2015-04-27, 15:21
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
Du har rätt i att det blir en belastning på miljön med nyproduktion. Hur stor vet jag inte (och säkert inte du helller) men om man smälter ner alla miljösvins gamla 2-taktare här och använder råmaterialet till nya motorer så blir det nog ganska låga utsläpp
Skillnaden är att utsläppen från fabriker rökgasrenas ofta, dom tillverkas långt bort och koldixoid utsläpp är ganska irrelevant jämfört med giftiga utsläpp i naturen som påverkar människor och djur direkt genom kretsloppet.

Med ditt resonemang borde vi behållit gamla trabants med 2-takts motorer och underhållit dom med bonnalagningar som dom gör med sina 50-tals bilar på cuba.
Miljön är som bekant otroligt mycket bättre idag än på den tiden.

Ja Cuba har renaste naturen i världen trots v8r och tvåtaktare.

Har man en liten hjälpsnurra eller roddbåt som används sällan finns inga belägg för att köpa ny motor.

Och ja miljön hade varit bättre med förbud om nyköp kolla Cuba igen stolpskott.

Sen att en seglare som gör av med 30 liter som max på en säsong är ett stort problem? Pajas.

Sen batteridrivna as är fan det värsta miljömässigt källor kan du grunka fram själv.
Senast redigerad av TheAlmightyFarfar 2015-04-27 kl. 15:25.
Citera
2015-04-27, 16:39
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Naw, tog känslorna över pga att du har fel? Stolthet knäckt och känner dig dålig som förgiftar naturen med din ruttna 2-taktare?
Kom med argument istället vad som inte stämmer av det jag skriver och lägg fram din egna synpunkt.

Ta dig ner från din skyhöga häst!

Båtmotorer är jävligt dyrt och inte alla har råd med detta (att köpa ny enbart för miljön). Använder du motorbåt själv? I så fall varför, bor du på en ö eller fiskar du för att få mat för dagen?

Annars kan du ju börja med att sluta åka båt själv om du nu är så satans rädd om miljön. Skall ditt fritidsintresse medverka till miljöförstöring?
Vill du tvunget vara på vattnet uppburen av ett flytdon så kan jag rekommendera en eka och 2 åror, men det är kanske inte lika "kul" som att åka motorbåt?

EDIT: Ser att du funderar på att köpa båt. Rekommenderar som sagt en eka med 2 åror, så kan du känna dig duktig.
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2015-04-27 kl. 16:54.
Citera
2015-04-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Ta dig ner från din skyhöga häst!

Båtmotorer är jävligt dyrt och inte alla har råd med detta (att köpa ny enbart för miljön). Använder du motorbåt själv? I så fall varför, bor du på en ö eller fiskar du för att få mat för dagen?

Annars kan du ju börja med att sluta åka båt själv om du nu är så satans rädd om miljön. Skall ditt fritidsintresse medverka till miljöförstöring?
Vill du tvunget vara på vattnet uppburen av ett flytdon så kan jag rekommendera en eka och 2 åror, men det är kanske inte lika "kul" som att åka motorbåt?

EDIT: Ser att du funderar på att köpa båt. Rekommenderar som sagt en eka med 2 åror, så kan du känna dig duktig.

Ne, köper en 4-takt motor och tankar med alkylatbensin för 1.50-2 kr dyrare litern. Då blir emissionerna lika rena som en modern katalysator renad bil= inga utsläpp alls nästan och med denna kombination blir det 1000 ggr renare än en gammal 2-takts motor.
Det är det man ska sträva efter när det finns dessa alternativ, inte förbjuda saker helt för människor som miljöpartiet vill. Hade inte kunnat se mig själv i ögonen att köra runt med en gammal 2-takt som fritidsnöje utan hellre avstått båt helt då om det bara fanns dessa motorer och bränslen att tillgå, vilket det som tur inte gör nu.

