2015-04-28, 21:26
  #10585
Medlem
Germanofils avatar
Testade en god dubbelbock igår vid namn Ayinger Celebrator. Väldigt balanserad smak och inte alls spritig som många bocköl kan vara. Rekommenderas!
Citera
2015-04-28, 21:41
  #10586
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Testade en god dubbelbock igår vid namn Ayinger Celebrator. Väldigt balanserad smak och inte alls spritig som många bocköl kan vara. Rekommenderas!
med tanke på att det är den bästa bocken på ratebeer så bör den vara bra.
jag tyckte den var helt ok när jag drack den.
Citera
2015-04-28, 22:00
  #10587
Medlem
Magnet83s avatar
Jag funderar på att beställa en La Trappe Dubbel och skulle vilja vet lite mer om den. Är det en öl med anmärkningsvärd (över 7 alltså enligt Systembolagets sätt att räkna) beska? Öl vars alkoholprocent överstiger 6 och samtidigt är alltför beska brukar inte falla mig i smaken.
Citera
2015-04-28, 22:18
  #10588
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Jag är helt med dig.

Men när du blindprovar ett öl - speciellt ett Barley Wine som långlagrats - så har du ingen aning om att Cascade använts, för den humlen har klingat av för länge sedan. När du som öldomare provar öl så vet du ingenting om ingredienserna. Det enda du kan gå på är smaken.
Det där att det bör vara engelska humlesorter är en riktlinje, inte ett krav. Lite överdrivet kan du ha i vadsomhelst så länge det smakar enligt stilen. BJCP ger en "vägledning" kring detta.
Det intressanta i detta sammanhang ör inte torrhumling eller humlesorter - utan det handlar om hur det smakar.
AOF smakar som en klassisk engelsk BW.

Jag är öldomare hos SHBF och har dömt flertalet SM. Det händer flera gånger varje SM att öl får betyget "ej typriktigt" för att bryggaren har slängt i modern, amerikansk humle i ett öl som inte ska ha det. I ett SM var det en Saison som hade tydlig karaktär av modern humle, vilket inte alls ska vara där enligt typdefinitionen, när jag dömde och vi domare var överens om att det var ej typriktigt. Jag kan i alla fall för det mesta identifiera traditionell humle mot humle från "Nya Världen". Självfallet så är det som du säger att så länge som det luktar och smakar rätt så är det stiltypiskt - men i just Old Foghorn tycker jag att Cascade-karaktären är väldigt framträdande (i färska exemplar åtminstone). Nu tillåter ju visserligen SHBFs typdeffar både amerikanska och engelskt BW i klass 5F, men enligt BJCPs typdeffar hade jag ansett Old Foghorn som ej typriktigt inom typen engelskt BW.
Citera
2015-04-28, 22:22
  #10589
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Jag funderar på att beställa en La Trappe Dubbel och skulle vilja vet lite mer om den. Är det en öl med anmärkningsvärd (över 7 alltså enligt Systembolagets sätt att räkna) beska? Öl vars alkoholprocent överstiger 6 och samtidigt är alltför beska brukar inte falla mig i smaken.
den är inte speciellt besk. kör på.
Citera
2015-04-28, 23:16
  #10590
Medlem
prominentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Jag är öldomare hos SHBF och har dömt flertalet SM. Det händer flera gånger varje SM att öl får betyget "ej typriktigt" för att bryggaren har slängt i modern, amerikansk humle i ett öl som inte ska ha det. I ett SM var det en Saison som hade tydlig karaktär av modern humle, vilket inte alls ska vara där enligt typdefinitionen, när jag dömde och vi domare var överens om att det var ej typriktigt. Jag kan i alla fall för det mesta identifiera traditionell humle mot humle från "Nya Världen". Självfallet så är det som du säger att så länge som det luktar och smakar rätt så är det stiltypiskt - men i just Old Foghorn tycker jag att Cascade-karaktären är väldigt framträdande (i färska exemplar åtminstone). Nu tillåter ju visserligen SHBFs typdeffar både amerikanska och engelskt BW i klass 5F, men enligt BJCPs typdeffar hade jag ansett Old Foghorn som ej typriktigt inom typen engelskt BW.

