2015-05-06, 22:05
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Ja, det skulle inte förvåna mig ett dugg om han kan tjäna ytterligare pengar på detta. Fy f*n säger jag bara.

Då borde han väl passera någon gräns för att bli så hatad att någon avreagerar sig. Fick han en stor summa pengar lär han ju bli ett populärt rånoffer. Kan ju tänka mig att det blir få som ser vad som händer när det smäller! Skulle han få massa pengar för att ha dödat Malin lär ju reaktionerna bli rätt råa!
Citera
2015-05-06, 22:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Att en gm inte kan dömas för ett så gammalt brott, om gm var under 21 år när ett så allvarligt brott begicks, det har ju diskuterats i andra trådar sedan ett par år. Så det var inget nytt.

Men det som är förjä*ligt i detta fall, är att polisen inte verkar ha känt till det. Och inte Bosse Å heller. Hur kan detta ha gått dem förbi? Åklagaren borde väl åtminstone ha haft koll på lagarna?

Fy 17, att låta Malins föräldrar leva i tron att brottet mot deras älskade dotter skulle kunna klaras upp med hjälp av DNA-analys osv... Det här kan ju knäcka dem. Om de inte är helt knäckta redan... Skamligt!
Citera
2015-05-06, 22:54
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det gör det visst det. Det kallas indicier, som kan bilda indiciekedja. T ex. Olofs egna beteende och lögner och att han berättat att han träffat Malin , påstår att de haft sex osv. Detta i kombination med hans bisarra beteende, var han bodde, hans teckningar osv

Arbogafallet dömdes helt på indicier

Kedjan är full av hål. Finns inget mordvapen eller direkt teknisk bevisning. Brottsplats inte identifierad. Arbogafallet hade ett överlevande brottsoffer som pekade ut mördaren och det finns inte här.
Citera
2015-05-06, 23:13
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Kedjan är full av hål. Finns inget mordvapen eller direkt teknisk bevisning. Brottsplats inte identifierad. Arbogafallet hade ett överlevande brottsoffer som pekade ut mördaren och det finns inte här.

Att han i förhör berättat att han träffat Malin och knullat med henne i skogen och ljuger om att hon sålde sex till honom visar på att han är skyldig. Polisen verkar också övertygade om att han är skyldig. Du kanske läst att sakkunniga anser det "polisiärt uppklarat"? Det betyder att polisen är övertygad om att han är mördaren även om det inte gått att bevisa i domstol.
Citera
2015-05-06, 23:32
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Mördaren kan inte dömas på grund av hans låga ålder när mordet utfördes(Han var under 21 år när han mördade Malin)
Om ovanstående citat stämmer då borde han kunna erkänna eftersom han inte riskerar något straff.
Då är saken ur världen och gm behöver aldrig figurera mer i dylika program om olösta mord.
Finns möjligheten att tex. advokat Holst eller gms mamma kan råda honom att erkänna och slippa framtida bekymmer?
Citera
2015-05-06, 23:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skattefinanserade pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Att en gm inte kan dömas för ett så gammalt brott, om gm var under 21 år när ett så allvarligt brott begicks, det har ju diskuterats i andra trådar sedan ett par år. Så det var inget nytt.

Men det som är förjä*ligt i detta fall, är att polisen inte verkar ha känt till det. Och inte Bosse Å heller. Hur kan detta ha gått dem förbi? Åklagaren borde väl åtminstone ha haft koll på lagarna?

Fy 17, att låta Malins föräldrar leva i tron att brottet mot deras älskade dotter skulle kunna klaras upp med hjälp av DNA-analys osv... Det här kan ju knäcka dem. Om de inte är helt knäckta redan... Skamligt!

Jag kände inte alls till att lagen var sådan. Tyvärr var inte jag den enda. Värre var att inte ens polisen själva verkar ha känt till detta. Ej heller Bosse Å. Att Mark inte gjorde detta är ju inte så konstigt eftersom han är amerikan och inte är hemmastadd i den svenska lagstiftningen.