Det är märkligt att jag med en hög hyra på 7 000, ensamboende och en medellön på 30 000 kr/brutto har råd att investera i en motorbåt med 4-takt beg för 100-110 000 kr. Bara spara i 1 år sen har man inköpskapitalet.
Den totala driftskostnaden inkl bensin blir sen ca 1500-1700 kr per månad fördelat över året. Sen håller båtar och båtmotorer otroligt bra och sjunker inte i värde. Dyrt? Nej inte särskilt. Billigare än att äga en normal bil.
Om man är en städare med 20 000 brutto, bidragstagare el har barn och är ensamstående kan man köpa en kanot eller roddbåt isåfall om man inte har råd och man ska inte ha råd heller med en fullstor nyare motorbåt i en sån sits. Då kan man gifta sig och pynta en tillsammans med frugan eller nåt. Men vem som helst har råd med att sätta en 4-takt 5 hästare på kanoten ;-) Dom som bränner hela lönen på krogen, kläder och utemat och nöjen och utlandssemester och inte har förmågan att spara pengar kommer också tycka det är dyrt med extrakostnaden som båt med nyare motorer genererar. Det handlar om prioriteringar i livet.

Ifs finns alternativitet att staten kan subventionera alkylatbensinen så den blir lika dyr som vanlig bensin och sen lagstifta att denna bensin måste användas i 2-takt så folk kan ha kvar 2-taktarna. Ett sådant scenario borde alla hålla med om att det är bra förutom iq-fiskmåsarna och det finns inga argument emot det och fattiglapparna slipper känna dom inte har råd med båten.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-04-27 kl. 20:08.
Citera
2015-04-29, 17:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Ja Cuba har renaste naturen i världen trots v8r och tvåtaktare.

Har man en liten hjälpsnurra eller roddbåt som används sällan finns inga belägg för att köpa ny motor.

Och ja miljön hade varit bättre med förbud om nyköp kolla Cuba igen stolpskott.

Sen att en seglare som gör av med 30 liter som max på en säsong är ett stort problem? Pajas.

Sen batteridrivna as är fan det värsta miljömässigt källor kan du grunka fram själv.
Den som kommer med ett påstående är den som ska lämna källor till det också, särskilt om det är kontroversiella påståenden. Då tar vi det där med Kubas rena natur vilket du verkar använda som något mycket märkligt argument för att det skulle vara bättre att köra runt med gamla motorer.

För det första så är ju Kubas fordonspark väldigt liten så även om en gammal V8 från 50-talet släpper ut satans skit så måste det inte bli så farligt om de är tillräckligt få.

För det andra så har du fel, åtminstone när det kommer till luftkvaliteten i Havanna. Och jag kan faktiskt presentera en källa direkt utan att någon behöver be om det självklara: http://thecubaneconomy.com/articles/tag/havana/

"In addition, as visitors to Havana can attest, air pollution is a serious concern though it seems to have improved somewhat since some of the older Soviet era trucks, buses and the “Camellos” have been taken off the streets. The smoke from the old electricity generation plant and the refineries in Havana also has a major effect when the wind is in the wrong direction."

Cemello är en Kubansk specialare, en semitrailer som används som buss, ser ut såhär. Nu har de faktiskt de senaste åren börjat importera en del nya bilar från Kina.

Vi kan ju hålla oss till luftkvaliteten då det är det som är relevant för en jämförelse med utsläpp från utombordare (gamla bilar, gamla utombordare kontra nya dylika). Har du ytterligare intresse för ditt påstående så finns där en lång lista med allvarliga miljöproblem på Kuba.

Annars håller jag med om att utombordare som används väldigt lite är ett ringa problem.
Senast redigerad av skunkjobb 2015-04-29 kl. 17:58.
Citera
2015-04-29, 17:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ne, köper en 4-takt motor och tankar med alkylatbensin för 1.50-2 kr dyrare litern. [...]
Var hittar du så billig alkylatbensin? Jag har letat och länkat tidigare i tråden men inte hittat något i närheten av så liten merkostnad mot vanlig soppa. I övrigt ger jag tummen upp för att du värderar miljön högt i ditt val av motor.
Citera
2015-04-29, 23:11
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För det första så är ju Kubas fordonspark väldigt liten så även om en gammal V8 från 50-talet släpper ut satans skit så måste det inte bli så farligt om de är tillräckligt få.

