Har någon nämnt de två reportagen i bulgarisk TV om tiggare i Sverige i denna tråd? De är gjorda av Miroluba Benatova och högst relevanta eftersom de till stor del är inspelade i Göteborg. Tyvärr bara på bulgariska - men jag tyckte ändå det var intressant att se en rad välkända Göteborgstiggare.
Första delen av Benatovas reportage
Andra delen av Benatovas reportage
Bland annat finns ett kort uttalande en bit in i det första reportaget från en kvinna som jag kallar för Bossmamman, eftersom jag bland annat har sett henne placera ut tjejen som sitter i rullstol vid Pissetunneln eller Nordstans ingång från Brunnsparken. Just den biten har jag fått en översättning av i en annan tråd. Bossmamma säger alltså att "det finns rumäner i stan som är organiserade och våldsamma." Hennes grupp är "mer spridda och fredliga. Rumänerna samlar in procent av sina tiggare, medans bulgarerna delar jämnt inom familjen" Hon framstår även i programmet som ledare/talesperson. Förresten talar hon begriplig svenska också - hon känner igen mig vid det här laget
Hon och hennes kompisar har varit hemma i Bulgarien sedan senvintern - trots att deras handikappade underlydande har varit här hela tiden. Nu idag såg jag Bossmamman på en bänk på Drottningtorget tillsammans med kvinnan i svart långkofta som jag hade spanat in som en möjlig vikarie. "Skötarna" är litet bättre klädda och framförallt ser man på de välskötta kläderna att dom bor i lägenhet när dom är här. Dom går runt och tigger med bara handen, utan kopp - och tittar samtidigt till sina stationära underlydande. Ser ni Bossmamma så hälsa gärna på TV-stjärnan - man kanske kan få en autograf.
Skärmdumpad Bossmamma - i sommarversionen ser man hennes mässingsblonderade hår under schaletten.