2015-04-26, 11:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Ursäkta om frågan redan har ställts.

Det är så att jag har fått ett arbete nere i Spanien (på ett svenskt företag), men jag kommer skatta spanskt. Hur ser det ut med möjligheter till A-kassa i så fall?

Det är mitt första arbete, och jag har väldigt dålig koll på hur det ens fungerar enbart på den svenska arbetsmarknaden.

Du skriver inget om eventuellt nuvarande medlemskap, om du eventuellt stämplar nu eller bara syftar på möjligheten att "tjäna ihop" ett arbetsvillkor då du jobbar i Spanien osv. Mitt tips är att du läser på det som finns på valfri a-kassas hemsida och IAF: s hemsida kring dessa frågor och därefter ringer och pratar med handläggare på din a-kassa, så kan ni föra en dialog och båda parter ställa följdfrågor kring detaljer och oklarheter, så slipper du kostsamma misstag på grund av okunskap i viktiga detaljer eller uppkomna missförstånd.
Citera
2015-04-26, 11:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
fast ersättningen beror väl på om man har fått maxbelopp inom a-kassan. jag hade för mig att man fick 65 % när man gör JOB men jag kan ha fel.

Är man under 25 sjunker ersättningen från 80% till 70% då man passerar dag 100 (går över till aktivitetsstöd vid dag 90) och därefter till 65% då man passerar dag 200. Är man över 25 har man 80% till dag 100, därefter 70% resterande dagar med ersättning från a-kassa. Övergår man därefter till aktivitetsstöd, sjunker det till 65%.

Taket är dock alltid 680 kronor.
Citera
2015-04-27, 07:53
Medlem
Ratis avatar
Måste man fortsätta att betala fackavgiften efter att ens a-kassadagar tar slut?
Citera
2015-04-27, 21:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Måste man fortsätta att betala fackavgiften efter att ens a-kassadagar tar slut?

Om du betalar medlemskap i fackförbund har inget med din ersättning från din a-kassa att göra.
Citera
2015-04-28, 19:58
Medlem
Seaturtles avatar
Tja, jag har pluggat lite om A-kassa nu men jag behöver råd.

Mitt läge är så här:
Jag har jobbat som konsult i 3 veckor och ska det i 2 månader till. Heltid.
Jag har pluggat ett par år innan det och har en kandidatexamen.
Blir jag antagen ska jag plugga 2 år till ett master.

Min fråga är, borde jag bli medlem i en a-kassa redan nu eller vänta tills att jag har en tillsvidareanställning?

Vilken a-kassa rekommenderar ni till en rekryteringskonsult?

Det finns väl ingen poäng med att gå in i ett fackförbund right?

Akademikernas a-kassa verkar vara det bästa alternativet just nu?
Om jag förstått det rätt får jag ersättning redan efter att varit medlem i 1 dag. Jag betalar 90kr mån. Blir jag medlem nu, kommer jag få ersättning från juni då mitt konsult uppdrag avslutas och få ersättning juni juli agusti fram tills att jag pluggar på hösten ifall att jag kommer in? Jag söker då arbete samtidigt och skriver in mig i AF igen. Har varit det i 2 månader nu innan jag fick ett jobb.

tack!!!
Citera
2015-04-29, 07:51
Medlem
Citat:

Nej. Som Bunny skrev så det är inget krav på att vara med i facket för att man ska få A-kassa.

Däremot så måste du fortsätta att betala in avgiften till din A-kassa. Gör du inte det kommer du åka ner på minimibeloppet. Vilket är bara några enstaka tusenlappar i månaden.
Citera
2015-04-29, 08:00
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Nej. Som Bunny skrev så det är inget krav på att vara med i facket för att man ska få A-kassa.

Däremot så måste du fortsätta att betala in avgiften till din A-kassa. Gör du inte det kommer du åka ner på minimibeloppet. Vilket är bara några enstaka tusenlappar i månaden.

Men a-kassadagarna har ju tagit slut. Så nu får jag aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Jag får lika mycket i ersättning därifrån som jag fick från a-kassan.
Måste jag ändå fortsätta betala a-kassa avgiften för att få samma aktivitetsstöd eller?
Citera
2015-04-29, 11:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Men a-kassadagarna har ju tagit slut. Så nu får jag aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Jag får lika mycket i ersättning därifrån som jag fick från a-kassan.
Måste jag ändå fortsätta betala a-kassa avgiften för att få samma aktivitetsstöd eller?

Ja, i annat fall sjunker din ersättning till det lägsta beloppet.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/arbetssokande/Aktivitetsstöd/Om-aktivitetsstod

För övrigt förstod du väl det tidigare påpekandet att ditt fackförbund inte har något med varken den ena eller andra ersättningen att göra?
Senast redigerad av Bunny 2015-04-29 kl. 11:30.
Citera
2015-04-29, 11:47
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja, i annat fall sjunker din ersättning till det lägsta beloppet.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/arbetssokande/Aktivitetsstöd/Om-aktivitetsstod

För övrigt förstod du väl det tidigare påpekandet att ditt fackförbund inte har något med varken den ena eller andra ersättningen att göra?

Okej, det är ju tur att avgiften inte är så väldigt stor då. Klart man kan lägga ut någon hundralapp i månaden för att få några tusen extra i handen. Allt annat vore ju korkat.
Finns det någon gräns på hur länge man kan få maxbeloppet för aktivitetsstödet (680:-/dag) eller får man det så länge man betalar a-kassa avgiften?

Tack för svaren försten! Försäkringskassan har så jäkla långa kötider när man ringer så det är bekvämt att kunna använda Flashback.
Senast redigerad av Rati 2015-04-29 kl. 11:52.
Citera
2015-04-29, 22:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Okej, det är ju tur att avgiften inte är så väldigt stor då. Klart man kan lägga ut någon hundralapp i månaden för att få några tusen extra i handen. Allt annat vore ju korkat.
Finns det någon gräns på hur länge man kan få maxbeloppet för aktivitetsstödet (680:-/dag) eller får man det så länge man betalar a-kassa avgiften?

Tack för svaren försten! Försäkringskassan har så jäkla långa kötider när man ringer så det är bekvämt att kunna använda Flashback.

Ingen orsak, kul att kunna bidra med lite info.

Vad gäller att hitta info/få svar, är mitt tips att gå in på Af: s eller Fk: hemsidor och läsa faktabladen. Tar max 5 min hitta svar på enkla generella frågor även om man är helt okunnig på området. I annat fall finns ju förutom Fk: s kundtjänst även en likadan funktion på Af som du kan ringa. Frågan du ställde är förövrigt mer Af: s än Fk: s bord, eftersom den inte handlar om utbetalning av aktivitetsstöd, utan hur det beräknas i relation till arbetslöshetsförsäkringen och deltagande i program.
Citera
2015-05-02, 16:14
Bannlyst
Har blivit arbetslös och ska fylla i kassakort för första gången. Min A-kassa sade inte hur man gör utan bara beviljade ersättning från och med den 13/4.

Den bekräftelsen fick jag den här veckan och när jag loggar in för att fylla i kassakort så är det denna vecka som står först. Vilken vecka ska jag skriva in egentligen? Det är 7 karensdagar så jag får ju betalt först veckan efter 13/4.

Förstår verkligen ingenting.
Citera
2015-05-04, 23:00
Medlem
Airwave92s avatar
Lånar tråden lite om vad gäller samma ämne

Hur är det om man bara helt enkelt slutar komma till jobbet? Vad ska chefen göra? Då får man väl sparken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in