Citat:
Ursprungligen postat av
FWIW
Fast jag tror ni glömmer att det i slutändan handlar om legitimitet. Om Sverigedemokraterna blir största parti 2018 (låt oss tillsammans jobba flitigt mot att så sker) så kommer partiets legitimitet att ses i ett helt annat dager, framförallt därför att de är Sveriges mest valda parti. Med tanke på att 60 % av väljarkåren röstar på antingen Moderaterna och Socialdemokraterna så kommer även flest nya SD-väljare komma från dessa partier - med andra ord finns det redan då en implicit legitimitet hos partiet bland övriga väljare.
Hitintills har de övriga partierna i Riksdagen gjort allt för exotifiera Sverigedemokraterna genom att konsekvent påstå att de är "annorlunda". Exakt hur har varit svårt att fastslå eftersom partiet till form och ideologi egentligen inte skiljer sig nämnvärt från tidigare Socialdemokratiska och Moderata partiorganisationer. Den exotifieringen kommer vara omöjlig i ett läge där SD har 25 % med tanke på att något som 25 % av befolkningen stöder knappast kan anses vara särskilt exotiskt längre.
Mycket bra sagt. Hela tiden har man envisats med att SD är ett annorlunda och ett mycket farligt parti med en medelålder bra yngre än genomsnittet, vanligt argument emot lite mer radikala rörelser.
För att besvara TS fråga:
Jag tror att DÖ aldrig kommer att vara hållbar, jag tror det kommer haverera redan under denna mandatperiod, jag hoppas och drömmer om det iallafall. Vi har alla redan mycket protester ifrån gräsrötterna framförallt inom M och Kd. Moderaterna håller ju på i denna stund att lägga fram en ny integrations politik med resten av partierna i alliansen, man har föreslagit tiggeriförbud och TUT. Detta räcker inte till för att stoppa missnöjet heller men det är en början på rätt väg iallafall.
Ifall SD verkligen blir största parti 2018 vilket inte alls vore omöjligt så kan DÖ rivas upp. Varför skulle politikerna i år 2018 vilja föra Reinfeldts linje i en mandatperiod till när SD bara ökar och ökar? Det är en anledning till att man talar om just två mandatperioder när det gäller DÖ. Ökar inte SD mycket i valet 2018 innebär det att dom kanske heller inte tar majoritet 2022. Finns risken att SD tar majoritet 2022 så finns även risken att alla politiker som förstört Sverige sedan 2006 kommer att ställas till svars för sina handlingar.