Citat:
Ursprungligen postat av
pyttefnax
Jag har fått för mig att vinterboende i marinvilla/husbåt inte är så illa. Minimalt med snöskottning, enorma vidder, vid snöfritt kan man snöra på sig långfärdsgrillorna och bara dra iväg med en termos varm choklad och ostmackor, pimpla från terassen, osv. Tyst och skönt lär det också vara vintertid, knappast så mycket båtar och vattenskotrar som öser järnet.
Min bror bodde för ett par år sedan i en husbåt och det var ganska värdelöst. Jag kan snabbt rada upp lite negativa saker i motsats till din romantiserade bild.
Sommartid:
Inget privatliv alls, fullt med båtar runt omkring, ett himla liv hela tiden, folk som slipade på sina båtar, andra som festade och bråkade och dessa vattenskotrar ska vi inte tala om.
Höst/vinter: Höststormarna var inte roliga alls, vattnet slog hårt mot fönster och vinden rev och slet i allt som kunde röra på sej det minsta, ett himla liv ibland. Vinterblåsten kunde riva av huden från ansiktet och vattnet frös även om det skulle vara isolerat efter konstens alla regler. Om något behövde lagas så var det hart när omöjligt att göra det pga all is och kylan.
Nej, 2 år stod han ut sedan sålde han husbåten och sa ALDRIG MER. Det är nog lätt att romantisera kring husbåtar, vissa dagar är nog toppen medans andra är ett smärre helvete.