Tilldelningen av bensin är väl nåt i stil med 5 liter per månad och medborgare också.
Citera
2015-04-30, 13:11
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Var hittar du så billig alkylatbensin? Jag har letat och länkat tidigare i tråden men inte hittat något i närheten av så liten merkostnad mot vanlig soppa. I övrigt ger jag tummen upp för att du värderar miljön högt i ditt val av motor.
Även jag är nyfiken, sist jag såg alkylatbensin på pump så gick den på närmare 10kr mer per liter.
Citera
2015-04-30, 23:59
Medlem
Citat:

Det står i alla tidningsartiklar på seriösa dagstidningar och andra artiklar om miljöproblem med 2-takt att alkylatbensin på pump kostar 1.50-2 kr mer . Jag har inte båt och har aldrig haft behov att handla alkylat på pump än men det vore ju konstigt om det inte stämde. Vad har du hittat för priser då och vart har du letat.

http://www.aspen.se/Kopstallen?Store=41089146

Här visas alla pump ställen i sverige på karta så det är ju bara ringa och kolla priser på olika ställen.

http://www.aspen.se/Hem/10_vanliga_fragor_och_svar

"Alkylatbensin säljs även på pump på marinor, då är priset också endast ett par kronor högre per liter. "

http://www.batunionen.com/modules/miljoparm/pages/default.asp?pID=75

http://gronkemi.grkom.se/alkylat.html

Försäljningsställen 2007-01-31
för senaste uppdatering se www.sjofartsverket.se/alkylatpump

"På nedanstående försäljningsställen kan man idag köpa ren alkylatbensin från pump. Den oljeblandade alkylatbensinen på pump är i regel avsedd för luftkylda 2-taktsmotorer t.ex. motorsågar. Undantaget är OK som har en universalolja som passar både vatten- och luftkylda motorer.

Priserna för alkylatbensin på pump varierar kraftig. I vår undersökning 2007-01-31 är Statoil billigast med ett riktpris på 11.18 kronor/liter. Blyfri 95 oktanig bensin hos Statoil kostar som en jämförelse 10,59 kr/liter. Vid Preemstationen i Borås, Hultagatan kostar alkylatbensin 18,75 kr/liter. OK/Q8 har ett riktpris för alkylatbensin på 13,41 kr/liter. Detta innebär att Statoils alkylatbensin är 59 öre dyrare än konventionell 95 oktanig bensin. Preems bensin är 8,16 öre dyrare än vanlig bensin, en omotiverad stor skillnad."

http://www.maringuiden.se/forum/topic/60915-var-hittar-man-alkylatbensin-p%C3%A5-pump-i-stockholm/

Peter_K

Hedersmedlem
Medlemmar
9 343 inlägg

Postad 12 apr 2012 13:16

Jag har köpt på pump på Statoil på Dalarö för ett par år sedan (...har numer diesel...), då tog de samma pris som för 95-oktan.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-05-01 kl. 00:28.
Citera
2015-05-01, 01:11
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Det står i alla tidningsartiklar på seriösa dagstidningar och andra artiklar om miljöproblem med 2-takt att alkylatbensin på pump kostar 1.50-2 kr mer . Jag har inte båt och har aldrig haft behov att handla alkylat på pump än men det vore ju konstigt om det inte stämde. Vad har du hittat för priser då och vart har du letat.

Här visas alla pump ställen i sverige på karta så det är ju bara ringa och kolla priser på olika ställen.

"Alkylatbensin säljs även på pump på marinor, då är priset också endast ett par kronor högre per liter. "

"På nedanstående försäljningsställen kan man idag köpa ren alkylatbensin från pump. Den oljeblandade alkylatbensinen på pump är i regel avsedd för luftkylda 2-taktsmotorer t.ex. motorsågar. Undantaget är OK som har en universalolja som passar både vatten- och luftkylda motorer.

