2015-04-26, 23:43
Medlem
Jag har i över 10 år velat flyttat till ett kloster men jag hittar inga bra och vet inte hur det fungerar.
Det finns ett par stycken nunnekloster men för män är det mycket mindre utbud.

Hur fungerar det om man inte är katolik?
Behöver man betala något, eller hur försörjer de sig?
Hur strikt är det med tystnadslöften och sådant?

Är det nån mer än mig som känner att samhället inte ger nåt, och vill flytta bort?

Det gör inget om svaret väntar i 2-3-4-5 år. Den som vet nåt kan ge svar i tråden.
Citera
2015-04-27, 00:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har i över 10 år velat flyttat till ett kloster men jag hittar inga bra och vet inte hur det fungerar.

Är det nån mer än mig som känner att samhället inte ger nåt, och vill flytta bort?

Det gör inget om svaret väntar i 2-3-4-5 år. Den som vet nåt kan ge svar i tråden.
Jag tycker att samhället endast ger om du har pengar för att ta del av det.
Falskt, tillgjort och oärligt.
Om jag inte hade barn skulle jag kunna flytta in i ett kloster.
Citera
2015-04-27, 00:19
Medlem
orrecrists avatar
Själv behöver jag stundom låsas in i ett kloster!
Citera
2015-04-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tycker att samhället endast ger om du har pengar för att ta del av det.
Falskt, tillgjort och oärligt.
Om jag inte hade barn skulle jag kunna flytta in i ett kloster.

Ja alltså om jag förstått det jag läst rätt så flyttar man inte in och avger munk/nunne löftet direkt liksom.
De flesta som bor i kloster gör det tillfälligt.

De som är intresserade av att ta löftet går genom många faser, tills de till slut efter cirka 8 år avger löftet. Detta för att säkerställa att det verkligen är ett "kall".

Jag säger inte jag vill leva som munk i resten av livet heller. Det vet man nog först efter ett tag.

De kloster jag besökt utomlands gjorde mig lite förvånad eftersom de var så avskilda. Munkarna hade tysthetslöften så de sa aldrig något. De umgicks heller inte med omvärlden, men de gjorde dop vet jag. Dock kan jag ha fel, det finns olika munkordnar och så.

Ett munkliv vore inte så olikt mitt nuvarande liv. Jag skulle ha mera socialt umgänge som munk, och mindre räkningar.

Som sagt jag tar gärna emot seriösa förslag, om någon mot förmodan kan ge.
Citera
2015-04-27, 00:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja alltså om jag förstått det jag läst rätt så flyttar man inte in och avger munk/nunne löftet direkt liksom.
De flesta som bor i kloster gör det tillfälligt.

De som är intresserade av att ta löftet går genom många faser, tills de till slut efter cirka 8 år avger löftet. Detta för att säkerställa att det verkligen är ett "kall".

Jag säger inte jag vill leva som munk i resten av livet heller. Det vet man nog först efter ett tag.

De kloster jag besökt utomlands gjorde mig lite förvånad eftersom de var så avskilda. Munkarna hade tysthetslöften så de sa aldrig något. De umgicks heller inte med omvärlden, men de gjorde dop vet jag. Dock kan jag ha fel, det finns olika munkordnar och så.

Ett munkliv vore inte så olikt mitt nuvarande liv. Jag skulle ha mera socialt umgänge som munk, och mindre räkningar.

Som sagt jag tar gärna emot seriösa förslag, om någon mot förmodan kan ge.

Jag vet att man inte blir munk eller nunna på en dag eller i en handvändning.
Jag svarade dig mer på din fråga om jag var trött på samhället.
Nunna skulle jag förmodligen aldrig kunna bli eller ens få bli.
Men skulle kunna tänka mig att i alla fall testa det ett bra tag för att se om tron blir annorlunda eller om jag känner något annat inom tron med mera.
Citera
2015-04-27, 00:34
Medlem
Om du inte konverterat till katolik lär det bli svårt då de är de enda som har kloster i Sverige
Citera
2015-04-27, 14:49
Medlem
Citat:

du måste vara katolik.
Citera
2015-04-27, 17:25
Medlem
Mankas avatar
Jag också har stor lust att bli munk. Ett misstag som förbjuder mig att bli det är att jag röker. En gång rökare alltid rökare, stämmer bra på mig.
https://www.svenskakyrkan.se/klostren/
Citera
2015-04-27, 17:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag också har stor lust att bli munk. Ett misstag som förbjuder mig att bli det är att jag röker. En gång rökare alltid rökare, stämmer bra på mig.
https://www.svenskakyrkan.se/klostren/
Nejdå det stämmer inte. Du är inte född rökare, eller hur?
Jag har varit rökfri sedan 1998. Det går bara man har den rätta viljan och känner att det är dags.
Svårt? Ja de första tre veckorna. Nu tycker jag det luktar illa av rökare( mögellukt)
Du kan sluta röka som munk. Då får du ju inte ens röka.
Citera
2015-04-27, 18:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du kunne väl googla lite själv eller fråga på nån religiös site där möjligheten för svar är större än här.
Citera
2015-04-27, 18:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Om du inte konverterat till katolik lär det bli svårt då de är de enda som har kloster i Sverige

Jag hittade detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stanb%C3%A4cks_kloster

Hurvida det motsvarar TS kriterier vet jag naturligvis inte.
Citera
2015-04-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag hittade detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stanb%C3%A4cks_kloster

Hurvida det motsvarar TS kriterier vet jag naturligvis inte.

Jo jag hittade det också tidigare men det hade varit bra om man visste mer konkret vad det innebär.

Kan även tänka mig katolska kloster. Man kan väl bo där utan att vara katolik? Om nödvändigt kan man väl fejka katolicism, det är väl bara att hålla händerna med handflatorna mot varandra? Eller på vilket sätt är man "inte" katolik när man ändå bara bor i ett kloster?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in