2015-05-04, 02:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Har läst mycket forskning inom området och skrivit en BSc uppsats om ungefär detta. Vad jag känner till finns det ingen forskning som eftersöker just en sådan breaking point som du efterfrågar. Däremot finns det väldigt mycket forskning som visar att det på lite längre sikt, säg 1-5 år, finns en ganska stark koppling mellan olika typer av P/E-tal och framtida avkastning. Kliver man in på börsen vid en tidpunkt då värderingarna är höga är den förväntade avkastning låg framöver, och vice versa - inte särskilt förvånande egentligen.

Nu har jag dålig koll på den genomsnittliga värderingen för den svenska börsen, men om man skulle applicera dessa metoder på värderingen för S&P 500 är jag rätt övertygad om att den förväntade avkastningen på ett par års sikt är väldigt låg, kanske till och med negativ. Dagens Shiller P/E överträffas nästan enbart av värderingarna innan den stora depressionen (1929) och under IT-bubblan.

Jag använder dock inte denna information själv på grund av en rad olika faktorer. P/E kan justeras utan att priser går ner, som du själv nämner. Det är svårt att veta när en eventuell justering kommer och hur stor den blir. Något kan ha förändrats över tid, till exempel att investerare är beredda att acceptera lägre avkastning idag än tidigare, som gör att historiken inte är en bra indikator för framtiden. Det är dessutom ofta kostsamt att ligga utanför aktiemarknaden, och man har även en massa psykologiska aspekter som riskerar att strula till det för en ifall aktiemarknaden fortsätter röra sig åt "fel" håll.

Jag personligen ligger därför alltid fullinvesterad till 100%.

Tack för utförligt svar, det var intressant

Är du även påläst kring att periodisera sparandet med MA50/200 (eller annan TA för den delen), som jag skrev lite om i mitt senaste inlägg här i tråden? Tänker då alltså på periodisering av ett kontinuerligt sparandet, inte "vanlig" mer frekvent handel med hjälp av TA, det finns det ju hur mycket som helst att läsa om.

Det jag tänker mig är att man t.ex. skulle kunna jobba enligt en modell som jag beskrev i mitt senaste inlägg. En annan variant skulle kunna vara att man "avancerar till det" lite, har ett kontinuerligt sparande på 14-dagarsbasis (köp varannan vecka alltså) i en avgiftsfri indexfond, upphör med sparandet när MA 50/200 indikerar större nedgång, men även går över till kontinuerligt sälj var 14:e dag när t.ex. MA20/50 indikerar nedgång.

Man kan givetvis även tänka sig andra indikatorer, men tog MA som exempel ovan eftersom det är enkla indikatorer som finns tillgängliga på nätet även utan TA-program.
Citera
2015-05-04, 03:42
Medlem
Hulls avatar
Gör det enkelt för dig.

Indexhandel:
Sätt en nivå där du inte går under och maxa tjurar över denna nivå. Öka på hävstången något i nedgångarna och minska hävstången när du börjar känna att det kan bli svagare igen. Återupprepa detta hela tiden så ger det nog bra.

Aktiehandel:
Köp endast aktier som ser ut att gå uppåt varje år, behåll dessa och återinvestera eller lev på utdelningarna.
Citera
2015-05-04, 19:08
Medlem
Jag håller med som vissa andra här inne, dra dig ur nu eller rättare sagt gå inte in just. Det är mycket mer oroligare idag än vad det var bara för ett halvår sedan. Avvakta
Citera
2015-05-04, 21:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Gör det enkelt för dig.

Indexhandel:
Sätt en nivå där du inte går under och maxa tjurar över denna nivå. Öka på hävstången något i nedgångarna och minska hävstången när du börjar känna att det kan bli svagare igen. Återupprepa detta hela tiden så ger det nog bra.

Aktiehandel:
Köp endast aktier som ser ut att gå uppåt varje år, behåll dessa och återinvestera eller lev på utdelningarna.

