2015-04-27, 19:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag hittade detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96s...%A4cks_kloster

Hurvida det motsvarar TS kriterier vet jag naturligvis inte.

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jo jag hittade det också tidigare men det hade varit bra om man visste mer konkret vad det innebär.

Det kan du väl ta reda på. Förmodentligen har detta kloster inget emot att ge nån typ ab information.

Citat:
Kan även tänka mig katolska kloster. Man kan väl bo där utan att vara katolik? Om nödvändigt kan man väl fejka katolicism, det är väl bara att hålla händerna med handflatorna mot varandra? Eller på vilket sätt är man "inte" katolik när man ändå bara bor i ett kloster?

Du avgör själv vad dina kriterier är och hur mycket du vill tänja på dom. Annars finns det gott om klosterliknande "ashrams" av vilka några kanske passar dig.
Citera
2015-04-27, 20:25
Medlem
Xploits avatar
Eftersom Sverige traditionellt sett är en protestantisk nation är utbudet om man så önskar uttrycka det för den som vill leva i klosterlivet något begränsat. De mer klassiska kyrkorna är här alltså att föredra, exempelvis den romersk-katolska kyrkan eller den öst-ortodoxa.

När det gäller saker som "tystnadslöfte", eller om jag tillåts försöka gissa vad TS är ute efter, strikheten i klosterlivet är detta något som varierar mellan de olika ordnarna. Det mest klassiska exempelet kanske på en mer strikt order är benediktanerna. Dessa lever alltså ganska mycket avskillt från övriga världen och spenderar sina dagar i bön och arbete. Konversera med sina medmunkar gör man inte i någon större mängd även om något tystnadslöfte inte avges. Rösten använder ju munken ofta, och varje dag samlas munkarna för gemensam bön och det vi i massorna ofta kallar gregoriansk sång.

Samtidigt finns exempelvis dominkanorden, och munkar i denna order har till skillnad från sina benediktanska bröder i regel full frihet att vandra "utanför klostret" och verka i övriga samhället på olika sätt.

Jag skulle också vilja nämna Philip Grönings undersköna film Into great silence, filmad i ett kartusianskt kloster som i regel inte accepterar utomstående in i sitt kloster ö.h.t. (Gröning fick vänta 16 år efter sin förfrågan om att få filma innan munkarna sade sig känna sig redo och han fick ett jakande svar). Kartusianorden hör till de mest strikta. Om TS önskar kan han titta på filmen (den är dock nästan tre timmar lång, och den som är van vid mer underhållande film kan med gott samvete summera filmen som att i stort sett ingenting händer under dessa nästan tre timmar, men nog är filmen en god beskrivning av en värld där tiden har ett annat tempo), och om han känner sig attraherad av den typen av liv vore närmare undersökning lämplig.

Det finns naturligtvis icke-abrahamitiska klostertraditioner också. Där är jag dock inte särskilt kunnig, varför jag lämnar det ämnet i tystnad.
Citera
2015-04-27, 20:51
Medlem
sluggerbanans avatar
Svenska Nunnan är också rätt kul. Tyvärr verkar inte Karmeliterna så pigga på besök.
Citera
2015-04-27, 20:59
Medlem
De munkar/präster jag känner är dominikaner och de är inte strikta alls med tystnad och att avskilja sig. De till och med hyr ut rum i konventet till teologistuderande och till katoliker som behöver bostad. Den lekman jag känner jobbar på sitt vanliga jobb 2-3 dagar i veckan och är munk resten av tiden, så det är inte strikt alls.
Citera
2015-04-28, 17:11
Medlem
Tack för svaren, men vad jag undrar är konkret, kan jag flytta in i ett kloster? Vad innebär det att vara "katolik"?

Samt, hur försörjer de sig egentligen?
Måste man betala om man vill bo där typ nåt år eller så?

Konstigt det inte finns fler kloster. Det finns ju många som sitter ensamma eller har psykiska problem. Ett kloster hade varit en bra plats där man kunnat samlas och komma bort från vardagens jäkt. Det borde finnas ett par kloster i varje län, tycker jag.
Citera
2015-04-28, 17:26
Medlem
Citat:
Tack för svaren, men vad jag undrar är konkret, kan jag flytta in i ett kloster? Vad innebär det att vara "katolik"?

Samt, hur försörjer de sig egentligen?
Måste man betala om man vill bo där typ nåt år eller så?

Konstigt det inte finns fler kloster. Det finns ju många som sitter ensamma eller har psykiska problem. Ett kloster hade varit en bra plats där man kunnat samlas och komma bort från vardagens jäkt. Det borde finnas ett par kloster i varje län, tycker jag.
Så ensamma och psykiskt sjuka är lika med katoliker? Ja,jag säger inte emot....
Citera
2015-04-28, 18:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Konstigt det inte finns fler kloster. Det finns ju många som sitter ensamma eller har psykiska problem.

Det är inte helt éntydigt om klosterlivets puritanism och introverte miljö är gynsamt för personer med psykiska problem. Sånt kan faktisk försämre dessas situation.
Citera
2015-04-28, 18:36
Medlem
Citat:
Det är inte helt éntydigt om klosterlivets puritanism och introverte miljö är gynsamt för personer med psykiska problem. Sånt kan faktisk försämre dessas situation.

Jag syftar inte på schizofrena och djupt deprimerande (s.k. psykiska sjukdomar), utan folk med t.ex. social fobi, "adhd", ångest, "asperger" och liknande.
Citera
2015-04-28, 18:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag syftar inte på schizofrena och djupt deprimerande (s.k. psykiska sjukdomar), utan folk med t.ex. social fobi, "adhd", ångest, "asperger" och liknande.

För dessa kan ett klosterliv vara positivt.
Citera
2015-04-28, 18:50
Medlem
Citat:
Kanske vilken liknande miljö som helst? Varför blanda in religion i det hela?
Citera
2015-04-28, 19:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kanske vilken liknande miljö som helst?

Ja.

Citat:
Varför blanda in religion i det hela?

Personlig läggning. Men som tur är tar det ett tag före kristna ordner accepterar att noviser blir munkar, så risken för att göra impuls-misstag är inte så stor.
Citera
2015-04-28, 19:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Tack för svaren, men vad jag undrar är konkret, kan jag flytta in i ett kloster
Varför konstrar du så här.

Du ska ju åtminstonde, avsäga dig bredbandsuppkopplingen, vad jag kan tro är det närmast standard, att kapa de världsliga banden för att närma dig ett liv med sakramenten några år, som förberedelse inför klosterliv för att senare införliva dem i fullkomligt celibat.

Så det ska vara en lätt sak för dig att redan ikväll ringa och avsäga dig abonnemanget.

När det väl är gjort, eller om du konkret kapar bredbandsuppkopplingen efter (inte före möte med föreståndare) : Fråga denne om du kan få direktkontakt med en abbot ifall det inte är en abbot på plats. Fråga ombudet vid ett personligt fysiskt möte mellan 4 ögon.

Medan du ännu har uppkoppling, så du alltså hittar en konkret adress, inte telenr! Du kan gå via Sthlm om du inte av orsaker kan åka till land där katolicism är oficiell landsreligion.

Vilket vore en fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in