2015-05-03, 02:48
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har inte hävdat att "prostitution, horeri, alkohol, ateism är en del av den moderna världen". Delar av den muslimska befolkningen har redan omfamnat "den moderna världen". Många muslimer lever idag i Sverige, Europa och övriga västvärlden. Turkiet är en muslimsk stat vars samhälle inte är förenad med din syn på muslimska länder och islam. Har du varit i Istanbul och Alanya?

Otroligt få muslimer lever i Sverige, Europa och Väst i jämförelse med antalet muslimer världen över. Rör sig knappt om 1 % av alla muslimer.

Och muslimska befolkningar har aldrig omfamnat din version av "moderna världen". Turkiet togs över av Kemalisterna som brutaliserade befolkningen och införde radikala lagar, men även där börjar det förändras dem senaste åren. Precis som i Syrien, där Assad gjorde samma sak som Ataturk men där den syriska befolkningen nu rest sig upp mot systemet.

Jag vet inte vad du snackar om, men den "moderna världen" i Väst du talar om är "prostitution, horeri, alkohol och ateism".
Citera
2015-05-03, 02:50
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Siffrorna på 70 % stöd från NATO har cirkulerat länge och inte kunnat verifierats. Jag vill inte sätta någon siffra på Assads stöd. Däremot är jag säker på att många av de som var emot honom 2011-12, idag ser Assad som det bättre alternativet än rebellerna - som tappat en stor del av sin trovärdighet till följd av inflytande från radikala grupper.

Assad har sannolikt ett gott stöd i de delar han kontrollerar, men hans stöd ska nog inte överskattas. Det har gått 4 år och människor vill ha ett normalt liv tillbaka och jag tror att många skuldbelägger honom för det som hänt. Det finns säkert många som ogillar Assad, men kan tänka sig att acceptera honom för att få tillbaka stabiliteten.

Jag har dock som sagt svårt att se honom kunna ena Syrien igen. Med tiden kan mycket ändras, om Assad lyckas få full kontroll över all syriskt territorium kommer det se annorlunda ut. Det är dock mycket långt dit, om det ens sker.

Citat:
Assad har sannolikt ett gott stöd i de delar han kontrollerar, men hans stöd ska nog inte överskattas.

Haha, det verkar som Idlib och Jisr al Shughur tagit ner er på jorden!

Tidigare var det ett helt annat tonläge, men nu har ni börjat inse verkligheten.
Citera
2015-05-03, 03:45
Bannlyst
13 stycken olika fraktioner har gått ihop om att bestämt slå ut YPG.

Knappt en vecka efter att Peshmerge drar sig undan men förklaring att allt är under kontroll och lugnt. Hur kunde man säga så, ser situationen huvudtaget lugnt ut i Syrien eller Irak? Är det lugnt så är KRG det lugnaste stället just nu där det råder kaos men att säga att det är lugnt i Syrien är totalt känslokallt att säga.

Jag har alltid varit misstänksam mot Barazani och kommer inte ändra på min instälning mot han. Barzani har något i görningen. Jag har sagt det tidigare och gör det igen, Barzani är inte FÖR att alla kurder, han bryr sig bara om kurder i KRG, resten skiter han fullständigt i. För någon dag sen så gav PKK tidsfrist till Turkiet att komma med något om förhandlingar, skulle man inte göra det övervägde man attacker på militären. Peshmerge fick order om att ta sig hem och i sama veva drog PKK tillbaka sitt hot.

Jag fattar inte vad som händer bakom kulliserna, det pågår något sååååå stort i MÖ att jag skulle bara se ned på den personen och spotta på den som vågar säga; Jag vet vad som händer.
Citera
2015-05-03, 09:50
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN

Knappt en vecka efter att Peshmerge drar sig undan men förklaring att allt är under kontroll och lugnt. Hur kunde man säga så, ser situationen huvudtaget lugnt ut i Syrien eller Irak? Är det lugnt så är KRG det lugnaste stället just nu där det råder kaos men att säga att det är lugnt i Syrien är totalt känslokallt att säga.

Jag har alltid varit misstänksam mot Barazani och kommer inte ändra på min instälning mot han. Barzani har något i görningen. Jag har sagt det tidigare och gör det igen, Barzani är inte FÖR att alla kurder, han bryr sig bara om kurder i KRG, resten skiter han fullständigt i. För någon dag sen så gav PKK tidsfrist till Turkiet att komma med något om förhandlingar, skulle man inte göra det övervägde man attacker på militären. Peshmerge fick order om att ta sig hem och i sama veva drog PKK tillbaka sitt hot.

Jag fattar inte vad som händer bakom kulliserna, det pågår något sååååå stort i MÖ att jag skulle bara se ned på den personen och spotta på den som vågar säga; Jag vet vad som händer.

Minns du Haider Shasho gripande?

Då många försökte hetsa Ezidi kurder mot övriga kurder genom att publicera och skriva vilt när han blev gripen?

Nu i efterhand, så har han erkänt vissa saker.

Och Bagdads försök till att skapa en shitisk länkad milis genom att dela på Ezidi misslyckades tack vare Barzani.
Det var en "hemlig" operation som inte gick igenom fullt ut.

Det är idag, förbjudet för shitisk milis på Kurdisk mark utan tillstånd, så Bagdad försökte skapa en inifrån istället.

Det var olagligt det han bedrev och därför fängslades han.

Dagen efter hans gripande skrev jag att han är gripen för att ha varit olaglig och dom kommer nog bara förklara för honom och tala vett till honom.

Vilket verkar ha varit fallet.

Han har nu gått med personligen i Peshmerga.
Samt 50% av dom Ezidi och fler ska med.

Det var den sagan, "onda" propaganda mot Barzani som ingen talar om i efterhand efter resultatet.

http://www.basnews.com/en/news/2015/04/13/haider-shasho-released-and-joins-peshmerga/
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-03 kl. 10:16.
Citera
2015-05-03, 09:53
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN

PKKs "diplomati" när den är som best. Verkar som om det vanliga med hot-krav-hot-krav-hot-krav politiken inte fungerar i Syrien.
Citera
2015-05-03, 11:31
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Haha, det verkar som Idlib och Jisr al Shughur tagit ner er på jorden!

Tidigare var det ett helt annat tonläge, men nu har ni börjat inse verkligheten.

Jag har långt tidigare sagt att det kommer vara svårt för Assad att kunna leda Syrien, oavsett slutligt resultat. Dessutom är jag inte av "bergväggsmentaliteten", se saker ur olika perspektiv, det är viktigt Iman2014.

Du vrider på det man skriver, vilket är olyckligt.
Citera
2015-05-03, 11:33
Medlem
ZuparNs avatar
Vad har hänt med YPG i Aleppo? Vill rebellerna öppna en front mot kurderna i Aleppo?
Citera
2015-05-03, 12:02
Bannlyst
Citat:
Vad har hänt med YPG i Aleppo? Vill rebellerna öppna en front mot kurderna i Aleppo?

Det är ju precis vad kurdishen säger ju, titta två inlägg uppått.
Citera
2015-05-03, 12:51
Medlem
otukts avatar
Citat:

Det har kommit rapporter om stridigheter. Men även rapporter om att alla FSA grupperingar är ej överens om beslutet att attackera YPG.
Ett tips är att kolla twitter ypg, fsa, aleppo för mer info.
Korkat beslut av FSA hur som helst ifall dem bestämmer sig för att strida mot YPG.

Men man måste ha klart för sig att Turkiet gör allt som står i deras makt och inflytande att se till att kurder aldrig får makt över ett territorium. Då faller masken på dem. Då visar det sig ju helt plötsligt att kurder är ett eget folk med språk och kultur. Något som dem förnekat i alla dessa år och det kommer få konsekvenser på hemmaplan.
Citera
2015-05-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Det har kommit rapporter om stridigheter. Men även rapporter om att alla FSA grupperingar är ej överens om beslutet att attackera YPG.
Ett tips är att kolla twitter ypg, fsa, aleppo för mer info.
Korkat beslut av FSA hur som helst ifall dem bestämmer sig för att strida mot YPG.

Men man måste ha klart för sig att Turkiet gör allt som står i deras makt och inflytande att se till att kurder aldrig får makt över ett territorium. Då faller masken på dem. Då visar det sig ju helt plötsligt att kurder är ett eget folk med språk och kultur. Något som dem förnekat i alla dessa år och det kommer få konsekvenser på hemmaplan.

FSA gör väl precis det finansiärerna berodrar dem att göra. Tror inte de har någon direkt egen vilja utan det är en vilja per grupp. Därför kan man anta att de har någon över dem som pekar med hela handen, och det är inte någon turkmen som sitter på ett turkiskt hotell.
Citera
2015-05-03, 17:00
Medlem
Verkar märkligt att rebellerna hux flux bestämmer sig för att ha ett trefrontskrig. Någon stark part ligger bakom med påtryckningar, en är mer misstänkt än andra.
Citera
2015-05-03, 18:10
Medlem
Rebellernas offensiv i Idlib verkar ha stannat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in