2015-04-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Då får du grundersättningen 320kr/dag. Uppfyller inte att få 80% av lönen, som är max 680kr brutto om dagen. Har du inkomstförsäkring kan du försäkra dig upp till högre löner. En extra försäkring.

Måste vara medlem i a-kassan i minst 12 månader + jobbat i minst 6 månader för att få 80% av din lön. 10-11 månader jobb räcker inte eftersom du inte hunnit vara medlem i a-kassan i minst 12 månader även om du jobbat över 6 månader. Röriga regler men så är de skapta.

Ja, men så länge han fortsätter att vara med i A-kassan så kommer ju 12 månader snart ha gått och då kommer A-kassan räkna om det till en inkomstbeprövad utbetalning. På dig lät det som att grundersättningen skulle gälla hela perioden men det blir ju i detta fallet då bara ett par månader högst
Citera
2015-04-23, 23:48
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ersättningen från Försäkringskassan under Jobb- och Utvecklingsgarantin är densamma som när du har a-kassa, 680:-/dag. Skillnaden är att den betalas ut månadsvis istället för varannan vecka, och att den varierar med antalet arbetsdagar i en månad.
Så medan beloppet från a-kassan alltid är exakt detsamma, 10240, kommer ersättningen från FK att variera mellan ungefär 10300 till 11500 per månad.

De stämmer ju inte riktigt. A-kassa + extra inkomstförsäkring så kan man ju garantera sig 80% av en lön på upp till 60000kr i månaden. Går att skaffa extra försäkring genom unionen. 200 dagar med 80%. blygsam kostnad 50-225 kr extra i månaden utöver a-kassa avgiften. Ville bara ha sagt det, en liten parentes. Blir jag arbetslös imorgon får jag alltså 80% av min lön hur mycket jag än tjänar i månaden (dock max får man tjäna 60K för att få verkligen få 80% men få som har en sådan inkomst ändå). Så 680kr brutto blir det inte utan mycket mer för min del.

unionen betalar ut de som fattas helt enkelt, de mesta kommer från a-kassan men kan handla om tusenlappar extra i månaden om man är medlem i unionen också.

Var ju inte riktigt det jag undra över som du skrev heller.

De jag ville veta var om jag har en lön på 25K men gå ner i halvtid och då tjänar 12,5K om jag får inkomstbaserat på min halvtidslön eller på den lön jag ege har. Men jag har fått svar på min fråga så de skulle betyda att jag får 80% av 12,5K i månaden.
Citera
2015-04-24, 13:34
Medlem
Finns det fler ställen än unionen där det är möjligt att teckna inkomstbortfallförsäkring vid arbetslöshet, förutom den ordinarie Akassan?
Citera
2015-04-24, 15:18
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syfant
Finns det fler ställen än unionen där det är möjligt att teckna inkomstbortfallförsäkring vid arbetslöshet, förutom den ordinarie Akassan?

Efter lite googlande: http://www.folksam.se/forsakringar/personforsakring/inkomstforsakring

Tydligen går det att få de genom försäkringsbolag också. Måste dock tillhöra någon av de fackförbund som finns på sidan att välja på. Bara att kolla runt lite vilket försäkringsbolag eller fristående organisation som ger sådan försäkring.
Citera
2015-04-24, 15:24
Avslutad
Hur viktigt är nu arbetsgivarintyget när a-kassan ska sökas? Jag har ju ännu inte fått det fast jag bett om det två gånger.
Citera
2015-04-24, 15:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Hur viktigt är nu arbetsgivarintyget när a-kassan ska sökas? Jag har ju ännu inte fått det fast jag bett om det två gånger.
Det är ett krav. Utan det kan inte a-kassan beräkna din ersättning, den är ju beroende av hur länge de jobbat och vilken inkomst du haft.
Citera
2015-04-24, 16:04
Avslutad
Citat:
Det är ett krav. Utan det kan inte a-kassan beräkna din ersättning, den är ju beroende av hur länge de jobbat och vilken inkomst du haft.

Visste väl det. Får väl fråga en gång till och sedan en anmälan till polisen kan vara ett alternativ.
Antar att företaget är skyldig att lämna ut ab-intyget, när det nu är så viktigt.
Citera
2015-04-24, 20:34
Medlem
Snooze91s avatar
Ursäkta om frågan redan har ställts.

Det är så att jag har fått ett arbete nere i Spanien (på ett svenskt företag), men jag kommer skatta spanskt. Hur ser det ut med möjligheter till A-kassa i så fall?

Det är mitt första arbete, och jag har väldigt dålig koll på hur det ens fungerar enbart på den svenska arbetsmarknaden.
Citera
2015-04-26, 01:00
Medlem
bombaccis avatar
Har betalat in till unionens a-kassa i tolv månader nu. Avskyr mitt jobb, men om man säger upp sig själv, då ska man alltså få vänta i TRE månader innan man kan få ut sin a-kassa?

Vad förväntas man att leva av under dessa tre månader?

Mår riktigt uselt av att behöva gå till det här arbetet. Kommer bara att må sämre med tiden. Skulle vilja veta hur jag kan fly från det trista jobbet.
Citera
2015-04-26, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Har betalat in till unionens a-kassa i tolv månader nu. Avskyr mitt jobb, men om man säger upp sig själv, då ska man alltså få vänta i TRE månader innan man kan få ut sin a-kassa?

Vad förväntas man att leva av under dessa tre månader?

Mår riktigt uselt av att behöva gå till det här arbetet. Kommer bara att må sämre med tiden. Skulle vilja veta hur jag kan fly från det trista jobbet.

kan du inte fixa så att ditt företag säger upp dig? då är det bara sju dagars karens.
Citera
2015-04-26, 08:21
Medlem
Citat:
Ersättningen från Försäkringskassan under Jobb- och Utvecklingsgarantin är densamma som när du har a-kassa, 680:-/dag. Skillnaden är att den betalas ut månadsvis istället för varannan vecka, och att den varierar med antalet arbetsdagar i en månad.
Så medan beloppet från a-kassan alltid är exakt detsamma, 10240, kommer ersättningen från FK att variera mellan ungefär 10300 till 11500 per månad.

fast ersättningen beror väl på om man har fått maxbelopp inom a-kassan. jag hade för mig att man fick 65 % när man gör JOB men jag kan ha fel.
Citera
2015-04-26, 08:58
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponk200
kan du inte fixa så att ditt företag säger upp dig? då är det bara sju dagars karens.

Vill helst kunna använda dem som referens i framtiden. Har jobbat där ett tag. Inget företag jag kommer skryta med att jag jobbat på direkt, men vill ändå ha med på cv:et.

Vad ska man säga till chefen? "jag mår dåligt och vill härifrån. Kan inte ni säga upp mig så jag får a-kassa snabbare?"

Tror de kommer vägra....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in