Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2015-04-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Problemet mellan kurder och shiiter är väl att kurderna ligger o lurar med att utropa sin egen stat varför shiiterna inte kan se kurderna bli för starka.

Nej, och tio gånger nej. Problemet med Irak är oljan. Shiiter och kurder sitter på ca 95 % av Iraks olja, där ingen av parterna vill dela med sig av sin olja. Det gör de helt rätt i. Sunniter ska inte få en droppe, för majoriteten är saddamister och isis-anhängare.

Shiiter utgör 60 % av Iraks befolkning och man sitter på 60 % av oljan. Kurder är 22 % och sitter på 35 % av oljan. Sunniter är 18% och sitter på 5 % av oljan

Shiiter vill ha kvar kurder för att kurder kommer per automatik betala sunniter. Alltså lura kvar de. Det går kurderna inte med på, för man tycker att Kurdistan har inget med Irak att göra. Det har lett till att kurder börjar lura tillbaks. Man lever till 50 % på Basra-oljan och detta sticker i ögonen på alla shiiter. Då lurar shiiter tillbaks genom att skära av Kurdistans del av budgeten. Problem som inte kommer leda till krig, då bägge sidor skulle kunna förlora allt det de har uppnått. Den andra faktorn är Iran som vill att shiiter trycker på kurder för att försvaga de, som jag dock tror har en mindre betydelse.

Sunniterna har sålt oljan i 60 år utan att shiiter och kurder fick något. Under saddam var de kurdiska och shiitiska områdena de mest underutvecklade regionerna i landet. Ta Basra och Kerkuk som exempel, både städer är fan som två byar map samhällsplanering, välmående mm.
Senast redigerad av Zummar 2015-04-27 kl. 12:12. Anledning: stavfel
Citera
2015-04-27, 13:48
Medlem
tigersaid86s avatar
Ramadi

Senaste veckan har det dött 30 poliser och 100 skadade.
Citat:
30 Police Dead After Week of Fighting in Ramadi, Iraq
http://www.israelnationalnews.com/News/Flash.aspx/324481#.VT4gC3XarqA

Ingen FF har skett mellan koalitionens flygbombningar och Peshmerga nära Tigris.
Citat:
Kurds Deny Reports of Peshmerga Casualties in Coalition Airstrikes

Reports claim International coalitions mistakenly shelled Peshmerga forces

A statement released by the ministry press office Sunday rejects claims of a friendly-fire incident on the frontline at the west bank of the Tigris River on the 21st of April. It also denies the capture of any Islamic State (IS) militants by the Peshmerga.

“We reject all claims published of alleged international coalition airstrikes mistakenly targeting the Peshmerga and causing casualties. The coalition fighter jets accurately conduct their missions fully coordinated with Peshmerga,” the statement confirmed.
http://www.basnews.com/en/news/2015/04/26/kurds-deny-reports-of-peshmerga-casualties-in-coalition-airstrikes/
Citera
2015-04-27, 17:36
Bannlyst
Bin Ladin mördad. Den här Bin Ladin är KURD och strider för IS. Nån länkade för ett tag sen att över 55+ KURDER som strider för IS dött. Det är en hög siffra och jag undrar hur många KURDER som strider för IS? Det måste vara några tusen.

http://rudaw.net/mobile/turkish/kurdistan/270420151
Citera
2015-04-27, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Bin Ladin mördad. Den här Bin Ladin är KURD och strider för IS. Nån länkade för ett tag sen att över 55+ KURDER som strider för IS dött. Det är en hög siffra och jag undrar hur många KURDER som strider för IS? Det måste vara några tusen.

Varför tycker turken att det är så konstigt med ett par tusen kurdiska ISIS krigare? Det finns 30+ miljoner kurder och majoriteten av dessa är sunnimuslimer. Det finns väl trippelt så många turkar som krigar för terroristerna, alla vet ju att det är överskott på asiatiska turkfolk. 250+ miljoner...

För övrigt så tycker jag att ett par tusen låter extremt mycket. Men det skulle dock inte förvåna mig om det nu är sant. ISIS har krigare från hela världen så jag förstår därför inte din och Professor Xelious besatthet i att ständigt påpeka att det finns kurdiska ISIS krigare.
Citera
2015-04-27, 20:15
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:

Godmorgon.
Dock är fler Turkar, Araber, Balkan folk och nord afrikaner i IS än kurder.
Sedan finns det etniska Européer som svenskar mm.
Kurderna verkar dock få respektabla positioner och viktiga trots att dom är få.

