2015-02-20, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Angående klistrade trådar så hade det nog varit fördelaktigt.
T.ex. denna tråd ingen postat i på över 1 år (FB) Judendom - av G-ds utvalda folk? , ändå skapas det nya trådar om "vad vet vi om judar" ganska ofta.

En samlingstråd för "småfrågor" om islam hade kanske varit bra också (som t.ex. vikten av att säga Bismillah inom islam) men den tråden bör heta nåt bättre än (FB) Islam är den rätta tron (Jag ser inga finns inga fel) och (FB) Islam är den rätta religionen - jag har bevis! (Sammanfogad tråd /Mod)

Nja, men å andra sidan fick Anjoh66s konstruktiva förslag om detta en tämligen ljummen respons ... och det är FÖR enkelt att förvänta sig att moderatorerna exklusivt skulle ta på sig rollen av forum-"förbättrare".
Citera
2015-02-20, 12:37
Medlem
Hur många trådar om "finns Gud", "bevisa Gud", "religioner är falska", etc behövs egentligen?

Det är ju ändå ett religionsforum, inte ett ateism forum.

Eller ÄR ateism en religion också....? (har ni ateister äntligen bestämt er )
Citera
2015-02-20, 15:30
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nja, men å andra sidan fick Anjoh66s konstruktiva förslag om detta en tämligen ljummen respons ... och det är FÖR enkelt att förvänta sig att moderatorerna exklusivt skulle ta på sig rollen av forum-"förbättrare".
Nu har vi visserligen kommit så pass långt att det förmodligen blir några klistrade trådar så snart vi enats om vilka som ska klistras.
Citera
2015-02-20, 15:44
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Nu står det flyttad på tråden "Var finns Gud?" och en massa andra trådar, men vilken moderator det nu var som har utfört handlingen vet vi inte eftersom han inte skrev i tråden att han utförde en handling med tråden.

Kan moderatorerna på det här forumet skriva ut i fetstil i tråden när dom utför handlingar, precis som på andra funktionella forum på flashback, tack? Det vore en stor förbättring att iaf moderatorerna agerar normalt.
Jag kan inte se någon tråd som inte har meddelande, möjligen ett par som inte har fettext, vilket inte är nödvändigt men däremot önskvärt.

Om det finns trådar utan meddelande vill jag gärna bli upplyst om vilka.
Citera
2015-02-20, 18:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hur många trådar om "finns Gud", "bevisa Gud", "religioner är falska", etc behövs egentligen?

En bråkdel av dom trådar som regelbundet skapas om det samma ämne.

Citat:
Det är ju ändå ett religionsforum, inte ett ateism forum.

Som jag upplevar forum-policyns tillämpning i praksis är det ett forum OM tro/religion, inte exklusivt ett forum FÖR religion.

Citat:
Eller ÄR ateism en religion också....? (har ni ateister äntligen bestämt er )

Det finns några trådar där det är relevant att diskutera detta.
Citera
2015-02-21, 16:55
Medlem
Jag tycker att det vore roligt med en klistrad omröstningstråd där man kan rösta om man är:

1. Troende, och vet att någon gud finns
2. Troende, men är inte säker på att någon gud finns
3. Icketroende, och vet att någon gud inte finns
4. Icketroende, men är inte säker på att någon gud inte finns

Även fast det inte är tillförlitlig statistik så kan det vara lite roligt att se hur många som är troende och inte som hänger här på forumet.
Citera
2015-02-26, 17:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag tycker att det vore roligt med en klistrad omröstningstråd där man kan rösta om man är:

1. Troende, och vet att någon gud finns
2. Troende, men är inte säker på att någon gud finns
3. Icketroende, och vet att någon gud inte finns
4. Icketroende, men är inte säker på att någon gud inte finns

Även fast det inte är tillförlitlig statistik så kan det vara lite roligt att se hur många som är troende och inte som hänger här på forumet.
Finns en tidigare rösttråd där man deklarerar religion och evt ateism.
Citera
2015-02-27, 07:37
Medlem
MeanMEs avatar
Kan ni inte ge teisterna en egen "Dagens citat tråd"?

