2015-01-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeeDee
* Dykarcertifikat

* Kaffebögeri (en dubbel machiato con leche med en halv espresso, tack!)

* Sitta och se fundersam ut efter att ha provsmakat husets röda på kvarterskrogen och sen ge sitt godkännande med en nick som ska signalera att man överhuvud taget kan skilja ett bra vin från ett dåligt, när det är uppenbart att så inte är fallet

* Kindpuss när man träffas

//DD

kaffebögeri och vinprovningen hahahaahah älskar dig!!! https://static.flashback.org/img/smilies2/yes.gif https://static.flashback.org/img/smilies2/yes.gif
Citera
2015-01-21, 18:44
Medlem
exquisitelys avatar
Pengar kan köpa stil och klass...?

Nummer 1

Nummer 2

Nummer 3

Nummer 4

Inte ens barnvagnarna går säkra.

Barnvagn 1

Barnvagn 2
Citera
2015-01-21, 22:20
Medlem
Raskarkapacks avatar
När korkade svensson köper dyra ostar och marmelader dom inte har en aning om hu dom ska ätas i delikatessdisken för att verka världsvana.

Eller köper dyrt kobé fast dom inte kan skilja på vanlig ekologisk oxfilet ändå.

Alla som alltid köper det dyraste för att dom inte vet ett skit om vad dom handlar men köper det dyraste för att försöka påskina att bara det bästa duger år dom fast dom i själva verket inte ens vet skillnad på serrano och Jamon Iberico Bellota. Hade man prissatt serranon högre så skulle dom hellre köpt den.

Folk som åker till lissabon eller annat fiskparadis och äter dyra stekar och dricker importerade franska viner. Fast dagens fångst är mycket bättre och husets egna ekologiska vin är av superprima kvalitet och dessutom hemgjort med kärlek på kyparens kusins vingård ett stenkast bort.
Citera
2015-01-22, 06:58
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskarkapack
När korkade svensson köper dyra ostar och marmelader dom inte har en aning om hu dom ska ätas i delikatessdisken för att verka världsvana.

Eller köper dyrt kobé fast dom inte kan skilja på vanlig ekologisk oxfilet ändå.

Alla som alltid köper det dyraste för att dom inte vet ett skit om vad dom handlar men köper det dyraste för att försöka påskina att bara det bästa duger år dom fast dom i själva verket inte ens vet skillnad på serrano och Jamon Iberico Bellota. Hade man prissatt serranon högre så skulle dom hellre köpt den.

Folk som åker till lissabon eller annat fiskparadis och äter dyra stekar och dricker importerade franska viner. Fast dagens fångst är mycket bättre och husets egna ekologiska vin är av superprima kvalitet och dessutom hemgjort med kärlek på kyparens kusins vingård ett stenkast bort.

Haha kan inte riktigt bestämma mig för vem som är mest tacky egentligen; personen du beskriver eller du själv. Det är lite "täppanyaki-häll-känsla" (den klassiska artikeln du vet) över din beskrivning.
Citera
2015-01-22, 12:36
Medlem
Raskarkapacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Haha kan inte riktigt bestämma mig för vem som är mest tacky egentligen; personen du beskriver eller du själv. Det är lite "täppanyaki-häll-känsla" (den klassiska artikeln du vet) över din beskrivning.

hahaha blev du stött. Det är ok om du inte vet vad tex Jamon Iberico är, det jag menar är att om man är nyfiken på något bör man helt enkelt smaka och prova sig fram och inte gå nån löjlig kurs eller låtsas att man vet vad som är godast fast man bara provat det dyraste.

I Sverige har vi mycket bra mat. Lax är inte så dyrt som på andra ställen och bra kvalitet, mandelpotatis kan man göra mycket gott med. Sill, strömming, makrill är alla mycket bra. Vilt typ rådjur och ren. Blåbär, lingon, hjortron kan man gjöra asfina delikatesse med.

