2015-05-06, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Varför påstår du att Ukraina är farligt? Kommer han från Donbass? Är han egentligen ryss och bara spelar ukrainsk? Migrationsverket utvisar till alla områden i Ukraina inklusive östra. De vet inte ett skit om det området förutom vad CIA har matat dem med. Däremot de som är från andra områden behöver inte vara oroliga om de inte är ryssar.
Vet inte ens varför du började skriva om det? Han har inte varit i ukraina sen han var 4 år och han är inte ryss. Varför skulle han vara det?
Citera
2015-05-07, 04:59
Medlem
Herkulesbigs avatar
Nu är det klart för oss

Ansökte 25:e oktober 2014. Det efter två giftermål och boende i Sverige 6 månader.

Intervju den 26:e april 2015. Det efter påtryckningar både email, paragrafer.

Den 6:e Maj får vi ett email :

Ditt ärende har nu avgjorts.

Gissa jag är glad, och min fru. Jag ringde måndags, skicka email i tisdag. I går skicka de ett svar...
Men vi har inte fått ja ännu, men till 99 % blir det ett ja. Hon skulle kontakta ambassaden, UT blir hemskickat inom en vecka.
Citera
2015-05-07, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nu är det klart för oss

Ansökte 25:e oktober 2014. Det efter två giftermål och boende i Sverige 6 månader.

Gissa jag är glad, och min fru. Jag ringde måndags, skicka email i tisdag. I går skicka de ett svar...
Men vi har inte fått ja ännu, men till 99 % blir det ett ja. Hon skulle kontakta ambassaden, UT blir hemskickat inom en vecka.

Stort grattis!!!!

äntligen
Citera
2015-05-07, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Det är dyrt med rättegångar. Säger dom att dom inte tror på er så måste väl deras bevisföring för att er relation inte är äkta, vara tillräcklig för att hålla i en rättegång? Eller har jag fel?

Jag menade mer ang att han får Permanent Uppehållstillstånd på en gång. Bevis på att vi är gifta och sammanboende sen flera år tillbaka har vi massa bevis på. Det är jag inte orolig över ens.
Citera
2015-05-07, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankyFourFingers
Jag och min sambo söker för närvarande sambovisum för henne. Vi ansökte i November och Migrationsverket har nu mailat oss om att bifoga bevis på samlevnad (jag bor i hennes lägenhet i hennes hemland), foton osv. Detta kommer antagligen inte vara några problem men jag har några frågor eftersom vår livssituation har förändrats lite. När vi ansökte ämnade vi att flytta till Sverige omgående efter att hon hade fått sitt uppehållstillstånd. Nu är vi inte så säkra på om vi vill göra det längre. Jag har några frågor angående detta.

1. Om hon får beviljat uppehållstillstånd (två år brukar det vara väl?) och vi väljer att inte bo i Sverige på ett tag, kommer detta påverka en framtida förlängning? Säg att vi bor i hennes hemland under 1,5 år och sen flyttar till Sverige, blir det svårt att få en förlängning eller spelar det ingen roll? Kan man få beviljat förlängning av UT om man inte ens har bott i Sverige under perioden men ämnar göra det i framtiden? Eller måste man gå igenom hela processen igen när man vet 100%?

2. Vi planerar en semester i Sverige i sommar, är det några problem att semestra i Sverige (två veckor) under samma tid som man ansöker om UT? Tjejen kommer från ett land som inte behöver ansöka om turistvisum i Sverige (utanför EU) om det spelar någon roll.

Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Sambo visum?, menar du ansökan UT för sambo?
Efter personen fått UT så har denne 6 månader på sig att flytta till Sverige. Gör man inte det så måste man göra en ny ansökan.
Under UT tiden så måste personen vistas i Sverige mer tid än personen är utomlands.
Vad som händer om man inte gör det vet jag ej.
Citera
2015-05-07, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Nu är det klart för oss

Grattis! Härligt att det börjar hända saker!

Vilken enhet hade ni? Sökte ni förtur med tanke på att det gick så fort efter intervjun?
Citera
2015-05-07, 08:13
Medlem
En liten fråga.

Om man har med massa underlag som påvisar att vårt äktenskap är riktigt, kan beslut kommer något snabbare eller kommer vi fortfarande hamna i den oändliga kön?

Vi ansökte 141103 och fick intervjumejlen 150417 och intervju tid bokad 150511.

Kommer ambassaden scanna in bilder och dylikt om man begär detta eller kan dem säga nej och säga att det inte behövs. Jag vill helst att dem scannar in all ny underlag vi har. Har t.o.m ett bröllopsalbum som vi fick för någon vecka sedan.

Tacksam för svar.
Citera
2015-05-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
En liten fråga.

Om man har med massa underlag som påvisar att vårt äktenskap är riktigt, kan beslut kommer något snabbare eller kommer vi fortfarande hamna i den oändliga kön?

