnad utan att bli ett lätt offer. Och jag ser att toaletterna används av zigenare av båda könen - den klanen som grasserar här verkar ha skippat detta tabu. Jag vet ju i.o.f.s. inte vad dom gör därinne... men har sett att tillochmed den sunkiga weirdon som brukar sitta och gnola vid Grand Passage pallrar sig ner till pelartoan på Kungsportsplatsen.
2015-03-26, 16:51
  #258
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsalt
Eller har Göteborg en så sjusärdeles kraftfull och strategisk bolibascha som har insett att det är mer lönsamt på sikt med en mer osynlig infiltration av staden och fått fotfolket på botten att spri ut sig i småportioner på undangömda ställen?

Intressant. Allmänningen Göteborg har räddats från en överutnyttjandets tragedi genom att ha blivit fandadó, tingad av någon vitsa, och det respekteras av andra "gajobrukare"? Måste ligga ett faktiskt avtal, efter förhandlingar och åtföljt av lämpliga vederlag, bakom.

Det vore intressant om någon ekonom gjorde en beräkning på om utbytet är högre, eller åtminstone mera hållbart, på "gajobruket" i Göteborg än "utarmningen" i Stockholm och Malmö.

Slagord för mp: "Hållbart gajobruk!".

Allt gajobruk är biodynamiskt och ekologiskt förstås, och bör (bland annat) förstås och tolkas i ekologiska termer.
2015-03-28, 01:11
  #259
Medlem
Satt en timme på centralstationen igår eftermiddag. Jag tycker det är jobbigt här i Stockholm, men Göteborg var tio resor värre, det var ju fan minst 50 st bara inne i stationsbyggnaden.
Dags att stänga stationerna, så bara folk med biljetter har tillträde ?? Det är väl inte det vi vill ha i vårt land, men snart har vi väl inget alternativ.
2015-03-28, 08:31
  #260
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Satt en timme på centralstationen igår eftermiddag. Jag tycker det är jobbigt här i Stockholm, men Göteborg var tio resor värre, det var ju fan minst 50 st bara inne i stationsbyggnaden.
Dags att stänga stationerna, så bara folk med biljetter har tillträde ?? Det är väl inte det vi vill ha i vårt land, men snart har vi väl inget alternativ.
Skall ring till västtrafik på måndag och säga mitt missnöje. Inomhus skall dom ta mig fan inte få lov att sitta.
I köpcentrum mm blir dom utskickade på gatan. Så skall det givetvis vara på centralen med.

Och som vanligt fan ta dom som ger pengar till dessa jävla ligor.
2015-04-06, 08:17
  #261
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Tiggarna har ockuperat hela brunnsparken, vill helst inte gå där längre.
2015-04-06, 20:59
  #262
Medlem
Verkistos avatar
Har fler gånger sett en äldre kvinna, gissar att hon är 80 eller äldre, som sitter och tigger utanför en kiosk & grill i östra delarna av Göteborg. Nej, jag tror inte hon åkt hit och satt sig att tigga på egen hand. Någon, eller några, har skjutsat denna äldre kvinna till vårt land och satt henne att tigga.

Skämmes!!!! Har ni ingen skam i kroppen?! Hur kan ni tvinga en äldre kvinna (80+) att sitta utanför en kiosk & grill och tigga?

Någonstans finns det, antar jag, någon slags ledare för dessa tiggar-zigenare. Varför gör ni inget? Hur kan ni låta detta omänskligt idiotiska förnedrande tiggande pågå? Har ni ingen skam i kroppen? Skäms ni aldrig?
2015-04-23, 14:00
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Jag går nästan dagligen till en Coop och där sitter oftast en ung tjej som tigger. Hon brukar le stort och hälsa men de senaste gångerna verkar hon börja känna igen mig.

Först hälsar hon som vanligt när jag går in i affären och jag svarar med ett ansträngt leende men sen när jag kommer ut så säger hon "Hej...igen" med ett nästan sarkastiskt tonfall. Vad menar hon med det?

Jag börjar bli evigt less på dessa tiggare som beter sig så som du beskriver, ett jävla "hejande" vid affärerna numera med olika tonfall som vapen.

Har gått så långt att jag drar mig för att handla i vissa affärer dessutom.

En annan sak är att de sitter och röker vid entrén till affärer så det riktigt stinker vilket är en jävla plåga att gå in.

Jag orkar verkligen inte med skiten längre, definitivt inte blödiga svenskar som ger med sig och ser till att dessa specifika rumänska tiggarna ökar ständigt i antal. Brukar stå en tjej bakom en viss tiggare på en viss plats och säljer faktum, har jag inte tillräckligt för att köpa tidningen så ger jag henne de slantar jag har. Jag har så in i helvete svårt för folk som inte försöker att ens skaffa en sysselsättning utan sitter där och tigger istället. Finns massor med exempel på utsatta människor som gör något för att dra in några kronor eller på något sätt jobbar för att förbättra sin situation, dessa ger jag gladeligen hjälp till men tiggare som sitter utanför affären ger jag inte ett dyft till och snart inga "hej" till heller.

Finns det några tiggerifria affärer i GBG?
2015-04-23, 14:36
  #264
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuroslap
Jag börjar bli evigt less på dessa tiggare som beter sig så som du beskriver, ett jävla "hejande" vid affärerna numera med olika tonfall som vapen.

Har gått så långt att jag drar mig för att handla i vissa affärer dessutom.

En annan sak är att de sitter och röker vid entrén till affärer så det riktigt stinker vilket är en jävla plåga att gå in.

Jag orkar verkligen inte med skiten längre, definitivt inte blödiga svenskar som ger med sig och ser till att dessa specifika rumänska tiggarna ökar ständigt i antal. Brukar stå en tjej bakom en viss tiggare på en viss plats och säljer faktum, har jag inte tillräckligt för att köpa tidningen så ger jag henne de slantar jag har. Jag har så in i helvete svårt för folk som inte försöker att ens skaffa en sysselsättning utan sitter där och tigger istället. Finns massor med exempel på utsatta människor som gör något för att dra in några kronor eller på något sätt jobbar för att förbättra sin situation, dessa ger jag gladeligen hjälp till men tiggare som sitter utanför affären ger jag inte ett dyft till och snart inga "hej" till heller.

Finns det några tiggerifria affärer i GBG?
Försök att ignorera dom bara. Säger aldrig hej till dom utan går bara förbi. Ofta så stannar jag nära dom och stoppar ner några växelmynt i plånboken så att dom absolut skall se det. Känns som en viss hämnd och form av tillfredsställelse för att dom förpestar min vardag.
Fattar inte varför i helvete det inte är förbjudet för

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback