2015-05-02, 22:55
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av financialcenter
Samtal med vem kan man undra? Kerry säger att "Assad regimen" måste bort så frågan vem han ska samtala med inför FN.
Syrien "nye president" representerar alla terrorist grupperingar förutom IS, dvs det USA kallar de "moderata" rebellerna. SNC är politiska grenen och FSA den militära. I det hela ingår Al-Nusra(Al-qaida), men inte som en del av FSA utan som en allierad, fast han säger att de "bara" utgör 10% av styrkorna och enligt honom är det FSA som styr på slagfältet.
Här förklarar han mer i detalj inför FN, bl.a om deras nyligen militära framgångar i norr och söder: http://webtv.un.org/meetings-events/.%C2%A0/watch/national-coalition-of-syrian-revolution-and-opposition-forces-press-conference/4204980276001

Hade inte satt in mig mer i vem han är, trodde han bara var någon tillfällig puppet. Intressant att veta att syriens "nye president" är turk, tyckte inte han såg ut som syrier/arab när jag såg honom, dessutom talade han en arabiska som låter som något man lärt sig i skolan ungefär.

Verkar som att Erdogan kommer ha mer att säga till om Syriens framtid som en del av USA-koalitionen, förmodlingen blir hela norra Syrien en ottomansk provins om Assad faller, ryktas att han kommer låta turkar från Centralasien och Ryssland bosätta sig där. Senaste offensiven mot Idlib visar att centralasiatiska turkar och tjetjener varit dominerande bland utläningarna, finns nästan inga arabiska utlänningar bl.a de "moderata".
http://www.longwarjournal.org/archives/2015/04/turkistan-islamic-party-had-significant-role-recent-idlib-offensive.php?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitte r

Ja, men Kerry säger ganska mycket.

I klippet du länkar säger John Kerry "In the immediate days ahead, people will be able to find a new path, by which to create an outcome that will restore the secular united nature of Syria."

Konflikten har snart pågått i fyra år. Jag vet inte om Kerry är vid sina sinnes fulla bruk när han säger "create an outcome that will restore the secular united nature of Syria". Vilka ska återställa det sekulära samhället?

I övrigt tror jag inte heller att Assad har någon framtid kvar i Syrien. Jag har mycket svårt att se hur han ska kunna leda Syrien, även om den syriska armén segrade militärt. I vart fall kommer han inte kunna leda landet med ambitionen att återgå till det normala, det är helt omöjligt med beaktande av antalet döda och den diplomatiska katastrof detta inneburit för den syriska regeringen.
Senast redigerad av ZuparN 2015-05-02 kl. 22:57.
Citera
2015-05-03, 00:11
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN

I klippet du länkar säger John Kerry "In the immediate days ahead, people will be able to find a new path, by which to create an outcome that will restore the secular united nature of Syria."

Konflikten har snart pågått i fyra år. Jag vet inte om Kerry är vid sina sinnes fulla bruk när han säger "create an outcome that will restore the secular united nature of Syria". Vilka ska återställa det sekulära samhället?

I övrigt tror jag inte heller att Assad har någon framtid kvar i Syrien. Jag har mycket svårt att se hur han ska kunna leda Syrien, även om den syriska armén segrade militärt. I vart fall kommer han inte kunna leda landet med ambitionen att återgå till det normala, det är helt omöjligt med beaktande av antalet döda och den diplomatiska katastrof detta inneburit för den syriska regeringen.

Citat:
Jag vet inte om Kerry är vid sina sinnes fulla bruk när han säger "create an outcome that will restore the secular united nature of Syria". Vilka ska återställa det sekulära samhället?

Amerikanarna är helt vilsne i allt dem gör. Det syriska folket är ett väldigt konservativt och religiöst folk som aldrig kommer acceptera sekularism. Det vet Kerry själv om, anledningen till att han drar dessa floskler är att han vill få någorlunda stöd och legitimitet åt hans stöd åt "moderata oppositionen" och då måste han tala om sekularism för i dag har allt som har med "islamism" och med Sharia att göra blivit demoniserat och förknippat med terrorism.

Syrien kommer aldrig bli sekulärt längre, den tiden är över.

Citat:
Jag har mycket svårt att se hur han ska kunna leda Syrien, även om den syriska armén segrade militärt.

Och detta är falsk hypotetiskt tänkande, för detta kommer aldrig hända. Den syriska armén förlorar kriget.
Citera
2015-05-03, 00:15
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:

Och denna så kallade "politiska oppositionen" har ingen makt i Syrien alls. Om deras ledare väljer att sätta sin fot i Idlib kommer dem bli avrättade, dessa förrädare. Dem har absolut ingen makt idag, så vad dem säger eller gör är helt irrelevant.

