2015-04-26, 11:14
Medlem
CarolynHaxs avatar
Tjusig lägenhet mitt i de hippaste kvarteren. Framtagen tegelvägg, men jag ska inte grumsa över den, även om det kan trilla ner murbruk i maten. Men VAD är det som finns innanför ytterdörren? Är det någon slags säkerhetsdörr? Det verkar vara en massiv stålskiva. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-rorstrandsgatan-stockholms-kommun-rorstrandsgatan-36-7229795
Citera
2015-04-26, 11:23
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Tjusig lägenhet mitt i de hippaste kvarteren. Framtagen tegelvägg, men jag ska inte grumsa över den, även om det kan trilla ner murbruk i maten. Men VAD är det som finns innanför ytterdörren? Är det någon slags säkerhetsdörr? Det verkar vara en massiv stålskiva. http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-rorstrandsgatan-stockholms-kommun-rorstrandsgatan-36-7229795
Ser ut att vara en hemmasnickrad säkerhetsdörr. Mycket platsbyggt, gillar bl.a. vägghyllan, men på tok för många spottar. Hakar upp mig på skitdetaljer: om man lägger energi på att få det snyggt och jobbar med detaljer, varför hänger man upp marknadens fulaste projektor som kronan på verket? Bara jag som stör mig på sådant?
Citera
2015-04-26, 11:30
Medlem
Citat:

En låsbar skjutdörr dessutom så det kanske är en säkerhetsdörr?! Annars brukar det vara grindar men kanske de valde en hel dörr för att även ljudisolera?! Lätt att bära ut möblerna ur vardagsrummet och köket när de flyttar, 1 st. soffa och ett soffbord, ev. två barstolar om de inte lämnar dom, allt annat är fast inredning.
Citera
2015-04-26, 12:40
Medlem
CarolynHaxs avatar
Vad är detta för skumt? I mitten av februari såldes en villa på Långbrovägen för, 6,2 mille. Nu annonseras en lägenhet ut och villan sägs innehålla tre lägenheter. Har man hunnit bilda en brf på så kort tid? http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-stockholms-kommun-langbrovagen-76-7229996
Citera
2015-04-26, 12:51
Medlem
Citat:

och varför dubbeldusch?
Citera
2015-04-26, 16:39
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ser ut att vara en hemmasnickrad säkerhetsdörr. Mycket platsbyggt, gillar bl.a. vägghyllan, men på tok för många spottar. Hakar upp mig på skitdetaljer: om man lägger energi på att få det snyggt och jobbar med detaljer, varför hänger man upp marknadens fulaste projektor som kronan på verket? Bara jag som stör mig på sådant?

Jag gillar också alla vägghyllor, och tycker att det är alldeles för många spottar. Det verkar som om folk inte kan sluta när de väl börjat - "Här måste vi ha en, och där ryms fem stycken, och här är ett tomt utrymme..."

Men projektorn hade jag inte ens tänkt på. Alla projektorer ser väl ut sådär?
Citera
2015-04-27, 07:58
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:

Mäklaren beskriver den som "cool bostad i NY-inspirerad design". Men jag undrar vad som är så njujorkigt med den? Möjligtvis skylinen på projektorduken, men annars känns allt trött 90-tal: framtagen tegelvägg, flammig sjösten på köksgolvet, ekluckor och vitrinskåp från Ikea, elementskydd från 80-talet, massor med spots på fel ställen (nybörjarfelet alla gjorde när spotsen tågade in på marknaden i början på 90-talet), glasbetong i badrumsväggen, trist 90-talskakel i badrummet och försök till att verka metropolitisk genom att trycka in två duschmunstycken i samma dusch (som dessutom sitter alldeles för tätt för tänkt funktion.)
Citera
2015-04-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Mäklaren beskriver den som "cool bostad i NY-inspirerad design". Men jag undrar vad som är så njujorkigt med den? Möjligtvis skylinen på projektorduken, men annars känns allt trött 90-tal: framtagen tegelvägg, flammig sjösten på köksgolvet, ekluckor och vitrinskåp från Ikea, elementskydd från 80-talet, massor med spots på fel ställen (nybörjarfelet alla gjorde när spotsen tågade in på marknaden i början på 90-talet), glasbetong i badrumsväggen, trist 90-talskakel i badrummet och försök till att verka metropolitisk genom att trycka in två duschmunstycken i samma dusch (som dessutom sitter alldeles för tätt för tänkt funktion.)

