2015-04-27, 20:19
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Mäklaren beskriver den som "cool bostad i NY-inspirerad design". Men jag undrar vad som är så njujorkigt med den? Möjligtvis skylinen på projektorduken, men annars känns allt trött 90-tal: framtagen tegelvägg, flammig sjösten på köksgolvet, ekluckor och vitrinskåp från Ikea, elementskydd från 80-talet, massor med spots på fel ställen (nybörjarfelet alla gjorde när spotsen tågade in på marknaden i början på 90-talet), glasbetong i badrumsväggen, trist 90-talskakel i badrummet och försök till att verka metropolitisk genom att trycka in två duschmunstycken i samma dusch (som dessutom sitter alldeles för tätt för tänkt funktion.)

Jag är hopplöst efter, känner jag, det verkar som om jag just upptäckt nittitalet. Jag måste erkänna att jag tycker glasbetong i badrum är snyggt och rejält.
Citera
2015-04-27, 20:25
Medlem
pyttefnaxs avatar
I slutet av 80-talet hade jag exakt ett sånt vardagsrumsbord(det på övervåningen), så stekigt då, och givetvis under en takfläkt, http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1340509

Hus är billiga i Storvik, så det är inget fynd direkt...
Citera
2015-04-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ser ut att vara en hemmasnickrad säkerhetsdörr. Mycket platsbyggt, gillar bl.a. vägghyllan, men på tok för många spottar. Hakar upp mig på skitdetaljer: om man lägger energi på att få det snyggt och jobbar med detaljer, varför hänger man upp marknadens fulaste projektor som kronan på verket? Bara jag som stör mig på sådant?

Varför? Hur kan du se det?
Ja det är många spottar men väljer man 8 graders spridningsvinkel blir ljussättningen
kvällstid bra. Att sätta ljus med spottar är inte enkelt för de flesta. Många installerar fel sort
med märkligt resultat. Vet man hur, blir resultatet bra med flera smalstrålande halogen.
Ljussättning är en konst och hur det är i denna bostad kan man knappast bedöma
av bilder tagna i dagsljus....
Citera
2015-04-28, 07:59
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Marken betingar säkert ett värde på minst 200 000 per HA.

Säg att marken är värd 160 och Slottet 40...

Gissar vilt här...

Det verkar stämma hyfsat: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/200-miljoner-for-rosendal/

Ca 160 miljoner för åkermarken och 12,5 miljoner för slottet, resten är väl skogsmarken, övrig mark, djurbesättningen och övrigt som hör till jordbruket.

Mark kostar ju vad den kostar, så det är inte mycket att orda om, det som kan diskuteras är väl om slottet är värt 12,5 miljoner. Med tanke på att det är ett mer eller mindre unikt objekt av en typ som förmodligen kommer ut på marknaden extremt sällan så tycker jag inte att priset är orimligt. Det är ju avsevärt mycket konstigare att betala 5 miljoner för en villa i Bromma än att betala 12,5 miljoner för ett renässansslott från 1600-talet.
Citera
2015-04-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det verkar stämma hyfsat: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/200-miljoner-for-rosendal/

Ca 160 miljoner för åkermarken och 12,5 miljoner för slottet, resten är väl skogsmarken, övrig mark, djurbesättningen och övrigt som hör till jordbruket.

Mark kostar ju vad den kostar, så det är inte mycket att orda om, det som kan diskuteras är väl om slottet är värt 12,5 miljoner. Med tanke på att det är ett mer eller mindre unikt objekt av en typ som förmodligen kommer ut på marknaden extremt sällan så tycker jag inte att priset är orimligt. Det är ju avsevärt mycket konstigare att betala 5 miljoner för en villa i Bromma än att betala 12,5 miljoner för ett renässansslott från 1600-talet.

5 miljoner räcker inte. 8 är nog mer genomsnittligt pris.
Citera
2015-04-28, 09:21
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitguld
Varför? Hur kan du se det?
Ja det är många spottar men väljer man 8 graders spridningsvinkel blir ljussättningen
kvällstid bra. Att sätta ljus med spottar är inte enkelt för de flesta. Många installerar fel sort
med märkligt resultat. Vet man hur, blir resultatet bra med flera smalstrålande halogen.
Ljussättning är en konst och hur det är i denna bostad kan man knappast bedöma
av bilder tagna i dagsljus....
Jag vet att det går att få bra ljus med betydligt färre antal spottar, här ser det ut som att taket närmast är perforerat, man har helt enkelt inte kunnat sluta och det har blivit för många. Ser för j*vligt ut. Ungefär som att börja köra med högtryckstvätten, vips vad det är så har man tvättat hela kvarteret, svårt att sluta liksom
Citera
2015-04-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag vet att det går att få bra ljus med betydligt färre antal spottar, här ser det ut som att taket närmast är perforerat, man har helt enkelt inte kunnat sluta och det har blivit för många. Ser för j*vligt ut. Ungefär som att börja köra med högtryckstvätten, vips vad det är så har man tvättat hela kvarteret, svårt att sluta liksom

Visst syns dom onödigt mycket i sitt kromade utförande i stället för vitt.
Det finns även dom som väljer LED i taket och tror det blir bra...

Bra ljussättning dvs kontrast mellan ljus/mörkt uppnår man bäst med smalstrålande
halogen/kallljusreflektor och då använder man hellre fler än färre.

Bredstrålande tex 38 grader med en takhöjd på 2.80 duschar miljön med ljus
och är knappast eftersträvansvärt i inredningssammanhang.

Nåväl, det finns dom som köper LED-spottar och är glada
Citera
2015-04-28, 12:20
Medlem
Jag tycker spottar är det fulaste som finns, rummen får karaktären av tingel tangel affärer där man gör allt för att exponera sina varor. Tänk den dag då detta blir omodernt och alla innertak som ska bytas eller lagas upp.
Citera
2015-04-28, 21:46
Medlem
NorthSNKRs avatar
Det här var en ganska så udda stockvilla

http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/4CGJPL07H78E8BVT
Citera
2015-04-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
och varför dubbeldusch?

Så att man kan duscha två utan att en ska behöva stå och frysa?
Citera
2015-04-29, 06:45
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Det här var en ganska så udda stockvilla

http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/4CGJPL07H78E8BVT

Stockvilla á la 1700-tal möter "modernt" 60-tal. Det är nog den gräsligaste kombinationen jag nånsin sett. Perspektivfönster i ett 1700-talshus?! Men rätt köpare kan ju restaurera byggnaden och få det mer i Carl Larsson-stil. Det skulle verkligen kunna bli fantastiskt!
Citera
2015-04-29, 06:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Stockvilla á la 1700-tal möter "modernt" 60-tal. Det är nog den gräsligaste kombinationen jag nånsin sett. Perspektivfönster i ett 1700-talshus?! Men rätt köpare kan ju restaurera byggnaden och få det mer i Carl Larsson-stil. Det skulle verkligen kunna bli fantastiskt!
Vem vill bo i ett museum? Inte jag i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in