2015-04-26, 13:15
  #2497
Medlem
Nvm edit
__________________
Senast redigerad av juniosvosv 2015-04-26 kl. 13:30.
2015-04-27, 08:12
  #2498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Men de står att de följer KOFs kollektivavtal och jag kan inte hitta det. Försöker luska på lönen innan jag får reda på de nästa vecka. Vad är KOFs kollektivavtal?

Du menar inte KFO kanske?
Det finns en sådan arbetsgivarförening (eg kollektivavtal).
KFO har i sin tur avtal med ett antal fackförbund, t.ex Kommunal och Unionen.
2015-04-27, 13:47
  #2499
Medlem
honshu.liberalitys avatar
Beskrivning av problem:
Skrivit på ett avtal med Studentconsulting för jobb i sommar mellan juni och augusti.
Jobbet är på ett lager där de hanterar livsmedel. Har nu blivit erbjuden ett annat jobb som jag hellre vill ha.

Frågeställning:
Går det att säga upp avtalet? Hur lång är isåfall min uppsägningstid?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
I avtalet står det "För anställningen tillämpas villkoren i riksavtalet för bemanningsföretag mellan Bemanningsföretagen och samtliga arbetstagarförbund inom LO."
2015-04-27, 13:56
  #2500
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honshu.liberality
Beskrivning av problem:
Skrivit på ett avtal med Studentconsulting för jobb i sommar mellan juni och augusti.
Jobbet är på ett lager där de hanterar livsmedel. Har nu blivit erbjuden ett annat jobb som jag hellre vill ha.

Frågeställning:
Går det att säga upp avtalet? Hur lång är isåfall min uppsägningstid?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
I avtalet står det "För anställningen tillämpas villkoren i riksavtalet för bemanningsföretag mellan Bemanningsföretagen och samtliga arbetstagarförbund inom LO."

Nej, en så kort visstidsanställning kan (utan Att ha sett det exakta avtalet) sannolikt inte sägas upp i förtid av någon part. Men sommarjobbare finns det gott om. Förklarar du läget så kan ni säkert komma överens
2015-04-27, 13:59
  #2501
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honshu.liberality
Beskrivning av problem:
Skrivit på ett avtal med Studentconsulting för jobb i sommar mellan juni och augusti.
Jobbet är på ett lager där de hanterar livsmedel. Har nu blivit erbjuden ett annat jobb som jag hellre vill ha.

Frågeställning:
Går det att säga upp avtalet? Hur lång är isåfall min uppsägningstid?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
I avtalet står det "För anställningen tillämpas villkoren i riksavtalet för bemanningsföretag mellan Bemanningsföretagen och samtliga arbetstagarförbund inom LO."
Frågeställningen har tagits upp ett antal ggr i tråden och svaret är att enligt LAS kan visstidsanställningar egentligen inte avslutas i förtid och ingångna avtal gäller, men...
Enligt bemanningsavtalet, http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_bemanningsavtalet_2012_2015_pdf/$File/Bemanningsavtalet_2012_2015.pdf, kan visstidsanställningar avbrytas med en ömsesidig uppsägningstid om 14 dagar (se § 3, mom 1 på sid 9). Det är inte heller troligt att en AG skulle vilja att du börjar din anställning "mot din egen vilja".

Alltså är grundtipset:
Säkerställ så att du verkligen har det andra (dröm)jobbet klart.
Kontakts den AG du inte vill arbeta hos och säg som det är, att du fått ett annat bättre erbjudande och inte längre vill ha arbetet.
Om detta görs i tid tror jag inte att den tilltänkte AG:n blir särskilt irriterad iom att det lär finnas många fler sökande i kö, i synnerhet till sommaranställningar.
2015-04-27, 14:07
  #2502
Medlem
honshu.liberalitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, en så kort visstidsanställning kan (utan Att ha sett det exakta avtalet) sannolikt inte sägas upp i förtid av någon part. Men sommarjobbare finns det gott om. Förklarar du läget så kan ni säkert komma överens

Tack!
__________________
Senast redigerad av honshu.liberality 2015-04-27 kl. 14:10.
2015-04-27, 14:10
  #2503
Medlem
honshu.liberalitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Frågeställningen har tagits upp ett antal ggr i tråden och svaret är att enligt LAS kan visstidsanställningar egentligen inte avslutas i förtid och ingångna avtal gäller, men...
Enligt bemanningsavtalet, http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_bemanningsavtalet_2012_2015_pdf/$File/Bemanningsavtalet_2012_2015.pdf, kan visstidsanställningar avbrytas med en ömsesidig uppsägningstid om 14 dagar (se § 3, mom 1 på sid 9). Det är inte heller troligt att en AG skulle vilja att du börjar din anställning "mot din egen vilja".