Turkiet stödjer några av dessa terrorister direkt, även i Yemen mot shia miliserna där.
Citera
2015-04-27, 20:20
Medlem
Xeliouss avatar
Skräpmedia rudaw berättar om en av al-Kurdi kurderna som dog i Mosul:
Citat:
The top Kurdish ISIS leader, reportedly responsible for the death of dozens of Kurdish civilians, was killed in coalition air strikes in Mosul, the Kurdistan Regional Government (KRG) said Sunday.

“Ziad Salim Mohammad Ali al-Kurdi, the top ethnically Kurdish ISIS leader, has been killed by US-led coalition airstrikes last night in Mosul,” the KRG’s National Security Council said in a statement.

It said that al-Kurdi, who was “also known as Mansur, had joined the al-Qaida terrorist group in 2004,” and was arrested by coalition forces in 2006.

It added that al-Kurdi was later affiliated with ISIS and “had been in charge of several military operations,” including assaults on the Kurdish towns of Gwer and Makhmur, some 80 kilometers south of Erbil.

“Dozens of Kurdish civilians and Iraqi people have been murdered by al-Kurdi”, the statement said.
http://rudaw.net/english/kurdistan/290320153

Kurderna borde tvätta sin byk och inte bara hetsa mot araber och andra folkgrupper, ISIS består av många kurder.
Citera
2015-04-27, 20:24
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Kurderna borde tvätta sin byk och inte bara hetsa mot araber och andra folkgrupper

1. Vart är hetsningen du talar om? (borde vara lätt och visa då du leker expert inom det)
2. Kom med nyare nyheter än månader gammal nyhet.

Det du kommer med är som vanligt skitsnack för att själv hetsa din dubbelmoraliska individ.

Du genomskådas konstant.
Senast redigerad av tigersaid86 2015-04-27 kl. 20:28.
Citera
2015-04-27, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Kurderna borde tvätta sin byk och inte bara hetsa mot araber och andra folkgrupper, ISIS består av många kurder.

Vad är din poäng? ISIS består även av många nordafrikaner, balkanfolk och turkfolk. Sitter du på någon hemlig statistik som bara du har tillgång till så länka gärna så vi kan få ta del av den. Tills dess är dina inlägg som rör frågan endast: oändligt skitsnack.
Citera
2015-04-27, 21:02
Bannlyst
Jag fattar er inte kurder, seriöst nu! Rudaw har en rapportering på en kurd som dött och ironiskt tyckte jag det var roligt att han kallades för Bin Ladin. Kurdernas egna Bin Ladin alltså. Som någon hämd på rapporten drar ni in alla andra folk som strider för IS, nyheten är inte alla andra jag länkade utan enen dum jävla kurd. Varför retar det upp er så mycket? Ska vi inte dela med oss om den roliga nyheten?
Jag vet att ni kurder på heltid söker febrilt nyheter om arabar turkar etc etc men inte hittar något bra och det gör er så ledsna.

Mr vinyl kurd har så svårt att släppa min nyhet men det är en sanning och du kan inte försöka att hindra det.
Citera
2015-04-27, 21:52
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zummar
Nej, och tio gånger nej. Problemet med Irak är oljan. Shiiter och kurder sitter på ca 95 % av Iraks olja, där ingen av parterna vill dela med sig av sin olja. Det gör de helt rätt i. Sunniter ska inte få en droppe, för majoriteten är saddamister och isis-anhängare.

Ja och oljan är en stark anledning till att Iraks regering inte vill se en utbrytning. Varför rävspelet.

Anyway, nån som sitter på bra krigsvideor? Tycker fan IS producerar de bästa in field videorna. Något nytt som släppts?

Hittade denna: http://www.liveleak.com/view?i=22e_1429274155
Senast redigerad av SvaMp_ 2015-04-27 kl. 21:55.
Citera
2015-04-27, 22:55
Bannlyst
Dokumentär om IS på SVT24 handlar delvis om yezidikurder som blev våldtagna och frisläppta och familjers relation till de våldtagna.
Citera
2015-04-27, 23:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Dokumentär om IS på SVT24 handlar delvis om yezidikurder som blev våldtagna och frisläppta och familjers relation till de våldtagna.
De våldtagna "tar livet av sig", dvs "hoppar från balkong" men det finns inte så många balkonger så de mördar sig själva med kniv och alla möjliga konstiga sätt. Sjukt, stackars kvinnor. "Heders"-kultur stinker. Om de överlever krig och tortyr från kusinerna i ISIS så blir de mördade av sina egna föräldrar, syskon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in