Spegel i golvet kanske är njujorkigt, http://cdn.eofastighet.se/cache/1732208.jpg?width=1500&quality=100

http://cdn.eofastighet.se/cache/1732189.jpg?width=1500&quality=100

Jag sålde en lägenhet med projektor och en fast monterad 100 tums projektorskärm och det var inget köparen ville ha så tror inte detta är något som ingår i denna heller utan räknas som lös inredning och ska tas med vid flytt.
Citera
2015-04-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Jag har fått för mig att vinterboende i marinvilla/husbåt inte är så illa. Minimalt med snöskottning, enorma vidder, vid snöfritt kan man snöra på sig långfärdsgrillorna och bara dra iväg med en termos varm choklad och ostmackor, pimpla från terassen, osv. Tyst och skönt lär det också vara vintertid, knappast så mycket båtar och vattenskotrar som öser järnet.

Min bror bodde för ett par år sedan i en husbåt och det var ganska värdelöst. Jag kan snabbt rada upp lite negativa saker i motsats till din romantiserade bild.

Sommartid: Inget privatliv alls, fullt med båtar runt omkring, ett himla liv hela tiden, folk som slipade på sina båtar, andra som festade och bråkade och dessa vattenskotrar ska vi inte tala om.

Höst/vinter: Höststormarna var inte roliga alls, vattnet slog hårt mot fönster och vinden rev och slet i allt som kunde röra på sej det minsta, ett himla liv ibland. Vinterblåsten kunde riva av huden från ansiktet och vattnet frös även om det skulle vara isolerat efter konstens alla regler. Om något behövde lagas så var det hart när omöjligt att göra det pga all is och kylan.

Nej, 2 år stod han ut sedan sålde han husbåten och sa ALDRIG MER. Det är nog lätt att romantisera kring husbåtar, vissa dagar är nog toppen medans andra är ett smärre helvete.
Citera
2015-04-27, 11:57
Medlem
Citat:

Den tänkta funktionen med dubbelduschen är nog inte att två personer ska stå fritt och tvåla in sig med svängrum för armbågar osv. Det är nog mer tänkt för intima stunder med sin partner då man står tätt ihop.
Citera
2015-04-27, 14:54
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ja, nog är det unikt. Frågan är vad man köper? http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-gashaga-lidingo-kommun-gashagaleden-12-7224395

Det verkar som att man köper båten och (förhoppningsvis) rätten att ta över båtplatsen.

Båtplatserna hyrs ut av Gåshaga Marina, den aktuella husbåten syns på den här sidan:

http://www.gashagamarina.se/batplatser/varabatplatser

Så kort sagt, det är en båt man köper. Det roliga är att mäklaren antyder att båten skulle ha en egen fastighetsbeteckning ("Fastigheten Lidingö Raw Cat 1") vilket av allt att döma är påhittat. Jag vet inte, kanske att båten skulle kunna vara en ägarlägenhet eller tredimensionell fastighet(sdel), det får någon mer juridiskt bevandrad svara på, men fastighetsbeteckningen finns i alla fall inte i registret.
Citera
2015-04-27, 14:59
Medlem
miklons avatar
Citat:

Det njujorkiga är väl att man kliver rätt in i köket som dessutom är samma rum som vardagsrummet, precis som i valfri New York-sitcom (tänk Seinfeld).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in