Precis som du gör ställer jag mig själv samma fråga: Hur kunde detta ha gått dem totalt förbi?

BO:s föräldrar har under alla dessa år levat i tron att mordet på deras älskade dotter skulle kunna klaras upp med hjälp av bl. a. just DNA. Sedan visade sig att detta var fel! Den här personen kan lagens långa arm aldrig numera någonsin nå!

Stackars hennes föräldrar. De kan mycket väl tyvärr redan vara knäckta.

Dessutom kommer den här personen säkerligen att håva in ännu mera pengar som skattebetalarna får stå för! Det hela är ju helt barockt!
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-06 kl. 23:58.
Citera
2015-05-06, 23:56
Medlem
why123s avatar
[quote=Prinzezzan|53258197]Att en gm inte kan dömas för ett så gammalt brott, om gm var under 21 år när ett så allvarligt brott begicks, det har ju diskuterats i andra trådar sedan ett par år. Så det var inget nytt.

Fy 17, att låta Malins föräldrar leva i tron att brottet mot deras älskade dotter skulle kunna klaras upp med hjälp av DNA-analys osv... Det här kan ju knäcka dem. Om de inte är helt knäckta redan... Skamligt! [/QUOTE

Det verkar vara så att många inte kände till denna lagen. Inte ens de som borde känna till den. Det är fruktansvärt för föräldrarna som verkar vara lugna, sansade och civiliserade människor som litat på rättsväsendet.

Lagen måste ändras! Faktiskt ganska snabbt också.. Det är helt oacceptabelt att polisen klantat sig och föräldrarna ska betala priset. Dessutom är det ju så att en lag som den stora majoriteten inte accepterar inte fungerar.

Malin- fallet har säkert öppnat ögonen på många. Samtliga i tråden verkar ju tycka att lagen är fel.
Det bästa vore om så många som möjligt mailade eller ringde ner justitieministern, för Malins föräldrar ska inte känna sig ensamma och svikna av allmänheten. I 20 år har de tålmodigt väntat och så kommer detta som en kalldusch, jag saknar ord...
Citera
2015-05-07, 00:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123

Det verkar vara så att många inte kände till denna lagen. Inte ens de som borde känna till den. Det är fruktansvärt för föräldrarna som verkar vara lugna, sansade och civiliserade människor som litat på rättsväsendet.

Lagen måste ändras! Faktiskt ganska snabbt också.. Det är helt oacceptabelt att polisen klantat sig och föräldrarna ska betala priset. Dessutom är det ju så att en lag som den stora majoriteten inte accepterar inte fungerar.

Malin- fallet har säkert öppnat ögonen på många. Samtliga i tråden verkar ju tycka att lagen är fel.
Det bästa vore om så många som möjligt mailade eller ringde ner justitieministern, för Malins föräldrar ska inte känna sig ensamma och svikna av allmänheten. I 20 år har de tålmodigt väntat och så kommer detta som en kalldusch, jag saknar ord...

Jag kan tänka mig att det fanns folk som kände till den, men som så att säga inte tänkte på det. Åklagaren har förmodligen i praktiken inte jobbat något med detta på rätt många år, och jag vet inte om man kan kalla det för en förmildrande omständighet. Vet inte heller om det riktigt är polisens uppgift att veta detta, det bör vara åklagaren som informerar polisen om vad som gäller.

Personligen är jag inte helt mot lagen. Tycker att det finns en poäng i att om man som under 21 år begår ett grovt brott, men sedan håller sig på rätt sida av lagen i femton år, så går det att argumentera för att man inte ska straffas för detta gamla brott. En tjugoårig hjärna är inte fullt utvecklad, och har den utvecklats i så att säga positiv riktning i femton år så vet jag inte om det är lönt att bura in vederbörande. Fast kanske ändå att man kan tänka sig en sänkt gräns, till typ under arton år istället för under 21.

