2015-04-28, 19:42
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Edit, ja du kan personligen gå till kyrkan imorgon, och få svar tämligen snabbt - mkt snabbare än flashback. Din tomte.
Citera
2015-04-28, 19:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Dessutom är det lättare att bli munk än att bli nunna, eftersom djupt religiösa män, har en automatisk positionering i den katolska kontexten, som du säger så finner män varandra på helt annat sätt än vad kvinnor gör, som kvinna vilken vill in i klosterliv ifrån ett världsligt liv, är det betydligt starkare ifrågasättande, av vilka orsaker hon får för sig att tänka sådana tankar, dvs troslivet ifrågasätts betydligt starkare, eftersom som du vet.. hon samtidigt är tilltänkt att föra arv vidare och föda fram apostlar.

Så du ska ha tur att besöka en katolsk regim med lite särskild mission, också.

Vilket är svårare, men via Sthlm borde vara ett logiskt, bra första steg.

Där kan du tala med seriösa konfessionalister som går i samma tankar som du.

Eller, varför inte konkret pm:a Anjoh (moderator på forumet) eller Tubbo? De två ska ha koll på sådant här. Konkret.
Citera
2015-04-28, 20:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag också har stor lust att bli munk. Ett misstag som förbjuder mig att bli det är att jag röker. En gång rökare alltid rökare, stämmer bra på mig.
https://www.svenskakyrkan.se/klostren/
Det finns däremot rökande ordnar, munkar som tillåter sig röka, i bl.a Italien. Sant.

Men ska lpta vara osagt, vilka ev. influenser de har.. de kan ha varit vallfärdande innan de slog sig ner, där. Ett underbart ställe.

Ska också låta vara osagt hur mycket de röker, jag tror inte de rökert.ex ett pkt/dag , elelr ens fem cig/dag , kanske en cig per vecka.. i den stilen.. eller ett par i månaden, men de förbannar det inte raktigenom.

Nollvision, är mer kommet ur marknadsdirektiv, än ur fridsamt avskilt liv med kristus och brödraskap. Om n det självklart inte är att jag med det vill säga att det är nyttigt att röka, dock kan det uppmuntra den helige ande. Om det röks sparsmakat. Efter... att man så klart prövat sig... vilket är isf värre. (tror jag, jag är ine munk så jag kan icke veta vilka laster den enskilde munken konfronterar, på väg mot sin renodlade gudstro)

Hur var och en sedan upplever sig ha "nått fram" , ja man ska nog som TS också säger, befinna sig i den andan, men jag tror personligen inte det är så svårt.

Jag tror ärligt för min del, att det är överdrivet, sex kan vara mkt överskattat. Så länge man har brödrar, är det ju inte ens en uppofring att tala om.

dvs perspektivet utifrån in, får inte med de bitar som fick dem att välja sådan väg till klosterliv, och utifrån vilken frid den utvalda platsen dessutom har, bara det...
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-04-28 kl. 20:07.
Citera
2015-04-28, 21:20
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tack för svaren, men vad jag undrar är konkret, kan jag flytta in i ett kloster? Vad innebär det att vara "katolik"?

Samt, hur försörjer de sig egentligen?
Måste man betala om man vill bo där typ nåt år eller så?

Konstigt det inte finns fler kloster. Det finns ju många som sitter ensamma eller har psykiska problem. Ett kloster hade varit en bra plats där man kunnat samlas och komma bort från vardagens jäkt. Det borde finnas ett par kloster i varje län, tycker jag.
Jag skulle säga att det är osannolikt att du kan flytta in i ett kloster och stanna länge om du inte planerar att faktiskt bli munk. Vad det innebär att vara katolik torde den katolska kyrkans katekes ge dig goda svar på.

Olika kloster försörjer sig på olika vis. Mest berömt är kanske trappistölen, en öl som munkar brygger och sedan säljer.

Som ovan tror jag inte du skulle kunna bo gratis på ett kloster ett helt år om det inte är en del av den process du går genom för att själv bli munk så småningom. Det finns naturligtvis kloster som accepterar utomstående att bo med dem en kortare period mot någon form av betalning. Under en vistelse i Lugano i Schweiz bodde jag i ett hotell som drevs av Birgittasystrarna (med den intressanta bonusen att vissa av systrarna hade utbildats i Vadstena i Sverige och således kunde en del svenska). Man fick deltaga under mässa och morgonbön och dylikt om man så ville.

Mer strikta ordnar tillåter i regel få utomstående att bo hos dem, såvida det inte rör sig om någon som kanske själv skall bli munk. Om psykiska besvär och dylikt är ju kloster en plats för munkar och ett särskilt liv i bön och arbete, och är primärt inte tänkt som en plats där människor med olika psykiska åkommor kan komma bort en stund.
Citera
2015-04-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag skulle säga att det är osannolikt att du kan flytta in i ett kloster och stanna länge om du inte planerar att faktiskt bli munk. Vad det innebär att vara katolik torde den katolska kyrkans katekes ge dig goda svar på.