Vissa verkar ju "lida" av en tvångsmässig önskan att få posta citat ur sina heliga skrifter i trådarna vare sig det hör till tråden eller ej.

Kan ju vara trevligt för dem att få diskutera citaten i en dedikerad tråd.
Citera
2015-02-27, 23:17
Medlem
Bogomils avatar
Det är naturligvis inte mitt bord att värdera en moderators hur/varför omkring tråders/inläggs relevans.

Men: "Well done, anjoh"...

... för att du vad angår "Amandas lekstuga"s trådspamning demonstrerade att moderatorerna varken är passiva eller ouppmärksama.
Citera
2015-04-30, 14:47
Medlem
Är det inte dags för underforum här, åtminstone två?
Exempelvis "Kristendom" och "Islam", och låta huvudsektionen Religion ägnas åt trådar vigda åt religiositet på ett bredare plan - eller brist på religiositet.
En agnostisk tråd skulle exempelvis inte ha i Kristendom eller Islam specifikt att göra utan rör religion i sin helhet. En uppdelning redan där skulle förbättra klimatet - "Nej, jag ifrågasätter inte DIN Gud".

Indelningen Kristendom och Islam är förstås ganska enkel, det svåra antar jag vore Religion på bredden.
En tråd om "Existerar Gud" kommer oundvikligen få inslag av både Islam och Kristendom från självutnämnda predikanter, men berör ändå religion i stort snarare än religiösa inriktningar.

Religion kommer alltså fortsatt vara blandat i mer breda frågor, men trådar som "Svensk Islam?" och "Att bli kristen" kommer ha självklara hem i underfora.
Övriga småreligioner behöver inte nödvändigtvis varsin egen avdelning, "Övriga" eller lämna kvar dem med god titel ("Buddhism: Zen?") i huvudforat.

Detta måste ha provats förut, varför gick det inte?
(Brydde mig inte om att länka en mängd trådar som tyder på att indelningen vore praktisk, räcker med att titta på förstasidan av Religion)
Senast redigerad av lorddesh 2015-04-30 kl. 14:58.
Citera
2015-05-02, 19:02
Medlem
Jag håller med admin att: "invektiv från den personen säger mer om hen än dig.", men ett forum som accepterar personangrepp kommer inte att att vara produktiv för sakfrågor.

Det går att göra ett forum där bara argument för sakfrågor presenteras, utan personangrepp, men FB verkar inte vara intresserade av detta, dom verkar roas av personangrepp? Jag hoppas att någon annat startar och konkurrerar ett forum i denna fråga.

Idag finns det inget sådan forum i Sverige som är opartisk och värnar om sakfrågorna, så jag kommer nog att anamma detta forums filosofi att härska genom personangrepp(det är ganska kul faktiskt). Nu har jag inte varit så subtil. men kanske i framtiden?

(Nej kanske ändå inte?)
Citera
2015-05-02, 19:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med admin att: "invektiv från den personen säger mer om hen än dig.", men ett forum som accepterar personangrepp kommer inte att att vara produktiv för sakfrågor.

Det går att göra ett forum där bara argument för sakfrågor presenteras, utan personangrepp, men FB verkar inte vara intresserade av detta, dom verkar roas av personangrepp? Jag hoppas att någon annat startar och konkurrerar ett forum i denna fråga.

Idag finns det inget sådan forum i Sverige som är opartisk och värnar om sakfrågorna, så jag kommer nog att anamma detta forums filosofi att härska genom personangrepp(det är ganska kul faktiskt). Nu har jag inte varit så subtil. men kanske i framtiden
(Nej kanske ändå inte?)
Det stämmer ganska bra. De har helt rätt kan jag tycka. Okvädesord säger faktiskt mer om den som säger det.
Det bästa sättet att hålla sig till sakfrågan är att BLUNDA för okvädaren. Svårt och jättesvårt!
Risk att bli den störste skymfaren av alla till slut.
Det står om det i Bibeln också. Hur du skall undvika detta. Svårt ja eftersom du inte är mer än människa.
Gud ruskar antagligen av sig det och förlåter det. Då man skickar okvädesord till honom.
Antagligen lille Fan själv som gottar sig åt det och slår sig på magen...
Profetiorna säger ju att det skall komma många okvädare( kan jag också vara)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in