Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Ersättningen från Försäkringskassan under Jobb- och Utvecklingsgarantin är densamma som när du har a-kassa, 680:-/dag. Skillnaden är att den betalas ut månadsvis istället för varannan vecka, och att den varierar med antalet arbetsdagar i en månad.
Så medan beloppet från a-kassan alltid är exakt detsamma, 10240, kommer ersättningen från FK att variera mellan ungefär 10300 till 11500 per månad.
De stämmer ju inte riktigt. A-kassa + extra inkomstförsäkring så kan man ju garantera sig 80% av en lön på upp till 60000kr i månaden. Går att skaffa extra försäkring genom unionen. 200 dagar med 80%. blygsam kostnad 50-225 kr extra i månaden utöver a-kassa avgiften. Ville bara ha sagt det, en liten parentes. Blir jag arbetslös imorgon får jag alltså 80% av min lön hur mycket jag än tjänar i månaden (dock max får man tjäna 60K för att få verkligen få 80% men få som har en sådan inkomst ändå). Så 680kr brutto blir det inte utan mycket mer för min del.
unionen betalar ut de som fattas helt enkelt, de mesta kommer från a-kassan men kan handla om tusenlappar extra i månaden om man är medlem i unionen också.
Var ju inte riktigt det jag undra över som du skrev heller.
De jag ville veta var om jag har en lön på 25K men gå ner i halvtid och då tjänar 12,5K om jag får inkomstbaserat på min halvtidslön eller på den lön jag ege har. Men jag har fått svar på min fråga så de skulle betyda att jag får 80% av 12,5K i månaden.