Alltså är grundtipset:
Säkerställ så att du verkligen har det andra (dröm)jobbet klart.
Kontakts den AG du inte vill arbeta hos och säg som det är, att du fått ett annat bättre erbjudande och inte längre vill ha arbetet.
Om detta görs i tid tror jag inte att den tilltänkte AG:n blir särskilt irriterad iom att det lär finnas många fler sökande i kö, i synnerhet till sommaranställningar.

Tack! Ska kontakta bemanningsföretaget så fort jag kan då.
2015-04-27, 14:18
  #2504
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honshu.liberality
Tack! Ska kontakta bemanningsföretaget så fort jag kan då.
Du är inte ens anställd. Enligt avtalet du la upp var det et ramavtal för eventuella anställningar. Ett villkor för att du ska bli anställd är enligt avtalet att du erbjuds ett arbete och på korrekt vis accepterar det. Varje anställningsperiod räknas som en separat visstidsanställning och du är fri att acceptera eller avstå erbjudet arbete.

Denna typ av anställning brukar kallas intermittent anställning.
2015-04-27, 14:26
  #2505
Medlem
honshu.liberalitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du är inte ens anställd. Enligt avtalet du la upp var det et ramavtal för eventuella anställningar. Ett villkor för att du ska bli anställd är enligt avtalet att du erbjuds ett arbete och på korrekt vis accepterar det. Varje anställningsperiod räknas som en separat visstidsanställning och du är fri att acceptera eller avstå erbjudet arbete.

Denna typ av anställning brukar kallas intermittent anställning.

Tog bort länken (som du märkte) men kul att du han granska den. Kan länka igen om du vill.

Förstår inte riktigt nu. Har accepterat att arbeta vecka 25-32 i sommar. Fick då detta ramavtal skickat till mig som jag skrev under med elektroniskt ID. Borde jag alltså få ett avtal till där veckorna är preciserade för att det ska gälla?
2015-04-27, 14:52
  #2506
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honshu.liberality
Tog bort länken (som du märkte) men kul att du han granska den. Kan länka igen om du vill.

Förstår inte riktigt nu. Har accepterat att arbeta vecka 25-32 i sommar. Fick då detta ramavtal skickat till mig som jag skrev under med elektroniskt ID. Borde jag alltså få ett avtal till där veckorna är preciserade för att det ska gälla?
Jo, jag han se den och fliken är fortfarande aktiv så du behöver inte länka igen. Om du har accepterat arbete under en viss tid så är det alltså vad som avses i avtalet med "Anställning träffas när ett arbetspass har erbjudits och accepterats." Då kommer du, om inget ändras, anses som anställd under v 25-32. Ring och snacka med dem.
2015-04-28, 17:51
  #2507
Medlem
Beskrivning av problem:
Har skrivit på ett jobb, och har nu fått ett annat jobb som jag hellre vill ha. I mitt avtal står det 1 månads uppsägningstid, och är det en provanställning.

Frågeställning:
Gäller uppsägningstiden, trots att det är provanställning? Kan jag säga upp mig, och sedan börja jobba på det andra jobbet dagen efter.. eller är det uppsägningstiden som gäller?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej, inget kollektivavtal.
2015-04-28, 20:32
  #2508
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muw
Beskrivning av problem:
Har skrivit på ett jobb, och har nu fått ett annat jobb som jag hellre vill ha. I mitt avtal står det 1 månads uppsägningstid, och är det en provanställning.

Frågeställning:
Gäller uppsägningstiden, trots att det är provanställning? Kan jag säga upp mig, och sedan börja jobba på det andra jobbet dagen efter.. eller är det uppsägningstiden som gäller?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej, inget kollektivavtal.
Iom att inget kollektivavtal finns är det lagen (LAS) som gäller och då har du ingen uppsägnings- eller varseltid när du säger upp dig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in