2015-05-04, 10:07
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag skulle vilja göra ett projekt att läsa alla hans böcker som finns tillgängliga att läsa. Låter som en utmärkt idé. Biblioteket har dock inte "Det", men jag får lösa det på något sätt. Kan man beställa den boken någonstans? Verkar inte vara vanligt längre.

Jag tycker att det här forumet ska vara till för att diskutera åsikter om Kings böcker och författarskap, inte för att ställa frågor som man kan få svar genom en enkel googling. Rätta mig om jag har fel men jag stör mig på dessa inlägg.
Citera
2015-05-05, 12:02
Bannlyst
Staden Som Försvann är utmärkt läskvalité. Det är en bok som jag inte släpper alls, fan så bra boken är.

Nu har jag förövrigt beställt "Det" till biblioteket och förhoppningsvis så ska jag börja läsa den på torsdag, tidigast!
Citera
2015-05-05, 23:29
Medlem
11/22/63

Ska läsa om den. Hoppas miniserien blir lika bra som boken.
Citera
2015-05-06, 21:23
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
11/22/63

Ska läsa om den. Hoppas miniserien blir lika bra som boken.

Trevligt att det ska komma en miniserie av boken. Vet du något om när den börjar sändas?
Citera
2015-05-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Trevligt att det ska komma en miniserie av boken. Vet du något om när den börjar sändas?

"On September 22, 2014, it was announced that a TV series based on the novel was picked up by Hulu.[33] Carol Spier would be a production designer.[34] The character Jake Epping will be portrayed by actor James Franco.[35]"

På imdb så står det såhär "11/22/63 (2016) TV Mini-Series | Mystery", så förhoppningsvis 2016!
Citera
2015-05-08, 00:25
Medlem
För drygt ett halvår sen så fick jag väldigt många Stephen King-böcker. Det var nästan en komplett samling at King/Bachman, det som saknades var framförallt novellsamlingar och en del nyare verk. De flesta av de saknade böckerna hittade jag på bibliotek, så lånade dem och läste dem ändå. En del av de böckerna som jag fick, de hade jag aldrig läst medan andra var sådana som jag valde att läsa om.

Det slutade med att jag gav bort de flesta Stephen King-böckerna till secondhandbutiker. Jag kan fortfarande känna en viss ångest över att jag inte behöll samtliga böcker. Jag behöll relativt få böcker, men det var de böcker som jag verkligen ville behålla och läsa igen. Så varför jag känner en ångest över att jag inte behöll övriga böcker, det vet jag inte.

Jag brukar diskutera böcker på ett annat ställe, och där finns det många King-frälsta. Det är för det mesta dåligt. Skulle de diskutera en specifik bok som jag råkar tycka är dålig, så ignorerar alla mina kommentarer om boken. Medan alla diskuterar hur himla bra de där böckerna är. En del tycks inte förstå hur jag kan ogilla vissa King-böcker eller tycka att det är en väldigt ojämn författare. En del böcker är till exempel helt fantastiska, medan andra är riktigt dåliga och man kan knappt fatta att samma författare har skrivit samtliga böcker.

Men det är otroligt mer intressant och mer givande att läsa inlägg här. Framförallt då folk har helt olika åsikter om en och samma bok, men det leder till intressanta diskussioner istället för tjafs.

Efter en tids uppehåll på att läsa Kings böcker så ska jag ge mig på några som jag hittills inte har läst, nämligen Väckelse och Doktor Sömn.
Citera
2015-05-08, 12:34
Avstängd
Halloween2s avatar
Finns det aktiva forum där det diskuteras king böcker får ni gärna länka, svenska som engelska.

Måste läsa klart kupolen eller börja med jfk boken snart.. Läste senast väckelse och blev väldigt positivt överraskad !
Citera
2015-05-09, 03:25
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
För drygt ett halvår sen så fick jag väldigt många Stephen King-böcker. Det var nästan en komplett samling at King/Bachman, det som saknades var framförallt novellsamlingar och en del nyare verk. De flesta av de saknade böckerna hittade jag på bibliotek, så lånade dem och läste dem ändå. En del av de böckerna som jag fick, de hade jag aldrig läst medan andra var sådana som jag valde att läsa om.

Det slutade med att jag gav bort de flesta Stephen King-böckerna till secondhandbutiker. Jag kan fortfarande känna en viss ångest över att jag inte behöll samtliga böcker. Jag behöll relativt få böcker, men det var de böcker som jag verkligen ville behålla och läsa igen. Så varför jag känner en ångest över att jag inte behöll övriga böcker, det vet jag inte.

Jag brukar diskutera böcker på ett annat ställe, och där finns det många King-frälsta. Det är för det mesta dåligt. Skulle de diskutera en specifik bok som jag råkar tycka är dålig, så ignorerar alla mina kommentarer om boken. Medan alla diskuterar hur himla bra de där böckerna är. En del tycks inte förstå hur jag kan ogilla vissa King-böcker eller tycka att det är en väldigt ojämn författare. En del böcker är till exempel helt fantastiska, medan andra är riktigt dåliga och man kan knappt fatta att samma författare har skrivit samtliga böcker.

Men det är otroligt mer intressant och mer givande att läsa inlägg här. Framförallt då folk har helt olika åsikter om en och samma bok, men det leder till intressanta diskussioner istället för tjafs.

