Citat:
Jag kom på en sak till som utmärker den tacky medelklassen. Deras spisar har inga plattor. De lägger ut tusentals kronor på en spis som har en tjock glasskiva upptill där en normal spis har spisplattorna. Jag var hemma hos en lirare jag mött genom Pingstkyrkan i julas som garanterat är tacky medelklass, och just hade införskaffat en sådan pjäs till köket. Han demonstrerade hela härligheten och alla "zoner" som fanns på spisens mörka glasyta. Man kunde köra långkok på svag värme i en stor järngryta på en "zon" och snabbkoka ett ägg i en liten kastrull på en annan "zon". Det fanns också en "zon" som lyste upp med ett intensivt rött ljus där man kunde ställa en kastrull och koka vatten. Jag tvivlar på att detta röda ljus är hälsosamt för den mänskliga organismen. Ljuset innehåller antagligen radioaktivitet eller gammastrålning eller motsvarande hälsovådliga utbredningar av elektromagnetism och partiklar. Vad ljuszonen skulle vara bra för kunde han inte förklara. Det kokade visst lika snabbt på de andra zonerna på denna magiska glashäll.
Också rätt typiskt att han inte tar upp en av de största anledningarna till att ha gasspis eller induktionsspis. Kockar och andra matglada vill kunna reglera värmen snabbt vilket inte går lika bra på en gammal hederlig spis. Det hör ofta till bilden att man ska köpa senaste tekniken och prylarna till köket men sen beställer man hämtsushi eller pizza fyra dar i veckan och steker fiskpinnar å falukorv dom andra.
Även förvånad över att ängslig medelklass inte tar upp säkerheten med snabb avsvalning och att den förmodligen varnar om man ställer nått som inte hör hemma på hällen när den är varm.