2015-05-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Det finns fler som bor i källare, i det här fallet ett fd cykelförråd...
http://hemma.aftonbladet.se/2014/04/fran-cykelforrad-till-designdrom/

Den har vi sett i tråden när den låg på hemnet. Här är en till källare: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-bromma-blackeberg-stockholms-kommun-holbergsgatan-146-7156255

Edit. Står att den är arkitektritad osv. men jag undrar ju varför arkitekten valde att placera sovrummet med två fönster och allrummet utmed toan? Jag hade hellre haft sovrummet mörkt och gått genom det för att nå toan och fått ett ljust allrum.
Senast redigerad av lacrima 2015-05-02 kl. 15:38.
Citera
2015-05-02, 17:18
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Ursäkta? Redan första meningen är absurt otymplig och har ett missat mellanslag framför ett felaktigt kommatecken:

"Inbäddad i grönska på en av Äppelvikens större villatomter ligger denna unika villa i nationalromantisk stil, en ovanligt välbevarad villa helt i originalutförande med alla de tidstypiska detaljer från förra sekelskiftet,som ger rätt känsla och atmosfär."

Hon kommaterar genomgående mycket underligt, och i följande mästerstycke undrar man vilka andra varma årstider hon anser finns - förutom dem från vår till höst.

"Från salen kan man de varma årstiderna från vår till höst, sitta på öppna verandan och njuta hela eftermiddagen, ända till solens sista strålar försvinner mellan grenverken."

OK, det är kanske inte centrallyrik, direkt. Jag jämför henne närmast med andra mäklare, som inte kan stava och som sällan klarar av mer än tvåstaviga ord. Allt är relativt!
Citera
2015-05-02, 18:21
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Den har vi sett i tråden när den låg på hemnet. Här är en till källare: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-bromma-blackeberg-stockholms-kommun-holbergsgatan-146-7156255

Edit. Står att den är arkitektritad osv. men jag undrar ju varför arkitekten valde att placera sovrummet med två fönster och allrummet utmed toan? Jag hade hellre haft sovrummet mörkt och gått genom det för att nå toan och fått ett ljust allrum.

Därför att ett sovrum, för att kallas för sovrum, måste ha ett fönster.
Citera
2015-05-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Därför att ett sovrum, för att kallas för sovrum, måste ha ett fönster.
Ja men det fråntar inte möjligheten till sovalkov. Det hade rymts ett fönsterlöst "sovrum" med råge.
Citera
2015-05-02, 19:24
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ja men det fråntar inte möjligheten till sovalkov. Det hade rymts ett fönsterlöst "sovrum" med råge.

Jo, ett rum måste ha fönster, även om du kallar det alkov. Lägenheter över 35 kvm ska ha ett avskilt utrymme för sömn enligt Boverkets byggregler. Dessa måste man förhålla sig till vid nybyggnad, som detta räknas till.

För att inte gå off topic, jag hade aldrig kunnat bo i en så mörk lägenhet där solen aldrig strålar in över parketten.
Citera
2015-05-02, 19:51
Medlem
Citat:
Jo, ett rum måste ha fönster, även om du kallar det alkov. Lägenheter över 35 kvm ska ha ett avskilt utrymme för sömn enligt Boverkets byggregler. Dessa måste man förhålla sig till vid nybyggnad, som detta räknas till.

För att inte gå off topic, jag hade aldrig kunnat bo i en så mörk lägenhet där solen aldrig strålar in över parketten.

Då kan man ju undra varför de smäller upp en vägg till detta sovrum ist. för att låta det vara öppen planlösning, ett allrum med ett litet fönster långt bort är ju ett trist rum att vistas i. Sen kan man ju undra om ett kök får kallas kök då inget fönster finns, det är ju tekniskt sett en köksvrå eller faller köket in i allrummets yta och därför delar det lilla fönstret som ska ge ljus åt hela härligheten?!
Citera
2015-05-02, 21:32
Medlem
Conchas avatar
Billig men inrökt lägenhet i Borås

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-sjobo-boras-kommun-huldregatan-9-7235058
Citera
2015-05-02, 21:57
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concha
Billig men inrökt lägenhet i Borås

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-sjobo-boras-kommun-huldregatan-9-7235058
Mäklaren har i alla fall inte försökt försköna bostaden genom att manipulera eller göra bilderna ljusare - grått hus, grå himmel och grå lägenhet. En bostad för en nyskild.
Citera
2015-05-03, 00:31
Medlem
Citat:

Började nu fundera lite mer på vad du skriver, det jag kallar för alkov är ju inget rum per definition. En alkov kan väl inte måsta ha ett fönster? En alkov är ju en sorts öppen planlösning och det rum alkoven gränsar till måste väl rimligtvis ha ett fönster så problemet är ju icke befintligt isf. om de byggt en sovalkov vid toaletten och ett allrum med tre fönster.

Om man ska hårdra definitionen av alkov så vet jag inte hur stora väggar som kan omge den, eller omvänt, hur stor öppningen måste vara. Sen kan man alltid skärma av med i princip vad som helst, möbler, draperier eller vikskärmar. Kanske rent av bygga en spalje av valfritt material.

Tycker det var idiotiskt att skärma av två av endast tre fönster i den där lägenheten genom att bygga väggar runt en säng på det viset. Men det lockar väl fler att köpa en tvåa än en etta med sovalkov...tills det går upp för dem att det finns en sol där ute någonstans.
Citera
2015-05-03, 03:18
Medlem
Citat:
Ska man vara petig så finns det faktiskt upp till åtta årstider i sverige beroende på vart man bor visserligen; vårvinter, vår, vårsommar, sommar, höstsommar, höst, höstvinter och vinter.
Visst, och vilka av dessa som ligger under perioden "från vår till höst" är då inte varma?
Citera
2015-05-03, 08:24
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:

Vilken gräslig lägenhet- inte bara pga planlösningen! Arkitektritad- kiss my ass! Måste vara Sveriges sämsta isf. Hade jag varit arkitekt hade jag gjort köket till sovalkov och sen haft köksdelen utanför toan i öppen planlösning med vardagsrummet. Då hade man fått massor med ljus till både kök och vardagsrum. För vem vill sitta i en grotta och äta som det är nu?? Man hade dessutom kunnat få lite ljusinsläpp i alkoven genom att ha fönster uppe i takhöjd.

Utöver detta så finner jag fem fel till:
- Stockholms fulaste tapeter (jag menar, krokodilskinn i köket och gräsliga "rutor" i sovrummet?)
- Flatscreens som är på i varje rum under fotograferingen- med typ hundra olika motiv (notera också att klisterlappen från inköpet sitter kvar på åtminstone en!)
- Nachos i en skål på vardagsrumsbordet inför fotograferingen- really? Notera även spelkonsollen...
- Man har fotat Stockholms fulaste fåtölj- en lila rest från 80-talet- och dessutom slängt en kräkful Montazami-tofs över den.
- Tittar man noggrant så har det fulkaklats i hallen. Förmodligen hemmagjort. Och kaklet utanför toan ser ut som något från Londons tunnelbana.

Nej tack, jag skulle inte ens flytta in där mot betalning.
Citera
2015-05-03, 10:30
Medlem
CarolynHaxs avatar
Östermalmsvarianten av att bo i källare: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-ostermalm-stockholms-kommun-narvavagen-31-7288976
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in