För övrigt känns det som Fryshusmordet med stor sannolikhet gått samma öde till mötes. Även Linköpingsmordet 2004 närmar väl sig. Även antagligen ett antal mord som utförts mellan kriminella, men de skulle antagligen inte klaras upp ändå. Finns det fler liknande case?
Citera
2015-05-07, 00:23
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag kan tänka mig att det fanns folk som kände till den, men som så att säga inte tänkte på det. Åklagaren har förmodligen i praktiken inte jobbat något med detta på rätt många år, och jag vet inte om man kan kalla det för en förmildrande omständighet. Vet inte heller om det riktigt är polisens uppgift att veta detta, det bör vara åklagaren som informerar polisen om vad som gäller.

Personligen är jag inte helt mot lagen. Tycker att det finns en poäng i att om man som under 21 år begår ett grovt brott, men sedan håller sig på rätt sida av lagen i femton år, så går det att argumentera för att man inte ska straffas för detta gamla brott. En tjugoårig hjärna är inte fullt utvecklad, och har den utvecklats i så att säga positiv riktning i femton år så vet jag inte om det är lönt att bura in vederbörande. Fast kanske ändå att man kan tänka sig en sänkt gräns, till typ under arton år istället för under 21.

För övrigt känns det som Fryshusmordet med stor sannolikhet gått samma öde till mötes. Även Linköpingsmordet 2004 närmar väl sig. Även antagligen ett antal mord som utförts mellan kriminella, men de skulle antagligen inte klaras upp ändå. Finns det fler liknande case?

Troian, detta fallet har varit polisiärt uppklarat, det är det som är bekymret! Hade det inte funnits en person misstänkt på goda grunder hade saken varit helt annorlunda.

I Linköpingsmordet och Fryshusmordet finns det väl inte ens någon misstänkt.

Tänk dig in i hennes föräldrars situation, polisen har/hade en MGM som var fälld i TR på goda grunder, men inget mer hände.

De måste tänka "var Malin inte värd mer, inte en dag i fängelse för den som berövade vår dotter livet",
åklagaren hade viktigare saker att göra "de brydde sig inte om vår flickas död, varför var Malin inte värd något".

Troian, jag håller med dig om mycket, men detta är helt oacceptabelt. Ska föräldrarna lida för att de varit just de personer vi önskar i samhället, de som litar på rättvisan.

Denna lag kommer jag aldrig acceptera (vilket i sig är av underordnad betydelse) och jag tror att många som kan se denna 16-åriga tjej komma gående på vägen framför sig aldrig heller kommer att acceptera denna lag.
Senast redigerad av why123 2015-05-07 kl. 00:29. Anledning: ..
Citera
2015-05-07, 00:26
Medlem
KitKatCookieDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Nej jag är inte bästis med OW din jävla nöt, men det var allmänt känt att hon var trög.
Och är man trög så är man nog lättledd också, vilken 16 årig ung människa har aldrig åkt buss själv förut??
Tänk lite..
Hon borde ha åkt buss till sin gymnasieskola (?). Det här var ju 90-talet i en stad som inte är speciellt stor, majoriteten tog cykeln eller promenerade till skola och kompisar. De fanns ingen anledning att åka buss förrän gymnasiet började.
Citera
2015-05-07, 01:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Troian, detta fallet har varit polisiärt uppklarat, det är det som är bekymret! Hade det inte funnits en person misstänkt på goda grunder hade saken varit helt annorlunda.

I Linköpingsmordet och Fryshusmordet finns det väl inte ens någon misstänkt.

Tänk dig in i hennes föräldrars situation, polisen har/hade en MGM som var fälld i TR på goda grunder, men inget mer hände.

De måste tänka "var Malin inte värd mer, inte en dag i fängelse för den som berövade vår dotter livet",
åklagaren hade viktigare saker att göra "de brydde sig inte om vår flickas död, varför var Malin inte värd något".

Troian, jag håller med dig om mycket, men detta är helt oacceptabelt. Ska föräldrarna lida för att de varit just de personer vi önskar i samhället, de som litar på rättvisan.