Olika kloster försörjer sig på olika vis. Mest berömt är kanske trappistölen, en öl som munkar brygger och sedan säljer.

Som ovan tror jag inte du skulle kunna bo gratis på ett kloster ett helt år om det inte är en del av den process du går genom för att själv bli munk så småningom. Det finns naturligtvis kloster som accepterar utomstående att bo med dem en kortare period mot någon form av betalning. Under en vistelse i Lugano i Schweiz bodde jag i ett hotell som drevs av Birgittasystrarna (med den intressanta bonusen att vissa av systrarna hade utbildats i Vadstena i Sverige och således kunde en del svenska). Man fick deltaga under mässa och morgonbön och dylikt om man så ville.

Mer strikta ordnar tillåter i regel få utomstående att bo hos dem, såvida det inte rör sig om någon som kanske själv skall bli munk. Om psykiska besvär och dylikt är ju kloster en plats för munkar och ett särskilt liv i bön och arbete, och är primärt inte tänkt som en plats där människor med olika psykiska åkommor kan komma bort en stund.

Jo men faktum är faktiskt att de flesta som bor i kloster inte blir munkar. Att bli munk tar 8 år läste jag nånstans för att klostret ska sålla bort dem som inte har "kallet".

Men okej jag orkar inte bli katolik så jag antar jag får överge denna fundering. Jag är fullt nöjd med min egen religion, får väl fortsätta leva som jag gör.
Citera
2015-04-29, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är fullt nöjd med min egen religion,

Closet-islam?

Ja, det kan väl ha sina fördelar också.
Citera
2015-04-30, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så ensamma och psykiskt sjuka är lika med katoliker? Ja,jag säger inte emot....

Vad menar du med detta ?

skulle ensamma människor och psykiskt sjuka vara katoliker enligt dig ?
Citera
2015-04-30, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag också har stor lust att bli munk. Ett misstag som förbjuder mig att bli det är att jag röker. En gång rökare alltid rökare, stämmer bra på mig.
https://www.svenskakyrkan.se/klostren/

Men se det som en utmaning att sluta röka om du går i kloster, Jesus kommer att hjälpa dig.
Jesus sa: var är din tro ?
Citera
2015-04-30, 07:53
Medlem
Citat:
Jo men faktum är faktiskt att de flesta som bor i kloster inte blir munkar. Att bli munk tar 8 år läste jag nånstans för att klostret ska sålla bort dem som inte har "kallet".

Men okej jag orkar inte bli katolik så jag antar jag får överge denna fundering. Jag är fullt nöjd med min egen religion, får väl fortsätta leva som jag gör.

trist att läsa för de som går i kloster tjänar Jesus.
Citera
2015-04-30, 14:04
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
trist att läsa för de som går i kloster tjänar Jesus.
Jo men grelin1999 är muslim och har muhammed som rättesnöre, inte så konstigt att han inte kan förstå det kristna komplexet. Han känner sympati med brödraskapet, och i det känner han väl behov att få chans att pröva en munk, nu går det inte och han är nöjd med sin muhammed i annan kontext med annan verklighetsbild ur annan föreställningsvärld ur annan tid som referens. Hans ideal sammansmälter ibland, för att sedan återgå till VÄRDSLIG allmän lite sympati, inte mer än så.

Det är lite logiskt att med modersmjölk får man känsla, för sin både moder och fader : arvet.

För den skull kan man-gilla-andra , men många stannar i ofrstånd, t.ex treenighetsläran.. den är för komplex för väldigt många, våde troende liksom ince-troende.

Dessutom är kristuskomplexet ganska pretentiöst mmed otrolig överbyggnad i teosofin! jag kan förstå grelin, ur den aspekten, lätt.

Frågan är om du, med SvK ? är du ammad med med eller utan jesustolkningar?

ja det finns ju ett myller av faktorer medspelande, liksom och då förstår DU sakramentens mysteriespel egentligen.. ? när de kristna själv visar sådan diversitet i alltifrån tolkningsman till sansad förhållning , breda gränsavsnitt breda marginaler om "vissheterna" och om "väsen"

Det skulle kunna vara t.o.m bättre för en grelin att fråga Caroline Krook (präst och biskop emerita SvK) som en bättre tolkare/uttolkare över hur, han skulle kunna ges chans till längre studiebesök, än att fråga katolska ombud, då det är en kyrka med många anhängare och starkare konkurrens att sätta sig som en i en stor massa där tusentals redan kandiderat före gredelin, och HON mer neutral överförare gentemot katolicism, för en muslim än random individer här och var.
(globalt sett)
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-04-30 kl. 14:11.
Citera
2015-05-01, 22:53
Medlem
Citat:
Jag har i över 10 år velat flyttat till ett kloster men jag hittar inga bra och vet inte hur det fungerar.
Det finns ett par stycken nunnekloster men för män är det mycket mindre utbud.