Att ha allt dessa delikatesser för ett hyfsat pris och sen gå och köpa asdyra fikonmarmelader, tryffel och importerade saken man inte har en aning om vad det är för att försöka imponera på andras idioter som heller inte vet eller att lura sig själv är tacky.

Tycket det e lika tacky med Argentinare som har världens bästa Kött och Chorizo billigt och lokalproducerat men som tex köper importerad Kobé eller svindyr norsk Lax när man kan få kalv-oxfilet i affären för 40 spänn kilot.

Jag har levt som strand-luffare i Spanien och Portugal två somrar. Det blev mycket mackor för det kan man bära med sig och fixa till var som helst. Då åt jag alla olika ostar och charkprodukter dom hade...efter ett tag så har du hittat dina favorit kombinationer. Tex med den skinkan tycker jag om den osten och den sortens sallad passar.

Nej ingen täppanyaki häll hemma hos mig, tills nyligen bodde jag i ett skjul i skogen utan rinnande vatten.
Senast redigerad av Raskarkapack 2015-01-22 kl. 12:53.
Citera
2015-01-22, 12:39
Medlem
Citat:
Att så ogenerat skylta med sina egna pretentioner kan väl inte betraktas som annat än super-tacky.
Citera
2015-01-22, 12:51
Medlem
Raskarkapacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenneth_k
Att så ogenerat skylta med sina egna pretentioner kan väl inte betraktas som annat än super-tacky.

Ja eller hur man ska bara vara tyst och hålla sig till jantelagen. Så att inte alla som spenderat hela sitt liv att gå till och från jobbet, läsa tidningen och glo på tv inte ska känna att dom gått miste om nåt.

Om man snattar all kött, fisk, honung och anda svindyra saker som får plats i ryggsäcken varför inte ta det nyttigaste, dyraste och bästa...man betala ändå inte. Alltid snatta ekologisk så man slipper gifter i onödan. Och om man ändå ska snatta e det bättre att åka in till östermalmshallen och göra det där än på mataffären i högdalen.

Svensk svåaktighet, missunsamhet och avundsjuka = också tacky

tyder på oförmåga att vara nöjd med det man har, att alltid sukta efter mer....eller att man är oförmögen att skaffa det man tycker sig behöva/förtjäna.
Senast redigerad av Raskarkapack 2015-01-22 kl. 13:22.
Citera
2015-01-22, 13:41
Medlem
swimp78s avatar
Av trådens deltagare får man ibland intrycket att all annan smak än hederlig ikea/knegar/bryggkaffe/mallis-smak per automatik skulle vara "tacky". Typ att det är "tacky" att åka till andra resmål än charter, att intressera sig för design eller bry sig om bra mat eller dryck.
Så är det väl ändå inte. Bara för att man är intresserad av t ex. gott kaffe och hur man kan få det godare - det är ju inte "tacky" i sig. Tacky är det däremot när man måste VISA UPP sitt intresse för andra.

Jag skulle inte påstå att det är "tacky" i sig att mala sitt eget kaffe eller ha en espressomaskin. Däremot är det tacky om man hela tiden pratar om sitt kaffe och sin espressomaskin och gör allt för att andra skall få reda på att man har en espressomaskin.
Citera
2015-01-22, 14:54
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
hahaha blev du stött. Det är ok om du inte vet vad tex Jamon Iberico är, det jag menar är att om man är nyfiken på något bör man helt enkelt smaka och prova sig fram och inte gå nån löjlig kurs eller låtsas att man vet vad som är godast fast man bara provat det dyraste.

I Sverige har vi mycket bra mat. Lax är inte så dyrt som på andra ställen och bra kvalitet, mandelpotatis kan man göra mycket gott med. Sill, strömming, makrill är alla mycket bra. Vilt typ rådjur och ren. Blåbär, lingon, hjortron kan man gjöra asfina delikatesse med.

Att ha allt dessa delikatesser för ett hyfsat pris och sen gå och köpa asdyra fikonmarmelader, tryffel och importerade saken man inte har en aning om vad det är för att försöka imponera på andras idioter som heller inte vet eller att lura sig själv är tacky.