Efter en tids uppehåll på att läsa Kings böcker så ska jag ge mig på några som jag hittills inte har läst, nämligen Väckelse och Doktor Sömn.

Du har nog hängt på fel forum? Jag tycker att kritik, både negativ och positiv, oftast tas emot på ett bra sätt i den här tråden. Nämn några av hans böcker som du tycker tillhör bottenskrapet. Kan vara intressant att se om vi tycker lika.
Citera
2015-05-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Du har nog hängt på fel forum? Jag tycker att kritik, både negativ och positiv, oftast tas emot på ett bra sätt i den här tråden. Nämn några av hans böcker som du tycker tillhör bottenskrapet. Kan vara intressant att se om vi tycker lika.

Läste du vad jag skrev? Jag skrev bland annat: "Men det är otroligt mer intressant och mer givande att läsa inlägg här. Framförallt då folk har helt olika åsikter om en och samma bok, men det leder till intressanta diskussioner istället för tjafs.". Men på det andra stället så är man inte direkt välkommen om man till exempel inte gillar vissa böcker. Så Flashback är bra, andra ställen är det inte.

Jag tycker att Kings sämsta verk är de som är ren fantasy eller lutar åt det hållet. Det mörka tornet-serien, Talismanen, Det svarta huset, Drakens ögon osv. I vissa fall kan jag tycka att handlingen verkar okej, och att boken inleder bra men sedan slutar jag läsa när handlingen bara kretsar kring kraftfält, portar i himlen och så vidare. Andra böcker som jag är mindre förtjust i, det är böckerna med övernaturliga moment som är så orealistiskt. Speciellt när föremål som bilar och tavlor besitter olika förmågor. Sedan finns det riktiga sömnpiller, i stil med "Sömnlös".

Innan jag började läsa en enda bok så fick jag uppfattningen att det skulle vara böcker som skulle skrämma skiten ut en. Bokstavligt talat. Det var nog det som gjorde mig besviken i början. Bara för att han blev hyllad som en av världens bästa skräckförfattare och så vidare. King kan vara helt fantastisk när det gäller bland annat personskildringar. Men det som jag själv tycker är mest skrämmande, det är är vi själva, och vad som händer när allt tas ifrån oss. King har lyckats med det där i en del böcker, och det är de böckerna som jag älskar och har valt att behålla i bokhyllan. För det är böcker som jag vill läsa igen, och vissa har jag redan läst flera gånger.

Så vilka böcker tycker du tillhör bottenskrapet, och varför då?
Citera
2015-05-09, 22:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Jag har inte läst så många men jag håller med, filmerna gör inte böckerna rättvisa (men så är det väl nästan alltid med film?). Och just det med personskildringarna. Även om det inte i sak är realistiskt så blir vissa delar begripligt rent mänskligt även om det är bizarrt. Som när man begraver den förolyckade lilla sonen i Jurkyrkogården för att man inte kan tänka sig att han inte ränner omkring hemma längre även om man vet att han inte är samma son utan en "retarded zombie" så hoppas man älska honom och betrakta honom med samma glädje och förväntan somm innan han dog.
Citera
2015-05-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte läst så många men jag håller med, filmerna gör inte böckerna rättvisa (men så är det väl nästan alltid med film?). Och just det med personskildringarna. Även om det inte i sak är realistiskt så blir vissa delar begripligt rent mänskligt även om det är bizarrt. Som när man begraver den förolyckade lilla sonen i Jurkyrkogården för att man inte kan tänka sig att han inte ränner omkring hemma längre även om man vet att han inte är samma son utan en "retarded zombie" så hoppas man älska honom och betrakta honom med samma glädje och förväntan somm innan han dog.

Det är det som jag älskar med personskildringarna (och karaktärerna). Att det finns mänskliga drag och något som man kan känna igen sig i. Det finns garanterat många som skulle nog göra vad som helst för att få en död person att bli levande igen, även om det kanske inte skulle bli som i Jurtjyrkogården. Det intressanta är dock vad en människa kan drivas till (av vanvett och sorg). Det behöver då inte bli 100 % trovärdigt/realistiskt, så länge som helheten är fantastisk. Vilket det är i just denna bok.
Citera
2015-05-12, 20:33
Medlem
BallsMans avatar
Så..

Läste ut 'Varsel' häromveckan och.. tja, den blev väl nedgraderad - eller hur man ska säga det.. den var inte så bra som jag minns den då jag läste den som yngling.

Innan dess läste jag visserligen 'DET' som satte ribban väldigt högt, kanske beror på det.

Hur som helst behöver jag läsråd!

Har läst en del SK-böcker, men vissa har hamnat på is då de aldrig fångade mig de första 100 sidorna, typ.

Senast lästa är (inte nödvändigtvis i nämnd ordning):

"22/11/63", "Det", "Revival", *Lite noveller ur typ "Nattsvart, Stjärnlöst", "Den Förskräckliga Apan" osv*, "Blaze"... hmm?

Och någon till. Jo "Lida" och "Desperation" var det också.

"Duma Key" ska ju vara bra, sägs det, men faaan vad seg den - verkar - vara innan det händer något(?).. den hamnade på hyllan, tyvärr.

Ska man ge sig på denna igen och hålla tummarna, eller vad säger ni om böcker såsom "Flickan som älskade Tom Gordon", "Liseys Berättelse".. någon annan? Hjälp!?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in