2015-04-22, 18:47
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Någon som läst Rasande Rose med synpunkter på boken?
Är det den när hon går in i någon slags labyrint/låtsasvärld? Isf räknar jag den som en av hans sämre böcker.
Citera
2015-04-24, 21:31
Medlem
st3fan91s avatar
Ville bara säga att jag nyss läst Den flyende mannen (Running Man) och den var väldigt bra. Jag läste ut den på några timmar en kväll, gick inte att sluta. Det märks tydligt att Hungerspelen var inspirerad av denna bok. Men som tur var slapp jag läsa om tama kärlekstrianglar i denna.

Jag rekommenderar denna dystopiska framtidsskildring som är både mörk och tankeväckande. Lite komiskt också att framtiden i denna bok är 2025. Snart är vi där!
Citera
2015-04-25, 03:13
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Ville bara säga att jag nyss läst Den flyende mannen (Running Man) och den var väldigt bra. Jag läste ut den på några timmar en kväll, gick inte att sluta. Det märks tydligt att Hungerspelen var inspirerad av denna bok. Men som tur var slapp jag läsa om tama kärlekstrianglar i denna.

Jag rekommenderar denna dystopiska framtidsskildring som är både mörk och tankeväckande. Lite komiskt också att framtiden i denna bok är 2025. Snart är vi där!

Den är bra. Jag gillar att huvudpersonen inte är en kille som är mjäkig och fjäskar utan, trots sitt underläge i samhället, ber överheten dra åt helvete.
Kanske lite väl dystopisk för min smak men det är ju Bachman så :P
Citera
2015-04-27, 18:41
Bannlyst
Doktor Sömn ligger och lurar för mig, är det värt att köpa den boken? Vad handlar den om?
Citera
2015-04-27, 21:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Doktor Sömn ligger och lurar för mig, är det värt att köpa den boken? Vad handlar den om?

En bra idé är ju att man kan Googla så man inte gör sig själv till byfåne...

http://www.albertbonniersforlag.se/bocker/utlandsk-skonlitteratur/d/doktor-somn/
Citera
2015-04-27, 22:56
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Någon som läst Rasande Rose med synpunkter på boken?

Jag tyckte den var väldigt bra, faktiskt. Ganska otypisk King på många sätt, särskilt hur övernaturligheterna för en gångs skull är ganska subtila (nåja, med Stephen King-mått mätt alltså) och inte ballar ur totalt i slutet (återigen: i jämförelse med ungefär allt annat av King).
Citera
2015-04-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag läser den just nu. Det är som sagt en fristående fortsättning på The Shining (Varsel). Den unga pojken med telepatisk förmåga har nu blivit vuxen. Men även fast det är samma huvudperson och att boken delvis utspelar sig på samma ställe, så jag tycker jag att det är ganska olika berättelser.

Varsel är ju en klassisk rysare/skräck som utspelar sig på ett spökhotell. Doktor Sömn är inte mycket till rysare utan mer en sorts thriller med övernaturliga inslag. Stephen King utvecklar dock fenomenet telepati och hur personer med denna förmåga kan styra och kontrollera andra människor med samma förmåga, och inte bara för goda syften. Så om man gillar den typen av intrig är boken klart läsvärd.
Citera
2015-04-28, 00:23
Medlem
Storalfs avatar
Jag tycker Förbannelse är en underskattad bok. Att en fetknopp drabbas av en tärande zigenarförbannelse kan ju låta rätt löjligt men jag tycker det är en utmärkt skildring över en person som förlorar kontrollen och jag kunde själv nästan känna paniken.
Hittade ett alternativt slut på filmen. Förstod inte varför de valde att ändra på slutet i filmen, blev det för dystopiskt á Bachman för att kunna visas?
https://www.youtube.com/watch?v=qNFwxP3s1Zg
Citera
2015-05-03, 20:36
Bannlyst
Jag skulle vilja göra ett projekt att läsa alla hans böcker som finns tillgängliga att läsa. Låter som en utmärkt idé. Biblioteket har dock inte "Det", men jag får lösa det på något sätt. Kan man beställa den boken någonstans? Verkar inte vara vanligt längre.
Citera
2015-05-04, 02:46
Bannlyst
Stephen King (är han en filosofer)

Hans texter i böckerna ger mig filosofiska idéer och han verkar lite konstig. Kanske är han en som filosoferar mycket. Tror ni det? Och varför tror du det?

Efter alla böcker han har skrivit så borde det kommit en och en annan bra tanke från Stephen King om filosofi väl. Författare i sig kanske är filosofer och tänker förmycket.
Citera
2015-05-04, 04:17
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Filosofi --> Litteratur
/Moderator
Citera
2015-05-04, 07:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Intressant att du tänkte på det. Jag har bara läst The Dark Half och The Shining, men har sett otaliga filmatiseringar av smått och stort som han gjort. Dessutom läste jag hans ibland mycket nyttiga On Writing, men där fanns det nog förutom goda råd i hantverket inte så mycket insikt om saken.

Men alltså: det finns ju ett mycket vanligt moment i skräcklitteratur, och det är att den obestämda, mer abstrakta skräcken förvandlas till något konkret: ett monster. Och till slut blir skräcken ganska banal.

Det där momentet använder King gärna även för filosofiska spörsmål. Hur levande kan en litterär karaktär bli? I The Dark Half blir han livs levande här och nu.

När King vänder sig till en yngre publik blir de mesta abstrakta ting till något mycket konkret och enkelt. Desperation t ex, i alla fall som film http://www.imdb.com/title/tt0129871/ där 11-åringar diskuterar teodicéproblemet som om besegrandet av monstret hängde på att lösa det. https://www.youtube.com/watch?v=OTb1Czoskfk#t=1t47m
För en vuxen blir det fruktansvärt banalt.

Så man kan säga att han gör skräck av filosofin. Eller kläder av filosofin sin abstrakta dräkt och visar den naken.
Senast redigerad av BaalZeBub 2015-05-04 kl. 07:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in