Tycket det e lika tacky med Argentinare som har världens bästa Kött och Chorizo billigt och lokalproducerat men som tex köper importerad Kobé eller svindyr norsk Lax när man kan få kalv-oxfilet i affären för 40 spänn kilot.

Jag har levt som strand-luffare i Spanien och Portugal två somrar. Det blev mycket mackor för det kan man bära med sig och fixa till var som helst. Då åt jag alla olika ostar och charkprodukter dom hade...efter ett tag så har du hittat dina favorit kombinationer. Tex med den skinkan tycker jag om den osten och den sortens sallad passar.

Nej ingen täppanyaki häll hemma hos mig, tills nyligen bodde jag i ett skjul i skogen utan rinnande vatten.

Nej, jag blev inte stött. Var inte meningen att låta otrevlig mot dig heller. Jag är genuint road av delar av din text faktiskt. Erkänn det här låter lite tacky ändå:

" Fast dagens fångst är mycket bättre och husets egna ekologiska vin är av superprima kvalitet och dessutom hemgjort med kärlek på kyparens kusins vingård ett stenkast bort."
Citera
2015-01-22, 19:19
Medlem
Raskarkapacks avatar
Citat:
Nej, jag blev inte stött. Var inte meningen att låta otrevlig mot dig heller. Jag är genuint road av delar av din text faktiskt. Erkänn det här låter lite tacky ändå:

" Fast dagens fångst är mycket bättre och husets egna ekologiska vin är av superprima kvalitet och dessutom hemgjort med kärlek på kyparens kusins vingård ett stenkast bort."

I ditt huvud kanske.
I Lissabon e det billigt med färsk fisk, likaså husets vin, på samma sätt som husmanskost är här. Saker och ting är lokalproducerat och ingen stor grej med gröna nyckelhål och massa tjat om fair trade hit och dit för att det ska kosta 300% mer. -Det här e vårt vin, det heter inget speciellt, ska du ha en karaff rött eller vitt.
Dessa produkter i sverige nyttjas och namedroppas av skitnödiga svenssons för att impa på andra. Som dom svenssons i ovan nämnda fall som går till en restaurang vid hamnen och beställer dyra stekar och vin från Frankrike (i Lissabon!) bara för att det var det dyraste på menyn.
Citera
2015-01-23, 10:42
Medlem
solanins avatar
Det här med att få provsmaka vin på en medelklassrestaurang är bara ett tacky skådespel och inget annat. Prova själva.
På dessa ställen är de vana vid att medelklassen godkänner allt vin, hur illa det än smakar. Det kan vara korkskadat. Men det spelar ingen roll. Bara att få smaka och ge den lilla godkännande nicken är det medelklassen vill ha. Vinet i sig är ointressant.

Som sagt, prova att att på en medelklassrestaurang ge vinet underkänt. Personalen kommer se ut som frågetecken till en början. Sedan bli mycket irriterade för att en flaska nu är förverkad.
Den får bli en del av husets egen blend.
Citera
2015-01-23, 12:18
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
I ditt huvud kanske.
I Lissabon e det billigt med färsk fisk, likaså husets vin, på samma sätt som husmanskost är här. Saker och ting är lokalproducerat och ingen stor grej med gröna nyckelhål och massa tjat om fair trade hit och dit för att det ska kosta 300% mer. -Det här e vårt vin, det heter inget speciellt, ska du ha en karaff rött eller vitt.
Dessa produkter i sverige nyttjas och namedroppas av skitnödiga svenssons för att impa på andra. Som dom svenssons i ovan nämnda fall som går till en restaurang vid hamnen och beställer dyra stekar och vin från Frankrike (i Lissabon!) bara för att det var det dyraste på menyn.

Lägg av. Visst kan man tycka att man ska prova lokal mat när man är ute och reser, inget fel med det. Det som roar mig i din text är just det pretentiösa sättet att skriva. Det är precis så jag föreställer mig en tacky medelklassares story när han kommer hem och berättar om "kyparens kusins vingård ett stenkast bort".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in