Priserna för alkylatbensin på pump varierar kraftig. I vår undersökning 2007-01-31 är Statoil billigast med ett riktpris på 11.18 kronor/liter. Blyfri 95 oktanig bensin hos Statoil kostar som en jämförelse 10,59 kr/liter. Vid Preemstationen i Borås, Hultagatan kostar alkylatbensin 18,75 kr/liter. OK/Q8 har ett riktpris för alkylatbensin på 13,41 kr/liter. Detta innebär att Statoils alkylatbensin är 59 öre dyrare än konventionell 95 oktanig bensin. Preems bensin är 8,16 öre dyrare än vanlig bensin, en omotiverad stor skillnad."

http://www.maringuiden.se/forum/topic/60915-var-hittar-man-alkylatbensin-p%C3%A5-pump-i-stockholm/

Peter_K

Hedersmedlem
Medlemmar
9 343 inlägg

Jag har köpt på pump på Statoil på Dalarö för ett par år sedan (...har numer diesel...), då tog de samma pris som för 95-oktan.

Länkarna är flera år gamla och priserna har förändrats, kolla själv.
All "miljösoppa" vare sig det är bensin eller diesel mer eller mindre kräver att du tillsätter någon tillsats för att bibehålla kvaliteten om den inte förbränns på studs. Du med din dieselsnurra känner säkert till problemen kring detta..
Nya generationen 2-taktare är renare än vilken fyrtaktare som helst, och inte fan tankar man en sådan på dyr alkylatsoppa som suger vatten som en svamp...
Citera
2015-05-01, 12:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Peter_K

Hedersmedlem
Medlemmar
9 343 inlägg

Om du kollar mitt inlägg (FB) Varför kör folk runt med 2-takts utombordare? så ser du att jag redan kollat i den där listan utan att hitta någon prisangivelse i närheten av vad du talar om. Vad jag önskar är inte fler listor utan en enda länk till ett försäljningsställe där alkylatsoppan kostar så lite som 2 kr extra per liter.

Sedan kan du kolla mitt inlägg från en annan tråd (FB) Elverk 12 timmar i sträck, går det? om energiinnehåll i alkylatbensin, 6 % lägre per liter än vanlig bensin. Jag har inget emot alkylatbensin, jag tycker det är jättebra men vi måste vara ärliga om vad den kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Länkarna är flera år gamla och priserna har förändrats, kolla själv.
All "miljösoppa" vare sig det är bensin eller diesel mer eller mindre kräver att du tillsätter någon tillsats för att bibehålla kvaliteten om den inte förbränns på studs. Du med din dieselsnurra känner säkert till problemen kring detta..
Nya generationen 2-taktare är renare än vilken fyrtaktare som helst, och inte fan tankar man en sådan på dyr alkylatsoppa som suger vatten som en svamp...
Alkylatbensin kräver inga tillsatser för att klara längre förvaring, tvärt om är det mer lagringsbeständigt än vanlig bensin.

Nya tvåtaktare är inte så dumma men att de skulle vara bättre än en lika modern fyrtaktare låter märkligt. Även om styrningen av gasflödena förbättrats så tar de fortfarande in bränsle på samma slag som de blåser ut avgaserna samt att de har olja (mer långkedjade kolväten=svårare att förbränna fullständigt) i bränslet. Har du någon källa till att det finns tvåtaktare som är bättre än de bästa fyrtaktarna?

Att alkylatbensin skulle suga åt sig vatten är ju bara skitsnack så det behöver du inte lägga fram någon källa till ens.
Citera
2015-05-01, 15:41
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Nya tvåtaktare är inte så dumma men att de skulle vara bättre än en lika modern fyrtaktare låter märkligt. Även om styrningen av gasflödena förbättrats så tar de fortfarande in bränsle på samma slag som de blåser ut avgaserna samt att de har olja (mer långkedjade kolväten=svårare att förbränna fullständigt) i bränslet.
De moderna rena tvåtaktarna har direktinsprutning av bränslet, det sprutas med en spridare direkt genom topplocket efter att avgasporten stängts = även om färskluft smiter ut med avgaserna finns det inget bränsle i den.

Har inga lämpliga länkar till hands, men jag har läst att dessa motorer ska vara ungefär likvärdiga med fyrtaktsmotorer när det gäller avgasutsläppen.
Citera
2015-05-01, 15:58
Medlem
Borhemmas avatar
Jag var ute och cyklade angående kondensvatten och alkylatbensin, vet inte var jag fått det ifrån
Kolla in Evinrudes nya generation motorer så ser du att man t.om. gått om fyrtaktarna i samtliga utsläpp.
Evinrude G2 kallas dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in