2015-05-01, 16:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Jag var ute och cyklade angående kondensvatten och alkylatbensin, vet inte var jag fått det ifrån
Kolla in Evinrudes nya generation motorer så ser du att man t.om. gått om fyrtaktarna i samtliga utsläpp.
Evinrude G2 kallas dom.
Jag tycker det är en bra grundregel att alla som kommer med kontroversiella påståenden, oavsett ämne också är de som står för länkar etc. för att styrka sina uppgifter. Den regeln tillämpar jag på mig själv utan att folk behöver be om det.
Citera
2015-05-01, 16:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
De moderna rena tvåtaktarna har direktinsprutning av bränslet, det sprutas med en spridare direkt genom topplocket efter att avgasporten stängts = även om färskluft smiter ut med avgaserna finns det inget bränsle i den.

Har inga lämpliga länkar till hands, men jag har läst att dessa motorer ska vara ungefär likvärdiga med fyrtaktsmotorer när det gäller avgasutsläppen.
Det är så pass alltså. Jag trodde det skulle bli för dålig blandning av luft om bränsle på det sättet men det funkar ju liknande på dieslar så det är kanske inte så farligt.

Fast något som ens teoretiskt framstår som en fördel kontra fyrtaktare vad gäller kolväteutsläpp o dyl har jag svårt att se så jag efterlyser ändå mätningar.
Citera
2015-05-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du kollar mitt inlägg (FB) Varför kör folk runt med 2-takts utombordare? så ser du att jag redan kollat i den där listan utan att hitta någon prisangivelse i närheten av vad du talar om. Vad jag önskar är inte fler listor utan en enda länk till ett försäljningsställe där alkylatsoppan kostar så lite som 2 kr extra per liter.

Jag kommer ringa runt till ett dussin återförsäljare och sen posta aktuella priserna här nästa vecka typ. Är också intresserad av priset.
Citera
2015-05-01, 18:39
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Jag var ute och cyklade angående kondensvatten och alkylatbensin, vet inte var jag fått det ifrån
Kolla in Evinrudes nya generation motorer så ser du att man t.om. gått om fyrtaktarna i samtliga utsläpp.
Evinrude G2 kallas dom.
Etanol däremot, suger åt sej vatten.

Beträffande Alkylatbensin, där borde väl staten gå in och subventionera.
Citera
2015-05-02, 11:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Jag kommer ringa runt till ett dussin återförsäljare och sen posta aktuella priserna här nästa vecka typ. Är också intresserad av priset.
Mycket bra! Jag ser fram emot en återrapportering.

Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
Etanol däremot, suger åt sej vatten.

Beträffande Alkylatbensin, där borde väl staten gå in och subventionera.
Etanolens hygroskopi har du alldeles rätt i fast jag ser det snarast som en fördel. Man tillsätter ju annars K-sprit (isopropanol, en annan sorts alkohol) just för att den ska "suga upp" vatten som annars lägger sig på botten av tanken eller i förgasarens flottörhus och till slut ger motorstopp. Tack vare att vattnet istället löser sig i etanolen så slipper man den risken och vattnet blandar sig jämnt i bensinen varpå den åker ut den naturliga vägen så att säga. Vanlig bensin har ju numera c:a 5 % etanol tillsatt som standard vilket torde göra K-sprit överflödig.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-05-02 kl. 11:31.
Citera
2015-05-02, 11:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är så pass alltså. Jag trodde det skulle bli för dålig blandning av luft om bränsle på det sättet men det funkar ju liknande på dieslar så det är kanske inte så farligt.

Fast något som ens teoretiskt framstår som en fördel kontra fyrtaktare vad gäller kolväteutsläpp o dyl har jag svårt att se så jag efterlyser ändå mätningar.
Luft och bränsle skulle det stått.
Citera
2015-05-03, 18:33
Medlem
Sänk priset på 4-taktarna då så tror Jag nog alla hade köpt en ny 4-taktare......

Jag kör 2 taktare nu. Brukar bara båten ett fåtal timmar per år , men nästa gång det blir motorbyte så blir det nog 4-takt. Skönt slippa blanda 2-taktsolja ....
Citera
2015-05-03, 21:36
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Sänk priset på 4-taktarna då så tror Jag nog alla hade köpt en ny 4-taktare......

Jag kör 2 taktare nu. Brukar bara båten ett fåtal timmar per år , men nästa gång det blir motorbyte så blir det nog 4-takt. Skönt slippa blanda 2-taktsolja ....
Numer är det separatsmörjning på 2-T motorer, så man behöver bara pytsa i lite olja medan man tankar.
Och Etec-tekniken är väldigt bra. En 2-Taktare idag behöver inte vara sämre, men kanske ändå rätt dyr.
Vad är det för prisskillnad mellan jämförbara motorer? 4-T jämfört med "renaste" 2-T.
Citera
2015-05-05, 13:34
Medlem
Luposs avatar
En modern tvåtaktare är inte sämre för miljön än motsvarande fyrtaktare, skulle jag köpa ny båtmotor vore Evinrudes E-tec motorer mest attraktiva. Fördelarna med tvåtakt är väldigt stora och utvecklingen har uppenbarligen sprungit ifrån de flesta.

Med elektronisk insprutning förbrukar den inte mer än en fyrtaktare och den minimala mängden olja som förbränns har en försumbar effekt på utsläppen. Samtidigt går det extremt tyst och vibrationsfritt jämfört med tidigare tvåtaktare.
Citera
2015-05-07, 03:15
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
...och den minimala mängden olja som förbränns har en försumbar effekt på utsläppen...
Om vi ser på dagens fyrtakts bilmotorer har dom i många fall problem med hög oljeförbrukning, biltillverkare säger att upp till 1l olja på 100 mil är acceptabelt och inte betyder att något är fel i motorn. Om vi antar att bilen drar t.ex. 0,7l bensin per mil har den förbrukat 70l på 100 mil, om den då har dragit den "acceptabla" litern motorolja motsvarar det 1,4% olja i tvåtaktssoppa.

Väger man det mot tvåtakts båtmotorer som kan köras på ganska låg oljeblandning p.g.a. de låga varvtalen och den låga effekten i förhållande till motorstorleken så kan alltså en modern fyrtaktsmotor bränna mer olja än en tvåtaktare utan att vara defekt!
Citera
2015-05-08, 19:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Lustigt ingen av alla "båtkunniga" förståsigpåare inte nämt driftsäkerhet?

där väljer jag tvåtakt alla dagar i veckan, lycka till o lösa din problem ute på sjön med en modern fyrtaktare...Blir o ro eller simma iland. men med tvåtaktarn går det alltid, nästan, o lösa.
Citera
2015-05-08, 21:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Lustigt ingen av alla "båtkunniga" förståsigpåare inte nämt driftsäkerhet?

där väljer jag tvåtakt alla dagar i veckan, lycka till o lösa din problem ute på sjön med en modern fyrtaktare...Blir o ro eller simma iland. men med tvåtaktarn går det alltid, nästan, o lösa.
Jag har aldrig haft annat än 2-takts utombordare men gräsklippare med sina fyrtaktare är ju djävligt driftsäkra, betydligt bättre än både mopeder och motorsågar som jag haft med tvåtaktare. Har du någon statistik som stöd för att fyrtakts utombordare har sämre tillförlitlighet än tvåtaktare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in