2012-03-02, 20:33
  #1297
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quagga
Detta stora tack är riktat till dig, Brain Damage!

Förmiddagens möte löpte på väl! Med kött på benen från dig nådde jag en för min del mycket angenäm överenskommelse med arbetsgivaren.

Trevlig helg!
Kul att höra! Det samma!
2012-03-05, 17:00
  #1298
Medlem
thesyss avatar
Jag skrev det här i en annan tråd men såg sen att det passar bättre i den här! Jag har en allmän visstidsanställning på 3 timmar i veckan. Eftersom det är så få timmar så jobbar jag extra på annat håll. Min chef har ringt mig på morgonen och frågat om jag kan jobba och då har jag fått sagt nej eftersom jag redan hade blivit inringd på mitt extrajobb. Jag undrar om jag har någon skyldighet att komma när min chef ringer mig på morgonen? Jag har nämligen inga schemalagda timmar just nu.

En annan fråga jag har är: Om min chef på måndagen säger att jag ska jobba nästa dag, måste jag ställa upp på det då?
2012-03-06, 21:11
  #1299
Medlem
herbsngarlics avatar
Beskrivning av problem:
Jag ska önska semester men arbetar efter rullande schema som jag får nytt varje månad, jag vet alltså inte hur jag jobbar i sommar. Är fast anställd med månadslön på 75% och kan arbeta 9 dagar i sträck och vara ledig 5 etc. Alltid ledig varannan helg enligt k-avtal.

Frågeställning:
Om jag tar ledigt vecka 27 samt 28 och det visar sig att jag blir schemalagd bara 2 dagar i vecka 27, alltså har ledigt 5 dagar, dras det 5 semesterdagar då iaf eller sparas de? Samma med det omvända, om jag schemaläggs alla dagar i vecka 28, dras det 7 istället för 5 arbetsdagar då? Jag vet ju vad det logiska skulle vara men verkligheten är sällan som den borde vara.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
SPÅRA SJ är k-avtalet.

Tacksam för snabbt svar, måste in med ledighetsansökan snarast.
2012-03-06, 22:43
  #1300
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
Frågeställning:
Om jag tar ledigt vecka 27 samt 28 och det visar sig att jag blir schemalagd bara 2 dagar i vecka 27, alltså har ledigt 5 dagar, dras det 5 semesterdagar då iaf eller sparas de? Samma med det omvända, om jag schemaläggs alla dagar i vecka 28, dras det 7 istället för 5 arbetsdagar då? Jag vet ju vad det logiska skulle vara men verkligheten är sällan som den borde vara.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
SPÅRA SJ är k-avtalet.

Tacksam för snabbt svar, måste in med ledighetsansökan snarast.
I semesterledigheten inkluderas arbetsfria dagar (SmL § 3). Det innebär att om du beviljats semesterledighet för v 27 och 28 utgör 10 dagar semesterledighet, oavsett om vissa av dagarna skulle varit lediga eller ej. Lördagar och söndagar räknas inte som semesterdagar.
2012-03-06, 23:35
  #1301
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
I semesterledigheten inkluderas arbetsfria dagar (SmL § 3). Det innebär att om du beviljats semesterledighet för v 27 och 28 utgör 10 dagar semesterledighet, oavsett om vissa av dagarna skulle varit lediga eller ej. Lördagar och söndagar räknas inte som semesterdagar.

Oj, det var verkligen konstigt. Det finns inga undantag som gäller skiftarbete? Jag arbetar ju varannan helg regelbundet, varför skulle inte lördagar och söndagar räknas? Varannan vecka ligger ju mina helgdagar någon annanstans i veckan, räknas de helt plötsligt inte? Det känns lurt.

När min schemaläggare får in min ledighetsansökan skulle hon då alltså kunna lägga jättemånga lediga dagar under vecka 27 och 28 och lägga mina arbetsdagar runt semestern i möjligaste mån utefter regler för veckovila etc?

Alltså skulle jag kunna schemaläggas som ledig mån-lör och arbeta sön båda veckorna och på så vis helt gå miste om mina "normala" (för de med vanliga arbetstider är det helg, som jag istället har utspritt över en månad istället för varje lördag och söndag) helgdagar? SJ skulle ju tjäna storkovan på att då förlägga så många som möjligt av månadens arbetsdagar runt min semester och på det viset beröva mig ledighet i form av helgdagar. Det känns långt ifrån rimligt och rättvist.

Förklara gärna lite ytterligare för mig om du kan, det är svårt att svälja detta.
2012-03-07, 11:45
  #1302
Medlem
Jag jobbar i butik och är anställd på 60% (99,6h/mån).

Om min chef har schemalagt mig på 90h en månad, har jag rätt att kräva ut lön för restrerande 9,6h?

Tillhör handels.
2012-03-07, 15:45
  #1303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RXJO
Jag jobbar i butik och är anställd på 60% (99,6h/mån).

Om min chef har schemalagt mig på 90h en månad, har jag rätt att kräva ut lön för restrerande 9,6h?

Tillhör handels.