Jo jag känner till det där med ej typriktigt som du beskriver. Jaja, vi kommer inte längre här.
Kul att diskutera i alla fall - man kan tycka olika, speciellt i detta fallet då AOF "skulle" kunna vara en slamkrypare vilket jag skulle kunna sträcka mig till under mordhot
Citera
2015-04-28, 23:18
  #10591
Medlem
prominentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Testade en god dubbelbock igår vid namn Ayinger Celebrator. Väldigt balanserad smak och inte alls spritig som många bocköl kan vara. Rekommenderas!

Detta utmärkta öl kommer till SB, troligen under försommaren, enligt Brill som levererar den. Den återfanns också som Ayinger Winterbock förrförra vintern och tidigare vintrar på SB.
Citera
2015-04-29, 07:43
  #10592
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Detta utmärkta öl kommer till SB, troligen under försommaren, enligt Brill som levererar den. Den återfanns också som Ayinger Winterbock förrförra vintern och tidigare vintrar på SB.
ja det kan vara bra att veta, de märker om den. vilket jag tycker är ganska kasst.
Citera
2015-04-29, 14:36
  #10593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Jag funderar på att beställa en La Trappe Dubbel och skulle vilja vet lite mer om den. Är det en öl med anmärkningsvärd (över 7 alltså enligt Systembolagets sätt att räkna) beska? Öl vars alkoholprocent överstiger 6 och samtidigt är alltför beska brukar inte falla mig i smaken.

Enligt mina ursprungliga smaknoteringar så har den låg beska. Den smakar, enligt mina anteckningar, "julaktigt" med en "stark smak" utav "choklad, coca-cola, sirap, russin, choklad med apelsinsmak och kanske fikon".
Men då jag testade den igen förra veckan så tyckte jag den smakade ganska svagt. Bara lite jästigt. Antingen var det ölets fel, glasets fel eller mina smaklökars. Hoppas inte det var alternativ två bara eftersom jag drack det ur ett riktigt aleglas den här gången och ur ett större vinglas den första.
Nåja.

tl;dr: Nej
Citera
2015-04-29, 16:58
  #10594
Medlem
Ballongdjurs avatar
Brukar (med undantag för ingefära) inte vara speciellt förtjust i smaksatt öl.
Drack dock en Apricot Ale från Pyramid Breweries, Seattle igår.
Väldigt positivt överraskad!
Stark smak av aprikos, men väl balanserad och verkligen inte sötsliskig.

Deras Hefeweizen var dock inget jag kommer köpa igen. Inte dålig men ingen favorit.

https://www.flickr.com/photos/mbell1975/9048565239/
Citera
2015-04-29, 17:54
  #10595
Medlem
Vlad-Putins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
Brukar (med undantag för ingefära) inte vara speciellt förtjust i smaksatt öl.
Drack dock en Apricot Ale från Pyramid Breweries, Seattle igår.
Väldigt positivt överraskad!
Stark smak av aprikos, men väl balanserad och verkligen inte sötsliskig.

Deras Hefeweizen var dock inget jag kommer köpa igen. Inte dålig men ingen favorit.

https://www.flickr.com/photos/mbell1975/9048565239/
Finns ölen från Pyramid att köpa i Sverige? Försökte hitta den på systemets hemsida men lyckades tyvärr inte hitta något.
Citera
2015-04-29, 18:26
  #10596
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlad-Putin
Finns ölen från Pyramid att köpa i Sverige? Försökte hitta den på systemets hemsida men lyckades tyvärr inte hitta något.
Verkar dåligt med det efter en snabb sökning.
Trodde iaf något från Pyramid skulle finnas på Systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in