2015-04-30, 13:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Fråga ang. substantivet "uttag".

Är det ordet både neutrum och utrum, så att man kan säga "en uttag" och även "ett uttag"?

Varför? Många skriver "en eller flera uttag" medan andra skriver "ett eller flera uttag".

Tacksam för hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är neutrum både vad det gäller att lyfta pengar från ett konto och att ha något att stoppa kontakten i. Ett uttag.

Citat:
Tack. Kung.

Ett uttag, men en uttagsautomat
Citera
2015-04-30, 17:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ett uttag, men en uttagsautomat

Svara på frågan i stället för att vrida till med ett svar på något helt annat. Det du svarar på är vilket genus automat har. Det har ingenting med frågan att göra.

Uttag är neutrum och det förändras inte för att automat är utrum.

Det är nog dags att gå tillbaka till skolan och lära sig lite om hur man svarar på en fråga.

1+1 = 2, vilket inte på något sätt förändras bara för att 11+1 = 12.
Citera
2015-05-01, 17:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Svara på frågan i stället för att vrida till med ett svar på något helt annat. Det du svarar på är vilket genus automat har. Det har ingenting med frågan att göra.

Uttag är neutrum och det förändras inte för att automat är utrum.

Det är nog dags att gå tillbaka till skolan och lära sig lite om hur man svarar på en fråga.

1+1 = 2, vilket inte på något sätt förändras bara för att 11+1 = 12.

Tja, sannolikheten för att jag skulle gå tillbaka till skolan bara för att hamra in svensk grammatik, som jag hatar, är verkligen mikroskopisk.

Jag klarar mig bra med mitt språkliga gehör och ett rättstavningsprogram. Universitetsstudier med såväl svensk som engelsk kurslitteratur var aldrig något problem för mig, trots att jag "lider" av dyslexi. Ett VG för en C-uppsats bekräftar för mig att jag slipper "fördjupa mig" i svensk grammatik.
Citera
2015-05-01, 17:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, sannolikheten för att jag skulle gå tillbaka till skolan bara för att hamra in svensk grammatik, som jag hatar, är verkligen mikroskopisk.

Jag klarar mig bra med mitt språkliga gehör och ett rättstavningsprogram. Universitetsstudier med såväl svensk som engelsk kurslitteratur var aldrig något problem för mig, trots att jag "lider" av dyslexi. Ett VG för en C-uppsats bekräftar för mig att jag slipper "fördjupa mig" i svensk grammatik.

Det var, som du möjligen förstod, bara ett retoriskt sätt att beskriva hur uselt och OT jag anser att ditt inlägg var.

Ett automatuttag.
Citera
2015-05-01, 20:54
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Fråga ang. substantivet "uttag".

Är det ordet både neutrum och utrum, så att man kan säga "en uttag" och även "ett uttag"?

Varför? Många skriver "en eller flera uttag" medan andra skriver "ett eller flera uttag".

Tacksam för hjälp.

Substantiv som bildas av en ”naken” verbstam är alltid neutrum; ett (ut)tag, åk, lyft, ryck, drag, driv, glid, hugg, ligg, nyp, skjut, kliv, släpp, tänk, spring, rinn, kryp, flyt, osv.

(Fast sen kanske man inte alltid har koll på om det är substantivet eller verbet som är original; tex sväng/svänga, gång/gå, osv.)
Citera
2015-05-02, 13:10
Medlem
Admiral Krags avatar
Vilket är ett bra ord för motsatsen till livsnjutare?
Citera
2015-05-02, 16:45
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Krag

Cyniker.

Tråkmåns.
Citera
2015-05-02, 17:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Krag
Cyniker. Tråkmåns.

Det är ju mer en som kritiserar. Motsatsen till livsnjutare blir väl snarare asket.
Citera
2015-05-02, 17:57
Medlem
Louises avatar
Citat:
Det är ju mer en som kritiserar. Motsatsen till livsnjutare blir väl snarare asket.
Jag vet inte. En asket borde väl också kunna njuta av livet, på sitt sätt, även om hen avstår från sprit, socker, centralvärme och andra enkla njutningsmedel.

Jag kommer inte på något bra motsatsord (det finns ju inget som säger att det måste finnas ett heller). Kverulant är ett ord för någon som mest bara gnäller, och det är väl något som ligger en bra bit ifrån idén om en livsnjutare. Men något motsatsord till livsnjutare är det inte.
Citera
2015-05-02, 18:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Jag vet inte. En asket borde väl också kunna njuta av livet, på sitt sätt, även om hen avstår från sprit, socker, centralvärme och andra enkla njutningsmedel.

Jag kommer inte på något bra motsatsord (det finns ju inget som säger att det måste finnas ett heller). Kverulant är ett ord för någon som mest bara gnäller, och det är väl något som ligger en bra bit ifrån idén om en livsnjutare. Men något motsatsord till livsnjutare är det inte.

Med tanke på att asket kan översättas till »strängt avhållsam« och livsnjutare likaledes till »leva fullt ut«, så är det inte särskilt kontroversiellt att se dem som antonyma.
Citera
2015-05-02, 18:24
Medlem
esants avatar
Citat:

Den som har som regel att kritisera njuter inte av livet.
Citera
2015-05-02, 19:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Den som har som regel att kritisera njuter inte av livet.

Då kan således ingen revisor njuta av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in