Grupper som dem stödde i Syrien, såsom Jamal Maroufs gäng blev krossade av Nusra förra året. Dem blev krossade som små råttor, så dem har absolut ingen makt eller relevans alls.
Citera
2015-05-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 343karreman
Nusra och 12 andra fraktioner ger ett ultimatum till YPG i Aleppo. Någon som kan översätta
https://twitter.com/saleelalmajd1/status/594445031408279552/photo/1

Lite till
https://twitter.com/Syria_Rebel_Obs/status/594459429401206784

Inte ett dugg överraskad. Mongolturkarna gör allt för att förstöra för kurder. Detta gjorde de mot kurderna i södra Kurdistan (irakiska Kurdistan) också men de kom som sagt inte nånvart. Nusra och 12 andra fraktioner (Terror turkiet) kan ge miljontals ultimatum, de kan skälla tills deras halsar torkar sönder. Precis som i irak så är den kurdiska delen den enda fungerande regionen i hela syrien.
Citera
2015-05-03, 00:29
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Och denna så kallade "politiska oppositionen" har ingen makt i Syrien alls. Om deras ledare väljer att sätta sin fot i Idlib kommer dem bli avrättade, dessa förrädare. Dem har absolut ingen makt idag, så vad dem säger eller gör är helt irrelevant.

Grupper som dem stödde i Syrien, såsom Jamal Maroufs gäng blev krossade av Nusra förra året. Dem blev krossade som små råttor, så dem har absolut ingen makt eller relevans alls.

Jag antar att du anser FSA ha lika lite legitimitet att leda Syrien som Assad? Du inser inte problematiken i att ha ett sådant tankesätt? "Either you're with us or against us". Denna mentalitet har förstört hela Mellanöstern och människorna som bor där. Jag hade en lärare som endast kunde se saker ur sitt egna perspektiv, det gick inte att kompromissa med honom. Han förstörde många av studenternas utbildning. Deras framtid. På samma sätt kommer denna mentalitet som olika grupper ger uttryck för, förstöra det syriska folkets framtid.

Rebellerna du stöttar, med anknytning till radikal islamism, har inget med den moderna världen att göra. På kort sikt kan dessa grupper få ett starkt fäste, men de kommer endast skapa elände för det syriska folket under en lång period.
Citera
2015-05-03, 00:42
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Jag antar att du anser FSA ha lika lite legitimitet att leda Syrien som Assad? Du inser inte problematiken i att ha ett sådant tankesätt? "Either you're with us or against us". Denna mentalitet har förstört hela Mellanöstern och människorna som bor där. Jag hade en lärare som endast kunde se saker ur sitt egna perspektiv, det gick inte att kompromissa med honom. Han förstörde många av studenternas utbildning. Deras framtid. På samma sätt kommer denna mentalitet som olika grupper ger uttryck för, förstöra det syriska folkets framtid.

Rebellerna du stöttar, med anknytning till radikal islamism, har inget med den moderna världen att göra. På kort sikt kan dessa grupper få ett starkt fäste, men de kommer endast skapa elände för det syriska folket under en lång period.

Men FSA är inte en militär formation, alltså såsom en armé. Det är en samling olika grupper, många av dem är religiösa och professionella grupper, vissa är korrumperade, ibland rent kriminella.

De flesta FSA grupper är bra grupper som har accepterat Sharia lagar som lagstiftning, och som är professionella. Men vissa grupper har endast vållat problem för rebellerna och har haft nära anknytning till denna "Politiska oppositionen". Dessa grupper har raderats bort av Nusra i norra Syrien och det har möjliggjort dessa avancemang. För Jamal Marouf var en person som var ett stort hinder rent militärt och hans grupp var kriminell i princip. Alla hatade honom. Så Nusra gjorde slut på hans grupp och alla i Idlib blev glada och nöjda och nu kunde man enas och ha dessa stora segrar.

Jag har inte den mentaliteten du förmedlar, utan vad jag pratar om är den så kallade "Politiska oppositionen" som går ut offentligt och talar om att Syrien ska bli sekulärt land, som i princip slavar åt Väst, dem är USAs hundar och slavar. Å andra sidan dem som strider på marken är troende, religiösa, konservativa muslimer som offrar sitt liv för vår religion. Grupper såsom Jaish al Islam, Ahrar al Sham, Faylaq al Sham, Liwa Tawhid, Ajnad al Sham och så vidare.

ALLA grupper i Idlib har enats om att Sharia ska vara lagstiftning i Idlib. Det inkluderar FSA grupper såsom Faylaq al Sham, självständigt grupper såsom Ahrar al Sham, Jabhat al Nusra, Ajnad al Sham och så vidare. Alla grupper i Idlib har enats om detta, så om denna politiska så kallade oppositionen börjar med sitt snack om sekularism så är det över för dem.