Har du anställning på 99.6 timmar, så är det detta du ska ha betalt för i normal fallet. Ofta kan det vara så att du jobbar 90 timmar månad 1, 109.3 månad 2 och 109.3 månad 3, vilket innebär att arbetstiden är 99.6 men att det räknas över en förutbestämd tid genom kollektivavtalet.
2012-03-07, 15:49
  #1304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
I semesterledigheten inkluderas arbetsfria dagar (SmL § 3). Det innebär att om du beviljats semesterledighet för v 27 och 28 utgör 10 dagar semesterledighet, oavsett om vissa av dagarna skulle varit lediga eller ej. Lördagar och söndagar räknas inte som semesterdagar.


Om nu inte 9 § är tilllämplig.
2012-03-07, 17:52
  #1305
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
I semesterledigheten inkluderas arbetsfria dagar (SmL § 3). Det innebär att om du beviljats semesterledighet för v 27 och 28 utgör 10 dagar semesterledighet, oavsett om vissa av dagarna skulle varit lediga eller ej. Lördagar och söndagar räknas inte som semesterdagar.

Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Om nu inte 9 § är tilllämplig.

Citat:
Semesterledighet för arbetstagare som regelbundet arbetar lördag eller söndag
9 § En arbetstagare, som regelbundet arbetar lördag eller söndag eller båda dessa dagar, har vid semesterledighet som omfattar minst fem dagar rätt till ledighet motsvarande tid av veckoslut, dels under semesterledigheten, dels antingen omedelbart före eller omedelbart efter denna. Omfattar semesterledigheten minst nitton dagar har arbetstagaren rätt till ledighet motsvarande tid av veckoslut såväl omedelbart före som omedelbart efter ledigheten, om inte särskilda skäl talar emot detta.
Har i fall som avses i första stycket arbetstagaren ledighet av motsvarande omfattning en veckodag, som inte är lördag eller söndag, och som infaller under semesterledigheten, räknas den veckodagen som semesterdag.
Om semesterledigheten är kortare än fem dagar och arbetstagaren är ledig en lördag eller söndag, som annars skulle ha utgjort arbetsdag, räknas sådan dag som semesterdag. Arbetsfri dag ska då inte anses som semesterdag. Lag (2009:1439).

Så vad innebär det här för mig? Är den ens applicerbar?

Anställningsgrad: 75 %
Lön: Månadslön med ansvarstillägg samt ob
K-avtal: SPÅRA SJ

Arbetar regelbundet varannan helg, i övrigt är arbete och substitut för helgdagar (lördagar och söndagar som ej är förlagda på en lördag och söndag) fördelat väldigt olika.

Betyder det första att mitt (hypotetiska) schema under min semester måste ha mina helgdagar under de faktiska helgerna? Alltså helgen som leder upp till semestern, helgerna i semesterveckorna samt den avslutande helgen?

Ang det fetmarkerade, skulle det innebära att de veckorna min helg är förlagd mån-fre så går mina semesterdagar åt till att ta ledigt de dagarna? Alltså går det åt 7 dagar för att ta ledigt en vecka istället för 5?!

Fan, jag avskyr lagtexter. Det känns som om de är här för att förvirra istället för att reglera. Det verkar ju finnas ett par ordentligt insatta här, kan ingen förtydliga?
2012-03-07, 18:01
  #1306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Har du anställning på 99.6 timmar, så är det detta du ska ha betalt för i normal fallet. Ofta kan det vara så att du jobbar 90 timmar månad 1, 109.3 månad 2 och 109.3 månad 3, vilket innebär att arbetstiden är 99.6 men att det räknas över en förutbestämd tid genom kollektivavtalet.

Min chef har nämligen systematiskt gett mig för lite tid. Det handlar om minuter, men när man jobbat några år så blir det ju faktiskt pengar..

Ny frågeställning:
Om jag en månad överstiger mina 99,6h - har han då rätt att registrera 97h som 60% och efter det betala ut mertid? Låter helmysko att han inte betalar ut för min 60%tjänst innan han påbörjar mertiden. Han har gjort så flertalet gånger och försöker nu kräva tillbaks pengar från mig.
2012-03-07, 18:07
  #1307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RXJO
Min chef har nämligen systematiskt gett mig för lite tid. Det handlar om minuter, men när man jobbat några år så blir det ju faktiskt pengar..

Ny frågeställning:
Om jag en månad överstiger mina 99,6h - har han då rätt att registrera 97h som 60% och efter det betala ut mertid? Låter helmysko att han inte betalar ut för min 60%tjänst innan han påbörjar mertiden. Han har gjort så flertalet gånger och försöker nu kräva tillbaks pengar från mig.

Du ska nog ifrågasätta och ta kontakt med facket.

Normalt jobar man 99.6 h timmar, sen kan först då mertid bli aktuellt. Såvida inte man räknar årsarbetstid istället för arbetstid per månad.
2012-03-08, 14:11
  #1308
Medlem
Hej!

Jag undrar om en arbetsgivare har rätt att försämra anställningsvillkoren för en grupp anställda.

Mer specifikt handlar det om att man säger att de anställda inte längre ska ha rätt att vara lediga helgdagar med mindre än att man tar ut semester.

Får man verkligen göra så?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in