2018-10-02, 12:30
Medlem
Prio4s avatar
Hej! Jag är sedan några månader tillbaka statligt timanställd. De använder sig av ett system online med en kalender där själv man skriver in vilka tider man kan jobba och så får man efter de premisserna sms om att man blivit bokat till pass. Det har framtill idag fungerat bra eftersom att jag blivit bokad dagen innan eller tidigare och har då med hyfsat god tid kunnat planera morgondagen. Tills idag då, då jag vaknar till att samtal ifrån min arga chef som undrar vad jag inte gör på jobbet.

Då har han bokat in mig kl 08:38 till ett pass som börjar kl 10:00 via sms. Har tidigare i mitt liv jobbat på ställen där man blivit inringd på morgonen, vilket i mitt fall fungerat helt okej. Men till sms? Vafan det är ju som att sitta på jour. När jag frågar min chef varför han inte bara ringde mig så blir han ännu argare och svarar med att han inte har tid med sånt på morgonen (som sagt, statligt). Ska förövrigt nämnas att jag har ungefär en och en halv timme till jobbet så även om jag varit vaken hade jag kommit sent till jobbet.

I fortsättningen blir jag alltså tvungen att gå in varje kväll och ta bort mina lediga tider för att inte bli bokad av sms igen, vilket egentligen inte är överdrivet jobbigt men efterblivet eftersom att jag säkert i flera fall kunnat jobba om jag bara fått ett samtal på morgonen istället.

Hur tycker ni på fb att jag ska gå vidare ifrån det här? Snacka med min helt oresonliga chef eller bara ta bort tiderna som jag kan jobba på kvällen innan? Tacksam för svar!
2018-10-02, 14:07
Medlem
Prio4s avatar
Fuck it, slutet gott allting gott. På väg till jobbet kom jag framtill att jag inte ska behöva vakna upp till utskällningar för 144 kr/tim. Så ringde chefen och sa upp mig på dagen. Fan lika bra, vantrivdes och har inte ens varit där ett halvår. Första stället någonsin som jag jobbat på där jag ringt och sjukanmält mig när jag varit frisk. Nu blir det att leta jobb, tur att det är högkonjunktur iaf!
2018-10-08, 20:06
Medlem
Jag arbetar i en kommunal verksamhet, är med i ett Saco-förbund (Fysioterapeuterna) o har varit fast anställd mer än ett år. Nu vill mina läkare utföra minst ett planerat ingrepp (ta bort polyper, cancerförebyggande) o min chef säger då att jag inte kan sjukanmäla mig eftersom det är en planerad operation, jag ska istället ta semester eller flexa. Jag tycker det känns konstigt för även om operationen bara är en dag så kan det ju komma påföljande besvär o då måste jag ju kanske sjukskriva mig dagen efter min semester/operation. Kan en chef neka sjukskrivning för planerad operation eller kan jag sjukskriva mig den dagen om jag hellre vill ta den dagen som ersättningsfri? Ekonomiskt är ju semesterdag bättre men det kan ju gå några semesterdagar eftersom det planeras in två till tre operationer för att få bort allt. Jag har försökt läsa det jag tror är avtalet men läser bara ut att man har rätt till ledighet vid operation, men inte vilken typ av ledighet. Vet nån av er vad som egentligen gäller? Tack på förhand.

https://www.fysioterapeuterna.se/Anstallning--avtal/kollektivavtal/Kommuner-och-Landsting/
2018-10-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dee0715
Jag arbetar i en kommunal verksamhet, är med i ett Saco-förbund (Fysioterapeuterna) o har varit fast anställd mer än ett år. Nu vill mina läkare utföra minst ett planerat ingrepp (ta bort polyper, cancerförebyggande) o min chef säger då att jag inte kan sjukanmäla mig eftersom det är en planerad operation, jag ska istället ta semester eller flexa. Jag tycker det känns konstigt för även om operationen bara är en dag så kan det ju komma påföljande besvär o då måste jag ju kanske sjukskriva mig dagen efter min semester/operation. Kan en chef neka sjukskrivning för planerad operation eller kan jag sjukskriva mig den dagen om jag hellre vill ta den dagen som ersättningsfri? Ekonomiskt är ju semesterdag bättre men det kan ju gå några semesterdagar eftersom det planeras in två till tre operationer för att få bort allt. Jag har försökt läsa det jag tror är avtalet men läser bara ut att man har rätt till ledighet vid operation, men inte vilken typ av ledighet. Vet nån av er vad som egentligen gäller? Tack på förhand.

https://www.fysioterapeuterna.se/Anstallning--avtal/kollektivavtal/Kommuner-och-Landsting/

Tror det blev ett missförstånd, hon menade nog att det är ett alternativ om man vill få ersättning för den dagen, men inte det enda alternativet. Ni kan bortse från mitt inlägg.
2018-10-23, 02:01
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Kan man få sparken om man inte går på obligatoriskt möte? Jag jobbar natt och har dagen därpå ett möte med några andra på jobbet, någon minikurs.