Citat:
Rebellerna du stöttar, med anknytning till radikal islamism, har inget med den moderna världen att göra.

Det finns inget som kallas "moderna världen".

Allting har alltid varit modernt i sin tid. Om du anser att saker som prostitution, horeri, alkohol, ateism är en del av den moderna världen så ska du veta att vi muslimer aldrig någonsin haft det som del av vår moderna värld och kommer aldrig ha det. Vi kommer implementera islamiska lagar oavsett hur mycket ni kristna och andra i Väst hatar det. Du ser själv hur detta västerländska samhället förfallet och faller samman moraliskt, vi muslimer kommer inte acceptera det i våra länder.
Citera
2015-05-03, 00:42
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Och det finns TUSENTALS Hazara afghaner som strider på Assads sida!

Det finns folk från hela världen som betalas av Iran för att åka ner till Syrien och strida på Assads sida. Ändå hade du själv erkänt att dessa är en minoritet, och att majoriteten är syrier som strider på Assads sida. Så är det även för rebellerna! Över 90 % av alla rebeller är syrier!

Tusentals Hazara Afghaner? De har fullt upp med att överleva i Afghanistan och förföljelsen de upplever där. Hade det dessutom verkligen funnits "tusentals" Hazara Afghaner i Syrien på President Assads sida så skulle varenda död visas upp som trofé utav terroristerna. Detsamma gäller övriga utlänningar i Syrien. Vi alla vet hur dina polare där nere älskar att ta selfis med döda kroppar och filma deras förstörelse av Syrien. Det enda man ser är rubriker "dead iranian iraqi shiite hizbullah annihilated, yemeni shiiiit dead" bla bla bla. Man väljer alla shiitiska grupper man kommer på och försöker framställa dem som legoknektar åt Iran och Assad. Och väldigt, väldigt sällan lyckas man uppvisa det minsta bevis på att det verkligen handlar om utlänningar /Iranier/ Afghaner /Irakier/Yemeniter. Observera, jag säger inte att det inte finns, men deras andel är så liten så den är nästintill obetydlig. Irakiska miliser har tidigare skyddat heliga shiitiska områden, främst Zeynab helgedomen och aldrig befunnit sig i de stora slagen. Hizbullah har tidigare haft stark påverkan, men är få och idag även väldigt upptagna med gränsen... Och Iranier, sällan man verkligen ser en dödad Iranier.

Dina polare däremot, inte nog med att man ser på utseendet vem som är Syrier och vem som är icke-Syrier, utan man hör även på dialekten, språket och även full identifikation efter att ha dödats av Syriska armén, och dessa utlänningar ser man HELA tiden. Bara i IS så beräknar man att det finns 20 000 utlänningar!! - http://rt.com/usa/231207-foreign-isis-fighters-westerners/
Citera
2015-05-03, 00:47
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:

Menar du FSA? De samarbetar ju med islamister i Idlib, och det kommer uppstå konflikter mellan dem. Man kommer aldrig stå enade.
Senast redigerad av The-Johnny 2015-05-03 kl. 00:51.
Citera
2015-05-03, 00:52
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Tusentals Hazara Afghaner? De har fullt upp med att överleva i Afghanistan och förföljelsen de upplever där. Hade det dessutom verkligen funnits "tusentals" Hazara Afghaner i Syrien på President Assads sida så skulle varenda död visas upp som trofé utav terroristerna. Detsamma gäller övriga utlänningar i Syrien. Vi alla vet hur dina polare där nere älskar att ta selfis med döda kroppar och filma deras förstörelse av Syrien. Det enda man ser är rubriker "dead iranian iraqi shiite hizbullah annihilated, yemeni shiiiit dead" bla bla bla. Man väljer alla shiitiska grupper man kommer på och försöker framställa dem som legoknektar åt Iran och Assad. Och väldigt, väldigt sällan lyckas man uppvisa det minsta bevis på att det verkligen handlar om utlänningar /Iranier/ Afghaner /Irakier/Yemeniter. Observera, jag säger inte att det inte finns, men deras andel är så liten så den är nästintill obetydlig. Irakiska miliser har tidigare skyddat heliga shiitiska områden, främst Zeynab helgedomen och aldrig befunnit sig i de stora slagen. Hizbullah har tidigare haft stark påverkan, men är få och idag även väldigt upptagna med gränsen... Och Iranier, sällan man verkligen ser en dödad Iranier.

Dina polare däremot, inte nog med att man ser på utseendet vem som är Syrier och vem som är icke-Syrier, utan man hör även på dialekten, språket och även full identifikation efter att ha dödats av Syriska armén, och dessa utlänningar ser man HELA tiden. Bara i IS så beräknar man att det finns 20 000 utlänningar!! - http://rt.com/usa/231207-foreign-isis-fighters-westerners/

Det finns hundratals videor på Hazara afghaner som strider i Syrien. Och nej, Hazara folket upplever inga förföljelser i Afghanistan, till skillnad från den propaganda du matas in i.