1. Nivå på vad?

2. "Känna"? Definiera gärna indikatorn närmare.
Citera
2015-05-04, 22:09
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaww
Jag håller med som vissa andra här inne, dra dig ur nu eller rättare sagt gå inte in just. Det är mycket mer oroligare idag än vad det var bara för ett halvår sedan. Avvakta

Varför?
Och det är alltid oroligare idag än vad det var för en annan tid sedan.
Avvakta. Hur länge då? 2-3 år? Varför skulle man vilja gå miste om potentiell avkastning?
Citera
2015-05-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Har läst mycket forskning inom området och skrivit en BSc uppsats om ungefär detta. Vad jag känner till finns det ingen forskning som eftersöker just en sådan breaking point som du efterfrågar. Däremot finns det väldigt mycket forskning som visar att det på lite längre sikt, säg 1-5 år, finns en ganska stark koppling mellan olika typer av P/E-tal och framtida avkastning. Kliver man in på börsen vid en tidpunkt då värderingarna är höga är den förväntade avkastning låg framöver, och vice versa - inte särskilt förvånande egentligen.

Nu har jag dålig koll på den genomsnittliga värderingen för den svenska börsen, men om man skulle applicera dessa metoder på värderingen för S&P 500 är jag rätt övertygad om att den förväntade avkastningen på ett par års sikt är väldigt låg, kanske till och med negativ. Dagens Shiller P/E överträffas nästan enbart av värderingarna innan den stora depressionen (1929) och under IT-bubblan.

Jag använder dock inte denna information själv på grund av en rad olika faktorer. P/E kan justeras utan att priser går ner, som du själv nämner. Det är svårt att veta när en eventuell justering kommer och hur stor den blir. Något kan ha förändrats över tid, till exempel att investerare är beredda att acceptera lägre avkastning idag än tidigare, som gör att historiken inte är en bra indikator för framtiden. Det är dessutom ofta kostsamt att ligga utanför aktiemarknaden, och man har även en massa psykologiska aspekter som riskerar att strula till det för en ifall aktiemarknaden fortsätter röra sig åt "fel" håll.

Jag personligen ligger därför alltid fullinvesterad till 100%.

Hej. Har du några bokmärken som ligger och skräpar så får du gärna dela med dig av dom..
Även om det kanske är för mycket begärt att man ska klara av att förutse när börsen kommer gå ner sä är mycket vunnet om man kan förutse när den prestererar sämre än snittet. exempelvis om man normalt sett använder sig av ex. 2x hävstång så kan man då kanske gå ner till 1.5x hävstång eller 1x hävstång.
Citera
2015-05-04, 23:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaww
Ja, det är aldrig lika kul att köpa för dagens nivåer som det är att köpa för priser man kunde ha köpt för.

Till exempel för ett år sedan: (FB) Väntar ni på kraschen?

Eller två år sedan: (FB) Finanskris: följ händelseutvecklingen och diskutera eller (FB) Aktiebubbla på Stockholmsbörsen?

Förr eller senare så får någon rätt.
Citera
2015-05-05, 02:25
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Nivå på vad?

Som bästa tips tycker jag att man skall läsa på enkel aktiehandel och kanske även enkel teknisk analys innan man börjar med indexhandel. Men för att svara på din fråga så är nivå den kurs som ett index håller vid en godtycklig tidpunkt. Det är alltså en specifik kursnivå.

Exempel: Jag ligger full tjur över nivån OMXS30 1700. Där "OMXS30 är ett index av en börs och "1700" är nivån på det indexet.

Citat:
2. "Känna"? Definiera gärna indikatorn närmare.

Börshandel är dels teknisk men mest av allt mass-psykologisk. Om du känner i magen att du helst skulle vilja ta hem vinsten bör du förmodligen göra så eftersom fler tänker på samma sätt och därmed orsakar självuppfyllande tekniska profetior.

Men för att hålla det enkelt så bör du ta hem en del av vinsten när du anser att den är rimlig.