Mötet är inte jättetidigt men jag brukar sova den tiden så funderar på att ge fan i att ställa klockan.

Vad händer tror ni?
2018-10-23, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkeborgBombare
Kan man få sparken om man inte går på obligatoriskt möte? Jag jobbar natt och har dagen därpå ett möte med några andra på jobbet, någon minikurs.

Mötet är inte jättetidigt men jag brukar sova den tiden så funderar på att ge fan i att ställa klockan.

Vad händer tror ni?

Du har ju rätt till din vila efter ditt pass. Vill du arbeta för en ag som vill kommendera upp dig på det mötet?
2018-10-24, 16:59
Medlem
HestenAgdas avatar
Jag har precis fått ett nytt jobb där IF-Metall:s kollektivavtal gäller. Kollektivavtalet för minimilön är:

Nyanställd: 18 588 kr/mån (Nyanställning 3 månader)
Fylla 18 år: 21 868 kr/mån
Minderårig: 14 651 kr/mån

Då jag är nyanställd men över 20 år gammal, ska jag få en minimilön på 21 868kr/mån eller 18 588kr/mån? Hur prioriterar man här? Du får väldigt gärna ha något som underlag för ditt svar.

En bonusfråga är; Hur fungerar löneförhandling när man går under kollektivavtal och inte är tjänsteman utan har samma jobb som många andra har? Är det omöjligt att förhandla? Är det olagligt att ha olika löner när man gör samma jobb?
2018-11-04, 16:08
Medlem
Mina rättigheter

Hej! Jag fick precis höra av min arbetsgivare att jag inte kommer få en anställning eftersom att mina papper har hamnat mellan stolarna och jag hinner inte bli godkänd innan min tre dagars grupputbildning börjar.

Problemet är att jag har redan fått ett ''muntligt/skriftligt'' avtal via SMS att jag kommer få en anställning hos dem.
Jag har redan haft min första betalda dag hos dom i form utav en introduktionsdag.
Jag har fått ett schema om hur jag skulle ha jobbat efter utbildningen.

Jag hoppade av min utbildning för detta jobb och då blir det såhär!? Kan dom göra såhär mot mig?

Vad har jag för rättigheter? Snälla hjälp!

PS: Det är ett statligt företag ifall det spelar någon roll.
2018-11-04, 19:53
Medlem
Praktikplatsen jag är vill anställa mig men säger att dem enligt avtal bra anställer en månad åt gång och att det kan vara så upp till ett år innan man får tills vidare anställning.
Tänkte först att okej det är väl så men sen har folk sagt att det låter skumt.
Inge vidare anställning va?

Gäller smed.
2018-11-06, 17:27
Medlem
Memmajemmas avatar
Har en kollega som 6 mån efter anställning blev långtidssjukskriven i 6 månader. För att bli ”av med” kollegan har chefen köpt ut vederbörande och erbjuder 3 månadslöner. Känns surt för oss andra som går en man kortare och sliter. Nu får den här kollegan samma lön som vi genom att sitta på arslet.

Hur tänker ni andra? Är det här ett schysst sätt?
2018-11-07, 11:23
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Har en kollega som 6 mån efter anställning blev långtidssjukskriven i 6 månader. För att bli ”av med” kollegan har chefen köpt ut vederbörande och erbjuder 3 månadslöner. Känns surt för oss andra som går en man kortare och sliter. Nu får den här kollegan samma lön som vi genom att sitta på arslet.

Hur tänker ni andra? Är det här ett schysst sätt?
Det är rätt vanligt att anställda blir utköpta, det är bara att gilla läget. Visst kan det kännas surt att folk som missköter sig (vilket kanske inte är fallet för er) får massa månadslöner för att gå hemma, medan de som sköter sig inte får något. Men i slutändan så är det de som sköter sig som har något jobb kvar att gå till.
3 månader låter dessutom inte som så värst mycket
2018-11-10, 21:25
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag har arbetat ca 225 timmars övertid i år om jag har räknat korrekt utifrån mina lönespecifikationer. Detta överskrider gränsen som ligger på 150 timmar, såvida man inte har ansökt om dispens till sin arbetsgivare, vilket jag inte har gjort.

Kan jag eller min arbetsgivare stöta på problem pågrund av detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in