Citat:
Ursprungligen postat av
honshu.liberality
Beskrivning av problem:
Skrivit på ett avtal med Studentconsulting för jobb i sommar mellan juni och augusti.
Jobbet är på ett lager där de hanterar livsmedel. Har nu blivit erbjuden ett annat jobb som jag hellre vill ha.
Frågeställning:
Går det att säga upp avtalet? Hur lång är isåfall min uppsägningstid?
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
I avtalet står det "För anställningen tillämpas villkoren i riksavtalet för bemanningsföretag mellan Bemanningsföretagen och samtliga arbetstagarförbund inom LO."
Frågeställningen har tagits upp ett antal ggr i tråden och svaret är att enligt LAS kan visstidsanställningar egentligen inte avslutas i förtid och ingångna avtal gäller, men...
Enligt bemanningsavtalet,
http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_bemanningsavtalet_2012_2015_pdf/$File/Bemanningsavtalet_2012_2015.pdf, kan visstidsanställningar avbrytas med en ömsesidig uppsägningstid om 14 dagar (se § 3, mom 1 på sid 9). Det är inte heller troligt att en AG skulle vilja att du börjar din anställning "mot din egen vilja".
Alltså är grundtipset:
Säkerställ så att du verkligen har det andra (dröm)jobbet klart.
Kontakts den AG du inte vill arbeta hos och säg som det är, att du fått ett annat bättre erbjudande och inte längre vill ha arbetet.
Om detta görs i tid tror jag inte att den tilltänkte AG:n blir särskilt irriterad iom att det lär finnas många fler sökande i kö, i synnerhet till sommaranställningar.