Mer tekniskt bör du ta hem vinster/växla till lägre hävstång, när stochastics eller RSI i daily, alternativt weekly, tidsperspektiv når överköpt område. Sen återköpa aktier/tjurar när stochastics eller RSI i daily, alternativt weekly, tidsperspektiv når översålt.
Senast redigerad av Hull 2015-05-05 kl. 02:27.
Citera
2015-05-05, 04:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Som bästa tips tycker jag att man skall läsa på enkel aktiehandel och kanske även enkel teknisk analys innan man börjar med indexhandel. Men för att svara på din fråga så är nivå den kurs som ett index håller vid en godtycklig tidpunkt. Det är alltså en specifik kursnivå.

Exempel: Jag ligger full tjur över nivån OMXS30 1700. Där "OMXS30 är ett index av en börs och "1700" är nivån på det indexet.

Börshandel är dels teknisk men mest av allt mass-psykologisk. Om du känner i magen att du helst skulle vilja ta hem vinsten bör du förmodligen göra så eftersom fler tänker på samma sätt och därmed orsakar självuppfyllande tekniska profetior.

Men för att hålla det enkelt så bör du ta hem en del av vinsten när du anser att den är rimlig.

Mer tekniskt bör du ta hem vinster/växla till lägre hävstång, när stochastics eller RSI i daily, alternativt weekly, tidsperspektiv når överköpt område. Sen återköpa aktier/tjurar när stochastics eller RSI i daily, alternativt weekly, tidsperspektiv når översålt.

1.Förstår fortfarande inte hur du menar att ditt upplägg ser ut. Du skrev att man sätter en nivå man inte går under. Om du med det menar att du satt stop-loss vid 1700 förstår jag vad du menar, men du skriver inget om det, du framställer det snarare som att du inte köper under 1700. Du skriver heller inget om förflyttning av nivån, vilket gör det hela än märkligare, som om man skulle kunna ha en långsiktig plan att ständigt köpa bulls av olika slag när index är över en viss nivå men aldrig under.

2. Det jag efterfrågade angående "känna" är definitiva indikatorer, att gå efter någon diffus magkänsla är inte hållbart. Sen vilka indikatorer man jobbar med, det kan ju variera men min erfarenhet är i vart fall att man bör ha regler man jobbar i enlighet med, som inte tillåter att man blandar in sina egna känslor i köp-/säljbesluten.
Citera
2015-05-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriget
Angående vår bubbelekonomi kan jag rekommendera det här programmet. Titta på hela. Den väldigt populära programledaren Glenn Beck fick sparken efter det programmet av den, liksom alla stora mediabolag i väst, judiskt styrda kanalen FOX. Anledningen till det var att den privata banken Federal Reserve ägs av zionister och det är ingen hemlighet.

Va ett jävla tjat om judar, har du komplex för nåt eller?

Fatta att Hitler körde ett helt land i botten, efter att de förlorat nästan hela den manliga befolkningen i kriget så slutade det med att de tyska kvinnorna blev brutalt våldtagna (många till döds) i upp till 4 veckor av allierade trupper.. tror inte många skrek Heil Hitler då utan förstod att de blivit rövknullade av en obildad sjuk råtta som trodde han var förmer än andra.

För att återgå till frågan så är Börsen på tok för dyr nu så jag hade väntat med att investera om jag vore TS!
Citera
2015-05-05, 18:20
Medlem
christallqhulaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred
Finns dom som väntat på den stora bostadsbubblan i 30 år.

vem då?det fanns ingen bostadsbubbla 1985 och deffenitivt inte 1995.då man här i området kunde få en bostadsrätt gratis ja jag skojar inte så var det direkt efter fastighetskrashen.en del gavs ut gratis i brist på köpare dom andra kostade omkring 40-50 000kr bostadsbubblan i förorten har gått upp ca 3000%sedan mitten/slutet av 90 talet.
Citera
2015-05-05, 19:30
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1.Förstår fortfarande inte hur du menar att ditt upplägg ser ut. Du skrev att man sätter en nivå man inte går under. Om du med det menar att du satt stop-loss vid 1700 förstår jag vad du menar, men du skriver inget om det, du framställer det snarare som att du inte köper under 1700. Du skriver heller inget om förflyttning av nivån, vilket gör det hela än märkligare, som om man skulle kunna ha en långsiktig plan att ständigt köpa bulls av olika slag när index är över en viss nivå men aldrig under.