Denna lag kommer jag aldrig acceptera (vilket i sig är av underordnad betydelse) och jag tror att många som kan se denna 16-åriga tjej komma gående på vägen framför sig aldrig heller kommer att acceptera denna lag.

Min rättsfilosofiska inställning är lite grand att det avgörande är inte brottsoffrets eller brottsoffrets anhörigas känslor – jag tycker inte det vad man bygger en rättsstat på.

Det är absurt hur ML:s föräldrar behandlats – ett rent hån att de idag fått veta vilka kompletta idioter det är som skött utredningen. Först misslyckades de fälla honom, och nu har det visat sig att de heller inte hade koll på preskriptionen. Att preskription faktiskt finns får man nog förvänta sig att i alla fall åklagaren har koll på, och leder utredningen med det i åtanke (det hade exempelvis kunnat innebära ett DNA-prov i början av 2011, eller så).

Så visst finns det lärdomar att dra, men efter dagens uppmärksamhet så tror jag inte att något liknande kommer ske igen, och det utan att man behöver ändra lagen.

Du har rätt i att det finns en avgörande skillnad mellan Husum och Fryshuset/Linköping, just på så sätt att utredningen i det första fallet varit så tydligt inriktad på en person (inget fel med den inriktningen, alltså).
Citera
2015-05-07, 01:43
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Min rättsfilosofiska inställning är lite grand att det avgörande är inte brottsoffrets eller brottsoffrets anhörigas känslor – jag tycker inte det vad man bygger en rättsstat på.

Det är absurt hur ML:s föräldrar behandlats – ett rent hån att de idag fått veta vilka kompletta idioter det är som skött utredningen. Först misslyckades de fälla honom, och nu har det visat sig att de heller inte hade koll på preskriptionen. Att preskription faktiskt finns får man nog förvänta sig att i alla fall åklagaren har koll på, och leder utredningen med det i åtanke (det hade exempelvis kunnat innebära ett DNA-prov i början av 2011, eller så).

Så visst finns det lärdomar att dra, men efter dagens uppmärksamhet så tror jag inte att något liknande kommer ske igen, och det utan att man behöver ändra lagen.

Du har rätt i att det finns en avgörande skillnad mellan Husum och Fryshuset/Linköping, just på så sätt att utredningen i det första fallet varit så tydligt inriktad på en person (inget fel med den inriktningen, alltså).

Jag håller helt med dig om att det blir tramsigt när det i princip är de anhöriga som bestämmer straffet, (som i USA t ex). Det gillar inte jag heller! Straffet ska bestämmas av jurister och inte av de anhöriga som skriker och gråter mest.

I övrigt håller jag med dig om att det är absurt hur ML anhöriga behandlas. Men nu hade inte åklagaren koll på preskriptionen och även om inget liknande kommer att ske vad ska hända med Malin-fallet?

Vi kan helt enkelt bara inte bortse från Malins anhöriga. Jag förstår också din synpunkt att om MGM skött sig i 15 år så har hans utveckling gått i positiv riktning.

Men icke desto mindre så befinner vi oss i en situation (skapad av åklagaren föräldrarna litade på)
och vad ska vi göra då? Ska den som begick brottet sona det även om det gått lång tid.

Ja, det finns inget annat alternativ.. Det är helt orimligt att Malins föräldrar som är helt oskyldiga inte ska få någon upprättelse. Någon måste stå till svars för detta bl a åklagaren, sedan ska vi inte glömma att hade ett DNA-prov bundit MGM för några år sedan hade han åkt in.

Det är inte så många år preskriptionen diffar på, så det är inte så där väldigt dramatiskt egentligen.
Han kunde åkt in 2011..

Ändra lagen behövs, det är orimligt att man har en 21-års gräns, jag förstår överhuvudtaget inte varför den ska finnas.. Den förvirrar bara och uppenbarligen inte bara för "vanligt" folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in