Hur fungerar det om man inte är katolik?
Behöver man betala något, eller hur försörjer de sig?
Hur strikt är det med tystnadslöften och sådant?

Är det nån mer än mig som känner att samhället inte ger nåt, och vill flytta bort?

Det gör inget om svaret väntar i 2-3-4-5 år. Den som vet nåt kan ge svar i tråden.

Grelin1999

Det finns alternativ där du inte behöver konvertera till Rom. Kat. Kyrkan.
Utanför Sala finns ett protestantiskt kloster för män som heter Östanbäcks kloster.
Googla fram info.

De tar emot (framförallt manliga) besökare för en kortare eller längre tid. Som besökare kan du röka hur mkt du vill, utomhus.

Dock har jag av obekräftade källor hört att det är lite oroligt i klostret just nu... (om någon vet mer - spill it!)

Det stämmer att det finns en ganska lång prövotid för att få bli munk "på riktigt" vanligtvis är prövotiden ett par år då man lever klosterlivet (fattigdom, fem tideböner om dagen, celibat, lydnad mm), arbetar och bor med de andra munkarna.

Kontinuerliga samtal med klostrets abbot (ledare) och vägledning i "kallet" leder sedan till ett ytterligare ställningstagande då man avger löften, men har en (ytterligare) lång prövotid. Detta för att se om det passar för dig - och om du passar för klostret/munklivet.

Tystnadslöften har du fått bra svar på... Östanbäck har perioder av tystnad under dagen och vissa tysta fasteperioder, men man pratar med varandra dags daglig.

Du behöver inte betala ngt för att gå i kloster, däremot förväntas du ge en gåva (efter vad du kan och vill ge) om du bara är gäst en kort tid - men det är inget krav. Munkarna arbetar för sitt uppehälle och lever i övrigt enl fattigdomsideal - inga privata tillgångar eller ägodelar, allt ägs tillsammans. Du får vad du behöver (typ nya glasögon eller skor, om de går sönder) av klostrets abbot som ansvarar för den gemensamma kassan.

Ert annat alternativ är Slottet Bjärka Säby (googla) där man kan leva som volontär ett eller två år - i klosterliknande miljö. Typ samma regler som ovan men lite mindre strikt.

Hoppas du fått några svar på dina funderingar - önskar dig lycka till med klosterlivet!

PAX TECUM
Citera
2015-05-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorG
Grelin1999

Det finns alternativ där du inte behöver konvertera till Rom. Kat. Kyrkan.
Utanför Sala finns ett protestantiskt kloster för män som heter Östanbäcks kloster.
Googla fram info.

De tar emot (framförallt manliga) besökare för en kortare eller längre tid. Som besökare kan du röka hur mkt du vill, utomhus.

Dock har jag av obekräftade källor hört att det är lite oroligt i klostret just nu... (om någon vet mer - spill it!)

Det stämmer att det finns en ganska lång prövotid för att få bli munk "på riktigt" vanligtvis är prövotiden ett par år då man lever klosterlivet (fattigdom, fem tideböner om dagen, celibat, lydnad mm), arbetar och bor med de andra munkarna.

Kontinuerliga samtal med klostrets abbot (ledare) och vägledning i "kallet" leder sedan till ett ytterligare ställningstagande då man avger löften, men har en (ytterligare) lång prövotid. Detta för att se om det passar för dig - och om du passar för klostret/munklivet.

Tystnadslöften har du fått bra svar på... Östanbäck har perioder av tystnad under dagen och vissa tysta fasteperioder, men man pratar med varandra dags daglig.

Du behöver inte betala ngt för att gå i kloster, däremot förväntas du ge en gåva (efter vad du kan och vill ge) om du bara är gäst en kort tid - men det är inget krav. Munkarna arbetar för sitt uppehälle och lever i övrigt enl fattigdomsideal - inga privata tillgångar eller ägodelar, allt ägs tillsammans. Du får vad du behöver (typ nya glasögon eller skor, om de går sönder) av klostrets abbot som ansvarar för den gemensamma kassan.

Ert annat alternativ är Slottet Bjärka Säby (googla) där man kan leva som volontär ett eller två år - i klosterliknande miljö. Typ samma regler som ovan men lite mindre strikt.

Hoppas du fått några svar på dina funderingar - önskar dig lycka till med klosterlivet!

PAX TECUM

Tack PastorG.
Jag ska fundera på detta och om det egentligen skulle fungera med min nuvarande tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in