Andelen utlänningar hos rebellerna är under 10 %. Det finns 150 000 rebeller i Syrien, av vilka inte ens 10 000 är utlänningar.
Citera
2015-05-03, 01:04
Medlem
Citat:

Är såklart tomma ord för att det ska låta fint och att man lättare kan få stöd för deras "initiativet" inom FN. Finns inget seriöst i det hela, allt går ut på att störta regeringen och införa kaos likt de gjorde i Libyen. Vilka de sekulära krafterna är finns det nog ingen som vet. Titta bara på det här forumet där den främste förespråkaren för det Kerry kallar de "sekulära" rebellerna Iman2014 talar ständigt om slakt och mord av shiiter och alaviter och annat sjuk.

Citat:

Hur Syrien ska styras är något den syriska befolkningen ska avgöra och inte USA. Assad själv har hela tiden talat om att ha öppna val i framtiden, han har också sagt att den dagen han inte känner ha stöd av majoriteten av befolkningen avgår han, han höll på att genomföra många reformer åren innan hans land utsattes för angreppet. Hur Syrien ska styras i framtiden kommer lösa sig när kriget är över, så länge man vinner och varken låter terroristerna eller de utlänska makterna ta över landet.
Tror USA alltid varit rädda för öppna val då de vet att Assad med stor sannolikhet kommer vinna, därför har de under åren alltid försökt sabotera alla former av fredsuppgörelser och krävt total avgång av "The Assad regime". NATO själva uppskattade för två år sen att Assad stöddes av 70% av befolkning och kom fram till att det inte var någon bra ide att invadera landet med marktrupper.
Senast redigerad av financialcenter 2015-05-03 kl. 01:21.
Citera
2015-05-03, 01:53
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Det finns inget som kallas "moderna världen".

Allting har alltid varit modernt i sin tid. Om du anser att saker som prostitution, horeri, alkohol, ateism är en del av den moderna världen så ska du veta att vi muslimer aldrig någonsin haft det som del av vår moderna värld och kommer aldrig ha det. Vi kommer implementera islamiska lagar oavsett hur mycket ni kristna och andra i Väst hatar det. Du ser själv hur detta västerländska samhället förfallet och faller samman moraliskt, vi muslimer kommer inte acceptera det i våra länder.

Jag har inte hävdat att "prostitution, horeri, alkohol, ateism är en del av den moderna världen". Delar av den muslimska befolkningen har redan omfamnat "den moderna världen". Många muslimer lever idag i Sverige, Europa och övriga västvärlden. Turkiet är en muslimsk stat vars samhälle inte är förenad med din syn på muslimska länder och islam. Har du varit i Istanbul och Alanya?
Citera
2015-05-03, 02:02
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av financialcenter
Hur Syrien ska styras är något den syriska befolkningen ska avgöra och inte USA. Assad själv har hela tiden talat om att ha öppna val i framtiden, han har också sagt att den dagen han inte känner ha stöd av majoriteten av befolkningen avgår han, han höll på att genomföra många reformer åren innan hans land utsattes för angreppet. Hur Syrien ska styras i framtiden kommer lösa sig när kriget är över, så länge man vinner och varken låter terroristerna eller de utlänska makterna ta över landet.
Tror USA alltid varit rädda för öppna val då de vet att Assad med stor sannolikhet kommer vinna, därför har de under åren alltid försökt sabotera alla former av fredsuppgörelser och krävt total avgång av "The Assad regime". NATO själva uppskattade för två år sen att Assad stöddes av 70% av befolkning och kom fram till att det inte var någon bra ide att invadera landet med marktrupper.

Siffrorna på 70 % stöd från NATO har cirkulerat länge och inte kunnat verifierats. Jag vill inte sätta någon siffra på Assads stöd. Däremot är jag säker på att många av de som var emot honom 2011-12, idag ser Assad som det bättre alternativet än rebellerna - som tappat en stor del av sin trovärdighet till följd av inflytande från radikala grupper.

Assad har sannolikt ett gott stöd i de delar han kontrollerar, men hans stöd ska nog inte överskattas. Det har gått 4 år och människor vill ha ett normalt liv tillbaka och jag tror att många skuldbelägger honom för det som hänt. Det finns säkert många som ogillar Assad, men kan tänka sig att acceptera honom för att få tillbaka stabiliteten.

Jag har dock som sagt svårt att se honom kunna ena Syrien igen. Med tiden kan mycket ändras, om Assad lyckas få full kontroll över all syriskt territorium kommer det se annorlunda ut. Det är dock mycket långt dit, om det ens sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in