Vi ansökte 141103 och fick intervjumejlen 150417 och intervju tid bokad 150511.

Kommer ambassaden scanna in bilder och dylikt om man begär detta eller kan dem säga nej och säga att det inte behövs. Jag vill helst att dem scannar in all ny underlag vi har. Har t.o.m ett bröllopsalbum som vi fick för någon vecka sedan.

Tacksam för svar.

Hej! ALLA jag har pratat med hävdar att de går efter ansökningsdatum för beslut, så när de öppnar ert ärende borde de inte begära komplettering och därmed kan ni få ett snabbt beslut. men utan förtur ska alltså ärenden som sökts innan er öppnas och få info om beslut eller komplettering.

Ambassaden där vi var scannade in alla våra papper och skickade tillbaka till migv redan samma dag. De scannade alla papper vad jag vet som vi tog med oss.
Citera
2015-05-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangod
Hej! ALLA jag har pratat med hävdar att de går efter ansökningsdatum för beslut, så när de öppnar ert ärende borde de inte begära komplettering och därmed kan ni få ett snabbt beslut. men utan förtur ska alltså ärenden som sökts innan er öppnas och få info om beslut eller komplettering.

Ambassaden där vi var scannade in alla våra papper och skickade tillbaka till migv redan samma dag. De scannade alla papper vad jag vet som vi tog med oss.

Migrationsverket hävdar att de går på ansökningsdatum.

Men det stämmer inte.

De har andra urvalsmetoder.

Om de gick efter ansökningsdatum skulle ingen vänta mer än 1 år på beslut.
Citera
2015-05-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51

Men det stämmer inte.

Vissa ärenden tar längre tid. Vissa behöver kompletteras, andra inte. Om migrationsverket ber dem komplettera och det tar dem 2 månader att få in sakerna, ja då tar det ju längre tid än dem som inte behövde.

Vad de däremot BORDE göra är att ÖPPNA ärendena efter ansökningsdatum. Vet i sjutton om de gör det dock. (och om de öppnar dem efter ansökningsdatum borde beslutsdatum följa ansökningsdatum relativt identiskt - om inte det behövs komplettering så klart)

Det är därför jag ringer verket just nu, jag är jätteglad för killen som fick beslut, men jag har ansökt innan honom, och har komplett ansökan. M.a.o. mitt ärende skall vara öppnat, ha handläggare och i princip vara klart, annars finns 3 anledningar: 1, de ljuger om ordningen de tar beslut/öppnar ärenden. 2, han fick förtur (vilket han inte skall bara för att han är gift. det kräver att tjejen är höggravid/sjuk och kan inte klara sig själv/barn som skall börja skolan, och vi är mitt i en termin så det tvivlar jag på). 3, han ljuger (vilket jag inte tror, men chansen finns).

Möjligtvis även 4, vi har inte komplett ansökan. Men då allting är inskickat, och inlämnat igen typ dubbelt vid intervjun, samt de sagt flertalet gånger att ansökan är komplett så tvivlar jag på det.
Senast redigerad av i.093 2015-05-07 kl. 10:27.
Citera
2015-05-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51

Men det stämmer inte.

Vilka andra "urvalsmetoder" menar du att de har? Ett ärende inskickat i oktober borde inte ens öppnas innan ärenden före är klara.
Citera
2015-05-07, 11:55
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangod
Grattis! Härligt att det börjar hända saker!

Vilken enhet hade ni? Sökte ni förtur med tanke på att det gick så fort efter intervjun?

Umeå , vi har förtur.
Det pågrund av sjukdom, diverse läkarintyg krävdes. Det springande saken är sjukdomen är så allvarlig, så kommer hon inte under behandling tidig stadium, så kan de inte bota den. De har den möjligheterna i sverige.

Man får trycka på dem, det har jag gjort, även blandat in UD.

Jag kunde bevisa att hon inte hade den innan vid ansökningstiden.

Vi skulle egentligen vänta par veckor till några månader intervju tid. Men jag fick vara på dem, visa det finns inga möjligheter det , det med UD och läkarintyg med mera.. Så helt plötsligen fixade en tid till det.

Så på den vägen är det.

Men de är kräsna på ge "förtur", vilket jag förstår dem. Annars hade alla velat ha det.
Sedan tar det tid, för de får intyg sinsemellan, det är 2 olika myndigheter.

Så min fru fick konstigt nog mycket hjälp av handläggaren på ambassaden sedan. Så det gick snabbt sedan efter intervjun.
Blir mycket mellanhand mellan migrationsverket o ambassaden,så man får medla mellan dem.
Det går inte tjata på dem.. Det gör alla till 90 % så det biter inte på dem... tro jag..
Sorry skriver slarvigt hhehe mycket stå med här idag innan jag ska hem :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in