2. Det jag efterfrågade angående "känna" är definitiva indikatorer, att gå efter någon diffus magkänsla är inte hållbart. Sen vilka indikatorer man jobbar med, det kan ju variera men min erfarenhet är i vart fall att man bör ha regler man jobbar i enlighet med, som inte tillåter att man blandar in sina egna känslor i köp-/säljbesluten.

Jag försökte få till det så att även folk som inte sysslar med börsen skall fatta vad jag menar. Men jag kan vidareutveckla lite mer för den som är tekniskt intresserad såklart:

1. Ja, nivån jag sätter är en nivå där jag personligen anser att detta gick inte bra så då slutar jag köpa och väntar tills trenden vänder. Har jag investerat bara lite så låter jag det ligga kvar och köper mer när det ser ut att börja vända igen. Återigen, jag är inte en dator som har inbyggda indikatorer åt andra utan dessa får förlita sig på att kolla stochastics eller RSI i weekly eller daily för att lägga köp ( vid översålt ) eller sälj ( vid överköpt ) och hoppas det går vägen.

Om jag däremot investerat allt jag äger så anser jag det rimligtvis befogat att sätta en stop loss där och vänta tills det vänder upp över igen, alternativt, vänta in nästa översålda nivå i weekly eller daily och försöka igen. Här kan jag då överväga att återigen sätta en ny nivå jag inte går under och det är då förslagsvis den lägsta nivån som uppnåddes under det översålda läget.

2. Den förmodligen bästa och rimligtvis enklaste indikatorn jag brukar använda som är tekniskt "hållbart" i någon slags rimlig mening, enligt mitt eget tycke, är "kontrarian sentiment", det är motsatt riktning än vad marknaden vid ett givet tillfälle har positionerat sig för. Om övervägande delen av investerarna har köpt björnar är därmed sentimentet förmodligen "starkt björn", vilket då enligt "kontrarian sentiment" sannolikt är starkt tjur istället. ( Detta för att storbankerna som kan kontrollera flöden med sina överdimensionerade flöden tjänar på att driva kursen åt motsatt håll än vad investerare satsat på så att de kan tvinga dem paniksälja vid godtyckliga stopnivåer som dessa satt. Storbankerna är rimligtvis oftast kontrarian sentiment. ).

Allt annat är bara mer eller mindre sannolika antaganden. Jag kan helt enkelt inte veta exakt var den optimala toppen att sälja är. Ok, det är inte helt sant, men jag kan inte avslöja mer eftersom då avslöjar jag finansrobotarnas programmering vilket gör att de ändrar den så att det inte längre fungerar för mig. Andra får helt enkelt läsa på själv och börja luska ut vad detta är som finansrobotarna följer och agera utifrån detta. Det fungerar förmodligen just eftersom robotarna är programmerade att följa vissa mönster, det blir då rimligtvis en självuppfyllande profetia. Jag har exempelvis fibonacci vågor och cup with handle eller reversed cup with handle formationer och liknande mönster.

För den som inte orkar läsa teknisk analys och finna ut dessa metoder själv genom att googla det jag har nämnt kan helt enkelt förmodligen köpa stegvis i varje nedgång och sen rimligtvis bara ligga kvar med skiten tills det blir någon form av vinst. Det går möjligtvis nästan inte att göra förlust på börsen om man är riktigt försiktig och ordentligt påläst. Med en bra stopp nivå är jag förmodligen nästan garanterat säker, bara jag inte har för många sådana på en och samma gång bara.

Citat:
Disclaimer: Nothing of the above statements are to be taken as advice or recommendations in any way or form for financial decisions, or any other forms of decisions, and the author does not take any responsibilities for any losses or any other damages which can occur from following or taking these statements and writings as financial advice or other advice for that matter, and the author is not liable for any lawsuits or claims thereof.
Senast redigerad av Hull 2015-05-05 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in