2015-02-07, 14:07
Medlem
En sak jag tycker är ganska typisk för tacky medelklass är att skylla på jante så fort någon påpekar eller antyder någonting negativt om dem. Ungefär på samma sätt som WT b-kändisar pratar om "haters" när någon påpekar brist på talang eller något liknande.
Citera
2015-02-07, 16:57
Medlem
"Sportföräldrar", alltså såna som är mer tävlingsinriktade än barnen och hela tiden ska köpa de senaste klubborna, skorna eller vad fan det nu kan vara.

Facebookbilder på julgranen på julafton och visa hur välfylld den är.

Leasade bilar av märken som Mercedes, BMW eller någon av de mer exklusiva Audi-modellerna.

Märkesfjollor som hela tiden tror att dyrast är bäst och måste visa upp märket och/eller bilder på påsarna när de varit och köpt kläderna.
Citera
2015-02-13, 11:59
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är ok att bo i ljusofräsch lgh i stan och ha mjukisbyxer när man shoppar, men det icke ok att använda uttrycket "problematisera" Det är ett oskick och bör bestraffas. Jag får micro-ångest när jag ser såna ord. Så vidrigt psuedo kvasi. Samma med "kontext", "kontemporär" och att prata engelska med brittisk dialekt.

Det finns inget som heter brittisk dialekt, men jag förstår vad du menar dvs. i motsats till att prata amerikanskt.

Det skär verkligen i mig när svenskar, oftast kvinnor har jag märkt, lägger sig till med detta. Jag har själv bott i Storbritannien och det låter förjävligt när svenskar gör detta. Fokusera istället på att göra korrekta uttal på t.ex. "ch-ljud" i cheap och hårt "j-ljud" i joke.
Citera
2015-02-13, 14:02
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Det finns inget som heter brittisk dialekt, men jag förstår vad du menar dvs. i motsats till att prata amerikanskt.

Det skär verkligen i mig när svenskar, oftast kvinnor har jag märkt, lägger sig till med detta.

Varför menar du att jag som svensk ska prata engelska med amerikanskt tonfall?
Citera
2015-02-13, 14:22
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Varför menar du att jag som svensk ska prata engelska med amerikanskt tonfall?

Bra fråga.

Jag undrar också varför det ena skulle vara bättre än det andra? De är båda lika främmande för en svensk.
Citera
2015-02-13, 21:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Bra fråga.

Jag undrar också varför det ena skulle vara bättre än det andra? De är båda lika främmande för en svensk.

Själv brukar jag lägga till en tysk accent när jag pratar engelska. Tycker det låter kaxigare/galnare. (Tänk Arnold Schwarzenegger).

Håller för övrigt med om att konstlad engelsk accent låter jävligt tacky, för att inte säga WT.

Lyssna bara här:

https://www.youtube.com/watch?v=pzQ82Ny1ToI
Citera
2015-02-23, 12:22
Medlem
Jämför man "tacky medelklass" med "WT" blir hela WT grejen i mina ögon mer legitim. Den tacky medelklassen har för avsikt att konsumera för att andra ska se vad dom konsumerar och bygga sin sociala status WT väljer sin WT livstils konsumtion på grund av att dom själva tycker att det är nice.

Även fast det är extremt löjligt när det står Carpe Diem på väggen hemma så har dom ändå valt att installera dekoren för för att som själva tycker att det är "nice" vilket jag tycker är ett mycket mer ok uppsåt än om konsumerar för att vissa andra och bygga sin sociala status.
Citera
2015-02-23, 12:46
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Hur är tacky medelklassen gällande kläder?

Didrikson- eller Fjällrävenjackor
Citera
2015-02-23, 13:28
Medlem
swimp78s avatar
"Didrikson" är inte tacky, det är medelsvensson. Ett kappahl-aktigt märke.
Lågprissegment.

Filippa K och Barbour däremot.
Citera
2015-02-23, 13:57
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Filippa K och Barbour däremot.
Vad exakt är det som är så himla tacky med Barbour jackor? Jag har tittat in i den här tråden ett par gånger, och vill minnas att det handlade om att man ville ge sken av en livsstil (typ jakt/brittisk överklass) som man egentligen inte levde?

Om vi tar mitt fall till exempel, jag har haft minst en Barbour-jacka i garderoben sen jag var ungefär 14-år gammal. Jag själv jagar inte, det gör däremot större delen av min släkt. Gör det mig då till tacky att jag äger jackor som "är till för att bäras vid jakt" bara för att jag inte jagar, eller kan det helt enkelt vara så att jag tycker att man får mycket jacka för pengarna?

Just det här exemplet verkar väldigt aktuellt i tråden varför jag valde att lyfta fram just det. Om jag skulle leta här i tråden så hittar jag säkert ännu fler saker som passar in på mig. Men jag anser mig inte vara särskilt tacky, och jag har egentligen aldrig reflekterat över vilken samhällsklass jag tillhör. Men vad tycker ni som verkar tänka på det här, är jag tacky medelklass?
Citera
2015-02-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Vad exakt är det som är så himla tacky med Barbour jackor? Jag har tittat in i den här tråden ett par gånger, och vill minnas att det handlade om att man ville ge sken av en livsstil (typ jakt/brittisk överklass) som man egentligen inte levde?

Om vi tar mitt fall till exempel, jag har haft minst en Barbour-jacka i garderoben sen jag var ungefär 14-år gammal. Jag själv jagar inte, det gör däremot större delen av min släkt. Gör det mig då till tacky att jag äger jackor som "är till för att bäras vid jakt" bara för att jag inte jagar, eller kan det helt enkelt vara så att jag tycker att man får mycket jacka för pengarna?

Just det här exemplet verkar väldigt aktuellt i tråden varför jag valde att lyfta fram just det. Om jag skulle leta här i tråden så hittar jag säkert ännu fler saker som passar in på mig. Men jag anser mig inte vara särskilt tacky, och jag har egentligen aldrig reflekterat över vilken samhällsklass jag tillhör. Men vad tycker ni som verkar tänka på det här, är jag tacky medelklass?

Självklart är det lite larvigt att försöka stämpla olika kläder till olika klasser. Många som inte tillhör tacky medelklass kan självklart ändå känna igen sig i olika fenomen som tas upp i denna tråd. Däremot är det är många som köper en barbour jacka för att känna sig finare. Åker man ut till Solna Centrum märker man att alla yngre killar och tjejer är utklädda till godsherrar och då blir det aktuellt att prata om barbourjackor som ett taky medelklass fenomen.
Citera
2015-02-23, 14:20
Medlem
Triremers avatar
Att skriva jobbtitlar på engelska, helst ska titeln dessutom innehålla manager.

På företag där tacky medelklass jobbar brukar de använda ord som internationell, mångkulturell, innovativ osv. när organisationen beskrivs. Självklart vill de ha ett engelskt CV och "cover letter" trots att tjänsten är i Sverige och inte involverar samarbete/kontakter med engelsktalande.
Senast redigerad av Triremer 2015-02-23 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in